Author: CCN
•7/07/2025 11:34:00 a.m.

TURA GHIDATA PE JOS IN 13 IULIE
pe DEALUL CETATII si la SOMESU CALD
in cadrul campaniei de promovare a conceptului de
Inel Verde Metropolitan Clujean - IVMC

Duminica 13 iu[ie 2025 va invitam la o noua tura pe jos, ghidata, de vizitare, prezentare si documentare a potentialului ecologic, peisagistic si de recreere, turism si sport in natura cu impact redus de mediu in zona metropolitana, de aceasta data in extremitatea vestica a Zonei Metropolitane Cluj, in munitii Gilaului, pe valea Somesului Cald si culmea care il desparte de Somesul Rece in apropierea confluentei lor, in lacul Gilau, vatra a unei vechi cetati.

Actiunea este organizata de Clubul de Cicloturism ”Napoca” (CCN) in calitatea si de structura initiatoare a conceptului de ”Inel Verde Metropolitan Clujean” (IVMC), conceput si lansat in parteneriat cu asociatia Societate Organizata Sustenabil (SOS) si grupul civic Alergatori Incepatori Cluj si acceptat in aceasta primavara ca idee si obiect de studiu si de catre autoritati in cadrul unui grup de lucru sub egida ADI ZMC Cluj descrisa la clujmet.ro

Tura va incepe la ora 9:00, va fi un circuit care pleaca din satul Somesu Rece, de la ramificatia spre Somesul Cald / Tarnita / Marisel, unde drumul judetean DJ 107P pe care se vine din satul Gilau (resedinta comunei omonime, parte din Zona Metropolitana Cluj), coteste dreapta, iar inainte continua DJ 107N spre Maguri-Racatau.

Accesul pana in Somesu Rece si inapoi va trebui facut in principiu cu autoturisme personale. Organizatorii vor facilita contactul cu alti participanti pentru a isi gasi loc in masina altora cei care nu au autoturism propriu sau ca sa se minimizeze numarul de autovehicule necesare la transportul pana la si de la locul de incepere a excursiei pe jos, sens in care ii rugam pe cei doritori sa participe sa anunte daca au nevoie de un loc intr-un autoturism sau daca, venind cu autoturism propriu din sau prin Cluj-Napoca sau Floresti, mai au locuri disponibile.

Se preconizeaza in acest sens o intalnire la ora 8:15 in cart. Manastur in parcarea din fata hypermarketului Penny (pe Calea Floresti, statiile de autobuz CTP "Taberei" si "Piata Flora" unde opresc de exmeplu liniile de autobuz nr. 9, 24 si 24B) incat la 8:30 sa se poata porni in directia Somesu Rece. Rugam in acest sens pe cei interesati de tura sa se anunte fie prin e-mail la office@ccn.ro fie prin SMS sau whatsapp la 0744-576836 pana sambata 12 iulie la ora 19:00.

Din pacate zona nu beneficiaza de transport public in comun cu orar acceptabil, CTP avand dimineata o singura cursa din Cluj-Napoca spre Somesu Rece, cu plecare la ora 5:30. Exista cursa de autobuz pana in Gilau, si anume linia M51, cu plecare din Cluj-Napoca la 7:30. https://ctpcj.ro/index.php/ro/orare-linii/linii-metropolitane/linia-m51 Din Gilau ar mai trebui parcursi pe jos 4 km pana in Somesu Rece. Cei 15 kilometri de la iesirea din Cluj-Napoca (Nodul N) pana in Somesu Rece si returul se pot desigur face si cu bicicleta.

Traseul urmeaza o scurta portiune din DJ 107P si apoi urca pe str. Composesoratului si mai departe pe drum de caruta pana pe Dl.Cetatii, unde admiram urmele santului si valului anticei fortificatii. Este inregistrata in lista monumentelor istorice la nr. CJ-I-s-A-07177.02. A fost datata in epoca dacica - perioada La Tene tarzie, si este insuficient cercetata (desi primele sapaturi au fost in perioada interbelica).

