Author: CCN
•9/22/2019 12:59:00 a.m.

Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
====================================

LEGISLATIE RUTIERA SI SFATURI PRACTICE PENTRU BICICLISTI
pachet informativ 2019 lansat de Sapamana Europeana a Mobilitatii

Clubul de Cicloturism "NAPOCA" (CCN) a lansat, cu ocazia Saptamanii Europene a Mobilitatii (SEM) http://www.mobilityweek.eu , care are loc anual in perioada 16-22 septembrie, o noua editie a pachetului informativ format din doua minibrosuri pentru biciclisti. de informare pe teme esentiale pentru confortul si siguranta lor si a celorlalti participanti la trafic - o sinteza actuala a normelor din legislatia rutiera specifice pentru biciclete si un set de 7 sfaturi practice pentru circulatia cu bicicleta in oras.

Sinteza legislativa reda toate prevederile cu specific biciclistic din Ordonanta de Urgenta 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice si din Regulamentul de aplicare a acesteia aprobat prin HG 1391 / 2006, in forma actualizata. Este realizata in parteneriat cu Societatea Civila de Avocati Muresan Mititean Cleja (MMC) si este un material care ajuta utilizatorii bicicletei sa cunoasca prevederile ”la zi” ale cadrului legal actual. Desigur ca e nevoie sa cunoasca si sa respecte si normele generale, aplicabile tuturor vehiculelor respectiv participantilor la trafic, nu doar normele specific biciclistic si sa cunoasca si interpretarea acestor norme, care din pacate nu exceleaza prin claritate si coerenta in redactarea lor actuala, dincolo de caracterul lor sub multe aspecte excesiv de restrictiv, motiv pentru care CCN militeaza de peste doua decenii pentru modificarea lor, reusind pana acum insa doar in mica masura sa convinga autoritatile in acest sens.

Materialul ”7 sfaturi utile pentru a pedala in siguranta si confort” este o selectie a catorva foarte importante aspecte utile biciclistilor, derivand din experienta membrilor CCN si structurilor la care este direct sau indirect afiliata - Federatia Biciclistilor din Romania (FBR) www.biciclisti.ro si Federatia Europeana a Biciclistilor (ECF) www.ecf.com , a expertizei zecilor de organizatii partenere din alte tari europene si bogatei literaturi de specialitate si numeroaselor conferinte la care a participat CCN. Desi are cateva particularizari pentru situatia Clujului, materialul este valabil pentru orice oras din Romania. Este un material complementar extrasului de legislatie si desigur doar puncteaza o serie de teme de baza, din lista mai lunga ce ar trebui sa fie in atentia oricarei persoane care circula cu bicicleta. CCN sta la dispozitia celor interesati pentru explicarea si completarea acestei sinteze.

Cele doua materiale sunt complementare altor actiuni CCN si se inscriu in demersurile pentru promovarea utilizarii bicicletei ca mijloc de deplasare cu rol utiliar si recreativ. CCN este o asociatie turistica, sportiva, civica si ecologista care militeaza de peste 25 de ani pentru un om sanatos intr-un mediu sanatos, rezultand o dezvoltare durabila a societatii. Detalii pe www.ccn.ro in sectiunea "despre noi".

22 septembrie 2019

Radu Mititean
director executiv CCN
presedinte FBR


ANEXE:
textul celor doua minibrosuri:

- 7 SFATURI UTILE PENTRU A PEDALA IN SIGURANTA SI CONFORT

- LEGISLAȚTIE RUTIERA SPECIFICA PENTRU BICICLETE

============================================

7 SFATURI UTILE
PENTRU A PEDALA IN SIGURANTA SI CONFORT

Dragi bicicliste si biciclisti,

Pentru a circula in Cluj pe doua roti comod si sigur trebuie cunoscute si respectate nu doar regulile stabilite de legislatia rutiera, ci si o serie de recomandari practice pentru biciclismul urban, dintre care am sintetizat cateva mai importante:

1. Bicicleta potrivita

Ca sa pedalezi confortabil prin oras trebuie sa ai bicicleta potrivita, cu accesoriile si reglajele adecvate, in functie de inaltimea si conformatia ta, specificul rutelor si stilul de deplasare. Astfel, un cadru prea mic sau prea mare sau o sa lasata prea jos pot fi nu doar incomode, ci si producatoare de dureri de spate sau de genunchi. Relieful Clujului si starea unor strazi recomanda bicicletele cu mai multe viteze si cu roti ceva mai groase. Agatarea de ghidon a unei sacose trebuie totdeauna evitata, iar un rucsacel poate fi incomod in zile calduroase sau daca e mai greu, solutia fiind un cos pe ghidon sau pe portbagaj sau o pereche de sacose laterale. Aparatorile de lant si de noroi scutesc de murdarirea imbracamintii, iar pentru haine lungi si largi exista protectii laterale pentru roata de spate, gen "skirt guard" / ”coat guard”.

2. Imbracamintea potrivita

Poti fi elegant(a) pe bicicleta, inclusiv cu costum si cravata respectiv fuste lungi sau rochii largi, pantofi cu toc si coafura mai elaborata... Trebuie insa o adecvare la tipul de cadru si de pedale, de aparatori, precum si de distanta si viteza de pedalat, conditiile meteo si pantele. Cadrele fara bara orizontala permit rochii si fuste lungi. seile fara cioc permit fuste stramte. Pentru pantaloni largi exista clipsuri sau snapuri. Palariutele pot avea o panglica de siguranta. La fuste foarte scurte se poate purta un pantalonas scurt. Exista chiar rochite speciale pentru pedalat. Domnii pot descheia camasa la gat sau da jos sacoul...

3. Bicicleta in buna stare tehnica

De cate ori urci pe bicicleta e bine sa te asiguri ca franele prind bine si rotile sunt bine umflate, ghidonul si angrenajul nu au jocuri, lantul e uns, soneria si schimbatoarele de viteza functioneaza, catadioptrii ("ochii de pisica") sunt la locul lor si, daca te-ar putea prinde seara, ai luminitele la tine si acestea au baterii bune. E de stiut ca rotile moi, anvelopele foarte cramponate si lantul neuns fac bicicleta sa mearga mult mai greu prin oras. Macar o data pe an, bicicleta ta merita o revizie mai serioasa. Un lant prea uzat de exemplu iti strica pionioanele si foile dintate, opturile in roti pot compromite franarea iar sabotii prea uzati pot strica jentile.

4. Un traseu bine ales

Înainte de a porni la drum, gandeste-te la un traseu care sa iti faca placere chiar daca presupune un mic ocol. Traseul cel mai direct si rapid in Clujul actual nu e intotdeauna cel mai confortabil si sigur, astfel ca merita sa pedalezi cateva minute in plus pentru a profita de exemplu, de pista de biciclete de pe malul Somesului, de aleile din Parcul Central, de benzile comune cu transportul public de pe Bd. 21 Decembrie, Memorandumului si Titulescu, sau de stradutele din Andrei Muresanu ca alternativa la pedalatul la deal pe Calea Turzii spre cartierul Zorilor.

5. Spatiu de siguranta in timpul deplasarii

Obligatia de a circula cat mai pe dreapta nu inseamna ca trebuie sa pedalezi lipit(a) de bordura sau trecand razant pe langa masinile parcate. Dimpotriva, este recomandabil sa tii mereu un spatiu lateral de siguranta spre dreapta de circa 1 metru spre bordura si 1,20-1,30 metri spre masinile parcate pentru a evita portierele deschise intempestiv. Obstacolele nu trebuie ocolite "strans", iar traiectoria nu trebuie sa fie sinuoasa. Rulatul mai spre mijlocul benzii e mai sigur decat la marginea ei. De asemenea, e bine sa mentii cel putin 2 metri fata de vehiculul din fata chiar daca merge lent si cel putin 1 metru lateral cand depasesti un pieton sau un alt biciclist(a), pentru ca pot face manevre imprevizibile.

