•4/10/2008 03:10:00 a.m.
Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini 133/18 RO-400457 Cluj-Napoca
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF 5800675 Inregistrat MJ nr. 119/A/1992
TAXA DE PRIMA INMATRICULARE ACTUALA VERSUS
NOUA VARIANTA PROPUSA, NUMITA "TAXA DE POLUARE"
Legat de problema taxei de prima inmatriculare,
pe care Guvernul doreste sa o converteasca
intr-o "taxa de poluare" auto, urmand sa se
desfasoare in aceasta perioada noi consultari
publice pe acest subiect, de exemplu in data
de 10 aprilie la Palatul Parlamentului,
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN), ca organizatie
neguvernamentala care militeaza de 15 ani pentru
promovarea utilizarii bicicletei ca mijloc de
transport cu rol utilitar si recreativ si pentru
promovarea transportului durabil si a protectiei
mediului in general,
fara a intra in detaliile variantelor precedente
si respectiv ale celei mai recente variane propuse
pentru aceasta taxa,
formuleaza urmatoare pozitie de principiu:
Dorim ca statul roman:
- sa incurajeze utilizarea bicicletei si a
altor forme de transport cu impact de mediu
mai redus ( de exemplu transportul public,
traficul pietonal, transportul feroviar);
- sa ia masuri pentru internalizarea
costurilor de mediu ale diverselor forme
de transport ( in principal al celui motorizat
rutier, naval si aerian);
- sa descurajeze formele nedurabile de
transport in general si transportul
automobilistic in particular.
In acest sens, o taxa suplimentara la
inmatricularea autovehiculelor ar putea fi
binevenita din punct de vedere al protectiei
mediului, daca indeplineste o serie de conditii:
- sa fie calculata echitabil, pentru a nu
produce o reactie de acceptanta redusa in
randul publicului;
- sa fie calculata strict pe criterii de mediu,
nu sa foloseasca protectia mediului doar ca
pretext, asa cum s-a facut in cazul actualei
"taxe de prima inmatriculare" care nu este
de fapt o taxa de mediu, desi s-a pretins
in mod abuziv ca este;
Instituirea unei asemenea taxe de mediu pt poluarea
produsa de autovehicule trebuie sa fie parte a unei
politici coerente de impunere de taxe de mediu pentru
toate activitatile cu impact negativ semnificativ
asupra mediului, altfel va fi perceputa ca discriminare
sau disimulare in haine "verzi" a unor alte scopuri.
Calcularea acestei taxe aplicate la inmatriculare
in mod echitabil si strict pe criterii de mediu
implica luarea in calcul a costurilor de mediu
care nu sunt taxate in alt mod si pot fi taxate
adecvat prin acest procedeu.
Astfel, consideram ca printr-o taxa de poluare
aplicata o singura data, cu ocazia inmatricularii
autovehicululuii, pot fi vizate exclusiv sau
predominant costurile de mediu ale procesarii
autovehiculului la finalul ciclului de viata.
Prin taxa de poluare auto aplicata cu ocazia
inmatricularii consideram ca nu pot fi vizate
costurile de mediu generate in procesul de producere
a acelui autovehicul, deoarece de regula ele sunt
generate in alte zone sau tari si sunt foarte
complexe, trebuind taxate in alt mod, la sursa
lor ( conform principiului poluatorul plateste),
in etapele si asupra producatorilor /
procesatorilor respectivi ( asupra mineritului
si altor activitati de extractie si consum de
resurse minerale neregenerabile, asupra
activitatilor de industrie metalurgica si
constructoare de masini, electronica si
electrotehnica, petrochimica etc.)
De asemenea, consideram ca taxa de poluare
auto aplicata la inmatriculare, trebuind sa vizeze
costurile de mediu de postrprocesare a autovehicului
dupa ce inceteaza folosirea lui cu destinatia initiala,
nu trebuie sa fie legata de vechimea sau capacitatea
cilindrica sau performanta / eficienta energetica si
ecologica a motorului, pentru ca acestea sunt
nerelevante in acest caz.
