Author: CCN
•8/29/2017 03:24:00 a.m.


Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca    web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836   e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675  RNPJFSP: 3561 / A / 1992
=================================

BIKE ROMANIA CAMP 2017 LA FINAL
10 zile de mountain biking si documentare turistica in zona Vatra Dornei

Clubul de Cicloturism NAPOCA (CCN) a incheiat a 19-a editie a actiunii cicloturistice montane BIKE ROMANIA, care a vizat in acest an muntii Suhard, Calimani, Bistritei, Bargau, Rarau si Giumlau, cu baza la Vatra Dornei.

Timp de o zece zile, peste 60 de membri si simpatizanti CCN si apartinatori ai acestora, inclusiv 20 de copii, au parcurs pe mountain bike-uri, dar de cateva ori si pe jos, impartiti pe echipe, drumuri forestiere, pastorale si de caruta si poteci din masivele montane din inima Bucovinei, ce inconjoara Tara Dornelor, explorand, testand si documentand accesibilitatea lor cicloturistica, pedaland in total peste 1000 de km si urcand in total o diferenta de nivel de peste 10000 metri, la care se adauga turele montane pedestre si ecvestre.

Printre obiectivele vizitate s-au numarat diverse arii naturale protejate si atractii culturale, precum Parcul National Calimani, Tinovul Mare de la Poiana Stampei, Pietrele Doamnei, Cei 12 Apostoli, Cheile Zugreni, alte rezervatii naturale, situri Natura 2000 si Ramsar, dar si manastiri celebre precum Moldovita si Sucevita, sau mai putin cunoscute, precum Piatra Taieturii, Recele, 12 Apostoli, Paltinis, Rarau, muzee etnografice, monumente istorice, sate pitoresti, mocanita de la Moldovita, ultimii plutasi pe Bistrita Aurie, festivale folclorice...

In cicloturism insa, "drumul este destinatia", fiecare portiune pe culmile si vaile zonei fiind gustata de participanti, chiar daca, desigur, au fost elemente forte din punct de vedere peisagistic precum pedalatul pe traseele de creasta ale muntilor Suhard, Calimani, Giumalau si Bistritei...

Copiii participanti au avut dealtfel si ocazia sa calareasca pe cai, inclusiv excursii de o zi intreaga pana in varf de munte, sa se amuze pe tiroliene, sa asiste la spectacole folclorice, sa se bucure de bucataria traditionala, sa se sature de afine si zmeura culeasa in excursii, sa se catere pe stanci si sa se joace in rauri de munte, pe langa excursiile pe jos si pe bicicleta.

Tabara a avut si un rol formativ, unii participanti fiind mai putin experimentati in domeniul turismului montan pe bicicleta, dar perfectionandu-se cu acest prilej. A avut si un rol de educatie biciclistica si montana pentru numerosii copii participanti, care, in ciuda varstei fragede, au facut si ei ture biciclistice de zeci de kilometri pe drumuri nemodernizate, dar si excursii montane pe jos, insotiti de regula de cate unul sau ambii parinti, astfel ca Bike Romania Camp 2017 a avut si un accentuat caracter de turism familial, pe langa caracterul de turism montan activ nemotorizat si ecologic si cel de documentare si testare.

Tara Dornelor sta bine cantitativ si calitativ la oferta de cazare pentru turisti, dar se simte o lipsa de organizare in gestiunea ofertei, fiind dificil sa identifici si contactezi pensiunile potrivite in principiu dorintelor tale. Tabara "Bike Romania 2017" a avut baza principala la pensiunea "Angela" si am fost multumiti de cazare, masa, facilitatile pentru pastrat si servisat bicicletele si amabilitatea gazdelor, dar nu eram prima oara. Alte unitati de cazare chiar daca au raport bun calitate-pret par adesea insuficient adaptate nevoilor specifice unor anumite grupuri-tinta, in special ale practicantilor de turism activ, sportiv sau cultural, grupurilor mai numeroase sau cu cerinte mai particulare, desi situatia este net mai buna decat in alte zone din tara.

