•5/31/2017 12:51:00 a.m.
Asociatia
turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL
DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str.
Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457
Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel.
0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF:
5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
====================================
COPIII SI BICICLETA - GANDURI
DE 1 IUNIE
1
Iunie, ca Zi Internationala a Copilului, ne aduce an de an ceremonii,
concursuri, spectacole, petreceri. Dar Ziua Copilului a fost initiata ca o zi
dedicata bunastarii si drepturilor copilului, cum rezulta si din Declaratia
pentru Protectia Drepturilor Copilului adopta la Geneva in 1925 in cadrul unei
conferinte internationale de profil. De aceea, pe langa evenimente festive, ar
trebui si sa ne punem intrebari si sa ne facem ganduri cu privire la viitorul
celor mici in aceasta lume aflata in mare dinamica.
Pentru
multe tari subdezvoltate, problemele se pun mai ales cu privire la subnutritie,
acces la apa potabila, asistenta medicala si educatie elementara, iar in tari
in care se desfasoara conflicte militare cu caracter intern sau international,
o mare preocupare este evitarea situatiilor in care copii devin victime
colaterale ale atacurilor armate. In schimb, in tarile dezvoltate, problemele
sunt mai degraba pe linie de dezvoltare psihoemotionala iar ca sanatate fizica
ingrijorarile sunt in buna masura legate de supraponderalitate si sedentarism.
Romania
din pacate are parte de probleme din ambele extreme - avem una din cele mai
mari rate de mortalitate infantila din Europa si rate inacceptabile de
subnutritie si acces deficitar la asistenta medicala si educatie pentru un stat
UE care se pretinde mediu dezvoltat, dar avem deja o prezenta semnificativa si
in crestere rapida a tarelor societatilor "dezvoltate".
Astfel,
orasele Romaniei au tot mai multi copii supraponderali, chiar obezi, invatati
cu fast-food, dulciuri si sucuri nenaturale, cu statul la televizor sau jocul
pe calculator, cu mersul la scoala cu "mama-taxi" si cu petrecerea
weekend-ului la mall sau in cel mai bun caz la picnic static cu parintii, o
mobilitate activa si exercitiul fizic regulat tinzand sa devina exceptia, cu
tot lantul de consecinte negative medicale si sociale. Numai ca semnalele de
alarma se trag rar si raman neobservate de marea masa a publicului si ignorate
de factorii decizionali, persistand idei false cum ca e semn de sanatate sa fii
mai "plinut" si ca e pozitiv sa "te obosesti mai putin"
fizic si ca "odihna" dupa scoala sau serviciu trebuie sa insemne
lipsa efortului fizic.
Politicile
publice si legislatia insa, in loc sa combata fenomenul sedentarismului, il
favorizeaza. Numarul de ore de educatie fizica este foarte redus in curricula
scolara, scutirile medicale abuzive pentru orele de sport au atins un procent
alarmant, taberele si excursiile scolare in natura, pe jos sau pe bicicleta, au
devenit aproape imposibile din cauza conditionarilor aberante introduse sub
pretextul "asigurarii sigurantei" elevilor, sportul scolar si
universitar este in declin, cultura automobilului infesteaza nestingherita tanara
generatie iar sistemul educational nu incurajeaza deplasarea la si de la scoala
pe jos sau cu bicicleta, ba dimpotriva, politicile si regulamentele scolare au
ajuns indirect sa impuna fenomenul de "mama-taxi" al adusului
elevilor cu autoturismul de catre parinti pana in fata scolii urmata uneori
chiar de insotirea copilului pana in sala de clasa.
Autoritatile
publice nu doar ca nu actioneaza semnificativ in directie pozitiva, dar au mai
si dat mobilitatii copiilor o lovitura cumplita in urma cu 14 ani, introducand
in legislatia rutiera, sub pretextul protejarii lor de accidente, aberatia -
unica la nivel european - de interdictie cvasitotala pentru copii a mersului cu
bicicleta sub varsta de 14 ani, ceea ce evident reduce masiv sansele sa devina
biciclisti si dupa aceasta varsta.
