•2/19/2018 05:29:00 a.m.
Asociatia
turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL
DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str.
Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457
Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel.
0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF:
5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
=================================
Protest:
MARSUL BICICLISTILOR
CLUJENI,
DIN NOU INTERZIS ABUZIV
DE AUTORITATI
1. Rezumat
Sambata,
17 februarie 2017, ar fi trebuit sa aiba loc a 125-a editie lunara a Marsului
Biciclistilor Clujeni, organizata de Clubul de Cicloturism "Napoca"
(CCN) sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR).
Actiunea
a fost insa indirect interzisa de autoritati, care chiar la momentul inceperii
ei au comunicat verbal organizatorilor conditii inacceptabile si absurde,
fortandu-i sa o anuleze, dupa ce in ziua precedenta transmisesera in scris
acordul pentru desfasurare marsului asa cum fusese declarat de CCN conform
legii.
Este
un abuz care nu pare deloc intamplator, caci se coreleaza cu numeroase
atitudini antibiciclistice si antimanifestatii pe care autoritatile le
manifesta in ultima vreme la nivel local si national.
2. Context
Ca
la cele peste 120 de editii anterioare, intinse pe mai bine de un deceniu, CCN,
in calitate de organizator, a declarat autoritatilor organizarea manifestarii
publice in cauza, conform Legii 60 / 1991, in scris, cu cel putin trei zile
inainte, cu respectarea modelului de declaratie prevazut de anexa la mentionata
lege si furnizand toate detaliile cerute de lege. Primaria avea, conform art.
11 din Legea 60 / 1991, la dispozitie 48 de ore pentru a analiza, si eventual
hotari si notifica catre CCN decizia motivata de interzicere, pe unul din
motivele prevazute de lege, cum este de exemplu situatia in care la acea ora pe
acea zona / traseu era deja declarata o alta manifestare, sau urma sa se
desfasoare lucrari tehnico-edilitare de mare amploare, sau scopul si natura
manifestarii incalca normele legale si bunele moravuri (conform art.5, 9 si 10
din Legea 60 / 1991).
Primaria
clujeana nu a transmis oficial nicio decizie de interzicere a manifestarii, ba
dimpotriva, in 16 februarie a trimis un acord scris, ca la fiecare din cele
peste 120 de editii precedente, desi conform legii nici nu era necesar vreun
asemenea acord, aviz sau autorizatie, manifestarea fiind supusa doar
declararii, deoarece nu solicitam inchiderea circulatiei publice pe strazile pe
care urma sa treaca coloana de biciclisti, iar prin numarul de participanti si
modul de desfasurare nu intra in categoriile speciale de manifestari care
necesita autorizarea prealabila si luarea de catre autoritati de masuri
speciale si nici macar nu se punea problema unei stanjeniri semnificative a
normalei deplasari pe strazile vizate.
Ca
in toate cele peste 120 de editii anterioare, acea adresa, nesolicitata, din
partea Primariei, cuprindea mentiunea ca marsul se va desfasura "fara
restrictionarea circulatiei rutiere" si "cu respectarea regulilor de
circulatie". Adresa se redacta in urma sedintei comisiei speciale, compuse
din reprezentantii Primariei, Politiei Rutiere si Jandarmeriei, care analizeaza
toate manifestarile publice declarate de organizatori si care, la nevoie, poate
solicita organizatorilor modificari de orar sau traseu si, in situatii
speciale, poate decide interzicerea manifestarii.
3. Interpretari
si practici anterioare ale autoritatilor
Exprimarea
"fara restrictionarea circulatiei rutiere" si "cu respectarea
regulilor de circulatie" din acordurile scrise emise de Primarie, a fost
constant interpretata in ultimul deceniu de Politia rutiera, prin agentii ei
prezenti la startul marsului, ca referindu-se la obligatia de a nu circula pe
contrasens, de a nu o ocupa mai mult de o banda de circulatie si de a respecta
semnificatia indicatoarelor "stop" si "cedeaza trecerea"
respectiv a culorii semaforului.
In
practica insa, aceasta cerinta de a ceda trecerea si a opri cand la semafor se
face rosu, ce ducea adesea la fragmentarea coloanei de biciclisti, cu
necesitatea regruparii ulterioare, a fost insa in fapt in mod sistematic
ignorata chiar de echipajele de Politie rutiera si / sau locala care au fost
trimise sa escorteze coloana de biciclisti la aproape fiecare editie a marsului.
