Author: CCN
•11/29/2022 04:21:00 a.m.

AM CERUT DEZBATERE PUBLICA SI AM TRANSMIS
OBSERVATII SI PROPUNERI LA PROIECTUL DE ORDIN MDLPA REF.
FINANTAREA DIN PNRR A 3000 KM TRASEE DE CICLOTURISM

Federatia Biciclistilor din Romania (FBR) a carei presedintie este asigurata de Clubul de Cicloturism Napoca (CCN) a transmis Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administraţiei conform Legii 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, o cerere de organizare a unei dezbateri publice si un set amplu de observatii si propuneri privind proiectul de "Ordin pentru aprobarea Schemei de finanțare - Condiții de accesare a fondurilor europene aferente Planului Național de Redresare și Reziliență în cadrul apelului în cadrul apelului de proiecte PNRR/2022/C11/I4, Componenta 11 – Turism și cultură, Investiția I.4 – Implementarea a 3.000 km trasee cicloturistice" , proiect postat la adresa:


av. Radu Mititean
presedinte - Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)
director executiv - Clubul de Cicloturism Napoca (CCN)



|
Bookmark and Share
Author: CCN
•11/20/2022 01:24:00 a.m.

 

Asociatia turistica sportiva civica si ecologista

CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)

www.ccn.ro tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro

====================================


ZIUA MONDIALA DE COMEMORARE A VICTIMELOR TRAFICULUI RUTIER


In 20 noiembrie 2022, fiind a treia duminica a lunii noiembrie, se marcheaza la nivel mondial Ziua de Comemorare a Victimelor Traficului Rutier. In Romania, unde rata de accident rutier este de multi ani mereu cea mai ridicata din tarile UE, o asemenea zi ar trebui sa fie una de ample manifestari, dezbatieri, actiuni de comemorare si constientizare, insa acest flagel pare a fi acceptat tacit de autoritati si cetateni, ca si cum nu i s-ar putea pune capat.


Ziua de Comemorare a Victimelor Traficului Rutier, referita adesea prin initialele WDR, a fost initiata in 1995 de catre Federatia Europeana a Victimelor Accidentelor Rutiere (FEVR) si s-a raspandit rapid la nivel mondial, iar dupa un deceniu, prin votul Adunarii Generale ONU - punctul 10 din Rezolutia 60/5 adoptata in 26.10.2005, a fost proclamata ca zi mondiala oficiala pe aceasta tema. Decada 2021 - 2030 a fost proclamata ca Decada de Actiune pentru cresterea sigurantei rutiere, cu tinta asumata de reducere cu 50% a ratelor de accident rutier mortal sau grav. In august 2021, pentru coordonarea la nivel mondial, a fost infiintata o fundatie de profil cu activitate la nivel mondial: https://worlddayofremembrance.org/foundation/


Sloganul editiei 2022 a WDR este " REMEMBER. SUPPORT. ACT" - Aminteste-ti, Sprijina, Actioneaza ! Iar tema specifica in acest an este JUSTITIA - cum poate contribui la reducerea numarului de accidente rutiere mortale sau grave prin sanctionarea celor cu comportament ilegal in trafic ce produc sau pot produce accidente grave, un aspect foarte acut in Romania, unde exista un sentiment de impunitate prin faptul ca multi autori de grave incalcari ale legislatiei rutiere, inclusiv unele care au produs victime umane, scapa fara sa execute vreo zi de inchisoare desi sunt declarati vinovati...

https://worlddayofremembrance.org/news/2022/11/19/the-theme-of-justice-for-this-years-world-day-of-remembrance-is-fitting-as-so-often-victims-do-not-feel-they-received-justice/


La nivel mondial, de la primul accident provocat de un autovehicul, care a produs moartea unui om, eveniment consemnat acum peste 125 de ani, au fost consemnate peste 50 de milioane (!!) de morti in accidente rutiere si sute de milioane de persoane care au suferit vatamari ale sanatatii. Anual milioane de persoane se adauga pe lista victimelor accidentelor rutiere. Este practic o pandemie care eclipsaza ca numar total de victime majoritatea cauzelor de mortalitate, desi altele sunt mult mai intens mediatizate.


Biciclistii sunt, alaturi de pietoni, o categorie de participanti la trafic mult mai vulnerabila ca risc de deces sau ranire grava in caz de accident rutier, in comparatie cu persoanele aflate in autovehicule, si prin urmare ar trebui sa se bucure de o protectie sportiva prin legislatie, prin infrastructura rutiera, prin educatie si prin activitatea preventiva si prin cea sanctionatorie a incalcarilor, pe care ar trebui sa o desfasoare autoritatile.