Dealtfel sunt si alte situri arheologice inca putin cercetate in Zona Metropolitana Cluj, cum sunt situl "La Stoguri: de la Aghiresu-Fabrici si vestigiile din zonele Cetatea Fetei si Sapca Verde (de langa Floresti) sau de langa vf. Peana de langa Salicea sau de la Sinitau sau Baile Someseni sau in locul "Halastau" de la Suceagu. Descoperiri arheologice s-au facut si vizavi, pe dl. Custurii, si in aceste culmi au existat si mine, cum a fost mina Anton de pe v. Seaca sau mina Acariu-Dezideriu sub dl.Cetatii.

De la cetatea Somesu Rece provine un tezaur cu lantisoare de argint si sute de monede, descoperit in 1844 si aflat la Viena, datat in perioada domniei lui Burebista. Cercetarile au evidentiat doua faze de constructie, una din Prima Varsta a Fierului, si s-a documentat existenta unor palisade si doua santuri, diverse fragmente ceramice etc. De amintit ca la Gilau a existat un castru roman si pe platoul de la Lapustesti o asezare medievala intarita timpurie.

De la urmele de cetate urmam culmea dintre vaile Somesului Cald si Somesului Rece pana aproape de varful Blidaru, inainte de care coboram pe un picior pana la coada lacului Somesu Cald, de unde revenim pe drumuri si poteci pe deasupra satului pentru a minimiza portiunile de mers pe drumul asfaltat.

Tura este una care pe ansamblu are dificultate medie. Astfel, traseul are in total circa 16 km lungime, cu aproximativ 800 metri diferenta de nivel in urcus si se desfasoara in mare parte pe drumuri de caruta si tractor, dar sunt cateva scure portiuni de mersi pe marginea drumului asflatlat judetean (unde nu avem alternativa paralela) si cateva portiuni de poteca sau drum mai neclar, posibil mai infundat cu vegetatie la coborarea spre malul lacului Somesu Cald, ce poate necesita putina "explorare" deoarece situatia in teren se modifica in timp.

Participantii trebuie sa aiba incaltaminte comoda si mai solida, rucsac de tura, haine adecvate si pentru vreme mai rece, vant sau ploaie (inclusiv pelerina si sapca de soare), apa (cel putin 2 litri / persoana) si mancare pentru o excursie de o zi. Recomandam pantaloni lungi, bocanci si bete de trekking.

Cine doreste isi poate lua si costum de baie si ramane aproape de finalul turei la vreo locatie pe malul lacului Somesu Cald ce ofera acces la lac, sa merge pana pe malul lacului Gilau unde sunt posibilitati de imbaiere libera. Precizam ca malul drept al lacului Somesu Cald practic nu mai are zone liber accesibile public deci conform legii malul ar trebui sa fie proprietate publica a statului si deci in principiu accesibil oricui in mod gratuit, alternativele fiind rezervare si plata la una din pensiunile / pontoanele / pjajele private de pe mal, destul de aglomerate insa in aceasta perioada ( unele nemaiavand deja de o vreme locuri pentru weekendul 12-12 iulie). Este dealtfel un obiectiv al campaniei IVMC si a campaniei-sora "Somes Culoar Verde-Albastru - SVA" sa avem in viitor zone accesibile public pe malul lacurilor si pontoane care sa faciliteze imbaierea.

Ca toate turele ghidate din campania IVMC si din campanii asemanatoare (cum este SVA), dincolo de latura de vizitare, prezentare si testare, este si aspectul de documentare si monitorizare ca potential de trasee de turism pedestru si cicloturism, urbanism, starea factorilor de mediu (cu accent pe ape, pajisti, păduri, arbori remarcabili și biodiversitate) și intervenții umane (deseuri, disciplina in constructii), urmand sa sesizam autoritatilor si presei eventuale constatari mai deosebite si sa aratam participantilor si cum pot ei face sesizari pe asemenea teme daca observa in viitor situatii nedorite de acest tip.

Tura este deschisa oricarei persoane interesate iar participarea este gratuita, ca toate actiunile organizate de CCN in cei peste 30 de ani de existenta (dar fiecare participant trebuie sa isi suporte eventualele cheltuieli proprii, de exemplu costul de deplasare pana la si la Somesu Rece).