Chiar
Politia ne-a incurajat sau chiar solicitat sa continuam deplasarea in coloana
compacta daca intre timp se face rosu la semafor, si chiar masinile de Politie
au blocat ele insele celelalte directii de acces in intersectiile in cauza,
recurgand la girofarurile si difuzoarele din dotare, pentru a asigura ca trece
compact intreaga coloana de biciclisti. Au motivat de fiecare data ca scopul
lor e sa minimizeze impactul trecerii coloanei de biciclisti asupra traficului
rutier si ca prin acea deplasare compacta se trece mai repede si cu deranj mai
redus pentru traficul motorizat.
Din
acelasi motiv, Politia nu doar ca nu a criticat, ci chiar a insistat practic de
fiecare data, la cele peste 120 de editii, ca biciclistii participanti sa ocupe
o banda de circulatie (nu mai multe), ruland cate doi sau trei in paralel,
pentru a se asigura compactetea coloanei, alminteri putand sa se intinda pe
distante mari.
La
niciuna din cele peste 120 de editii lunare anterioare, nici Politia rutiera,
nici cea locala si nici Jandarmeria, cand au fost prezente (caci uneori nu au
venit decat doua sau unul dintre cele trei organe de ordine, alteori niciunul,
sau au ramas doar la inceputul marsului) nu au solicitat sau sugerat ca participantii
sa ruleze intr-un singur sir, unul in spatele celuilalt.
4. Ratiunea
interpretarilor anterioare
Nici
nu ar fi avut sens, intr-o manifestare organizata, sa solicite autoritatile un
alt comportament al biciclistilor participanti la mars, caci, pe de o parte, se
lungeste mult coloana si induce o mai mare interferenta cu traficul motorizat
(avand in vedere interdictia legala de intercalare in coloane si dificultatea
de a de depasi o coloana foarte lunga si recomandarea legala ca spatiul lateral
de siguranta sa fie fata de biciclsti de minim 1,5 metri, ceea ce de facto
exclude devansarea si obliga la depasire, adica cu trecerea pe alta banda sau
pe sensul opus).
Iar,
pe de alta parte, intr-un asemenea caz deplasarea grupului de biciclisti nu mai
are nimic special, din moment ce ruleaza ca orice participanti la trafic din
acea categorie, astfel ca nu ar mai exista vreo ratiune de declarare a
manifestarii si cu atat mai putin de escortare de catre Politie a coloanei de
biciclisti, asa cum nici coloanele de masini grupate in alai de nunta, desi
sunt o coloana organizata, nu necesita declarare la autoritati si nu se
escorteaza de catre Politie, pentru ca ruleaza la fel ca alte autoturisme si
numarul nu este asa de mare incat sa creeze situatii speciale.
O
cerinta ca biciclistii, in cadrul unei manifestatii declarate si agreate de
Primarie, Politie si Jandarmerie, sa ruleze numai in sir indian, este absurda
nu doar din prisma impactului asupra traficului rutier, ci mai ales din prisma
impactului asupra acelei manifestatii, careia ii anuleaza compactetea si
vizibilitatea si ingreuneaza mult comunicarea intre manifestanti si intre
acestia si organizatori.
Scopul
prevederilor Legii 60 / 1991 este dealtfel nu sa restranga exercitiul dreptului
de intrunire si manifestare, pentru a nu se perturba activitatile obisnuite,
ci, dimpotriva, sa asigure un cadru legal favorabil exercitarii de catre
cetateni a dreptului de libera intrunire prevazut de art.39 din Constitutia Romaniei
si ocrotit de numeroase tratate internationale in domeniul drepturilor omului,
la care Romania este parte, si este aparat energic de jurisprudenta CEDO, ce impune
o severa restrangere a cazurilor in care autoritatile pot interzice sau limita
direct sau indirect exercitarea acestui drept fundamental intr-o societate
demcratica, analizand atent proportionalitatea intre restrictiile impuse si
justificarea lor obiectiva.