Din pacate, in Romania se inregistreaza la nivel UE cea mai mare incidenta a accidentelor rutiere mortale si grave din punct de vedere biciclistic, pe 100.000 locuitori si pe distante parcurse pe bicicleta, ceea ce constituie si un mare factor de descurajare pentru utilizarea bicicletei desi ar fi un factor major de mobilitate durabila, de reducere a poluarii si a congestiei in trafic, de combatere a sedentarismului si obtinere de alte multe efecte pozitive.


De Ziua de Comemorare a Victimelor Traficului Rutier, gandurile ar trebui sa mearga nu doar la victime, ci si la membrii familiilor acestora, la personalul serviciilor de urgenta care intervin la accidente rutiere si la participantii la trafic in general si la categoriile vulnerabile, ca potentiale victime cat timp nu se va imbunatati substantial siguranta rutiera.


CCN este o asociatie tuistica, sportiva, civica si ecologista care militeaza de trei decenii pentru un om sanatos intr-un mediu sanatos, rezultand o dezvoltare durabila a societatii. Printre altele, militeaza pentru cresterea sigurantei rutiere a utilizatorilor bicicletei si a participantilor vulnerabili la traficul rutier in genera si pentru o mobilitate sustenabila. Detalii pe www.ccn.ro


Cluj-Napoca, 20 noiembrie 2022


Radu Mititean

director executiv CCN






|
Bookmark and Share
Author: CCN
•11/19/2022 11:11:00 p.m.

 

DE CE LE INTERZICE STATUL ROMAN

COPIILOR MERSUL PE BICICLETA ?

Consideratii de 20 Noiembrie - Ziua Mondiala a Drepturilor Copilului


Ziua de 20 Noiembrie este marcata in multe tari ca Ziua Internationala a Drepturilor Copilului, pe baza proclamatiei Adunarii Generale ONU din 1954, si a faptului ca in 20 noiembrie 1959, ONU a adoptat Declaratia Drepturilor Copilului, iar in 20 noiembrie 1989 s-a semnat Conventia Drepturilor Copilului, ratificata si de Romania dar inca incomplet respectata. Nu este de fapt o zi ce trebuie sarbatorita, ci o zi de constientizare a problemelor legate de respectarea drepturilor copilului.


Daca pentru unele tari subdezvoltate, problemele se pun mai ales cu privire la subnutritie, acces la apa potabila, asistenta medicala si educatie elementara, in tarile dezvoltate problemele sunt mai degraba pe linie de dezvoltare psihoemotionala iar ca sanatate fizica ingrijorarile sunt in buna masura legate de supraponderalitate si sedentarism. Romania din pacate are parte de probleme din ambele extreme - avem cea mai mare rata de mortalitate infantila din UE si avem rate inacceptabile de subnutritie si acces deficitar la asistenta medicala si educatie pentru un stat care se pretinde mediu dezvoltat, dar avem deja o prezenta semnificativa si in crestere rapida a tarelor societatilor "dezvoltate".


Astfel, orasele Romaniei au tot mai multi copii supraponderali, chiar obezi, invatati cu fast-food, dulciuri si sucuri nenaturale, cu statul la televizor sau jocul pe calculator, cu mersul la scoala cu "mama-taxi" si cu petrecerea weekendului la mall sau in cel mai bun caz la picnic static cu parintii, o mobilitate activa si exercitiul fizic regulat tinzand sa devina exceptia, cu tot lantul de consecinte negative medicale si sociale, dar semnalele de alarma se trag rar si raman neobservate de marea masa a publicului si ignorate de factorii decizionali.


Politicile publice si legislatia insa, in loc sa combata fenomenul sedentarismului, il favorizeaza. Numarul de ore de educatie fizica este foarte redus in curricula scolara, scutirile medicale abuzive pentru orele de sport au atins un procent alarmant, taberele si excursiile scolare in natura, pe jos sau pe bicicleta, au devenit aproape imposibile din cauza conditionarilor aberante introduse sub pretextul "asigurarii sigurantei" elevilor, sportul scolar si universitar este in declin, cultura automobilului infesteaza nestingherita tanara generatie iar sistemul educational nu incurajeaza deplasarea la si de la scoala pe jos sau cu bicicleta, ba dimpotriva, politicile si regulamentele scolare au ajuns indirect sa impuna fenomenul de "mama-taxi" al adusului elevilor cu autoturismul de catre parinti pana in fata scolii sau chiar pana in sala de clasa.