Pentru tura pe jos, organizatorii asigura doar ghidajul (inclusiv prin ghid autorizat de turism, fost sef de echipa Salvamont si autor de ghiduri si harti turistice ale zonei) si explicatii pe parcurs, in rest participantii trebuie sa considere ca sunt pe propria raspundere, putand sa se alature sau sa paraseasca grupul oricand, actiunea fiind in regim de manifestatie publica cu participare deschisa, fara inscrieri obligatorii sau evidenta nominala a participantilor, dat fiind ca traseul urmeaza in principiu drumuri si poteci clare, nu cuprinde portiuni tehnice / dificile, zona desi formal montana este la altitudini sub 1000 metri, si in buna parte impadurita si, mai ales, din orice punct este mai puțin de 2-3 km pana in zonele cu case permanente si deci nu exista risc real de ratacire si este distanta mica pana la drumuri carosabile si localitati.

Tura pe jos din 13 iulie 2025 face parte din campania "Inelul Verde Metropolitan Clujean" - IVMC, care este una de advocacy avand ca scop protejarea si valorizarea naturii in zona metropolitana clujeana prin activare cetateneasca si persuadare a decidentilor, urmarind sa contribuie la combaterea si compensarea contextului actual de schimbari climatice, poluare, sedentarism, degradare a biodiversitatii, antropizarea masiva a peisajului si deficit de intelegere si contact om-natura.

Este un eveniment realizat in cadrul proiectului Reteaua pentru Natura Urbana rnu.ro , sustinut de BRD Groupe Societe Generale. De aceasta sustinere vor mai beneficia alte 3 ture ghidate pe bicicleta si 3 ture pe jos, pe care CCN le va organiza in urmatoarele luni, pana in octombrie.

Tura este a treia pe jos din acest an (IVMC25 - TP03). Cele 12 ture preconizate in 2025 sunt in continuarea celor 10 ture pe jos si 10 ture biciclistice organizate de CCN in 2024 in campania IVMC24, fiecare tura avand traseu distinct pentru a se acoperi treptat toata Zona Metopolitana Cluj.

Detalii despre organizator:
Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) www.ccn.ro și https://www.facebook.com/ccn.ro
Detalii despre initiativa IVMC se pot citi la:
Detalii despre aceasta tura apar si pe pagina de Facebook a evenimentului:
si pe blogul CCN la

Cluj-Napoca, 7 iulie 2025

Radu Mititean
director executiv CCN
office@ccn.ro
0744576836






Author: CCN
•7/07/2025 03:09:00 a.m.

MARSUL BICICLISTILOR CLUJENI EDITIA 184

Clubul de Cicloturism Napoca (CCN) organizeaza sambata 12 iulie 2025 a 184-a editie lunara a Marsului Biciclistilor Clujeni (MBC184), cu plecare la ora 10:00 din p-ta Unirii.

Sunt bineveniti orice locuitori ai zonei metropolitane clujene care au bicicleta in buna stare tehnica si echipata conform legislatiei rutiere. Participantii sub 16 ani trebuie sa poarte casca, asa cum prevede actuala legislatie.

Durata estimata a parcurgerii este de circa o ora si trei sferturi iar traseul este un circuit in zona centrala si pericentrala si cartierul Iris, cu lungime de 16 km si diferenta de nivel minora, in principiu integral pe asfalt, astfel ca este accesibila oricui stie sa circule cu bicicleta, nefiind nevoie de nivel semnificativ de antrenament sau experienta la pedalat.

Traseul planificat este Piata Unirii (coltul spre bd.Eroilor) - str.Regele Ferdinand - p-ta M.Viteazu - str. I.P.Voitesti - str. Decebal - str.Oasului - parcul Armatura - str. Nadasel - str. Oasului -str. Dumbrava Rosie - str.Gladiolelor - str.Razboieni - str. Calugareni - str. Maramuresului - str. Puietilor - p-ta Karl Liebknecht - str.Gh.Asachi - str.S.Haret - str. Oasului - str. Postavarul - str. Iris - Jan Hus - str. Oasului - str. A.T.Laurian - cart. Portelanului - str. Ovidiu - str. Nadasel - str.V.Lucaciu - str.Codru Dragusanu - str.Oasului - str. G.Byron - str. Septimius Severus - str. Sobarilor - str. Fabricii - str. Vulturului - str. Cosasilor - str. Campul Painii - p-ta 1 Mai - str. Tabacarilor - str. Portelanului - p-ta 1 Mai - str. Rasaritului - str. Pc. Feroviarilor - podul Rasaritului - str. Traian - str. Dacia - pod Horea - str. Regele Ferdinand -p-ta Unirii.