6. Ce facem la intersectii

Marile intersectii si sensuri giratorii din Cluj sunt toate inca neadaptate circulatiei biciclistilor, fiind astfel stresante si adesea nesigure. O solutie poate fi traversarea lor ca pieton. O alta solutie este avansarea si plasarea in fata primului autovehicul oprit la semafor, chiar daca nu este trasat un spatiu de acumulare pentru biciclete (bike-box) astfel ca la culoarea verde a semaforului sa pornesti prima/primul pe centrul benzii si sa fii devansat(a) de masini doar dupa ce ai trecut de intersectie. Chiar daca ai prioritate la o intersectie sau ai marcaj "traversare pentru biciclete" trebuie sa te asiguri ca soferii te vad din timp si ca poti frana brusc la nevoie.

7. Ce facem in ambuteiaj

Un avantaj major al bicicletelor in Clujul nostru aglomerat este ca acestea nu stau in ambuteiaje precum autoturismele. Daca totusi ai in fata o coloana de masini oprite la stop sau care ruleaza foarte lent trebuie sa te gandesti la siguranta si la poluare. Daca nu e realist sa poti sa treci pe langa masinile oprite poate fi mai bine sa te opresti la o distanta mai mare pentru a nu le inhala gazele de esapament.

Daca este spatiu suficient sa te "strecori" fa-o numai cu viteza foarte redusa si atentie maxima si numai pe langa bordura, nu printre doua siruri de masini. Daca masinile se pun in miscare inainte ca tu sa reusesti sa ajungi in fata coloanei si sunt foarte aproape de tine, opreste cu rotile lipite de bordura si cu piciorul sprijinit pe trotuar pana cand acestea trec si vei avea din nou spatiu suficient pentru a te deplasa in siguranta.

* * *

Pe masura ce pedalezi prin oras vei descoperi cu siguranta si celelalte reguli nescrise ale mersului comod si sigur pe bicicleta si in curand vei constata ca ai pe fata mai mult zambet decat atunci cand mergi cu masina. Profita de experienta reprezentantilor magazinelor de biciclete si de organizatiile de profil.

De asemenea, schimbul de experienta ne imbogateste intotdeauna cu noi perspective, sens in care te invitam la marsurile lunare ale biciclistilor organizate de Clubul de Cicloturism Napoca si anuntate pe www.ccn.ro si pe pagina noastra de Facebook.

=================================

LEGISLATIE RUTIERA
SPECIFICA PENTRU BICICLETE


A. ORDONANTA DE URGENTA 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice

Art. 6 In sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile şi termenii de mai jos au urmatorul inteles:
10. bicicleta - vehiculul prevazut cu doua roti, propulsat exclusiv prin forta musculara, cu ajutorul pedalelor sau manivelelor;
25. pista pentru biciclete - subdiviziunea partii carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pista separata de drum, special amenajata, semnalizata şi marcata corespunzator, destinata numai circulatiei bicicletelor şi mopedelor;

Art.41 (3) Daca un drum este prevazut cu o pista speciala destinata circulatiei bicicletelor, acestea vor fi conduse numai pe pista respectiva.

Art. 63 (5) Vehiculul oprit sau stationat pe partea carosabila trebuie aşezat langa şi in paralel cu marginea acesteia, pe un singur rand, daca printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. .....bicicletele pot fi oprite sau stationate şi cate doua, una langa alta.

Art.70 (2) Pentru a conduce o bicicleta pe drumurile publice, conducatorul acesteia trebuie sa aiba varsta de cel putin 14 ani.
(3) Bicicletele ....care circula pe drumurile publice trebuie sa fie echipate cu mijloace de iluminare şi dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisa circulatia acestora pe timp de noapte fara aceste mijloace şi dispozitive in stare de functionare.

