Author: CCN
•5/11/2025 06:33:00 p.m.

MARSUL BICICLISTILOR CLUJENI EDITIA 182

Clubul de Cicloturism Napoca (CCN) organizeaza sambata 17 mai 2025 a 182-a editie lunara a Marsului Biciclistilor Clujeni (MBC182), cu plecare la ora 10:00 din p-ta Unirii.

Sunt bineveniti orice locuitori ai zonei metropolitane clujene care au bicicleta in buna stare tehnica si echipata conform legislatiei rutiere. Participantii sub 16 ani trebuie sa poarte casca, asa cum prevede actuala legislatie.

Durata estimata a parcurgerii este de circa o ora si trei sferturi iar traseul este un circuit in zona centrala si cartierul Grigorescu, cu lungime de 15 km si diferenta de nivel neglijabila, astfel ca este accesibila oricui stie sa circule cu bicicleta, nefiind nevoie de nivel semnificativ de antrenament sau experienta la pedalat.

Traseul planificat este Piata Unirii (coltul spre bd.Eroilor) - str. R.Ferdinand - str. G.Baritiu - pista biciclete Parcul Central – Splaiul Independentei – pod si str.G.Garibaldi – bd.1 Decembrie 1918 – str.I.Ghida – str.Gen.E.Grigorescu – str.Tebei - bd.1 Decembrie 1918 – str. S.Toduta – str. T.Grozavescu - str.Gen.E.Grigorescu – str.G.Enescu – str. Milcov – str. Hateg – str. H.de Balzac – str.Tecuci – str. Hateg – str. Al. Vlahuta – str. St.Mora – str. Tiblesului – str. J.J.Rousseau – str. Hateg – str. Al.Vlahuta – str. Macului – str. B.Bartok – p-ta 14 iulie – str. Sinaia – str. Iancu de Hunedoar a- str. Al. Vlahuta – str.O.Goga – p-ta Horea, Closca si Crisan – str. Gen.E.Grigorescu – str. Donath – str. Bihorului – str. Fantanele – str. Petuniei – str.I.Newton – str. Lacului – str.Macului - bd. 1 Dec. 1918 – pista bicicleta mal stang Somes- str. G.Muzicescu - pista bicicleta mal stang Somes – str. Mamaia – str. Gen.Dragalina – str. Horea – str. R.Ferdinand - p-ta Unirii.

Evenimentul este din seria lunara de marsuri velo inceputa in septembrie 2007 in continuarea celei anuale incepute de CCN in 1998. CCN este o asociatie turistica, sportiva, civica si ecologista care promoveaza de peste 30 de ani utilizarea bicicletei in scop recreativ, turistic si utilitar. Evenimentul se desfasoara sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR).

Aceasta editie a MBC are, ca majoritatea editiilor, o cvadrupla valenta - de socializare, de informare si educare, militanta / de protest si turistica / recreativa si implicit si una usor sportiva si de promovare a sanatatii publice si protectiei mediului.

Astfel, Marsul Biciclistilor Clujeni este o ocazie de intalnire, cunoastere reciproca si pedalare in comun a biciclistilor, de incurajare a inceperii sau reinceperii pedalatului in oras pentru cei ce se simt in nesiguranta in traficul actual, de schimb de opinii si impresii, de aflare de informatii practice, de gasire de parteneri de excursii velo etc.

Este si o ocazie de a vedea noi rute / trasee velo prin oras care sunt favorabile biciclistilor sau cai de a evita segmente problematice prin lipsa infrastructurii velo si conditii de trafic motorizat intens, de a primi sfaturi practice privind deplasarea velo in oras, explicatii privind legislatia rutiera, de a afla despre proiecte de amenajari sau politici publice ale autoritatilor si perspective de evolutie a infrastructurii de interes biciclistic in Cluj-Napoca si in zona metropolitana, despre activitatile asociatiilor de biciclisti si alte asemenea.

Editia actuala are si o anumita componenta recreativa prin pedalarea si prin zone mai linistite si atractive arhitectural, cum este zona ultracentrala a municipiului, Parcul Central si malul Somesului Mic in zona vestica a orasului si parcuri pe langa care trece traseul.

Componenta implicita sportiva a marsului biciclistilor este faptul ca participantii parcurg pe bicicleta o distanta de 15 km plus drumul de acasa pana in piata Unirii si inapoi, ceea ce, chiar daca ritmul este unul lent sau mediu si nu sunt diferente semnificative de nivel, este deja o activitate fizica similara uneia facuta in scop de sport de intretinere. Este dovedit statistic de studii in multe tari ca si numai jumatate de ora de pedalat pe zi in ritm lejer deja mareste speranta de viata cu peste un an si jumatate sau chiar doi ani fata de cazul persoanelor sedentare, astfel ca actiunile de acest tip vizeaza si sanatatea publica in mod direct in privinta participantilor si indirect in privinta ansamblului populatiei, dat fiind ca bicicletele nu polueaza Clujul cu noxe sau zgomot. Iar daca mai multi cetateni vor circula mai frecvent cu bicicleta, asta inseamna mai putine deplasari motorizate si mai putine ambuteiaje, dat fiind ca un om care pedaleaza ocupa mult mai putin spatiu ca un autoturism in deplasare, iar pe un loc de parcare pentru un autoturism se poate amenaja un parcaj pentru zece biciclete.

Editia 182 a Marsului Biciclistilor Clujeni are si componenta militanta, de a ocazie de a reaminti autoritatilor locale, publicului si presei nevoia promovarii utilizarii bicicletei ca mijloc cotidian de transport in oras, componenta esentiala a mobilitatii urbane durabile si alternativa viabila la transportul automobilistic, alaturi de transportul in comun si deplasarea pietonala.

Mai concret, participantii isi exprima din nou ingrijorarea fata de lipsa sau inadecvarea dezbaterilor publice a planurilor de noi infrastructuri de biciclete si fata de calitatea redusa a majoritatii pistelor de biciclete mai vechi si mai noi, existand uneori deficiente calitative grave la noile piste sau rastele si mentinandu-se nerezolvate unele probleme la pistele vechi, de la latimea insuficienta la lipsa de continuitate, de la marcaje si indicatoare rutiere lipsa, la cele neclare sau gresit amplasate, ce pun in pericol biciclistii si alti participanti la traficul rutier.

De exemplu este inacceptabil ca proiectul de realizare a pasajului denivelat si intersectiei complexe dintre bd.Muncii, str. Oasului, str. V. Chintaului si alte strazi din acea zona nu prevede, in documentatia facuta publica de catre Primarie, si piste pentru biciclete sau alte solutii pentru traficul velo, ci doar pentru traficul general motorizat, cel in comun si pietoni, in conditiile in care pe str. V. Chintaului sunt nou amenajate piste pentru biciclete pana destul de aporoape de acea intersectie iar, pe de alta parte, nu exista alternative pentru biciclisti, ci toate strazile secundare paralele cu cele principale se infunda si obliga orice biciclist venind din orice directie sa treaca prin acesta intersectie majora.

Detalii si pe pagina de Facebook a evenimentului, la adresa

Cluj-Napoca, 11 mai 2025

Radu Mititean
director executiv CCN
0744-576836






, , , , , , |
Bookmark and Share
This entry was posted on 5/11/2025 06:33:00 p.m. and is filed under , , , , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.