Cum
ar fi ca in cadrul vreunei procesiuni politice sau sindicale pe un drum public,
sa se ceara pietonilor care compun coloana de manifestanti sa mearga cate unul,
in sir indian? Sau chiar numai pe trotuar, ca sa "nu deranjeze traficul
rutier"? Sau cortegiilor mortuare care se deplaseaza pe drum public, si
nici macar nu sunt supuse declararii la autoritati? Absurdul unor asemenea idei
este evident si autoritatilor, de aceea nici nu au cerut vreodata asa ceva
organizatorilor de marsuri politice sau sociale, cu atat mai putin
procesiunilor religioase, paradelor sau defilarilor oficiale sau
participantilor la antrenamente sau competitii sportive oficiale desfasurate pe
drum public. Pana acum....
5. Autoritatile
clujene interzic in fapt a 125-a editie e Marsul Biciclistilor Clujeni
Asa
cum s-a mentionat deja, autoritatile nu doar ca nu au comunicat o decizie de
interdictie, ci, dimpotriva, au comunicat un acord scris, in redactarea
standard utilizata constant de peste un deceniu, ce nu a fost considerata
niciodata in discordanta cu modul in care e organizat si desfasurat, de peste
un deceniu, marsul lunar al niciclistilor clujeni, in speta cu ocuparea unei
benzi de circulatie, pe care se deplaseaza compact coloana de biciclisti. Nimic
nu prevestea ce urma sa se intample.
Fiind
zi de weekend, in sezon hivernal, nu ne aspteptam la multi participanti, si
nici nu s-au adunat decat mai putin de 20 de biciclisti in P-ta Unirii, la ora
la care trebuia sa inceapa marsul (17 februarie 2018, ora 11:00). Dealtfel, similar
a fost si la editia din ianuarie 2018, cand dealtfel nu au venit nici Politia
rutiera, nici Politia locala, nici Jandarmeria, cum dealtfel sugeram in fiecare
declarare a marsurilor biciclistice lunare, argumentand de ce nu este nevoie de
prezenta si escortare de catre organele de ordine, si mai ales de ce nu cu
autovenicule....
De
data aceasta am observat, cu suprindere, ca au aparut echipaje de Politie
rutiera, Politie locala si Jandarmerie, si responsabilul de actiune notificat
de noi anterior acestor autoritati, care fuseste anterior abordat telefonic de
reprezentantul Jandarmeriei, a fost acum chemat, tot telefonic, la ei, de
echipajul Politiei rutiere prezent in coltul sudvestic al Pietei Unirii, la
coltul cu str. Napoca si str. Universitatii, tocmai cand organizatorii dadeam
participantilor indicatiile specifice pentru participarea la mars (de exemplu
ocuparea unei singure benzi, oprirea la semafor daca este rosu, nedepasirea
deschizatorului de coloana, pastrare compacta a coloanei....).
Dupa
cateva intrebari tehnice, de genul daca traseul marsului va fi cel declarat
autoritatilor, brusc politistul rutier care a initiat discutia, in prezenta si
auzul celorlalti reprezentanti ai politiei rutiere, politiei locale si
Jandarmeriei, pe un ton amenintator si chiar agresiv, a pus in vedere
delegatului CCN ca "au pornit camerele" (video) si vor inregistra totul
si sunt cu ochii pe noi si vor sanctiona cea mai mica abatere pe care ar
comite-o vreun biciclist participant in sensul nerespectarii intergrale a
regulilor de circulatie, inclusiv a celor privind obligatia biciclistilor de a
circula pe un singur rand !!?? si vor fi facut raspunzatori si organiztatorii
etc.
Mi-am
manifestat totala surprindere privind aceasta interpretare radical schimbata
fata de toate cele peste 120 de editii lunare precedente, aratand ca nu s-a
modificat nimic in legislatie sau in adresele Primariei. Initial mi s-a dat de
inteles ca pana acum nu am cunoscut si nu am respectat legile dar s-a terminat
cu toleranta.... Am aratat ca, intamplator avocat fiind, sunt foarte in tema cu
prevederile legale si interpretarea lor, si consider corecta cea de pana acum
si nu vad niciun motiv de schimbare a interpretarii.
