MARSUL BICICLISTILOR CLUJENI EDITIA 186
Clubul de Cicloturism Napoca (CCN) organizeaza sambata 20 septembrie 2025, in Saptamana Europeana a Mobilitatii si in preajma Zilei Europene Fara Masini, a 186-a editie lunara a Marsului Biciclistilor Clujeni (MBC186), cu plecare la ora 10:00 din p-ta Unirii.
Sunt bineveniti orice locuitori ai zonei metropolitane clujene care au bicicleta in buna stare tehnica si echipata conform legislatiei rutiere. Participantii sub 16 ani trebuie sa poarte casca, asa cum prevede actuala legislatie.
Durata estimata a parcurgerii este de circa o ora si trei sferturi iar traseul concret va strabate zona centrala si pericentrala si cartierul Marasti si este accesibil oricui stie sa circule cu bicicleta, nefiind nevoie de nivel antrenament sau experienta semnificativa de pedalat. Are o lungime de circa 15 km si o diferenta de nivel neglijabila.
Traseul concret este: p-ta Unirii - bd.Eroilor - p-ta A.Iancu - p-ta St.cel Mare - p-ta Baba Novac - str. M.Lehrer - p-ta T.Cipariu - str. T.Mosoiu - str. V.Braniste - str. Voltaire - p-ta T.Cipariu - p-ta St.cel Mare - p-ta A.Iancu - cl.Dorobantilor - str. R.Patitia - str. T.Mosoiu - str. A.Suciu - str. Nasaud - cl.Dorobantilor - al.Bibliotecii - p-ta Marasti - str.Fabricii - str. Anina - str. Magura - str. Gradinarilor - str. Banilor - str. Inului - str. Papai Pariz Ferenc - str. Fabricii de Zahar - str. Teleorman - str. Cojocnei - al. Dambovitei - alei intre blocuri intersectiand str. Abrudului - al.Tribunul Vladutiu - str. Dambovitei - alei intre blocuri intre str. A.Vlaicu si str. Dambovitei - str. Dambovitei - str. Ialomitei - str. A.Vlaicu - p-ta Marasti - str.Fabricii - str. Bucuresti - str. Iazului - str. Lacu Rosu - str. Bucuresti - str. Fabricii - str. Ciocarliei - str. Barsei / alei printre blocuri - str. Ciocarliei - str. Scortarilor - str. O.Ghibu - str.Paris - str.N.Balcescu - str. Constanta - str. Arges - str. Paris - str. N.Cristea - str.Gh.Lazar - str. Paris - str. Somesului - str. Constanta - str. Arges - p-ta M.Viteazu - str.Cuza Voda - str. F.J.Curie - bd.21 Decembrie 1918 - p-ta Unirii.
Evenimentul este din seria lunara de marsuri velo inceputa in septembrie 2007 in continuarea celei anuale incepute de CCN in 1998. CCN este o asociatie turistica, sportiva, civica si ecologista care promoveaza de peste 30 de ani utilizarea bicicletei in scop recreativ, turistic si utilitar. Evenimentul se desfasoara sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR).
Aceasta editie a MBC are, ca majoritatea editiilor, o cvadrupla valenta - de socializare, de informare si educare, militanta / de protest si turistica / recreativa si implicit si una usor sportiva si de promovare a sanatatii publice si protectiei mediului.
Astfel, Marsul Biciclistilor Clujeni este o ocazie de intalnire, cunoastere reciproca si pedalare in comun a biciclistilor, de incurajare a inceperii sau reinceperii pedalatului in oras pentru cei ce se simt in nesiguranta in traficul actual, de schimb de opinii si impresii, de aflare de informatii practice, de gasire de parteneri de excursii velo etc.
Este si o ocazie de a vedea noi rute / trasee velo prin oras care sunt favorabile biciclistilor sau cai de a evita segmente problematice prin lipsa infrastructurii velo si conditii de trafic motorizat intens, de a primi sfaturi practice privind deplasarea velo in oras, explicatii privind legislatia rutiera, de a afla despre proiecte de amenajari sau politici publice ale autoritatilor si perspective de evolutie a infrastructurii de interes biciclistic in Cluj-Napoca si in zona metropolitana, despre activitatile asociatiilor de biciclisti si alte asemenea.
