Author: CCN
•9/21/2022 09:40:00 a.m.

Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
Web: www.ccn.ro   
CIF: 5800675
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
=================================


Editie speciala de 22 septembrie 2022 a
MARSULUI BICICLISTILOR CLUJENI


Joi, 22 septembrie 2022, se va desfasura la Cluj-Napoca o noua editie a Marsului Biciclistilor Clujeni, dedicata special Saptamanii Europene a Mobilitatii (SEM) si Zilei Europene Fara Masini (ZEFM). Este delatfel a 150-a editie din seria lunara inceputa in septembrie 2007 (intrerupta in perioada pandemiei si reluata acum) care este in continuarea seriei anuale incepute de CCN in 1998.


Sunt bineveniti orice locuitori ai zonei metropolitane clujene care au bicicleta. Intalnirea participantilor va fi in PIATA UNIRII, incepand cu ora 17:45. Startul efectiv al marsului va fi la ora 18:00, urmand sa dureze circa o ora.


Traseul vizeaza de aceasta data zona centrala si pericentrala, cu plecare si final in p-ta Unirii. Concret, traseul este: Piata Unirii - Bd.Eroilor - p-ta A.Iancu - Cl.Dorobantilor - str. Petofi Sandor - bd.21 Decembrie 1989 – p-ta Unirii - str. R.Ferdinand - str.G.Baritiu - Parcul Central S. Barnutiu - str. G.Cosbuc - str. Cardinal Iuliu Hossu - str.E.Isac - str.Memorandumului - p-ta Unirii.


Este o noua ocazie de intalnire, cunoastere si pedalare in comun a biciclistilor clujeni, dar mai ales o ocazie de a reaminti autoritatilor locale, publicului si presei de nevoia promovarii utilizarii bicicletei ca mijloc cotidian de transport in oras, componenta esentiala a mobilitatii urbane durabile si alternativa viabila la transportul automobilistic, alaturi de transportul in comun si deplasarea pietonala.


Este o ocazie mai speciala pentru ca aceasta editie a marsului este dedicata Saptamanii Europene a Mobilitatii 2022, care se desfasoara in 16-22 septembrie, culminand in 22 septembrie cu Ziua Europeana Fara Masini, si este si aniversarea a 15 ani de marsuri lunare ale biciclistilor clujeni, o aniversare trista, pentru ca era de dorit sa nu mai fie nevoie de ele, sa o fi luat deja autoritatile locale in directia buna si publicul sa nu mai simta nevoia de proteste...


Participantii isi exprima din nou ingrijorarea fata de lipsa sau inadecvarea dezbaterilor publice a planurilor de noi infrastructuri de biciclete si fata de calitatea redusa a majoritatii pistelor de biciclete mai vechi si mai noi, existand uneori deficiente calitative grave la noile piste si mentinandu-se nerezolvate probleme la pistele vechi, de la latimea insuficenta la lipsa de continuitate, de la marcaje si indicatoare rutiere lipsa, la cele neclare sau gresit amplasate, ce pun in pericol biciclistii si alti participanti la traficul rutier.


Un exemplu recent este refacerea mai vechilor piste de biciclete de pe bd.Eroilor si de pe malul drept al Somesului in zona Parcului Sportiv Iuliu Hatieganu, unde autoritatile se rezuma la a innoi suprafata de rulaj, pastrand aceeasi latime insuficienta care a fost realizata initial cu multi ani in urma, si ratand astfel o buna ocazie de a corecta erorile trecutului, desi in aceste doua cazuri exista spatiu suficient pentru latirea acelor piste si nu se puteu prevala de pretextul ca nu vor sa deranjeze autoturismele sau alte categorii de participanti la trafic.