Astfel,
art.70 alin.(2) din OUG 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice
prevede ca "pentru a conduce o bicicleta pe drumurile publice,
conducatorul acesteia trebuie sa aiba varsta de cel putin 14 ani",
definitia legala a "drumului public" fiind "orice cale de
comunicatie terestra, cu exceptia cailor ferate, special amenajata pentru
traficul pietonal sau rutier, deschisa circulatiei publice" - deci orice
categorie de sosea, strada, ulita, drum de tara, alee, trotuar. Nu s-a prevazut
nicio exceptie de genul admiterii macar pe pistele de biciclete, pe strazi cu
trafic motorizat redus sau in cazul insotirii de catre un adult...
Aceasta
interdictie, chiar daca in practica este pusa in aplicare neuniform pentru ca
si politistii rutieri cam accepta in sinea lor ca este o aberatie, descurajeaza
totusi puternic si expune unui risc juridic inacceptabil parintii si cadrele
didactice, unitatile de invatamant si ONG de profil, facand practic ilegal
mersul cu bicicleta la scoala sau in excursie, chiar mersul pe bicicleta in
general in afara unor evenimente special organizate si protejate de Politie sau
a curtii proprii sau a scolii sau a unor drumuri de exploatare inchise
circulatiei publice. Pana si manifestari publice special dedicate copiilor, de
1 iunie, in care acestia urmeaza sa foloseasca biciclete, primesc tot mai des
interdictie de la autoritati, pe motiv ca ar insemna sa permita pedalatul de
catre copii pe suprafete care conform legii sunt considerate drum public, si ar
contraveni astfel legislatiei in vigoare.
In
acest context, organizarea in fiecare an, inclusiv sau mai ales de 1 Iunie, de
cursuri si concursuri cu sau despre bicicleta pentru copii din ciclul primar,
axate pe indemanare in conducerea bicicletei si pe cunoasterea legislatiei
rutiere, prin parcursuri in poligoane cu indicatoare si marcaje rutiere, cu
implicarea scolilor si Politiei rutiere, este un paradox si o dovada nu doar de
bune intentii, ci si de mare ipocrizie, propunand sa ajute copiii sa
dobandeasca abilitati si cunostinte pe care nu le vor putea folosi in urmatorii
ani.
Pana
in 2002, legislatia rutiera era oricum nejustificat de restrictiva, prevazand
ca persoanele sub 14 ani nu au voie sa circule cu bicicleta pe drumurile cu
trafic intens, fara sa prevada exceptii, de exemplu cazul insotirii de catre
persoane majore sau cazul ciclistilor de performanta in antrenament.
In
2002, Guvernul, sfidand Parlamentul care avea in faza finala de dezbatere
proiectul unui nou Cod Rutier care a fost dezbatut ani de zile si la care a
contribuit cu amendamente si Clubul de Ciclotrism "Napoca" si alte
ONG-uri din coalitia ProVelo, a emis in pragul sarbatorilor de iarna o noua
legislatie de profil, prin OUG 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile
publice, care prevedea la art.20 alin.(2) ca "Persoanele care nu au
implinit varsta de 14 ani pot conduce biciclete numai pe drumurile special
amenajate si semnalizate corespunzator de catre administratorul drumului
respectiv", drumuri care nu existau si nici nu s-au realizat si deci exceptia
a ramas doar teoretica. La originea acestui abuz a stat Politia Rutiera, care a
redactat proiectul, insusit de Inspectoratul General al Politiei si preluat de
Ministerul de Interne ca initiator al acestei nefericite Ordonante de urgenta,
ignorandu-se cererile ONG-urilor de biciclisti si bunele practici pe plan
international.
Parlamentul
din pacate nu a ramas mai prejos, si cu ocazia dezbaterii acestui OUG, in loc
sa elimine aberatia, a agravat-o prin Legea 49 / 2006 privind aprobarea OUG 195
/ 2002, inlocuind acea interdictie care avea o minima exceptie macar teoretica,
cu actuala interdictie cvasitotala anterior citata regasita la art.70 alin.(2)
din OUG 195 / 2002 republicata, si care nu cunoaste exceptii, si nici nu
permite practic instituirea de exceptii prin Regulamentul de aplicare al OUG
195 / 2002 care e aprobat prin Hotarare a Guvernului. Astfel, Parlamentul a
devenit coautor la acesta atentat la sanatatea publica a tinerei generatii,
explicabil dealtfel si prin faptul ca, in cvasitotalitate, si parlamentarii, ca
multe alte categorii de demnitari si inalti functionari publici, cand nu sunt
"indoor" intr-o cladire, par sa vada, metaforic vorbind, lumea
inconjuratoare numai prin parbrizul autoturismului.
