•10/18/2018 01:35:00 a.m.
Asociatia turistica sportiva civica si
ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA"
(CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
========================================
NU BLOCATI
TROTUARELE !
CAMPANIE CCN DE TOAMNA
IN FAVOAREA PIETONILOR CLUJENI
Clubul de Cicloturism "NAPOCA"
(CCN) lanseaza etapa de toamna 2018 a campaniei "NU BLOCATI
TROTUARELE !" de atentionare prin autocolante a soferilor care
blocheaza abuziv trotuarele din Cluj-Napoca.
Sunt vizati cei care isi imobilizeaza
in mod voluntar autoturismele pe trotuar incat pietonii nu mai pot
trece decat cu greu sau deloc, fiind obligati sa ocoleasca pe
carosabil sau pe pista de biciclete. Scopul este reducerea numarului
de cazuri de asemenea prezente ilegale, prin atentionarea soferilor
prin aplicarea de autocolante informative pe parbriz.
Prin aceasta campanie, desfasurata la
Cluj-Napoca pe etape, incepand din primavara anului 2016, CCN
incearca sa compenseze, macar partial, insuficienta implicarii
adecvate pe acest subiect a autoritatilor abilitate sa aplice
legislatia rutiera, si anume Politia Rutiera si Politia Locala,
datoare sa impuna respectarea normelor legale. Desi au facut progrese
in ultimii ani, autoritatile din pacate depun eforturi care in
continuare sunt insuficiente fata de amploarea si gravitatea
fenomenului de blocare cu masini a trotuarelor, desi pentru aceasta
practica legea prevede interdictie expresa si sanctiuni.
Autocolantele au textul principal "Ati
blocat ilegal trotuarul ! / Acum ati primit o atentionare amabila.
Data viitoare puteti primi amenda. In plus, poate fi accidentat sau
suferi daune un pieton!" si imaginea grafica simbolica a unui
autoturism care ocupa un trotuar si doi pietoni, dintre care unul
impinge un carucior pentru copii, care circula pe trotuar si au
trebuit sa treaca - metaforic - peste capota masinii oprite ilegal.
Autocolantele se distribuie gratuit
membrilor si simpatizantilor Clubului de Cicloturism "Napoca"
si oricaror clujeni interesati, mai ales cu ocazia reuniunilor
periodice ale CCN si proiectiilor foto bilunare de la Biblioteca
”Heltai” si a Marsurilor Biciclistilor Clujeni organizate lunar
de CCN. Tiparirea s-a facut cu sprijinul generosului sponsor Maros
Bike.
Blocarea totala sau aproape totala a
trotuarelor de catre masini afecteaza intereselor tuturor pietonilor,
dar in special a celor cu carucioare pentru copii, a celor cu
mobilitate redusa, a celor care duc de mana copii sau cara bagaje de
mana mai voluminoase. Ingustarea semnificativa, chiar cand nu
impiedica efectiv circulatia, poate produce ambuteiaj, poate
determina frecarea de vehicul, ziduri sau mobilier urban, cu
murdarirea sau agararea imbracamintii sau bagajelor, si face in
general neatractiva deplasarea pietonala, incurajand indirect
traficul motorizat, astfel ca sunt lezate indirect interesele
intregii comunitati, mai ales ca inevitabil orice cetatean este macar
uneori si pieton.
Aceasta campanie este complementara
celei derulate de CCN pe tema blocarii ilegale cu masini a pistelor
de biciclete. Este initiata de CCN deoarece, pe langa promovarea
bicicletei, Clubul de Cicloturism "Napoca" in calitate de
ONG preocupat si de protectia mediului, militeaza pentru o mobilitate
urbana durabila, care include in mod firesc, alaturi de promovarea
utilizarii bicicletei, si promovarea deplasarii pietonale si a
utilizarii transportului public, in dauna utilizarii autoturismului
si mobilitatii motorizate individuale.