Replica,
cu ton ironic si superior, a fost in sensul ca interpretarile se pot schimba,
nu sunt eterne, si iata s-au schimbat si daca nu ne vom supune lor vom suporta
rigorile legii. Deja mina serioasa a politistului se transformase intr-un
ranjet sfidator, desi fusesem politicos si desi la niciuna dintre cele peste
120 de editii precedente ale Marsului Biciclistilor Clujeni nu fusese vreun
incident, nu fusese nimeni sanctionat macar cu vreun avertisment, nici dintre
organizatori nici dintre participanti, ba chiar am intalnit aproape totdeauna o
atitudine pozitiva din partea organelor de Politie si Jandarmerie.
Mi
s-a explicat ca nu se poate tolera ideea unei deplasari cu mai multi biciclisti
in paralel, ocupand o banda de circulatie, pentru ca "ar insemna sa fie
perturbat traficul rutier". Am aratat ca, raportat la situatia traficului
auto intr-o zi de sambata dimineata, si raportat la numarul foarte redus de
participanti, ideea este ridicola si ca atitudinea este evident sicanatoare, si
echivaleaza unei interdictii de facto a marsului, pentru ca daca e vorba sa
ruleze participantii in regimul obisnuit prevazut de legislatia rutiera, deci
inclusiv la modul ca trebuie sa fie in sir indian, si numai pe pistele de
biciclete unde acestea au fost trasate, si cu coborat de pe biciclete si trecut
succesiv, ca pietoni, traversarile pentru pietoni, acolo unde pistele nu au
continuitate la intersectii, nu se mai poate vorbi de vreo manifestare organizata
si nici nu mai poate fi identificata vizual ca atare de catre ceilalti
participanti la trafic, si nu mai exista vreo ratiune de a fi declarata si
escortata de organele de Politie, si deci nu ne ramane decat sa luam act de
aceasta interzicere abuziva si sa anulam manifestarea, si sa facem ulterior
demersurile ce se impun in fata acestui abuz.
Prin
urmare am comunicat participantilor situatia creata, am comunicat decizia
organizatorilor de a declara marsul anulat din punct de vedere al legislatiei
privind adunarile publice, si faptul ca noi, cei cativa membri CCN prezenti,
vom face o deplasare privata, informala, pe traseul planificat initial pentru
mars, cu respectarea tuturor prevederilor legislatiei rutiere, ca si cum am fi
fiecare pe cont propriu, fara nicio conotatie de actiune organizata, ca ne
cerem scuze pentru ca i-am invitat si acum anulam marsul si ca fiecare e liber
sa faca de doreste. Am pornit si am
constatat ca o parte din nemembrii asociatiei care venisera sa participe la
marsul biciclistic ne urmeaza.
6. Politia
si Jandarmeria recurg la urmarire si monitorizare ostentativa in scop de
intimidare
Cei
circa 15 biciclisti porniti individual, pe cont propriu, pe traseul planificat
pentru mars, am constatat ca suntem escortati colectiv sau alternativ de catre
echipaje de politie rutiera, locala si jandarmerie, aparent chiar cele prezente
la locul unde trebuia sa incepem marsul, autovehiculele respective ruland cu
viteza redusa in urma sau in lateralul nostru sau depasindu-ne si asteptandu-ne
din loc in loc.
Din
Centru pana in cartierul Gheorgheni si apoi Marasti, din nou in Centru si apoi
pana in cartierul Grigorescu si inapoi in Centru am fost monitorizati de mai
multe echipaje alternativ, doar-doar vor surprinde vreo incalcare cat de mica a
vreunei norme rutiere, pentru a aplica promisele amenzi, care se stie ca sunt
enorme (minim 870 lei pentru orice incalcare de norma rutiera specific
biciclistica, de exemplu lipsa unui catadioptru pe bicicelta, rularea cativa
metri pe trotuar sau pe trecerea de pietoni etc.).
Nu
au reusit sa depisteze vreo neregula, desi peste o ora au consumat combustibil si
timpul lor de lucru, platit de noi ca si contribuabili, ruland pe strazi
aproape pustii pentru a urmari si intimida o duzina de biciclisti circuland
regulamentar pe strazile orasului. Pentru ca numai in scop de intimidare putea
fi practica rularii in paralel sau de a si cobori din autoturismele de
serviciu, si a sta pe strada cu aparatura de filmare / fotografiere in mana, indreptata
spre biciclistii in trecere, desi erau pornite probabil si camerele din
autovehiculele respective. Era evidenta insisenta si chiar ostentativitatea cu
care echipajele ne-au privit si inregistrat, ca pe niste suspecti sau
faptuitori de ilegalitati, desi legal nu ni se putea imputa nimic. Sau poate
exercitarea unor drepturi constitutionale o fi devenit un moft intolerabil in
tipul de stat in care poare sa se transforme Romania?.