Art.73 Regulile privind circulatia pe drumurile publice a bicicletelor..... se stabilesc prin regulament.

Art.74 (1) Pe autostrazi este interzisa circulatia... bicicletelor...

Art. 101 (1) Constituie contraventii şi se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a III-a de sanctiuni urmatoarele fapte savarşite de persoane fizice:
8. nerespectarea normelor privind circulatia bicicletelor;


B. REGULAMENT de aplicare a OUG 195/2002 aprobat prin HG 1391 / 2006

CAPITOLUL II: Vehiculele

SUBSECTIUNEA 2: Conditiile tehnice minime pe care trebuie sa le indeplineasca bicicletele, mopedele, vehiculele cu tractiune animala si cele trase sau impinse cu mana

Art. 14 În circulatia pe drumurile publice bicicleta trebuie sa fie:
a) prevazuta cu dispozitiv de franare eficace;
b) prevazuta cu un sistem adecvat, functional, de directie;
c) dotata cu sistem de avertizare sonora;
d) echipata pe timp de noapte sau cand vizibilitatea este redusa, in fata, cu lumina de culoare alba sau galbena, iar in spate, cu lumina de culoare rosie si cu cel putin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeasi culoare;
e) echipata cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante, amplasate pe roti, care, in miscare, formeaza un cerc continuu.

Art. 15 Remorca atasata unei biciclete trebuie sa fie echipata, in partea din spate, cu un dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare rosie, iar daca lumina din spate a bicicletei este obturata de remorca, aceasta trebuie sa fie echipata si cu o lumina de culoare rosie.

Art. 55 Semnalul luminos destinat numai dirijarii circulatiei bicicletelor are in campul sau imaginea unei biciclete de culoare rosie, respectiv verde pe fond negru. Aceeasi destinatie o are si semnalul luminos al unui semafor insotit de un panou aditional pe care figureaza o bicicleta.

Art. 76 Marcajele aplicate pe drumurile publice sunt:
c) transversale, care pot fi:
4. de traversare pentru biciclisti;

Art.81 (4) Marcajul transversal constand din linii discontinue paralele, aplicate perpendicular sau oblic fata de axul drumului, indica locul destinat traversarii partii carosabile de catre biciclisti.

CAPITOLUL V: Reguli de circulatie

SECȚIUNEA 2: Utilizarea partii carosabile

Art.100 (1) Vehiculele trebuie conduse numai pe drumurile, partile carosabile, benzile sau pistele stabilite pentru categoria din care fac parte. În cazul in care pe drumurile publice nu sunt amenajate benzi sau piste speciale pentru biciclete si celelalte vehicule fara motor, acestea pot fi conduse şi pe acostament in sensul de mers, daca circulatia se poate face fara pericol.

SECTIUNEA 3: Reguli pentru circulatia vehiculelor

SUBSECTIUNEA 3: Depasirea

Art. 118 (2) Se recomanda ca la depasirea unei biciclete distanta laterala sa fie de minimum 1,5 m.

Art. 120 (1) Se interzice depasirea vehiculelor:
d) pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri si in tuneluri. Prin exceptie, pot fi depasite in aceste locuri bicicletele, daca vizibilitatea asupra drumului este asigurata pe o distanta mai mare de 20 m, iar latimea drumului este de cel putin 7 m;

Art. 135 Conducatorul de vehicul este obligat sa acorde prioritate de trecere si in urmatoarele situatii:
g) cand efectueaza un viraj spre stanga sau spre dreapta si se intersecteaza cu un biciclist care circula pe o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare;

Art. 141 (6) Nu este permisa stationarea pe partea carosabila, in timpul noptii, a .... bicicletelor....

Art. 142 Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni si biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
o) pe pistele pentru biciclete;

Art. 153 (2). ... si bicicleta pot tracta o remorca usoara avand o singura axa.