Pe langa multele frumuseti si valori ale zonei, au fost insa constatate si documentate si aspecte ce afecteaza negativ mediul si turismul, cum ar fi exploatarile forestiere abuzive, vizibile indeosebi in Muntii Bistritei, unde sunt versanti imensi taiati "la ras", degradarea aspectului arhitectonic traditional prin constructii noi neconforme ca si culori, dimensiuni si design, noua rampa de deseuri de langa Pasul Mestecanis (o aberatie incredibila), si urmele  lasate de mineritul practicat iresponsabil, cum e cazul fostei exploatari miniere Calimani, unde uriasele cariere si halde sunt si in ziua de azi o imensa rana vizibila de la zeci de kilometri ce sluteste peisajul si otraveste apele, refacerea ecologica promisa de autoritati de peste doua decenii ramanand un basm de ametit electoratul.

Sunt prezente si in Tara Dornelor si muntii inconjutatori si alte fenomene negative, dar mai putin pregnant ca in alte zone din Carpati. Astfel, apropierea de un sat nu e e regula semnalizata de cresterea numarului si dimensiunii mormanelor de gunoaie de pe marginea drumului, cum se intampla in alte zone, iar sistemul de colectare, selectiva chiar, a deseurilor arata a fiind functional inclusiv in satele mai izolate. Doar malurile Bistritei si Dornei arata trist din cauza "decorarii" cu deseuri de plastic, in special pungi si flacoane, fenoment ce afecteaza dealtfel grav toate raurile tarii, dar in Tara Dornelor oripileaza turistii amatori de rafting.

Pseudoturismul motorizat cu ATV-uri, autoturisme de teren sau motociclete enduro a infestat si inima Bucovinei, cu larga contributie a unor firme locale de "turism", dar din fericire e inca mai putin prezent ca in alte zone, precum Fagetul Clujului, muntii Cindrel sau Tarcu, gratie si unor laudabile preocupari ale unor localnici de a limita fenomenul, inclusiv prin mijloace fizice. Eolienele si microhidrocentralele nu au lovit nici ele serios zona, si speram sa si ramana asa si sa dispara cele cateva fieratanii cu elice, ce spurca peisajul in rest superb din zona Piatra Fantanele, ca oricum sunt de ajuns antenele GSM si stalpii de inalta tensiune plasati fara respect pentru peisaj, problema ignorata total de autoritati.

Drumurile de interes cicloturistic si de drumetie pedestra si marcajele de turism montan sunt in masivele vizitate intr-o stare in general mai buna decat in alti munti din Carpati, dovedind o mai buna implicare a autoritatilor locale, cluburilor de munte si serviciilor Salvamont, dar exista si pe aceste linii unele nevoi de imbunatatire, cum ar fi nevoia de reparare a unor drumuri noroioase, spalate / erodate sau blocate de doboraturi de vant, si nevoia de refacere a unor marcaje de turism montan pedestru, in special o mai buna semnalizare la interesectii si in zone cu orientare mai dificila, corelarea situatiei de pe teren cu cea din harti si panouri, si clarificari acolo unde ruta a fost modificata dar sunt vizibile in teren si marcajele vechi, starnind acum confuzii in randul turistilor.

Organizatorii anumitor manifestari sportiv-competitionale in natura si-au lasat din pacate si in muntii din zona Dornelor urmele nepasarii fata de mediu si de semeni, necolectand la final de concurs panglicile si alte elemente de marcare provizorie a traseului. Totusi, nu regasim aici fenomenul grafitti ce a impanzit alte zone, unde organizatorii de evenimente nu s-au abtinut de la utilizarea si de spray-uri de vopsea in culori vii.

Am constatat ca e reala si existenta unui traseu special amenajat de MTB downhill / freeride de pe vf. Diecilor spre Vatra Dornei, gandit a se corela cu existenta telescaunului care urca spre Dealul Negru, pentru care ar putea atrage noi groupe-tinta de clienti in afara sezonului de schi daca ar fi adaptat si marketat pentru bikeri. Doar ca marcajele pentru traseu sunt descompletate si era blocat de trunchiuri de arbori doborati de vant, nefiind intretinut desi era varf de sezon de profil. Nici marcajele speciale de Nordic Walking ce pleaca din centrul statiunii balneoclimaterice nu mai sunt usor de urmarit in zonele mai departate de oras, iar vechiul marcaj de drumetie triunghi albastru e aproape imposibil de urmarit din parcul statiunii spre vf.Diecilor. Parcul statiunii, desi acum destul de bine intretinut, este plin de kitsch si mai ales este strajuit de trista ruina a fostului cazinou, subliniind contrastele turistice ale Vetrei Dornii. 