7. Interziceri
abuzive in trecut a Marsului Biciclistilor Clujeni
Nu
e primul abuz. Precizam ca in martie 2014 am mai avut parte de o interzicere,
tot abuziva, a editiei lunare de atunci a Marsului Biciclistilor Clujeni, la
acea vreme tardiva dar expresa, sub pretextul existentei altor manifestatii pe
traseul propus si pe variante altenative, manifestatii dovedite inexistente,
invocate de autoritati doar ca pretext pentru o prima interzicere, iar a doua
interzicere abuziva a invocat insuficienta resurselor umane pentru escortare,
desi legea nu impune escortarea si nici nu permite intrerzicerea pe un asemenea
motiv. Detalii privind acel episod sunt prezentate la http://ccncluj.blogspot.ro/2014/03/marsul-biciclistilor-clujeni-interzis.html
De
asemenea, in ianuarie 2012, autoritatile locale au interzis abuziv marsul
biciclistilor clujeni programat pentru acea luna, sub pretextul unor eventuale
situatii meteo nefavorabile, desi nu exista o baza legala pentru pronuntarea pe
acest motiv a unei interdictii. Detalii privind acel episod sunt prezentate la http://ccncluj.blogspot.ro/2012/01/politia-interzice-abuziv-marsul.html
Totusi,
in trecut asemenea interziceri au ramas un fenomen izolat si nu pareau sa se
integreze intr-o campanie coerenta contra biciclistilor sau contra ONG-urilor
militante in general sau a CCN in particular, ceea ce nu mai pare atat de sigur
la ora actuala....
8. Alte
abuzuri politienesti recente si probleme conexe
Atitudinea
negativa si abuziva a autoritatilor este posibil direct legata de faptul ca, in
calitate de ONG militant promotor al biciclismului urban si protectiei mediului
in Cluj-Napoca, Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) a fost un critic
constant si acerb al politicilor si practicilor primariei clujene in materie de
mobilitate urbana in general si de masuri legate de circulatia biciclsitica si
pietonala in special, masuri abuziv avizate de Politia rutiera, si a denuntat
constant favorizarea circulatiei automobilistice in dauna formelor durabile de
transport, calitatea inadecvata a putinelor infrastructuri pentru biciclete,
tergiversarea sistematica a indeplinirii promisiunilor repetate privind
realizarea de noi piste de biciclete si rezolvarii deficientelor celor
existente si alte asemenea.
Este
de remarcat faptul ca, spre deosebire de actiunile CCN, autoritatile nu s-au
manifestat represiv fata de alte actiuni biciclsice in oras, inclusiv fata de
cele care nici macar nu sunt declarate conform legii dar pe de alta parte au
numar mai ridicat de participanti si duc la blocarea traficului motorizat pe
intreaga artera de circulatie respectiva, nu doar ocuparea unei benzi de
circulatie cum se intampla la marsurile biciclsitice organizate de CCN.
Tolerarea "Critical Mass"-urilor din ultima zi de vineri a lunii (in
care CCN nu are nicio implicare), dar si a unor manifestatii pe teme politice repetitive
care au dus la perturbari semnificative pe durata de ore intregi a circulatiei
motorizate in in zona centrala a orasului,
arata ca autoritatile au o specifica incrancenare contra CCN, probabil
si pentru ca a mers la nevoie si dincolo de simplele memorii, strangeri de
semnaturi de sustinere, proteste mediatice si de strada, si a actionat si
invins de multe ori in instantele judecatoresti abuzurile autoritatilor locale
si a denuntat specific si documentat ilegalitatile acestora.
Este
greu sa nu se puna intrebarea daca aceste atitudini ale autoritatilor fata de
actiunile probiciclistice ale CCN nu sunt corelate cu o serie de alte actiuni
ale autoritatilor vizand lideri si militanti mai activi din organizatiile de
biciclisti sau problemele biciclistilor in general.