Mai mult, implicarea CCN este fireasca
si pentru ca, pe de o parte, pietonii clujeni nu au nicio organizatie
neguvernamentala care sa militeze specific pentru drepturile lor, si,
pe de alta parte, am constatat ca multi soferi care nu blocheaza
pista de biciclete, blocheaza insa complet trotuarul adiacent,
fortand pietonii sa ocoleasca pe pista de biciclete. Si astfel tot la
efect antibiciclistic duce ilegalitatea comisa de soferii in cauza.
In plus, fortand pietonii sa ocoleasca
pe pista de biciclete, creste riscul de conflict pieton-biciclisti,
ceea ce este inacceptabil, desi se pare ca tocmai aceasta ar fi
strategia autoritatilor locale, de a face mai mult spatiu pentru
autovehicule si a impinge biciclistii spre trotuare. Ideea e
conturata de faptul ca Primaria clujeana insista sa faca piste de
biciclete la nivelul trotuarului sau adiacent trotuarului, fara
spatiu de siguranta adecvat, desi pistele pentru biciclete trebuie
realizate exclusiv luand din spatiul alocat autovehiculelor, nu din
putinul care ramasese pietonilor dupa doua decenii de succesive
ingustare a tortuarelor si hacuirii spatiilor verzi pentru latirea
spatiului alocat autoturismelor. Relevant este si ca sistematic se
omite faptul ca sunt necesare spatii de siguranta atat fata de
benzile de circualtie sau spatiile de parcare pentru autovehicule,
cat si fata de trotuar.
Plasarea acestor autocolante de
atentionare este un gest de bunavointa, facut in loc sa cheme Politia
pentru amendarea acelei masini imobilizate ilegal pe trotuar,
atentionand doar soferul printr-un mesaj scris, in speranta ca data
viitoare nu va mai incalca legea si drepturile pietonilor. Este o
atitudine care nu isi propune sa minimalizeze gravitatea faptei
comise de cei care au blocat trotuarul, si nici sa incurajeze pe
termen lung o atitudine de ingaduinta, ci sa contribuie la
constientizarea si responsabilizarea prin asemenea mijloace
informative fara caracter sanctionator a soferilor care se comporta
incorect.
Forma de autocolant aplicat pe parbriz,
in fata soferului (nu de fluturas plasat la stergatorul de parbriz),
a fost aleasa pentru ca, cu ocazia dezlipirii, care dureaza cateva
secunde si necesita un efort de atentie, mesajul va fi citit, ceea ce
ar fi insa putin probabil sa se intample daca ar fi un fluturas pus
la stergatorul de parbriz, ce va fi cel mai probabil smuls si
mototolit intr-o secunda fara a fi citit, fiind confundat cu un
fluturas publicitar plasat in cadrul tot mai numeroaselor campanii de
publcitate comerciala agresiva.
Precizam ca autocolantul se dezlipeste
relativ usor si nu lasa urme de adeziv pe parbriz, astfel ca soferii
respectivi, care au plasat abuziv autovehiculul, nu pot pretinde ca
li s-au provocat daune la autoturism sau prin timpul ce au trebuit sa
il consume pentru inlaturara autocolantului si sa pozeze public in
victime in loc de ceea ce sunt de fapt, si anume contravenienti,
persoane ce nu respecta legea.
Recomandam utilizarea numai in cazul in
care autovehicului este plasat astfel incat a ramas mai putin de un
metru latime utila a trotuarului, pentru a fi vizate astfel doar
cazurile cele mai grave de blocare si pentru a evita si pretentia ca
de fapt plasarea autovehicului total sau partial pe trotuar nu ar fi
ilegala, din cauza unor exprimari din legislatia rutiera insuficient
de clare pentru cei fara pregatire juridica.