Autoritatile publice nu doar ca nu actioneaza semnificativ in directie pozitiva, dar au mai si dat mobilitatii copiilor o lovitura cumplita in urma cu 16 ani, introducand in legislatia rutiera, sub pretextul protejarii lor de accidente, aberatia - unica la nivel european - de interdictie cvasitotala pentru copii a mersului cu bicicleta sub varsta de 14 ani, ceea ce evident reduce masiv sansele sa devina biciclisti si dupa aceasta varsta.


Astfel, art.70 alin.(2) din OUG 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice prevede ca "pentru a conduce o bicicleta pe drumurile publice, conducatorul acesteia trebuie sa aiba varsta de cel putin 14 ani", definitia legala a "drumului public" fiind "orice cale de comunicatie terestra, cu exceptia cailor ferate, special amenajata pentru traficul pietonal sau rutier, deschisa circulatiei publice" - deci orice categorie de sosea, strada, ulita, drum de tara, alee, trotuar. Nu s-a prevazut nicio exceptie de genul admiterii macar pe pistele de biciclete, pe strazi cu trafic motorizat redus sau in cazul insotirii de catre un adult...


Aceasta interdictie, chiar daca in practica este pusa in aplicare neuniform pentru ca si politistii rutieri cam accepta in sinea lor ca este o aberatie, descurajeaza totusi puternic si expune unui risc juridic inacceptabil parintii si cadrele didactice, unitatile de invatamant si ONG de profil, facand practic ilegal mersul cu bicicleta la scoala sau in excursie, chiar mersul pe bicicleta in general in afara unor evenimente special organizate si protejate de Politie sau a curtii proprii sau a scolii sau a unor drumuri de exploatare inchise circulatiei publice....


Pana in 2002, legislatia rutiera era oricum nejustificat de restrictiva, prevazand ca persoanele sub 14 ani nu au voie sa circule cu bicicleta pe drumurile cu trafic intens, fara sa prevada exceptii, de exemplu cazul insotirii de catre persoane majore sau cazul ciclistilor de performanta in antrenament.


In 2002, Guvernul, sfidand Parlamentul care avea in faza finala de dezbatere proiectul unui nou Cod Rutier care a fost dezbatut ani de zile si la care a contribuit cu amendamente si Clubul de Ciclotrism "Napoca" si alte ONG-uri din coalitia ProVelo, a emis in pragul sarbatorilor de iarna o noua legislatie de profil, prin OUG 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice, care prevedea la art.20 alin.(2) ca "Persoanele care nu au implinit varsta de 14 ani pot conduce biciclete numai pe drumurile special amenajate si semnalizate corespunzator de catre administratorul drumului respectiv", drumuri care nu existau si nici nu s-au realizat si deci exceptia a ramas doar teoretica. La originea acestui abuz a stat Politia Rutiera, care a redactat proiectul, insusit de Inspectoratul General al Politiei si preluat de Ministerul de Interne ca initiator al acestei nefericite Ordonante de urgenta, ignorandu-se cererile ONG-urilor de biciclisti si bunele practici pe plan international.


Parlamentul din pacate nu a ramas mai prejos, si cu ocazia dezbaterii acestui OUG, in loc sa elimine aberatia, a agravat-o prin Legea 49 / 2006 privind aprobarea OUG 195 / 2002, inlocuind acea interdictie care avea o minima exceptie macar teoretica, cu actuala interdictie cvasitotala anterior citata regasita la art.70 alin.(2) din OUG 195 / 2002 republicata, si care nu cunoaste exceptii, si nici nu permite practic instituirea de exceptii prin Regulamentul de aplicare al OUG 195 / 2002 care e aprobat prin Hotarare a Guvernului. Astfel, Parlamentul a devenit coautor la acesta atentat la sanatatea publica a tinerei generatii, explicabil dealtfel si prin faptul ca in cvasitotalitate, si parlamentarii, ca multe alte categorii de demnitari si inalti functionari publici, cand nu sunt "indoor" intr-o cladire, par sa vada, metaforic vorbind, lumea inconjuratoare numai prin parbrizul autoturismului.


