Author: CCN
•5/03/2010 04:46:00 p.m.
Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 119 / A / 1992
========================================

"BICICLETELE ELECTRICE" - DEZINFORMARI SI CONFUZII

In contextul agravarii problemelor de sanatate publica, mediu, aglomeratie urbana, autoritatile si publicul din tarile dezvoltate constientizeaza tot mai mult ca bicicleta este o parte a solutiei si trebuie promovata. Se inregistreaza un trend ascendent puternic in domeniu, sesizabil si in mass-media.

Din pacate, unii incearca in mod mestesugit dar abuziv sa deturneze sau sa profite ilegitim de acest context pentru a promova, la adapostul termenului "bicicleta", concepte care nu au nimic de a face cu acest vehicul nepoluant, sanatos, eficient energetic, iar altii din nestiinta si superficialitate raspandesc mesaje gresite pe aceasta tema.

De exemplu se vehiculeaza intensiv in ultimele zile stiri despre o asa-zisa "bicicleta electrica" recent lansata si foarte laudata, desi in realitate nu este vorba de o "bicicleta", ci de un scuter / motoreta / moped / motocicleta care in loc de motor cu ardere interna clasica (combustibili fosili sau biocombustibili) sau celula de combustie, are un motor electric. Este insa tot un vehicul cu tractiune mecanica, nu o bicicleta, care prin definitie este un vehicul actionat prin forta musculara umana, prin pedale sau manivele.

Un scuter electric are unele avantaje fata de un autoturism sau un vehicul cu doua roti actionat prin motor clasic, cu combustie interna, dar nu este nici pe departe un vehicul ecologic cum este bicicleta, pentru ca doar muta in alta zona efectele negative de mediu legate de productia si transportul energiei consumate, pe de o parte, si nu are nici avantajele de sanatate publica pe care le are bicicleta, fiind tot o forma de mobilitate pasiva, in care omul nu depune niciun efort fizic, si deci la fel de favorizant al sedentarismului precum automobilul.

Nu pot fi asimilate "bicicletelor" ( chiar cu adaosul "electrice") nici macar acele vehicule care au si pedale si pot fi actionate si cu forta musculara umana, dar au si motor electric care poate suplini pedalatul, cunoscute ca "e-bike", termen tradus in mod gresit ca "bicicleta electrica" (pentru ca in engleza "bike" se foloseste ca termen curent si pentru motorbike/motorcycle si pentru bicycle).

Pot fi asimilate bicicletelor si deci in mod legitim desemnate printr-un termen care contine cuvantul "bicicleta" numai "bicicletele asistate electric" numite si "pedelec"-uri. Acestea pot fi actionate prin pedale cu forta musculara, ca orice bicicleta, dar au si un motor electic auxiliar cu o putere limitata (maxim 0,25 kW), care functioneaza insa doar cat timp pedaleaza activ si omul si nu se depaseste viteza de rulaj de 25 km / h. Astfel, spre deosebire de un "e-bile", la un pedelec, motorul electric doar ajuta, nu inlocuieste forta musculara.

Aceasta neadmitere a considerarii / asimiliarii cu "bicicletele" a "e-bike"-urilor si a vehiculelor pe doua roti actionate electric nu este doar opinia organizatiilor de biciclisti, ci rezulta si din legislatia Uniunii Europene ( Directiva 2002/24/EC) si din cea a multor state membre, cu toate consecintele de rigoare.

Astfel, in majoritatea tarilor dezvoltate, cu legisltie rutiera moderna (nu si in ROmania, unde legislatia rutiera este de-a dreptul dusmanoasa fata de biciclisti si pietoni si favorizeaza in mod discriminatoriu traficul motorizat), un "pedelec" de exemplu are voie sa circule pe o pista pt biciclete, un "e-bike" insa nu! - si cu atat mai putin un vehicul care nu poate fi deloc actionat cu pedale sau manivele, cum este si acel prototip de scuter electric abuziv mediatizat in ultimele zile ca "bicicleta electrica"...

Solicitam deci firmelor producatoare sau distribuitoare de asemenea vehicule, precum si mass-mediei din Romania si altor institutii si organizatii sau nu mai contribuie la crearea sau perpetuarea de confuzii in domeniu prin promovarea vehiculelor cu doua roti actionate electric ca fiind "biciclete" [electice], nici macar in cazul in care au si pedale si pot fi actionate si prin forta musculara umana dar si prin motor auxiliar in locul, nu doar in sprijinul fortei omului...

Cluj-Napoca, 3 mai 2010

RADU MITITEAN
director executiv - Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN)
presedinte - Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)
, |
Bookmark and Share
This entry was posted on 5/03/2010 04:46:00 p.m. and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.