Textul Ordonantei de Urgenta 195 / 2002
privind circulatia pe drumurile publice, impropriu numita uneori
"Codul rutier", prevede la art.72 alin.(7): "Este
interzisa ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar cand
aceasta este permisa, conform indicatoarelor sau marcajelor, latimea
minima a trotuarului lasat la dispozitia pietonilor trebuie sa fie de
cel putin un metru." HG 1391 / 2006 de aprobare a
Regulamentului de aplicare a OUG 195 / 2002, astfel cum a fost
modificat cu efect din 21.01.2017, prevede la art. 142 din Regulament
ca "Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor: ... n) pe
trotuar, cu excepţia situaţiei în care administratorul drumului
public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144
alin. (2) şi (3);"
Regulamentul mentioneaza acum expres
interdictia generala a opririi pe trotuar daca nu e marcata si
evidentiata corespunzator o zona / locuri de parcare. Insa, din
nestiinta sau voit, in mod abuziv, multi soferi, dar din pacate si
unii politisti, considera nu ar fi ilegala imobilizarea autovehicului
pe trotuar daca se lasa un metru liber din trotuar, chiar daca nu
exista indicatoar sau marcaje care sa permita expres acea plasare a
autovehiculului pe trotuar.
Precizam ca oricum prevederea din OUG
195 / 2002 actuala este inechitabila, doar un metru fiind mult prea
putin pentru un trotuar, firesc fiind sa poata pietonii circula in
ambele sensuri, macar cate doi adulti de mana / la brat / in
paralele, sau un adult cu doi copii de mana, sau avand in o sacosa /
valiza sau alt bagaj de mana voluminos in una sau ambele maini,
astfel ca o latime utila a trotuarului ar trebui sa fie de minim trei
metri, nicidecum de numai un metru, caz in care deplasarea pietonala
nu e nici favorizata nici tratata echitabil, ci in cel mai bun caz
tolerata dar descurajata activ de autoritati prin aceste norme legale
nefavorabile.
Recomandam utilizarea autocolentelor
numai cand nu sunt persoane in autovehicului vizat, pentru ca
alminteri atentionarea se va face verbal, politicos dar ferm,
atragand atentia ca autovehicului este oprit ilegal pe trotuar si se
impune eliberarea lui imediata, in caz contrar urmand a fi sesizata
Politia. Recomandam fotografierea de la distanta a autovehiculului
care blocheaza ilegal trotuarul, pregatire de la distanta a
autocolantului si atentie la prezenta in apropiere a soferului,
pentru ca unii se pot manifesta agresiv.
CCN incurajeaza initiative similare in
Cluj-Napoca si in alte orase si la considera perfect justificate
civic, moral si legal, cu conditia respectarii aspectelor tehnice -
limbaj nu neaparat politicos dar totusi civilizat al mesajului scris
si elementelor grafice, posibilitatea de a dezlipi autocolantul fara
urme si fara a fi nevoie de substante sau instrumente sau tehnici
speciale. CCN descurajeaza practici agresive sau care aduc daune
autoturismelor parcate abuziv sau soferilor acestora, pentru ca o
ilegalitate nu justifica o alta si exisa riscul ca acei soferi care
incalca legea sa fie perceputi ca victime si sa fie protejati in
continuare de autoritati si de opinia publica, ceea ce ar fi in
defavoarea legalitatii si a pietonilor.
Clubul de Cicloturism "Napoca"
(CCN) este o asociatie turistica, sportiva, civica si ecologista
clujeana care militeaza de peste 25 ani pentru un om sanatos intr-un
mediu sanatos, rezultand o dezvoltare durabila a societatii. Una din
directiile importante de actiune este incurajarea pe multiple cai a
mobilitatii urbane durabile, care inlcude promovarea utilzarii
bicicletei, mersului pe jos si transportului public.
Cluj-Napoca, 18 octombrie 2018
Radu Mititean
director executiv CCN
ANEXA:
Imaginea autocolantului utilizat in
campanie, o imagine relevanta si comunicatul de mai sus.