Statele dezvoltate au declarat ca supraponderalitatea si sedentarismul sunt principalul pericol de sanatate publica pentru copii si adolescenti si ca, in acest context, practicarea de sporturi de anduranta si promovarea mersului pe jos si cu bicicleta, atat in scop sportiv si turistic cat si - sau mai ales - utilitar, trebuie sa fie o prioritate. Programe masive atat guvernamentale cat si neguvernamentale de tip "cycling to school" sunt in plina expansiune, scolile si autoritatile locale se preocupa de crearea de infrastructuri si facilitati dar si de incurajare activa a elevilor sa vina la scoala pe bicicleta, dar si sa circule mai mult in timpul liber pe bicicleta si in completare pe jos si cu transportul public si cat mai putin cu autoturismul. Pe cand in Romania constatam ca incurajarea unei mobilitati active si durabile pentru copii ramane cel mult in stadiul declarativ.


Ar trebui ca 20 Noiembrie, la fel ca 1 Iunie, sa nu fie festiviste, ci sa devina, pentru adulti si oficialitati, o zi in principal de dezbatere si actiune in favoarea drepturilor si intereselor copilului, inclusiv cu privire al un stil de viata sanatos prin cat mai multa miscare fizica si mobilitate activa. In acest cadru, ar trebui eliminate urgent interdictiile aberante din legislatia rutiera privind circulatia copiilor pe bicicleta si dezvoltate programe care sa invete toti elevii sa circule cu bicicleta, ca o deprindere elementara de viata moderna, si sa ii incurajeze pe cat mai multi sa utilizeze bicicleta nu doar ocazional in scop sportiv, turistic si recreativ, ci si cotidian, in scop utilitar, inclusiv pentru venitul la scoala.


Lipsa totala de informare si experienta a sistemului public de invatamant in acest domeniu poate fi compensata in buna masura de expertiza detinuta de organizatiile de biciclisti, dezvoltata de-a lungul deceniilor in multe state occidentale, si de care pot beneficia chiar gratuit si scolile din Romania, iar in materie legislativa, nu trebuie "reinventata roata" ci doar aliniata si desueta legislatie rutiera romana la bunele practici internationale.


Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) si alte organizatii de profil, multe reunite sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR) afiliata la Federatia Europeana a Biciclistilor (ECF) si in Coalitia PRO VELO, isi ofera in continuare sprijinul metodologic si informational atat Guvernului si Parlamentului si altor autoritati, de exemplu pentru amendarea legislatiei rutiere in sensul eliminarii caracterul ei antibiciclistic si opus mobilitatii durabile, precum si sistemului educational si autoritatilor locale pentru dezvoltarea de programe si facilitati pentru incurajarea efectiva a copiilor sa se deplaseze cat mai mult pe jos si cu bicicleta si cat mai putin cu mijloace motorizate, ca o contributie necesara si importanta la o imbunatatire a starii mediului si mai ales a starii de sanatate a generatiilor viitoare.


Cluj-Napoca, 20 noiembrie 2022


av. Radu Mititean

director executiv CCN

presedinte FBR




|
Bookmark and Share
Author: CCN
•11/10/2022 07:51:00 p.m.

 

Asociatia turistica sportiva civica si ecologista

CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)

www.ccn.ro tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro

====================================


OCOLIND CLUJUL PRIN SUD, PE BICICLETA - TURA VELO 13 NOIEMBRIE


Clubul de Cicloturism Napoca (CCN) organizeaza duminica 13 noiembrie 2022 de la 9:30 o noua tura ghidata pe biciclete, deschisa publicului, cu participare gratuita, avand caracter recreativ-turistic si de prezentare a imprejurimilor Clujului, inclusiv obiective si trasee turistice, probleme ecologice si urbanistice.


Va fi un circuit cu o lungime de circa 50 km cu circa 700 m diferenta de nivel in urcus in total, partial pe asfalt, partial pe drum de pamant sau pietruit, cu plecare la 9:30 de la capatul liniei de tramvai ( zona intersectiei str. Bucium cu str. Primaverii si Drumul Sf. Ion.). Traseul va fi in mare parte paralel cu cel al circuitului din 16 octrombrie dar la distanta mai mare fata de oras, urcand din Manastur pe la Sf. Ion in Faget si mai departe pana pe platoul Feleacului, pedaland in continuare prin Feleacu - Saradis - Dezmir, cu revenire prin Sannicoara - Sub Coasta - Someseni, finalul fiind estimat in jurul orei 16:30.


Participantii vor trebui sa respecte legislatia rutiera si sa isi asume raspunderea pentru deplasarea lor biciclistica, nefiind o tura comerciala sau o actiune sportiva cu asistenta auto, tehnica sau medicala, astfel ca trebuie sa aiba mancare, apa, haine grosute si pelerina, pompa, camera si petece, eventual chei pentru demontare roata in caz de pana si o minima trusa medicala, bicicleta in buna stare tehnica si echipata conform legislatiei rutiere, recomandabil de tip MTB si este nevoie de un nivel mediu cel putin mediu de experienta si antrenament la pedalat.