Costurile de mediu generate de functionarea
autovehicului respectiv trebuie recuperate din
taxe asupra acelor impacte negative de mediu
(poluarea atmosferica cu noxe, emisiile de CO2
prin consum de carburanti fosili, pulberile,
zgomotul produs etc.), impacte ce pot fi taxate
echitabil numai daca baza de calcul este poluarea
efectiv produsa, prin prisma cantitatii de
carburant consumat, caruia i se poate aplica
un factor de corectie tinand cont de nivelul
de emisii (ex. daca e non-euro sau EUR 2,3 etc.).
Prin urmare consideram ca aceste impacte negative
de mediu nu se pot taxa exclusiv sau in principal
asupra autovehicului in sine ( deci printr-o taxa
unica la inmatriculare sau prin taxe de mediu anuale
fixe), ci prin taxe aplicate exclusiv sau predominant
asupra combustibilului si altor consumabile ( uleiuri,
anvelope etc.).
Daca in loc ca acest impact de mediu negativ generat
de utilizarea propriu-zisa a autovehicului sa fie
taxat asupra combustibilului, se aplica asupra
vehiculului in sine, ca pana acum, se taxeaza
identic si unul care parcurge 1.000 de km pe an
si unul care parcurge 100.000 km pe an, ceea
ce este absolut inechitabil si de natura sa
compromita ideea de taxa de mediu si sa reduca
acceptanta publica pentru taxele de mediu in general.
Descurajarea utilizarii de vehicule foarte vechi si
poluante se poate eventual face printr-o taxa anuala
incasata odata cu impozitul pe vehicul, taxa care sa
creasca proportional cu nivelul de emisii, indiferent
de originea si vechimea autovehicului, pentru ca ce
conteaza este numai poluarea si alte impacte negative.
Trebuie insa foarte atent cumpanite efectele pozitive
si negative asupra mediului, deoarece producerea si
respectiv reciclarea / precesarea finala a unui
autovehicul produce impact / costuri foarte mari de
mediu, motiv pentru care nici o scurtare prea
accentuata a ciclului de viata a autovehiculelor
nu este de dorit, chiar daca cele noi sunt mai
putin poluante... Impactul negativ de mediu al
producerii respectiv reciclarii unui autovehicul
egaleaza cu siguranta impactul negativ de mediu
suplimentar pe un termen destul de lung pe care
l-ar produce continuarea utilzarii autovehiculului
vechi, chiar daca acesta e mai poluant ca cel nou.
Nu agreem finantarea din Fondul pentru Mediu
a programelor de reinnoire a parcului auto. Desi nu se
poate nega ca exista si beneficii de mediu prin o
asemenea innoire ( cu rezervele mentionate in
paragraful anterior), consideram ca raportul intre
investitie si beneficiul de mediu este dezastruos
in cazul primelor pentru casarea unui autovehicul
vechi, cu banii respectivi alocati altor investitii
putandu-se obtine impacte pozitive de mediu
incomparabil superioare, astfel ca la o evaluare
obiectiva, asemenea utilizari ale sumelor din Fondul
pentru Mediu ar trebui sa fie la coada listei de
prioritati, in urma a sute de alte domenii.
Mai mult, acele prime de casare alocate din FOndul
pentru Mediu, care se propune sa fie alimentat si
din aceasta "taxa de poluare", ar fi ceva mai moral
si acceptabil sa se aloce celor care ar opta sa
renunte la autovehiculul vechi, dar sa NU isi
achizitioneze unul nou. Dar chiar si o asemenea
varianta o consideram inoportuna, inclusiv din
motive practice ( dificultatea extrema de a controla
daca acea persoana intr-adevar s-a reorientat
spre alte moduri de deplasare cu impact de mediu
mai redus ex. transport in comun rutier sau pe sine,
pietonal, bicicleta etc., sau tot cu automobilul
circula, fara a mai figura ca titular (existand
nenumarate posibilitati legale in acest sens).
Exista si alte aspecte discutabile in proiectul
de Ordonanta de Urgenta in cauza, dar pe care nu
avem competenta respectiv dreptul legal sa le
comentam, avand in vedere profilul organizatiei
noastre.
In concluzie nu sprijinim instituirea taxei de
poluare auto in forma ei actuala propusa de Guvern
si consideram ca nici actuala taxa de prima
inmatriculare nu este o taxa de mediu si este imoral
sa fie prezentata publicului in acest fel.