Astfel,
un politist rutier clujean a amendat abuziv un biciclist clujean (LL), constant
participant la marsurile biciclistice si militant activ pentru drepturile
biciclistilor, imputandu-i ca nu purta vesta reflectorizanta cand circula cu
bicicleta pe o strada din Cluj-Napoca, desi legislatia in vigoare nu impune
elemente reflectorizante pe imbracamintea biciclistului decat in afara
localitatilor sau in cele in care nu functioneaza sistem de iluminat public.
Conducerea Politiei a negat ca acel politist ar fi comis un abuz, si a
continuat sa il acopere inclusiv dupa ce acel proces-verbal de contraventie,
abuziv intocmit, a fost anulat de instanta judecatoreasca.
Un
alt exemplu este un membru activ CCN, chiar vicepresedinte al organizatiei
noastre, care, fiind agresat verbal si apoi si fizic de un sofer pe care il
atentionase ca blocheaza abuziv o pista de biciclete, si chemand Politia in
ajutor cand agresiunea a devenit violenta, a avut neplacuta surpriza sa
constate ca politistii veniti la locul agresiunii par prieteni cu agresorul, nu
il sanctioneaza nici pentru incalcarea legislatiei rutier nici pentru
agresiunea comisa, in schimb inventeaza acuze si imputa ilegalitati inchipuite
la adresa victimei si o "sfatuiesc" sa nu depuna plangere penala
contra agresorului. Cand colegul nostru totusi isi ia certificat medico-legal
si depune plangerea penala, primeste de la acel politist un proces-verbal de
contraventie pentru tulburarea ordini si linistii publice prin acea altercatie
verbala si apoi fizica in care el a fost victima! Demersurile pentru anularea
si pedepsirea acestui abuz politienesc sunt in curs....
Un
al treilea exemplu este modul cum a decis recent Politia clujeana sa trateze
problema unui furt de biciclete, propunand clasarea dosarului penal de furt
calificat pe motiv ca furtul de biciclete este o fapta minora, care nu prezinta
pericolul unei infractiuni, si deci nici nu are rost sa fie cercetata de
organele de urmarire penala ca infractiune, astfel ca pagubitul - activist
biciclist cu functie de conducere in CCN este prezentat ca o persoana care a
deranjat inutil organele de urmarire penala cu plangerea referitoare la furtul
bicicletei lui, din loc public, prin taierea legatorii ei, tocmai vizavi de
Palatul de Justitie. Politia considera ca nici nu merita sa ancheteze un
asemenea furt si deci invita practic hotii la noi furturi de biciclete,
asigurandu-i ca nu va considera infractiune un asemenea furt... Solutia de
clasare a fost contestata, demersul de anulare a acestei masuri abuzive fiind
in curs.
Un
al patrulea exemplu este manipularea publicului prin prezentarea trunchiata si
interpretarea abuziva a unor date statistice privind accidentele rutiere,
creionand circulatia biciclistica in mod fals ca fiind periculoasa. Astfel, in
mod repetat si insistent, Inspectoratul de Politie a Judetului Cluj a precizat
ca numarul de accidente grave in care sunt implicati biciclisti este in
crestere an de an si insinuand ca este o dovada ca mersul cu bicicleta ar fi
devenit mai periculos. In realitate, cresterea de cateva zeci de procente in
ultimii ani a biciclistilor accidentati in accidente rutiere trebuie raportata
la cresterea numarului absolut de biciclisti si de kilometri parcursi pe
bicicleta, care este de sute de procente, astfel ca de fapt concluzia corecta
este ca mersul pe bicicleta a devenit mai sigur si ca riscul statistic de
accident scade constant si semnificativ an de an, urmare si a tipicului efect
de siguranta numerica ("safety in numers").