CCN este o asociatie tuistica, sportiva, civica si ecologista care militeaza de trei decenii pentru un om sanatos intr-un mediu sanatos, rezultand o dezvoltare durabila a societatii. A editat primele ghiduri si harti cicloturistice ale Romaniei, zonei montane a judetului Cluj si imprejurimilor Clujului si promoveaza utilizarea bicicletei in scop turistic si pentru mobilitate urbana precum si orice forme de sport montan si turism activ nemotorizat. Detalii pe www.ccn.ro


Detalii pe pagina de Facebook a evenimentului, la:

https://www.facebook.com/events/1289393438481978


Cluj-Napoca, 10 noiembrie 2022


Radu Mititean

director executiv CCN




|
Bookmark and Share
Author: CCN
•11/09/2022 10:01:00 p.m.

 

Asociatia turistica sportiva civica si ecologista

CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)

www.ccn.ro tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro

====================================



MARSUL BICICLISTILOR CLUJENI EDITIA 152


Clubul de Cicloturism Napoca (CCN) organizeaza sambata 12 noiembrie 2022 a 152-a editie lunara a Marsului Biciclistilor Clujeni, cu plecare la ora 10:00 din Piata Unirii.


Sunt bineveniti orice locuitori ai zonei metropolitane clujene care au bicicleta in buna stare tehnica. Este o noua ocazie de intalnire, cunoastere si pedalare in comun a biciclistilor clujeni, dar mai ales o ocazie de a reaminti autoritatilor locale, publicului si presei de nevoia promovarii utilizarii bicicletei ca mijloc cotidian de transport in oras, componenta esentiala a mobilitatii urbane durabile si alternativa viabila la transportul automobilistic, alaturi de transportul in comun si deplasarea pietonala.


Participantii isi exprima din nou ingrijorarea fata de lipsa sau inadecvarea dezbaterilor publice a planurilor de noi infrastructuri de biciclete si fata de calitatea redusa a majoritatii pistelor de biciclete mai vechi si mai noi, existand uneori deficiente calitative grave la noile piste si mentinandu-se nerezolvate probleme la pistele vechi, de la latimea insuficenta la lipsa de continuitate, de la marcaje si indicatoare rutiere lipsa, la cele neclare sau gresit amplasate, ce pun in pericol biciclistii si alti participanti la traficul rutier.


Durata estimata a parcurgerii este de circa 2 ore iar traseul este o bucla dubla , in forma de "8", cu prima bucla prin Centru si cart. Gheorgheni, Andrei Muresanu, Zorilor, Hasdeu - circa 9 km cu 150 m diferenta de nivel, si a doua prin Centru, Grigorescu, Gruia ( inclusiv Cetatuie) si inapoi in Centru, de circa 11 km cu 150 m diferenta de nivel.


Traseul detaliat este: Piata Unirii - bd. Eroilor - p-ta Cipariu - str. A. Muresanu - str. Brasov - p-ta Agarbiceanu - str. Al. Bohatiel - str. V.Parvan - str. Predeal - str. Ady Endre - str. M.Kalman - str. E. Murgu - str. Lunetei - str. Bradutului - Cl.Turzii - str. Meteor - str.Lunii - str. Gh.Dima - str. Pajistei - str. Prunilor - str. Marginasa - str. B.P. Hasdeu - str. Piezisa - str. Clinicilor - str. Napoca - p-ta Unirii, apoi dupa scurta pauza: P-ta Unirii - str. Memorandumului - str.V.Alecsandri - str. I.Hossu - Parcul Central - al.Stadion - str. Uzinei Electrice - str. G.Garibaldi - str. Sinaia - str.Macului - str.Lacului - str. Petuniei - str. T.Ciortea - str. Miraslau - str. Donath - str. Taietura Turcului - str. Vantului - str. Vanatorului - str. Serpuitoare - Cetatuie - str. Calarasilor - str. Cetatii - str. Crisan - str. Horea - str. R. Ferdinand - p-ta Unirii.


Detalii si pe www.ccn.ro si pe pagina de Facebook a evenimentului, la:

https://www.facebook.com/events/675806677445194


Cluj-Napoca, 9 noiembrie 2022


Radu Mititean

director executiv CCN




|
Bookmark and Share