Cluj-Napoca, 9 aprilie 2008
RADU MITITEAN
director executiv
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini 133/18 RO-400457 Cluj-Napoca
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF 5800675 Inregistrat MJ nr. 119/A/1992
TAXA DE PRIMA INMATRICULARE ACTUALA VERSUS
NOUA VARIANTA PROPUSA, NUMITA "TAXA DE POLUARE"
Legat de problema taxei de prima inmatriculare,
pe care Guvernul doreste sa o converteasca
intr-o "taxa de poluare" auto, urmand sa se
desfasoare in aceasta perioada noi consultari
publice pe acest subiect, de exemplu in data
de 10 aprilie la Palatul Parlamentului,
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN), ca organizatie
neguvernamentala care militeaza de 15 ani pentru
promovarea utilizarii bicicletei ca mijloc de
transport cu rol utilitar si recreativ si pentru
promovarea transportului durabil si a protectiei
mediului in general,
fara a intra in detaliile variantelor precedente
si respectiv ale celei mai recente variane propuse
pentru aceasta taxa,
formuleaza urmatoare pozitie de principiu:
Dorim ca statul roman:
- sa incurajeze utilizarea bicicletei si a
altor forme de transport cu impact de mediu
mai redus ( de exemplu transportul public,
traficul pietonal, transportul feroviar);
- sa ia masuri pentru internalizarea
costurilor de mediu ale diverselor forme
de transport ( in principal al celui motorizat
rutier, naval si aerian);
- sa descurajeze formele nedurabile de
transport in general si transportul
automobilistic in particular.
In acest sens, o taxa suplimentara la
inmatricularea autovehiculelor ar putea fi
binevenita din punct de vedere al protectiei
mediului, daca indeplineste o serie de conditii:
- sa fie calculata echitabil, pentru a nu
produce o reactie de acceptanta redusa in
randul publicului;
- sa fie calculata strict pe criterii de mediu,
nu sa foloseasca protectia mediului doar ca
pretext, asa cum s-a facut in cazul actualei
"taxe de prima inmatriculare" care nu este
de fapt o taxa de mediu, desi s-a pretins
in mod abuziv ca este;
Instituirea unei asemenea taxe de mediu pt poluarea
produsa de autovehicule trebuie sa fie parte a unei
politici coerente de impunere de taxe de mediu pentru
toate activitatile cu impact negativ semnificativ
asupra mediului, altfel va fi perceputa ca discriminare
sau disimulare in haine "verzi" a unor alte scopuri.
Calcularea acestei taxe aplicate la inmatriculare
in mod echitabil si strict pe criterii de mediu
implica luarea in calcul a costurilor de mediu
care nu sunt taxate in alt mod si pot fi taxate
adecvat prin acest procedeu.
Astfel, consideram ca printr-o taxa de poluare
aplicata o singura data, cu ocazia inmatricularii
autovehicululuii, pot fi vizate exclusiv sau
predominant costurile de mediu ale procesarii
autovehiculului la finalul ciclului de viata.
Prin taxa de poluare auto aplicata cu ocazia
inmatricularii consideram ca nu pot fi vizate
costurile de mediu generate in procesul de producere
a acelui autovehicul, deoarece de regula ele sunt
generate in alte zone sau tari si sunt foarte
complexe, trebuind taxate in alt mod, la sursa
lor ( conform principiului poluatorul plateste),
in etapele si asupra producatorilor /
procesatorilor respectivi ( asupra mineritului
si altor activitati de extractie si consum de
resurse minerale neregenerabile, asupra
activitatilor de industrie metalurgica si
constructoare de masini, electronica si
electrotehnica, petrochimica etc.)
De asemenea, consideram ca taxa de poluare
auto aplicata la inmatriculare, trebuind sa vizeze
costurile de mediu de postrprocesare a autovehicului
dupa ce inceteaza folosirea lui cu destinatia initiala,
nu trebuie sa fie legata de vechimea sau capacitatea
cilindrica sau performanta / eficienta energetica si
ecologica a motorului, pentru ca acestea sunt
nerelevante in acest caz.