Ca de obicei, s-au evidentiat diferentele dintre hartile clasice sau online inclusiv GoogleMaps si realitatea din teren, drumuri bune existente nefigurand pe nico harta din nicio generatie, iar drumuri figurand pe harta ca fiind carosabile se terminau brusc in mijlocul padurii continuand cu vagi urme de tras lemne cu calul. Unele poteci turistice marcate sunt complet infundate de vegetatie, implicand ore de "inot" prin ienuperi, altele sunt bune de strabatut dar marcajul este doar pe harta, nu si pe teren. Unele cabane forestiere sunt doar jalnice ruine, in schimb multe constructii noi nu figureaza inca pe harti, iar care drum auto de pe harta e asfaltat sau dimpotriva accesibil de fapt numai cu autovehicule de teren ramane adesea un lucru de descoperit pe teren.


Doboraturile de vant foarte numeroase si de data relativ recenta au ingreunat serios sau facut tehnic nefezabile unele dintre excursiile planificate. Ar trebui sa fie o prioritate pentru organele forestiere si autoritatile locale inlaturarea blocajelor macar de pe traseele turistice marcate si drumurile carosabile, nu doar de pe cele unde sunt programate exploatari forestiere sau e acces auto la vreo cladire, un om cu un motofierastrau putand intr-o zi sa croiasca o cale de trecere pentru pietoni si biciclisti pe foarte multi kilometri de drum afectat de doboraturi.

A fost trist sa constatam ca si zona Vatra Dornei sufera de sindromul centrelor de informare turistica nefunctionale, care in ultimii ani au impanzit toata tara dar cu putine exceptii sunt amplasate in locuri putin vizibile, stau incuiate sau au orare absurde (inchis in weekend), nu au materiale de promovare si personal adecvat si sunt deocamdata de cele mai multe ori bani publici cheltuiti aiurea. In schimb sunt in zona multe panouri informative cu continut destul de actual si bun calitativ, inclusiv cu propuneri de trasee cicloturistice, nu doar de turism pedestru montan.

A fost o experienta pozitiva si utilizarea trenului pentru a evita pedalatul pe sosea principala la unele excursii biciclistice, dar mai mult gratie amabilitatii personalului CFR, pentru ca e prea redusa capacitatea vagoanelor de a prelua turisti cu biciclete sau alte echipamente mai voluminoase, desi numarul de calatori e foarte redus pe trenurile regio de scurt parcurs din zona, si ar fi benefica tuturor o mai mare orientare spre turisti.

Deplasarile pe doua roti pe drumul european ce strabate zona, s-au dovedit a fi mai putin stresante decat se asteptau unii participanti, gratie acostamentului larg pe mare parte din sectiuni. Din pacate sunt inca prea multi soferi care se cred insa la raliu si Politia nu pare prea activa la domolirea vitezei lor, nici macar in localitati. Ar fi dezirabila pe viitor crearea unor piste pentru biciclete pe portiunea Iacobeni - Vatra Dornei - Poiana Stampei sau asfaltarea unor drumuri secundare, pentru a oferi alternative.

Sutele de kilometri de track-uri inregistrate cu aparatura GPS si sutele de waypoint-uri vor servi pentru corectarea si actualizarea hartilor existente si formularea de propuneri de noi trasee cicloturistice in zona, care sa se integreze in viitoarea Retea Nationala de Trasee Cicloturistice Marcate din Romania (RNTCMR), iar miile de fotografii realizate vor servi la pregatirea unor proiectii publice de imagini prin care CCN va populariza in viitor superlativele turistice ale acestei zone.

Programul "Bike Romania" este derulat de CCN cu incepere din 1999, in fiecare an fiind vizata o alta zona din Carpatii Romanesti, participarea fiind deschisa membrilor CCN si in mod exceptional si ai altor cluburi partenere de profil din tara si strainatate, precum si reprezentantilor altor structuri interesate de cicloturismul montan in Carpati.

Radu Mititean
director executiv CCN
coordonator program "Bike Romania"

 
















































, , , , , , , |
Bookmark and Share
This entry was posted on 8/29/2017 03:24:00 a.m. and is filed under , , , , , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.