Se
observa si faptul ca Politia rutiera clujeana a avizat numeroase piste de
biciclete si benzi comune pentru transportul public si biciclete, si alte
infrastructuri specific biciclistice in Cluj-Napoca, propuse de Primarie, desi
in mod evident cea mai mare parte nu indeplinesc cerintele legale si incalca
bunele practici in domeniu, fiind nu doar neconfortabile si neatractive, ci
de-a dreptul periculoase pentru biciclisti. Politia este prin urmare complice
la monstruozitatile realizate de Primaria clujeana in ultimii ani cu pretentie
de infastructuri biciclistice, cum este de exemplu criminala asa-zisa pista de
biciclete de pe str. Uzinei Electrice, care baga biciclistii direct in
coliziune frontala cu autobuzele care circula din sens opus sau ii doboara prin
bordura oblica netesita din zona statiei de autobuz. In loc sa refuze avizul si
sa oblige Primaria la remedieri, Politia rutiera "inchide ochii".
Singura solutie este obligarea ei prin instanta sa retraga avizele date abuziv,
cum au fost nevoite sa faca organizatii biciclistice din Bucuresti acum cativa
ani pentru a curma o asemanatoare complicitate intre Primarie si Politie, care
dusese la realizarea, cu mari sume de bani publici cheltuite aiurea, a unor
asa-zise piste pentru biciclete care erau in mare parte impracticabile sau
neatractive si periculoase pentru biciclisti.
Situatia
se coreleaza si cu modul ineficient si pasiv in care Politia clujeana se ocupa
de problema furturilor de biciclete in general, existand indicii ca ar putea fi
vorba de mai multe decat de neglijenta sau tratare a neprioritara a acestui
subiect, daca analizam ce dosare de furt de biciclete se intocmesc si ce
biciclete se recupereaza de la hotii prinsi - mereu doar biciclete de slaba
calitate, desi se fura mai ales biciclete bune si scumpe, si mereu minori care
nu raspund penal sau inculpati care pretind ca au furat singuri desi e evident
ca ar trebui sa fie vorba de grupari infractionale specializate, bine
articulate.
La
nivelul altor orase, se constata in ultima vreme abuzuri asemanatoare. Un
exemplu pregnant sunt sicanele pe care Primaria Municipiului Bucuresti le face
organizatiilor de biciclisti legat de organizarea de manifestari publice
biciclistice, pana si in cazul celor care nu au conotatie militanta sau de
protest. Iar cand o organizatie de biciclisti nu s-a supus interzicerii tardive
si abuzive a unui Mars Biciclistic declarat conform legii si pentru care nu
exista niciun motiv legal valid de interzicere, dar era tardiv sa fie anulata
la timp prin instanta de contencios administrativ abuziv pronuntata decizie de
interzicere, s-a intocmit dosar penal pentru liderul acelei organizatii de
biciclisti din Bucuresti, pe motiv ca in loc sa renunte, a organizat totusi in
fapt acel mars si s-a produs o blocare de cateva minute a traficului
rutier... Evident ca in instanta acel
dosar abuziv nu are nicio sansa, dar autoritatile in mod abuziv de multa vreme
tin pe rol in faza de urmarire penala acel dosar, cu rol de "sabie a lui
Damocles" pentru intimidarea altor activisti si organizatii biciclistice.
Iar
daca este sa privim mai sus, spre Ministerul Afacerilor Interne, acesta de
peste jumatate de an isi incalca promisiunea facuta oficial in vara anului 2017
de a initia un proiect de lege de modificare a OUG 195 / 2002 privind
circulatia pe drumurile publice, in care sa aboreze propunerile de modificare
si completare primite in ultimii ani de la organizatiile de biciclisti si pe
care a refuzat sa le discute in cadrul precedentelor modificari, sub pretextul
ca cel tarziu in septembrie 2017 initiaza un proiect special dedicat in acest
sens. Suntem in februarie 2018 si promisul proiect de lege sau de OG sau OUG nu
a fost initiat. In schimb, MAI a blocat
din nou adoptarea proiectului de Hotarare a Guvernului privind marcarea
traseelor cicloturistice, initiat de Ministerul Turismului, si de fapt de peste
15 ani MAI blocheaza sistematic orice reglementare legala care ar putea
dezvolta turismul biciclistic, sub pretextul ca biciclistii fiind participanti
vulnerabili la trafic, si avand Romania o pozitie de neinvidiat in statisticile
de accidente rutiere grave la nivel european, solutia fireaasca este sa nu se
ia nicio masura care poate incuraja mersul pe bicicleta....
