Author: CCN
•3/16/2014 03:34:00 p.m.


Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca    web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836   e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675  RNPJFSP: 3561 / A / 1992
=================================

Protest:

MARSUL BICICLISTILOR CLUJENI INTERZIS ABUZIV DE AUTORITATI

Sambata, 15 martie 2014, ar fi trebuit sa aiba loc a 78-a editie lunara a Marsului Biciclistilor Clujeni, organizata de Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN). Actiunea a fost insa interzisa abuziv de autoritati, de doua ori succesiv, inclusiv dupa ce, tot la sugestia lor, a fost modificata ora si zona de desfasurare incat sa fie doar in periferia orasului, departe de alte manifestari declarate in ziua respectiva.

Intentia CCN, ca organizator, era ca marsul sa debuteze la ora 14:00 in piata Unirii, si sa treaca si pe Splaiul Independentei, cu tinerea unui moment de reculegere pentru biciclistul ucis recent acolo de un sofer beat care a trecut pe rosu. CCN a depus la autoritati declararea manifestarii luni 10 martie dimineata, iar Primaria avea, conform art. 11 din Legea 60 / 1991, la dispozitie 48 de ore pentru a analiza, si eventual hotari si notifica catre CCN decizia motivata de interzicere, pe unul din motivele prevazute de lege, cum este de exemplu situatia in care la acea ora pe acea zona / traseu era deja declarata o alta manifestare, sau urma sa se desfasoare lucrari tehnico-edilitare de mare amploare, sau scopul si natura manifestarii incalca normele legale si bunele moravuri,(conform art.5, 9 si 10 din Legea 60 / 1991.

Primaria clujeana nu a transmis oficial o decizie de interzicere a manifestarii, in termenul legal, astfel ca CCN putea considera marsul ca implicit legal, insa neoficial am aflat telefonic ca ar fi probleme de interferare, din cauza orei si traseului propus, cu manifestari declarate in zona centrala, de unele organizatii civice maghiare respectiv de organizatia Noua Dreapta si respectiv de un meci de fotbal anuntat la Cluj Arena de care Politia ar fi ingrijorata ca ar putea genera turbulente din cauza unor suporteri potential violenti.

Fiind de buna-credinta, desi a primit prin e-mail decizia de interzicere a marsului in forma declarata abia joi, 13 martie, in afara termenului in care Primaria putea comunica interdictia, si cu o motivare evident netemeinica, si deci abuziva si sub acest asepect, CCN s-a oferit sa modifice ora, locul de incepere si finalizare si traseul, inclusiv sa desfasoare actiunea numai spre seara si numai in periferii ale orasului, la kilometri distanta de alte manifestari de care am aflat din presa.

Primaria, printr-un director, nu ne-a prezentat in concret ce alte manifestari, la ce ore si pe ce trasee sau zone sunt declarate, pentru a putea depune o declarare a marsului cu o ora si traseu care sa nu se mai interfereze cu manifestari deja declarate, si a invocat pretextul pueril si nelegal ca suporteri turbulenti ai echipelor de fotbal ar putea pune in pericol biciclistii din mars la orice ora in orice colt din oras si prin urmare, chipurile spre binele biciclistilor, ar trebui sa fie interzisa orice manifestare biciclistica la orice ora in orice zona a Clujului in acea zi...

Dupa multe discutii tensionate, in care si noi am subliniat caracterul absolut nelegal si abuziv al acestor "argumente", ni s-a sugerat verbal sa depunem o noua declaratie, pentru o ora spre seara si un traseu care sa ramana in partea estica o orasului, departe de zona centrala si de zona stadionului Cluj Arena.

Prin urmare, nedorind un conflict cu autoritatile, am cedat sugestiilor lor, desi erau neintemeiate, si am depus o noua declarare a marsului, cu plecare si final din zona Bibliotecii Judetene din cart.Marasti, de la ora 17:00, si cu un traseu exclusiv prin zona estica o orasului, prin cartierele Marasti, Someseni, Gheorgheni si Iris.

