19 ANI DE LUPTA pentru MARCAREA DE TRASEE CICLOTURISTICE - proiect de HG din nou in dezbatere publica
•8/04/2016 01:00:00 a.m.
Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini
nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca
web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836
e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP:
3561 / A / 1992
===============================
19 ANI DE LUPTA
pentru reglementarea
MARCARII DE TRASEE CICLOTURISTICE:
PROIECTUL DE HG DIN NOU IN FAZA DE
DEZBATERE PUBLICA
Majoritatea
tarilor europene au retele nationale de trasee cicloturistice marcate si
legislatie / standarde care reglementeaza clasificarea si marcarea acestei
categorii de trasee turistice, pentru a nu fi o dezvoltare neunitara, haotica,
care sa deruteze turistii pe bicicleta. In Romania exista un cadru legal pentru
traseele turistice pentru biciclisti, ci numai unul pentur traseele marcate
pentru turism montan pedestru, si acela cu multe deficiente.
Din
aceasta cauza, a vidului legislativ, magistralele europene de cicloturism de
lung parcurs din reteaua EuroVelo se opresc la granitele Romaniei, si riscam sa
fim exclusi definitiv din retea daca nu ne rezolvam carenta legislativa care a
blocat toate proiectele de profil si a facut sa se piarda finantarile
disponibile pentru marcarea de trasee cicloturistice in ultimele doua decenii.
In lipsa traseelor marcate, dezvoltarea cicloturismului este mult franata desi
Romania are un potential imens la acest capitol, mult peste cel al multori tari
care atraga sute de mii de cicloturisti pe langa proprii cetateni care petrec
tot mai multe vacante pe bicicelta.
Din
1997, Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN), alaturi de alte
organizatii de biciclisti (reunite din 2002 in Coalitia Nationala "Pro
Velo" iar din 2007 in Federatia Biciclistilor din Romania - FBR), se
straduieste sa convinga autoritatile publice sa rezolve lipsa cadrului legal
pentru marcarea de trasee cicloturistice in Romania. Dupa doi ani de demersuri
diverse, avand si sprijinul Federatiei Europene a Biciclistilor (ECF) la care
ne-am afiliat in 1997, am reusit, in martie 1999, sa obtinem, prin vocea
ministrului turismului din acea vreme, o promisiune oficiala, dar verbala
(exprimata in conferinta de presa de la finalul primei Conferinte Nationale de
Cicloturism, desfasurate la Resita) in sensul ca i-am convins de necesitatea
reglementarii si ca se va rezolva problema in cateva luni, urmand ca noi sa le
punem la dispozitie informatii si documente privind traseele cicloturistice din
alte tari, ca sursa de inspiratie pentru redactarea proiectului de Hotarare de
Guvern.
Iata
ca au trecut de atunci 19 ani. Nici la ora actuala nu avem acea hotarare de
guvern decat in stadiu de proiect. Cum autoritatile nu au redactat proiectul de
HG, l-am redactat noi, la fel si nota de fundamentare si documentatia-suport.
De peste un deceniu actele zac la sertar sau au iesit periodic "la plimbare"
intre birourile din acelasi minister sau intre ministere (pentru prima oara in
2007), si s-au intors la initoator fara sa primeasca toate avizele necesare
pentru a putea fi supuse aprobarii Guvernului.
In
ultimii 15 ani au fost zeci de intalniri cu ministerele interesate si alte zeci
de audiente si participari la dezbateri publice, si au fost sute de e-mail-uri
si probabil peste 1000 de convorbiri telefonice pentru a debloca acest proiect
de hotarare de Guvern. Nu ne-am descurajat si am reinceput aceeasi munca de
lamurire cu practic fiecare nou ministru sau secretar de stat pentru turism sau
presedinte de Autoritate Nationala pentru Turism, multumita si faptului ca au
ramas totusi in structura autoritatii publice centrale pentru turism cativa
oameni competenti si dedicati, care nu s-au descurajat nici ei in aceste
aproape doua decenii de ceva ce pare pentru multi o lupta cu morile de vant.
Si
discutiile preparatorii cu factorii de decizie din alte ministere, de care
depinde adoptarea acestui necesare cadru legal, au fost in mod repetat afectate
de desele schimbari la esalonul decizional dar si la nivelele tehnice, facand
sa trebuiasca de multe ori reluate aproape "de la zero" in anunite
autoritati discutiile, pentru ca fostii responsabili nu au transmis
informatiile cate cei care au preluat acele atributii, iar arhivele
ministeriale ni se spunea ca ba au ramas in subsolul din fostul sediu, ba sunt
de peste un an de la mutare nedespachetate, iar cele electornice pierdute
pentru ca s-a defectat serverul sau s-a schimbat infrastructura IT sau erau pe
conturile de e-mail personalizate ale unor demnitari sau functionari care nu
mai lucreaza in acea institutie si succesorii lor nu au acces la acele
mailuri... Astfel s-a ajuns ca acelasi document sa trebuiasca depus de noi la
registratura aceleiasi institutii aproape an de an, si uneori sa nu se
primeasca cu anii vreun raspuns desi legea prevede termene clare in acest
sens...
O
sinteza a evolutiei acestor demersuri in perioada martie 1999 - martie 2008 am
publicat-o in 15 martie 2008 si se poate citi la:
http://ccncluj.blogspot.ro/2008/03/reteaua-nationala-de-trasee.html
Tonul
era nejustificat de optimist, si evita sa lezeze anumite sensibilitati
institutionale, pentru ca si atunci parea iminenta adoptarea proeictului de HG.
Dar nu a fost sa fie. Nici la cele cateva ocazii ulterioare, cand proiectul de
HG a ajuns in faza de avizare interministeriala dar a fost blocat.
