Author: CCN
•9/09/2020 01:52:00 a.m.

INTRA IN VIGOARE MODIFICAREA CODULUI SILVIC
CATEVA VESTI BUNE DAR FOARTE MICI 
PENTRU BICICLISTI, ALERGATORI SI DRUMETI

In Monitorul Oficial nr. 823 / 08.09.2020 s-a publicat Legea nr. 197/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 46/2008 - Codul silvic. Este o lege care aduce ample modificari Codului Silvic, din pacate insa mult mai putine si mai putin importante calitativ decat s-a propus si decat ar fi fost de dorit in materie de drept de acces public pe jos si cu bicicleta in scop turistic, recreativ si sportiv in padure si inca mult prea permisive pentru vehicule motorizate.


Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) a formulat si promovat prin intermediul unor parlamentari si prin ONG-uri de mediu cu care colaboreaza, un numar mare de amendamente, insa doar doua au fost acceptate ca atare de catre Parlament si la cateva s-a acceptat sa se faca unele modificari sau completari pe temele propuse de CCN, dar nici pe departe ce ceream.  


Astfel, asa cum am dorit, s-a introdus in art. 5 din Codul Silvic, in lista principiilor care stau la baza gestionării durabile a pădurilor, inca unul, si anume: " promovarea și protecția rolului sanogen, educativ, turistic, sportiv și recreativ al pădurii și accesibilității ei în asemenea scopuri pentru populație, în mod nemotorizat".


De asemenea, a mai fost acceptata reformularea lit.d) din pct. 26 din Anexa 1 a Codului Silvic, dedicata definitiilor, unde referitor la amenajarile care se pot realiza intr-o padure cu rol de parc recreativ / tematic/ educational, vechea forma limitativa care prevedea doar "piste pentru biciclete sau pentru role" urmand a fi astfel inlocuita cu formularea mai larga "piste pentru biciclete și alte infrastructuri specifice sau favorabile circulației bicicletelor, precum și, după caz, poteci de pământ pentru deplasare pedestră și alergare și, separat, pentru ciclism montan și pentru deplasare ecvestră, piste pentru alergare, piste pentru deplasare pe dispozitive cu role, punți, pasarele și podețe aferente acestor căi de comunicație".


Totodata au fost preluate de Parlament partial propunerile noastre ca amenajarea de poteci si trasee pentru drumetie pedestra, alergare si biciclete, daca nu implica taieri de arbori si se realizeaza doar utilizand pamant, pietris si lemn, sa se considere ca nu este o scoatere definitiva din circuitul silvic / ocupare temporara de teren din fondul forestier national si prin urmare nu necesita nici parcurgerea procedurilor pentru asemenea operatiuni si nici nu necesită autorizatie de construire. Astfel vor deveni mult mai usor de realizat asemenea amenajari, daca se incadreaza in aceste conditii care asigura un impact redus de mediu, insa numai in padurile de tip "parc recreativ / tematic / educational", nu si in padurile-parc, asa cum propusesem, si fara referirile necesare la deplasare ecvestră, piste pentru dispozitive cu role, punți, pasarele și podețe si o limitare a latimii maxime.


In schimb celelalte norme concrete din Codul Silvic vor ramane inca intr-o forma care este inca departe de a pune cu adevarat in practica noul principiu introdus in lege, pentru ca celelalte propuneri ale noastre nu au fost acceptate deloc sau doar intr-o forma mult modificata si atenuata ca efect, fiind niste relaxari infime a interdictiilor de acces pe jos si cu bicicleta in padure si de alte activitati recreative cu impact redus de mediu, fata de ce propusese noi, sau unele teme fiind complet ignorate, pe de o parte, iar pe de alta parte fiind mult prea modeste accentuarile de restrictii pentru accesului motorizat in padure in scop recreativ/ turistic sau asa-zis "sportiv", desi circulatia cu ATV-uri, autoturisme 4x4 si motociclete "enduro" si iarna cu snowmobile este foarte nociva si pentru mediu si pentru cei care doresc sa se recreeze si sa faca turism si sport nemotorizat in padure.


In concret, in afara modificarilor acceptate (cele introduse in Codul Silvic prin noua lege prin Art. I pct. 1 si pct. 43 partea ref pct. 26 lit.d) din Anexa 1 a Codului Silvic) mai propusesem modificari si completari la Codul Silvic la art. 17, 54, 58, 83, 85, 107 insa, dintre acestea, noua lege de modificare si completare a acestuia a adus unele modificari si completari numai la art. 54, 83 si 107, dar foarte departe de propunerile noastre.


Astfel, actuala forma a art.54 din Codul Silvic interzice total accesul si pe jos, si pe bicicleta, inclusiv pe drumurile auto forestiere, daca nu e zona special amenajata sau traseu special marcat pentru drumetie (traseele existente insa nu acopera nici 0,001% din potecile existente in paduri iar actuala legislatie le reglementeaza doar pentru zona montana) sau cicloturism ( care nu exisa deloc si nici nu pot inca legal exista pentru ca proiectul legislativ pentru marcarea si omologarea traseelor pentru biciclete este blocat de MAI de peste doua decenii). In schimb actuala forma a art.54 din Codul Silvic instituia exceptii pentru mijloacele motorizate, care puteau circula practic oriunde in padure daca aveau aceptul organelor silvice sau proprietarului padurii, astfel ca nu e de mirare ca in multe paduri de langa orase vuieste de ATV-uri, motociclete enduro si autovehicule 4x4.