Evenimentul este din seria lunara de marsuri velo inceputa in septembrie 2007 in continuarea celei anuale incepute de CCN in 1998. CCN este o asociatie turistica, sportiva, civica si ecologista care promoveaza de peste 30 de ani utilizarea bicicletei in scop recreativ, turistic si utilitar. Evenimentul se desfasoara sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR).

Aceasta editie a MBC are, ca majoritatea editiilor, o cvadrupla valenta - de socializare, de informare si educare, militanta / de protest si turistica / recreativa si implicit si una usor sportiva si de promovare a sanatatii publice si protectiei mediului.

Astfel, Marsul Biciclistilor Clujeni este o ocazie de intalnire, cunoastere reciproca si pedalare in comun a biciclistilor, de incurajare a inceperii sau reinceperii pedalatului in oras pentru cei ce se simt in nesiguranta in traficul actual, de schimb de opinii si impresii, de aflare de informatii practice, de gasire de parteneri de excursii velo etc.

Este si o ocazie de a vedea noi rute / trasee velo prin oras care sunt favorabile biciclistilor sau cai de a evita segmente problematice prin lipsa infrastructurii velo si conditii de trafic motorizat intens, de a primi sfaturi practice privind deplasarea velo in oras, explicatii privind legislatia rutiera, de a afla despre proiecte de amenajari sau politici publice ale autoritatilor si perspective de evolutie a infrastructurii de interes biciclistic in Cluj-Napoca si in zona metropolitana, despre activitatile asociatiilor de biciclisti si alte asemenea.

Editia actuala are si o anumita componenta recreativa prin pedalarea si prin zone mai linistite si atractive arhitectural, cum malurile Somesului si Nadasului in zona parcului Feroviarilor si Armatura.

Componenta implicita sportiva a marsului biciclistilor este faptul ca participantii parcurg pe bicicleta o distanta de 16 km plus drumul de acasa pana in piata Unirii si inapoi, ceea ce, chiar daca ritmul este unul lent sau mediu si nu sunt diferente semnificative de nivel, este deja o activitate fizica similara uneia facuta in scop de sport de intretinere. Este dovedit statistic de studii in multe tari ca si numai jumatate de ora de pedalat pe zi in ritm lejer deja mareste speranta de viata cu peste un an si jumatate sau chiar doi ani fata de cazul persoanelor sedentare, astfel ca actiunile de acest tip vizeaza si sanatatea publica in mod direct in privinta participantilor si indirect in privinta ansamblului populatiei, dat fiind ca bicicletele nu polueaza Clujul cu noxe sau zgomot. Iar daca mai multi cetateni vor circula mai frecvent cu bicicleta, asta inseamna mai putine deplasari motorizate si mai putine ambuteiaje, dat fiind ca un om care pedaleaza ocupa mult mai putin spatiu ca un autoturism in deplasare, iar pe un loc de parcare pentru un autoturism se poate amenaja un parcaj pentru zece biciclete.

Editia 184 a Marsului Biciclistilor Clujeni are si componenta militanta, de a ocazie de a reaminti autoritatilor locale, publicului si presei nevoia promovarii utilizarii bicicletei ca mijloc cotidian de transport in oras, componenta esentiala a mobilitatii urbane durabile si alternativa viabila la transportul automobilistic, alaturi de transportul in comun si deplasarea pietonala.

Mai concret, participantii isi exprima din nou ingrijorarea fata de lipsa sau inadecvarea dezbaterilor publice a planurilor de noi infrastructuri de biciclete si fata de calitatea redusa a majoritatii pistelor de biciclete mai vechi si mai noi, existand uneori deficiente calitative grave la noile piste sau rastele si mentinandu-se nerezolvate unele probleme la pistele vechi, de la latimea insuficienta la lipsa de continuitate, de la marcaje si indicatoare rutiere lipsa, la cele neclare sau gresit amplasate, ce pun in pericol biciclistii si alti participanti la traficul rutier.

Detalii si pe pagina de Facebook a evenimentului, la adresa

Cluj-Napoca, 7 iulie 2025

Radu Mititean
director executiv CCN
0744-576836