Sambata am gasit in casuta de e-mail o noua decizie de interzicere a marsului biciclistilor, de aceasta data fara invocarea unui motiv concret, ci doar cu trimiterea generica la art.10 din Legea 60/1991, desi in mod evident niciunul din motivele prevazute de acea norma legala nu era incident, fiind de aceasta data si mai pregnant caracterul ilegal al intrerdictiei. Prin urmare, CCN a decis sa anuleze manifestarea si, la locul in care urma sa inceapa editia lunara martie 2014 a Marsului Biciclistilor Clujeni, a comunicat biciclistilor adunati in numar destul de mare ca se vede silit sa anuleze actiunea in urma interdictiei comunicata de autoritati, chiar daca este ilegala si abuziva, pentru ca este prea tarziu sa fie contestata si suspendata in timp util, si apoi anulata in justitie, in instanta de contencios administrativ.

Tinem la dispozitia oricarei persoane interesate documentele legate de acest mars  interzis, de exemplu cele doua declaratii depuse la autoritati si cele doua notificari abuzive de interzicere, comunicatul initial, legislatia aplicabila si alte asemenea.

Reprezentantii CCN s-au deplasat fara biciclete in zona Bibliotecii Judetene, pentru evitarea unor inscenari, provocari sau trucaje foto / video din partea autoritatilor sau agentilor acestora, de tipul unor grupe de "false flag operation" recrutate din randul organizatiei de tineret a unui anumit partid sau din personalul anumitor autoritati specifice, dat fiind ca autoritatile s-au dovedit, inclusiv la nivel national, capabile de orice ilegalitate si abuz mai ales in ultima perioada (a se vedea actiunile jandarmeriei fata de manifestantii de la Pungesti contra exploatarii prin fracturare hidraulica a gazelor de sist sau contra cetatenilor care au manifesat pasnic contra proiectului minier Rosia Montana), mai ales ca Primaria clujeana a manifestat constant o atitudine antibiciclistica si in concret a si amenintat telefonic cu amenzi maxime pentru organizatori si participanti in cazul in care totusi ar avea loc vreo manifestare biciclistica in 15 martie.

Precizam ca nu cunoastem daca acest nou abuz, comunicat de Prmarie, isi are originea in vointa conducerii Primariei clujene, a Politiei sau a Jandarmeriei, sau a mai multora sau tuturor acestor trei structuri reprezentate in comisia locala special constituita cu privire la manifestari publice, cea care poate, conform art.10 din Legea 60/1991, sa recomande Primarului interzicerea manifestarii declarate sau conditionarea ei de modificarea traseului si orarului acesteia. Ne rezervam dreptul sa intreprindem demersurile legale pentru identificarea celor vinovati de acest abuz si tragerea lor la raspundere legala, inclusiv prin formularea de plangeri penale pentru comiterea infractiunii de abuz in serviciu, fiind indicii temeinice de intrunire a elementelor acestei infractiuni prevazuta si pedepsita de art.297 din noul Cod Penal.

Subliniem ca niciuna din clele 77 de editii lunare ale Marsului Biciclistilor Clujeni pe care le-am organizat cu incepere din septembrie 2007 nu a produs niciun incident sau tulburare a linistii publice sau bunelor moravuri, cum nu au produs nici marsurile organizate in trecutul mai indepartat (cu incepere din 1998) si nicio alta manifestare publica organizata sau coorganizata de CCN, si ca toate au fost declarate autoritatilor conform prevederilor legale.

Dealtfel, in 15 martie dupa-amiaza am verificat si documentat fotografic situatia din Piata Unirii, din piata Avram Iancu, de pe Bd.21 Decembrie 1989 si de pe Calea Dorobantilor, de pe Splaiul Independentei si Aleea Stadion si alte piete si artere centrale din oras si din zona Stadionului "Cluj Arena" in intervalul orar in care trebuia sa inceapa marsul declarat de noi si abuziv interzis de autoritati, si am constatat, cum era previzibil, ca nu existau manifestari publice care sa obstructioneze arterele de circulatie pe care ar fi urmat sa treaca si marsul biciclistic, si nici macar grupuri masive de persoane in apropierea acestora, cu atat mai putin incidente violente sau alte tulburari.