Actuala latime redusa a pistei de pe Bd.Eroilor nu a permis niciodata circulatia in siguranta a biciclistilro si trotinetistilor electrici in dublu sens, dar autoritatile din 2006 si pana recent au tolerat circulatia in dublu sens pentru ca nu au vrut sa ofere o alternativa rezonabila, fiind pe carosabil sens unic pe aceasta artera. Dupa 15 ani au transformat raul facut in unul si mai mare. Astfel, in loc sa semnalizeze pista ca avand sens unic dinspre P-ta A.Iancu spre p-ta Unirii, ca biciclistii si utilizatorii de trotinete electrice sa poata sa se deplaseze in acest sens pe Bd. Eroiloor pe pista, si pentru sensul opus sa circule pe carosabil, ca orice alt vehicul, in lipsa de infrastructura dedicata, au marcat in mod aberant pista in acelasi sens ca si carosabilul, ca sens unic dinspre P-ta Unirii spre P-ta Avram Iancu, astfel ca un biciclist care are de rezolvat ceva in zona de mijloc a Bd. Eroilor, nu e mai poate intoarce spre p-ta Unirii decat ca pieton, pe langa bicicleta, sau trebuie sa faca un mare ocol via p-ta A. Iancu ( prin fata Regionalei CFR si apoi a Prefecturii) si apoi pe Bd.21 Decembrie 1989, sau via str. I.C.Bratianu si str. Universitatii, ambele fiind artere aglomerate si cu numeroase semafoare. O aberatie similara au facut si pe Calea Dorobantilor si pe alte strazi.


Insa, lucrarile din ultimele saptamani erau o ocazie de a corecta problema macar pe bd. Eroilor, daca tot se refacea pista, pentru ca era spatiu suficient si tehnic era usor sa fie latita macar putin, nici macar nu ar fi fost obiectiv necesar sa se faca modificari si la mobilierul urban sau locurile de parcare, incat sa fie suficient de lata pentru circulatia in dublu sens, chiar daca sub latimea care ar fi fireasca ( in lipsa unui normativ de profil, pe care MInisterul Dezvoltarii amana de ani de zile sa il aprobe, permitand astfel implicit autoritatilor locale sa realizeze pretinse infrastructuri velo in bataie de joc fata de utilizatori ). Autoritatile insa au mentinut latimea insuficienta facuta acum 15 ani, inlocuind doar cu un strat nou asfaltul de pe pista, care nici macar nu era foarte degradat fata de situatia altor piste din oras.


La fel se rateaza ocazia de a lati pista de biciclete de pe malul drept al Somesului, de la Parcul Rozelor la Sala Sporturilor, unde dupa ce a fost complet spart si evacuat betonul grosier care forma fosta pista, se toarna unul nou, dar la aceeasi latime, mult prea redusa pentru a avea o pista in dublu sens adecvata pentru utilizarea deja masiva si in scopuri multiple a acelei piste - atat biciclisti si trotinetisti in tranzit grabit pentru a ajunge la serviciu sau la unitatea de invatamant etc. cat si persoane pedaland lent in scop de promenada / recreere, persoane care invata sa circule pe bicicleta, varstnici, copii etc. Deja de multi ani e in anumite intervale orare o mare aglomeratie pe acea pista, mult prea ingusta pentru circulatia in dublu sens, si in urmatorii ani numarul de utilizatori este evident ca va creste puternic, iar spatiu exista arhisuficient pentu latirea la cel putin 4 sau 4,5 metri cat ar fi buna practica la nivel international pentru o pista de biciclete principala, cu dublu sens, sau chiar mai mult avand in vedere si functia recreativa si de promenada si numarul tot mai mare de utilizatori. Insa autoritatile mentin actuala latime insuficienta...


Nemultumirea biciclistilor se mentine desigur si referitor la latimea insuficienta si absenta spatiilor laterale adecvate de siguranta pentru cvasitotalitatea pistelor de biciclete existente in Cluj-Napoca, precum si a majoritatii benzilor comune pentru biciclete si transportul public in comun ( care rareori au latimea minima de 4,5 metri necesara in aceste cazuri de compromis, care oricium nu pot fi o solutie pentru conexiunile principale cum este axa est-vest) dar si la amanarea la nesfarsit a interconectarii pistelor de biciclete existente, in mod efectiv, nu doar la nivel de promisiuni.


Detalii despre editiile precedente ale marsului biciclistilor clujeni pot fi gasite si pe www.ccn.ro


Evenimentul creat pe Facebook se poate vizualiza la:

https://www.facebook.com/events/756567108784798


Cluj-Napoca, 20 septembrie 2022


RADU MITITEAN

director executiv CCN




, |
Bookmark and Share
This entry was posted on 9/21/2022 09:40:00 a.m. and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.