SECTIUNEA 4: Reguli pentru alti participanti la trafic

SUBSECTȚIUNEA 1: Circulatia bicicletelor

Art.160 (1) Bicicletele, atunci cand circula pe drumul public, trebuie conduse numai pe un singur rand.
(3) Daca pe directia de deplasare exista o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare, conducatorii vehiculelor prevazute la alin. (1) sunt obligati sa circule numai pe aceasta pista. Se interzice circulatia altor participanti la trafic pe pista pentru biciclete.
(4) Se recomanda ca, in circulatia pe drumurile publice, biciclistul sa poarte casca de protectie omologata.

Art. 161 (1) Se interzice conducatorilor de biciclete:
a) sa circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul avand semnificatia "Accesul interzis bicicletelor";
b) sa invete sa conduca biciclete pe drumurile intens circulate;
c) sa circule pe trotuare, cu exceptia cazului cand pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;
d) sa circule fara a tine cel putin o mana pe ghidon si ambele picioare pe pedale;
e) sa circule in paralel, cu exceptia situatiilor cand participa la competitii sportive organizate;
f) sa circule in timp ce se afla sub influenta alcoolului, a produselor ori substantelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora;
g) sa se tina de un vehicul aflat in mers ori sa fie remorcat de un alt vehicul sau impins ori tras de o persoana aflata intr-un vehicul;
h) sa transporte o alta persoana, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (1^1) si a situatiei cand vehiculul este construit si / sau echipat special pentru transportul altor persoane;
i) sa circule pe partea carosabila in aceeasi directie de mers, daca exista acostament practicabil;
j) sa transporte sau sa traga orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stanjenesc sau pericliteaza conducerea vehiculului ori circulatia celorlalti participanti la trafic;
k) sa circule pe aleile din parcuri sau din gradini publice, cu exceptia cazurilor cand nu stanjenesc circulatia pietonilor;
l) sa circule fara indeplinirea obligatiilor prevazute la art. 14 si 15;
m) sa circule atunci cand partea carosabila este acoperita cu polei, gheata sau zapada;
n) sa circule cu defectiuni tehnice la sistemele de franare sau cu un vehicul care nu este prevazut cu avertizor sonor;
o) sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe bicicleta;
p) sa circule pe alte benzi decat cea de langa bordura sau acostament, cu exceptia cazurilor in care, inainte de intersectie, trebuie sa se incadreze regulamentar in functie de directia de deplasare;
r) sa circule in interiorul localitatilor in care nu functioneaza iluminatul public, precum si in afara localitatilor fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lasarea serii pana in zorii zilei sau atunci cand vizibilitatea este redusa;
s) sa conduca vehiculul fara a mentine contactul rotilor cu solul.
(1^1) Copilul in varsta de pana la 7 ani poate fi transportat pe bicicleta, de catre un adult, numai daca vehiculul este prevazut din constructie cu un suport special sau daca are montat un dispozitiv omologat.
(2) Pe timpul circulatiei pe drumurile publice, conducatorii de biciclete sunt obligati sa aiba asupra lor actul de identitate.

Art. 167 (1) Se interzice pietonilor si persoanelor asimilate acestora:
g) sa circule pe pistele pentru biciclete, amenajate si semnalizate corespunzator.

* * *

Pe langa regulile specifice pentru biciclete, trebuie cunoscute si respectate si de catre bicicliste si biciclisti si normele legislatiei rutiere care vizeaza toate vehiculele sau toti participantii la trafic. Și, desigur, celalate prevederi legale, dar si normele bunului simt!

Cluj-Napoca, 22 septembrie 2019

av. Radu Mititean
director executiv CCN

av. Roxana-Iuliana Cleja
vicepresedinte CCN



, , |
Bookmark and Share
This entry was posted on 9/22/2019 12:59:00 a.m. and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.