Noul text al art.54, asa cum a fost modificat prin Legea 197/2020, permite acum si celor pe jos si biciclistilor ca regula generala sa circule si pe drumuri forestiere si in "paduri de protectie cu rol social" ( urmeaza sa se clarifice care sunt acestea), insa aceasta relaxare este una absolut insignifianta, si inca pentru circulatia bicicletelor se prevede ca organele silvice pot institui conditii suplimentare, deci pot de fapt bloca micile relaxari ale normelor. In schimb ei nu mai pot aproba circulatia motorizata oriunde prin padure, ci doar in forme organizate si numai pe drumuri auto forestiere, deci un progres semnificativ in directia interzicerii ei.


Concret, textul actual inca in vigoare al art.54 este:

==========================
Art. 54
(1)Accesul public în padure este permis numai in zone amenajate si pe trasee marcate in acest sens.
(2)Accesul public în fondul forestier national cu autovehicule, motociclete, ATV-uri sau mopede este interzis, cu exceptia activitatilor sportive, de recreere si turism, care se pot practica numai cu acordul:
a)sefului ocolului silvic, in cazul administrarii;
b)proprietarului, cu avizul sefului ocolului silvic, in cazul asigurarii serviciilor silvice.
===========================


Noul continut al art.54 din Codul Silvic, asa cum a fost modificat prin Legea 197/2020, este:
==========================
Art. 54
(1) Accesul public pedestru in padure este permis pe raspunderea celui care intra in padure numai in zone amenajate, pe trasee si poteci marcate in acest sens, pe drumurile forestiere si in padurile cu functii de protectie, predominant sociale.
(1^1) Accesul public cu bicicleta in padure este permis numai pe drumurile forestiere, pe potecile si pe traseele amenajate, pe raspunderea celui care intra in padure si cu respectarea conditiilor stabilite de administratorul fondului forestier/proprietar, dupa caz.
(2) Accesul public în fondul forestier national cu autovehicule, motociclete, ATV-uri sau mopede este interzis, cu exceptia activitatilor sportive, de recreere si turism organizate, care se pot practica pe drumurile forestiere sau pe trasee special marcate si omologate, numai cu acordul:
a)şefului ocolului silvic, în cazul administrarii;
b)proprietarului, cu avizul sefului ocolului silvic, in cazul asigurarii serviciilor silvice.
(3) In cazul organizatilor neguvernamentale, accesul in fondul forestier cu autovehicule, motociclete, ATV-uri sau mopede este permis doar in urma semnarii unui protocol cu administratorul, in cazul fondului forestier proprietate publica a statului, sau cu administratorul/proprietarul, in cazul fondului forestier proprietate privata.
(4) Amenajarea in fondul forestier national de poteci si trasee pentru plimbare, alergare si biciclete se face cu acordul administratorului, pentru fondul forestier proprietate publica a statului, sau cu acordul proprietarului, pentru fondul forestier, altul decat proprietate publică a statului. In padurile incadrate in tipul I functional, amenajarile se pot realiza numai cu aprobarea administratorului ariei naturale protejate.
(5) Potecile si traseele pentru plimbare, alergare si biciclete pot fi realizate numai din pamant, lemn si pietris. Realizarea acestora nu face obiectul scoaterii definitive/ocupărilor temporare din fondul forestier national, nu necesita autorizatie de constructie si este permisa numai in situatia in care nu implica taieri de arbori, defrisari.
========================== 


Nu s-a acceptat libera circulatie pedestra in padure in afara potecilor marcate decat in acel tip special de paduri, care nu se stie care vor fi ele, nu s-a acceptat deplasarea cu bicicleta pe drumuri de exploatare, nu s-a acceptat reglementarea camparii, culesului de cantitati mici de ciuperci sau fructe de padure pentru consumul propriu.


Toate aceste modificari aduse Codului Silvic de Legea 197/2020 vor intra in vigoare in 11 septembrie 2020 iar Guvernul si ministerul de resort vor trebui sa adapteze prin hotarari de guvern respectiv ordine ministeriale normele de aplicare a acestuia, pentru a fi in concordanta cu noile prevederi din Codul Silvic. Din pacate, doar pentru cateva dintre modificari s-a prevazut un termen concret pentru adaptarea normelor cu rang inferior legii, astfel ca situatiile neclare probabil vor mai persista.


Clubul de Ciclourism "Napoca" a fost un critic acerb al actualului Cod Silvic inca de la dezbaterea lui in 2008 cand insa vocea societatii civile a fost aproape complet ignorata. O sinteza a criticilor CCN fata de forma initiala a Codului Silvic poate fi citita la: 
iar o analiza a critica e modificarilor aduse sau propuse la Legea 46/2008 in perioada 2008-2014 poate fi citita la: 

CCN va continua sa promoveze, alaturi de alte organizatii din Federatia Biciclistilor din Romania, modificari si completari la Codul Silvic, in prezent fiind in discutii cu mai multi parlamentari pentru a promova prin acestia noi proiecte de lege care sa contina textele care au fost refuzate sau nu au fost preluate in forma propusa de noi in aceasta lege 197/2020, care este un pas inainte, dar unul inca foarte mic.

Cluj-Napoca, 8 septembrie 2020


av. Radu Mititean 
director executiv - Clubul de Cicloturism Napoca (CCN) www.ccn.ro
presedinte - Federatia Biciclistilor din Romania (FBR) www.biciclisti.ro




, , , , , , , |
Bookmark and Share
This entry was posted on 9/09/2020 01:52:00 a.m. and is filed under , , , , , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.