Editia actuala are si o anumita componenta recreativa prin pedalarea si prin zone mai linistite si atractive arhitectural si / sau verzi-albastre.
Componenta implicita sportiva a marsului biciclistilor este faptul ca participantii parcurg pe bicicleta o distanta de circa 15 km plus drumul de acasa pana in piata Unirii si inapoi, ceea ce, chiar daca ritmul este unul lent sau mediu si nu sunt diferente mari de nivel, este deja o activitate fizica similara uneia facuta in scop de sport de intretinere. Este dovedit statistic de studii in multe tari ca si numai jumatate de ora de pedalat pe zi in ritm lejer deja mareste speranta de viata cu peste un an si jumatate sau chiar doi ani fata de cazul persoanelor sedentare, astfel ca actiunile de acest tip vizeaza si sanatatea publica in mod direct in privinta participantilor si indirect in privinta ansamblului populatiei, dat fiind ca bicicletele nu polueaza Clujul cu noxe sau zgomot. Iar daca mai multi cetateni vor circula mai frecvent cu bicicleta, asta inseamna mai putine deplasari motorizate si mai putine ambuteiaje, dat fiind ca un om care pedaleaza ocupa mult mai putin spatiu ca un autoturism in deplasare, iar pe un loc de parcare pentru un autoturism se poate amenaja un parcaj pentru zece biciclete.
Editia 186 a Marsului Biciclistilor Clujeni are si componenta militanta, de a ocazie de a reaminti autoritatilor locale, publicului si presei nevoia promovarii utilizarii bicicletei ca mijloc cotidian de transport in oras, componenta esentiala a mobilitatii urbane durabile si alternativa viabila la transportul automobilistic, alaturi de transportul in comun si deplasarea pietonala.
Mai concret, participantii isi exprima din nou ingrijorarea fata de lipsa sau inadecvarea dezbaterilor publice a planurilor de noi infrastructuri de biciclete si fata de calitatea redusa a majoritatii pistelor de biciclete mai vechi si mai noi, existand uneori deficiente calitative grave la noile piste sau rastele si mentinandu-se nerezolvate unele probleme la pistele vechi, de la latimea insuficienta la lipsa de continuitate, de la marcaje si indicatoare rutiere lipsa, la cele neclare sau gresit amplasate, ce pun in pericol biciclistii si alti participanti la traficul rutier.
Specific continua sa fie de mare actualitate interdictia traversarii pe bicicleta a laturii vestice a Pietei Unirii si intreruperea pistelor de biciclete pe latura ei sudica, cu grave consecinte asupra fluentei si sigurantei traficului velo tocmai la confluente atator piste de biciclete sau alte cai de comunicatie favorabile acestora. Si existenta unui indicator de "sens interzis" la intarea str. Universitatii dinspre p-ta Unirii, fara vreun aditional de exceptare a bicicletelor, care se contrazice cu indicatorul de "zona pietonala" care permite mai multor categorii de vehicule accesul si care are aditional de permitere a accesului bicicletelor si vehiculelor de aprovizionare - o contradictie interzisa de lege dar de care Primariei nu pare sa ii pese si care expune biciclistii unor sanctiuni abuzive din partea Politiei.
Plus pierderea unei mari oportunitati prin netrasformarea in pista pentru biciclete, cu dublu sens, a unei benzi de circulatie de pe str.Clinicilor, la finalul reasfaltarii ei, desi oricum portiunea initiala dinspre Calea Motilor e prea ingusta pentru a avea doua benzi de circualtie auto si deci indiferent daca la un moment dat sunt trasate doua benzi, fluxul total de autovehicule pe unitatea de timp este acelasi, impus de portiunea cea mai ingusta, deci era loc si de pista pentru biciclee, si s-ar fi rezolvat asa si problema accesului ambulantelor la UPU, ca nu ar mai fi blocata banda intai intre intersectia cu str. I.Hatieganu si accesul la UPU, pentru ca bicicletele pot usor sa faca loc unei ambulante, pe cand autoturismele aflate in ambuteiaj nu au cum.
Detalii si pe pagina de Facebook a evenimentului, la adresa
precum si la
Cluj-Napoca, 6 septembrie 2025
Radu Mititean
director executiv CCN
0744-576836