Costurile de mediu generate de functionarea
autovehicului respectiv trebuie recuperate din
taxe asupra acelor impacte negative de mediu
(poluarea atmosferica cu noxe, emisiile de CO2
prin consum de carburanti fosili, pulberile,
zgomotul produs etc.), impacte ce pot fi taxate
echitabil numai daca baza de calcul este poluarea
efectiv produsa, prin prisma cantitatii de
carburant consumat, caruia i se poate aplica
un factor de corectie tinand cont de nivelul
de emisii (ex. daca e non-euro sau EUR 2,3 etc.).
Prin urmare consideram ca aceste impacte negative
de mediu nu se pot taxa exclusiv sau in principal
asupra autovehicului in sine ( deci printr-o taxa
unica la inmatriculare sau prin taxe de mediu anuale
fixe), ci prin taxe aplicate exclusiv sau predominant
asupra combustibilului si altor consumabile ( uleiuri,
anvelope etc.).
Daca in loc ca acest impact de mediu negativ generat
de utilizarea propriu-zisa a autovehicului sa fie
taxat asupra combustibilului, se aplica asupra
vehiculului in sine, ca pana acum, se taxeaza
identic si unul care parcurge 1.000 de km pe an
si unul care parcurge 100.000 km pe an, ceea
ce este absolut inechitabil si de natura sa
compromita ideea de taxa de mediu si sa reduca
acceptanta publica pentru taxele de mediu in general.
Descurajarea utilizarii de vehicule foarte vechi si
poluante se poate eventual face printr-o taxa anuala
incasata odata cu impozitul pe vehicul, taxa care sa
creasca proportional cu nivelul de emisii, indiferent
de originea si vechimea autovehicului, pentru ca ce
conteaza este numai poluarea si alte impacte negative.
Trebuie insa foarte atent cumpanite efectele pozitive
si negative asupra mediului, deoarece producerea si
respectiv reciclarea / precesarea finala a unui
autovehicul produce impact / costuri foarte mari de
mediu, motiv pentru care nici o scurtare prea
accentuata a ciclului de viata a autovehiculelor
nu este de dorit, chiar daca cele noi sunt mai
putin poluante... Impactul negativ de mediu al
producerii respectiv reciclarii unui autovehicul
egaleaza cu siguranta impactul negativ de mediu
suplimentar pe un termen destul de lung pe care
l-ar produce continuarea utilzarii autovehiculului
vechi, chiar daca acesta e mai poluant ca cel nou.
Nu agreem finantarea din Fondul pentru Mediu
a programelor de reinnoire a parcului auto. Desi nu se
poate nega ca exista si beneficii de mediu prin o
asemenea innoire ( cu rezervele mentionate in
paragraful anterior), consideram ca raportul intre
investitie si beneficiul de mediu este dezastruos
in cazul primelor pentru casarea unui autovehicul
vechi, cu banii respectivi alocati altor investitii
putandu-se obtine impacte pozitive de mediu
incomparabil superioare, astfel ca la o evaluare
obiectiva, asemenea utilizari ale sumelor din Fondul
pentru Mediu ar trebui sa fie la coada listei de
prioritati, in urma a sute de alte domenii.
Mai mult, acele prime de casare alocate din FOndul
pentru Mediu, care se propune sa fie alimentat si
din aceasta "taxa de poluare", ar fi ceva mai moral
si acceptabil sa se aloce celor care ar opta sa
renunte la autovehiculul vechi, dar sa NU isi
achizitioneze unul nou. Dar chiar si o asemenea
varianta o consideram inoportuna, inclusiv din
motive practice ( dificultatea extrema de a controla
daca acea persoana intr-adevar s-a reorientat
spre alte moduri de deplasare cu impact de mediu
mai redus ex. transport in comun rutier sau pe sine,
pietonal, bicicleta etc., sau tot cu automobilul
circula, fara a mai figura ca titular (existand
nenumarate posibilitati legale in acest sens).
Exista si alte aspecte discutabile in proiectul
de Ordonanta de Urgenta in cauza, dar pe care nu
avem competenta respectiv dreptul legal sa le
comentam, avand in vedere profilul organizatiei
noastre.
In concluzie nu sprijinim instituirea taxei de
poluare auto in forma ei actuala propusa de Guvern
si consideram ca nici actuala taxa de prima
inmatriculare nu este o taxa de mediu si este imoral
sa fie prezentata publicului in acest fel.
Cluj-Napoca, 9 aprilie 2008
RADU MITITEAN
director executiv