Mentionam ca nu este primul abuz al autoritatilor cu privire la marsurile biciclistilor organizate de Clubul de Cicloturism "Napoca", mai inregistrandu-se si in trecut interziceri abuzive, de exemlplu una intr-o luna de iarna, cand ni s-a comunicat interzicerea marsului declarat, sub motivul, lipsit de temei legal, ca ar putea fi conditii meteo si de carosabil inadecvate circulatiei biciclistice, desi era evident ca, in conformitate cu prevederile legale actuale, asa cum sunt ele, insasi organizatorii ar fi trebuit sa anuleze actiunea daca in concret la momentul debutului ei se inregistra situatia de fapt prevzuta de lege (carosabil acoperit cu gheata, zapada sau polei), si nu autoritatile cu multe zile inainte sa interzica manifestarea pentru ca ar putea eventual interveni, data fiind perioada anului, o asemenea situatie.

Atitudinea negativa si abuziva a autoritatilor este foarte probabil direct legata de faptul ca, in calitate de ONG militant promotor al biciclismului urban si protectiei mediului in Cluj-Napoca, Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) a fost un critic constant si acerb al politicilor si practicilor primariei clujene in materie de mobilitate urbana in general si de masuri legate de circulatia biciclsitica si pietonala in special si a denuntat constant favorizarea circulatiei automobilistice in dauna formelor durabile de transport, calitatea inadecvata a putinelor infrastructuri pentru biciclete, tergiversarea sistematica a adoptarii noului PUG dar si a indeplinirii promisiunilor repetate privind realizarea de noi piste de biciclete si rezolvarii deficientelor celor existente si alte asemenea.

Este de remarcat faptul ca, spre deosebire de actiunile CCN, autoritatile nu s-au manifestat represiv fata de alte actiuni biciclsice in oras, inclusiv fata de cele care nici macar nu sunt declarate conform legii dar pe de alta parte au numar mai ridicat de participanti si duc la blocarea traficului motorizat pe intreaga artera de circulatie respectiva, nu doar ocuparea unei benzi de circulatie cum se intampla la marsurile biciclsitice organizate de CCN. Tolerarea "Critical Mass"-urilor din ultima zi de vineri a lunii (in care CCN nu are nicio implicare), dar si a unor manifestatii pe teme politice sau de mediu care au durat luni de zile, chiar in zona centrala a orasului, in contrast cu manifestatiile organizate de CCN, arata ca autoritatile au o specifica incrancenare contra CCN, probabil si pentru ca a mers la nevoie si dincolo de simplele memorii, strangeri de semnaturi de sustinere, proteste mediatice si de strada, si a actionat si invins de multe ori in instantele judecatoresti abuzurile autoritatilor locale si a denuntat specific si documentat ilegalitatile acestora.

Solicitam autoritatilor (Primariei clujene si eventual, daca e cazul, Politiei si Jandarmeriei) sa isi ceara public scuze fata de interzicerea abuziva a Marsului Bicilistilor Clujeni din 15 martie 2014 si sa ii identifice si sanctioneze pe cei vinovati, in caz contrar fiind nevoiti sa ne adresam noi organelor de urmarire penala in acest sens, inclusiv pentru a preveni repetarea acestor abuzuri contra dreptului constitutitional la intrunire si manifestare pasnica, drept care ar trebui sa se bucure de un deosebit respect intr-o tara care se pretinde stat de drept si este membra a Uniunii Europene.

Cluj-Napoca, 16 martie 2014

av.Radu Mititean
director executiv CCN



, , , , |
Bookmark and Share
This entry was posted on 3/16/2014 03:34:00 p.m. and is filed under , , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.