9. Intrebari
deocamdata fara raspuns
Oare
in ce scop acest efort si acest consum de resurse publice, inutil si penibil,
din 17 februarie 2018, a autoritatilor politienesti clujene? Ce explicatii se
vor da auditului intern? Ca s-a facut filaj, escortare si descurajare a
periculosilor de biciclisti, care pedalau intr-un oras aproape
"adormit" din punct de vedere al traficului motorizat comparativ cu o
zi lucratoare? Ca trebuiau supravegheati acesti oameni perceputi probabil de
unii politisti sau functionari din primarie ca inamicii mobilitatii moderne de
secol trecut pe care mai par sa spere autoritatile ca o pot promova in marile
orase, sufocate de masini?
Si
toate acestea, in conditiile in care Politia si celelalte autoritati de ordine
publica se plang de insuficienta resurselor, si in conditiile in care la editia
din ianuarie 2018 nu a fost prezenti deloc nici Politia rutiera, nici Politia
locala, nici Jandarmeria. Atunci nu era marsul lunar al biciclistilor un
obiectiv de interes major politienesc, cum pare sa fi devenit acum?
Si
de ce, dintre diversele manifestari biciclistice clujene, marsurile organizate
de CCN sunt special vizate, in conditiile in care niciuna din clele peste 125 de
editii lunare ale Marsului Biciclistilor Clujeni pe care le-am organizat cu
incepere din septembrie 2007 nu a produs niciun incident sau tulburare a
linistii publice sau bunelor moravuri, cum nu au produs nici marsurile
organizate in trecutul mai indepartat (cu incepere din 1998) si nicio alta
manifestare publica organizata sau coorganizata de CCN, si toate au fost
declarate autoritatilor conform prevederilor legale?
Precizam
ca nu cunoastem daca acest nou abuz isi are originea in vointa conducerii
Primariei clujene, a Politiei rutiere, a IPJ Cluj sau a Jandarmeriei, sau a mai
multora sau tuturor acestor trei structuri reprezentate in comisia locala
special constituita cu privire la manifestari publice, conform Legii 60/1991, sau
daca e o initiativa personala a politistului rutier prezent la locul unde era
programat sa inceapa marsul biciclistic.
De
aceea facem un apel public catre Primarul Mun.Cluj-Napoca, catre conducerea
Politiei Locale, catre conducerea Politiei Rutiere si IPJ Cluj si catre
conducerea Jandarmeriei la nivelul Clujului sa investigheze, documenteze si
comunice public cui apartine initiativa acestei schimbari de atitudine si
acestor interpretari antibiciclistice ale legislatiei, si sa ia masurile
necesare ca pe viitor aceste interpretari abuzive sa inceteze.
In
caz contrar ne rezervam dreptul sa intreprindem demersurile legale pentru
identificarea celor raspunzatori de aceste interpretari, tragerea lor la
raspundere legala, si impunerea interpretarilor corecte, conforme cu
prevederile Constitutiei si cu jurisprudenta CEDO in materie de libertate de
intrunire si manifestare.
Daca
problema nu ar fi una mai profunda si mai serioasa, am putea vedea situatia
descrisa din 17 februarie si intr-o tusa mai vesela, de exemplu la modul ca in
Politia rutiera clujeana par sa se fi infiltrat ceva militeni deghizati in
politisti si care au strecurat in procedurile interne diverse bancurile cu
politisti, care sunt luate in serios, drept instructiuni de serviciu. Ba chiar
te poti intreba daca nu cumva celebrul personaj Garcea nu a fost intre timp
angajat in Politia rutiera si accede la posturi tot mai inalte de
conducere... Asa s-ar explica mai usor
nu doar recentul incident, ci si seriozitatea cu care un alt personaj purtand
uniforma Politiei rutiere ne reprosa cu ocazia unei editii speciale a Marsului
Biciclistilor Clujeni, ca deranjam traficul auto, in conditiile in care era un
eveniment patronat de Comisia Europeana si marcat in sute de orase prin
interzicerea sau restrictionarea severa a circulatiei automobilistice in zonele
centrale ale oraselor. Mai precis, era 22 septembrie, declarata "Ziua
Europeana Fara Masini"!
Cluj-Napoca,
18 februarie 2018
av.Radu
Mititean
director
executiv CCN