Si
in loc sa faca demersuri pentru repararea acestor aberatii, decidentii continua
pe linia interzicerii accesului copiilor la deplasarea cu bicicleta. Proiectul
noului Cod Rutier se afla formal inca in dezbatere la Parlament, fiind elaborat
de un grup numeros de parlamentari, dar ca de obicei fara consultarea
organizatiilor de biciclisti. Acest proiect redactat neprofesionist si care
pare desprins din mijlocul secolului trecut, in plina paradigma
automobilistica, mentine interdictia de a circula cu bicicleta sub varsta de 14
ani, o enormitate unica in Europa... Din fericire a fost respins de prima
camera parlamentara sesizata, Guvernul are o pozitie de nesustinere a
proiectului si mai multe comisii ale camerei decizionale au emis aviz negativ,
respectiv comisia sesizata in fond a adoptat raport de respingere, astfel ca
sunt totusi sanse mari ca acest proiect aberant sa fie respins definitiv. Dar
pericolul nu a trecut inca.
Statele
dezvoltate au declarat ca supraponderalitatea si sedentarismul sunt principalul
pericol de sanatate publica pentru copii si adolescenti si ca, in acest
context, practicarea de sporturi de anduranta si promovarea mersului pe jos si
cu bicicleta, atat in scop sportiv si turistic cat si - sau mai ales -
utilitar, trebuie sa fie o prioritate. Programe masive atat guvernamentale cat
si neguvernamentale de tip "cycling to school" sunt in plina
expansiune, scolile si autoritatile locale se preocupa de crearea de
infrastructuri si facilitati dar si de incurajare activa a elevilor sa vina la
scoala pe bicicleta, dar si sa circule mai mult in timpul liber pe bicicleta si
in completare pe jos si cu transportul public si cat mai putin cu autoturismul.
Pe cand in Romania constatam ca incurajarea unei mobilitati active si durabile
pentru copii ramane cel mult in stadiul declarativ.
Ar
trebui ca 1 iunie 2017, dupa decenii de festivism, sa fie ultima Zi a Copilului
vazuta ca pura sarbatoare, pe viitor trebuind ca 1 Iunie sa devina, pentru
adulti si oficialitati, o zi in principal de dezbatere si actiune in favoarea
drepturilor si intereselor copilului, inclusiv cu privire al un stil de viata
sanatos prin cat mai multa miscare fizica si mobilitate activa. In acest cadru,
ar trebui eliminate urgent interdictiile aberante din legislatia rutiera
privind circulatia copiilor pe bicicleta si dezvoltate programe care sa invete
toti elevii sa circule cu bicicleta, ca o deprindere elementara de viata
moderna, si sa ii incurajeze pe cat mai multi sa utilizeze bicicleta nu doar
ocazional in scop sportiv, turistic si recreativ, ci si cotidian, in scop
utilitar, inclusiv pentru venitul la scoala.
Lipsa
de informare si de experienta a sistemului public de invatamant in acest
domeniu poate fi compensata in buna masura de expertiza detinuta de
organizatiile de biciclisti, dezvoltata de-a lungul deceniilor in multe state
occidentale, si de care pot beneficia chiar gratuit si scolile din Romania, iar
in materie legislativa, nu trebuie "reinventata roata" ci doar
aliniata si desueta legislatie rutiera romana la bunele practici
internationale.
Clubul
de Cicloturism "Napoca" (CCN) si alte organizatii de profil, multe
reunite sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR) afiliata la
Federatia Europeana a Biciclistilor (ECF) isi ofera in continuare sprijinul
metodologic si informational gratuit atat Guvernului si Parlamentului si altor
autoritati, de exemplu pentru modificarea legislatiei rutiere in sensul
eliminarii caracterul ei antibiciclistic si opus mobilitatii durabile, precum
si sistemului educational si autoritatilor locale pentru dezvoltarea de
programe si facilitati pentru incurajarea efectiva a copiilor sa se deplaseze
cat mai mult pe jos si cu bicicleta si cat mai putin cu mijloace motorizate, ca
o contributie necesara si importanta la o imbunatatire a starii mediului si mai
ales a starii de sanatate a generatiilor viitoare.
Cluj-Napoca, 1 iunie 2017
av. Radu Mititean
director executiv - Clubul de
Ciclotruism Napoca (CCN)
presedinte - Federatia Biciclistilor
din Romania (FBR)