Anul
acesta, actualul Guvern si-a asumat la nivelul Cancelariei Primului-Ministru
deblocarea acestui proiect de Hotarare de Guvern, intelegand gravitatea
consecintelor neadoptarii cadrului legal in acest domeniu. Insa in continuare
din partea mai multor ministere s-a intampinat o rezistenta destul de
indarjita, mascata insa sub forma unor lungi siruri de obiectiuni ridicate
succesiv, dupa ce cele anterioare erau lamurite sau se facusera ajustarile
solicitate de aceste autoritati in proiectul de HG. Tactica dealtfel utilizata
si in rundele trecute de avizare interministeriala, cand de fiecare data se mai
"descoperea" cate o problema, amanand astfel momentul pronuntarii
oficiale cu privire la proiectul de act normativ.
Au
fost in acest an mai multe intalniri de lucru gazduite de Cancelaria
Primului-Ministru, cu participarea a 4-5 ministere, si o intensa corespondenta
interministeriala si consultari cu ONG-urile de profil, iar sprijinul politic
la nivel mai inalt pentru deblocarea proiectului a asigurat ca macar de aceasta
data ministerele interesate sa formuleze relativ prompt raspunsuri si sa dea
curs invitatiilor la consultari directe. Ca urmare a acestei serii de intalniri
si de corespondenta, s-a revizuit succesiv proiectul de HG pentru a da curs in
cel mai inalt grad posibil seriilor succesive de obiectii ridicate sau sugestii
facute de anumite ministere, chiar si cand nu erau cu adevarat justificate.
Marti,
2 august 2016, Ministerul Economiei, Comertului si Relatiei cu Mediul de
Afaceri (MECRMA), ca minister tutelar al Autoritatii Nationale pentru Turism
(ANT) a publicat pe site-ul propriu proiectul de Hotarare de Guvern in forma
revizuita la finalul lunii mai, initiind astfel faza de consultare publica
prevazuta de Legea 52 / 2003 privind transparenta decizionala in administratia
publica.
Orice
cetatean, organizatie neguvernamentale, institutie publica sau operator
economic interesat poate formula si transmite catre MECRMA, pana in 13 august,
observatii si propuneri cu valoare de recomandare. Anuntul
MECRMA este redat in ANEXA.
Va
urma si o dezbatrere publica, deja solicitata de Federatia Biciclistilor din
Romania (FBR) si mai multe organizatii membre ale acesteia - CCN, OPTAR,
Adevaratii Veloprieteni... in cadrul careia cei interesati pot dezbate anumite
aspecte ale proiectului. Aceasta faza de consultare si dezbatere publica a mai
avut loc si cu ocazia unor trecute runde de promovare a acestui proiect de HG (
care nu au fost urmate de adoptarea lui de catre Guvern, deoarece a fost blocat
de un anumit minister....), dar pentru ca forma actuala difera, chiar daca doar
relativ putin, de cele anterioare, consideram ca aceasta faza trebuie parcursa
din nou pentru a nu exista niciun viciu procedural in adoptarea proiectului de
HG si pentru a nu se putea nimeni ulterior plange ca nu a avut posibilitatea sa
se implice in eleborarea proiectului si nici temei pentru a il contesta pe
motive procedurale.
Dupa
incheierea fazei oficiale de constultare publica, proiectul de HG va fi trimis
spre avizare mai multor ministere, si speram ca de data aceasta sa primeasca
aviz pozitiv din partea tuturor, desi sunt in continuare indicii ca un anumit
minister continua sa se opuna proiectului si ar fi in stare sa dea din nou aviz
negativ, desi intelege bine consecintele neadoptarii nici acum a unui cadru
legal in acest domeniu, in contrast cu cvasitotalitatea tarilor din Uniunea
Europeana...
Multumim
Autoritatii Nationale pentru Turism, precum si Ministerului
Economiei,Comertului si Relatiei cu Mediul de Afaceri si Cancelariei
Primului-Ministru pentru faptul ca proiectul de Hotarare de Guvern a fost
"scos de la sertar" si promovat din nou, si speram ca de aceasta data
va primi avizul celorlalte ministere si va fi aprobat de Guvern cel tarziu in
luna octombrie a acestui an, astfel incat pana la finalul anului sa se poata
adopta si celelalte acte normative complementare necesare - instructiunile de
aplicare care trebuie aprobate prin ordin ministerial si hotararile de consiliu
judetean de organizare a comisiilor judetene de ciclotrasee.
Stam
la dispozitia celor interesati cu detaliile necesare, documentatia de
fundamentare si exemple din numeroase alte tari europene privind necesitatea
marcarii de trasee cicloturistice intr-un sistem unitar si coerent, modul
propus de clasificare, marcare, omologare si gestionare de trasee
cicloturistice, beneficiile dezvoltarii cicloturismului, potentialul
cicloturistic al Romaniei, structura propusa pentru Reteaua Nationala de Trasee
Cicloturistice Marcate din Romania (RNTCMR) si integrarea ei in Reteaua
Europeana de Trasee Cicloturistice de Lung Parcurs EUROVELO.
Cluj-Napoca, 3 august 2016
av. Radu Mititean
director executiv - Clubul de Cicloturism "Napoca"
(CCN)
presedinte - Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)
ANEXA:
Anuntul pe site-ul Ministerului Economiei:
==============================================
HOTĂRÂRE privind
aprobarea Normelor metodologice privind crearea, amenajarea si omologarea
traseelor de cicloturism
(02 august 2016)
-
Hotărâre
-
Nota de fundamentare
Propunerile,
sugestiile şi opiniile privind proiectul de act normativ se primesc in termen
de 10 zile de la data publicării la adresa de e-mail:
dezbateri_publice@minind.ro
==============================================