•3/05/2019 02:56:00 a.m.
Asociatia turistica sportiva civica si
ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA"
(CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
========================================
BICICLETA - CAMPIOANA
MONDIALA A EFICIENTEI ENERGETICE
5 Martie este Ziua
Mondiala a Eficientei Energetice. Este o tema de o importanta foarte
mare, dar subevaluata. Guvernele se preocupa de cresterea productiei
de materii prime energetice si de energie, in loc sa puna accentul pe
eficientizarea utilizarii energiei, unde exista un potential imens
foarte putin valorificat, care ne-ar scuti pentru viitorul apropiat
de nevoia de noi capacitati energetice si ar reduce consumul.
Eficienta energetica nu
inseamna numai cladiri sau conducte mai bine izolate, instalatii de
ardere si alte instalatii mai performante sau tehnologii care nu
necesita incalziri la temperaturi foarte mari, ci si o crestere a
eficientei energetice in domenii precum transporturile, mobilitatea
fiind o sfera in care se consuma cantitati foarte mare de energie si
e si potential important de economisire, dar nu doar prin motoare mai
performante....
In acest context, Clubul
de Cicloturism "Napoca" (CCN) si celelalte organizatii
membre ale Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR) reamintesc
faptul ca bicicleta este dovedita ca fiind modul terestru de
deplasare cel mai eficient energetic din toate cele existente,
depasind mersul pe jos, trenul si toate categoriile de autovehicule,
motiv suplimentar pentru care ar merita promovata in special ca
mijloc cotidian de transport in mediul urban.
Astfel, studiile de
specialitate arata ca deplasarea cu bicicleta, la viteza obisnuita de
15-20 km /h se face cu o eficienta energetica de doua-trei ori mai
mare fata de mersul pe jos, de patru-cinci ori mai mare decat
deplasarea cu mopedul sau trenul, de sase-opt ori mai mare decat
deplasarea cu automobilul daca sunt mai multi pasageri, si de circa
noua-zece ori mai mare decat prin inot sau calare pe cal. Daca
intr-un automobil este o singura persoana, eficienta energetica a
deplasarii este de zeci de ori mai redusa decat daca deplasarea s-ar
face pe bicicleta, cifrele exacte depinzand si de viteza masinii,
eficienta scazand la viteze mari din cauza cresterii exponentiale a
frecarii cu aerul.
Este de mentionat si
faptul ca eficienta motorului unui autoturism actual este de circa
25%, la acelasi nivel cu cea a corpului uman in ce priveste
transformarea, prin "ardere" a combustibilului
(alimentelor, in cazul omului) in energie mecanica. Eficienta de
transmitere a fortei de la picioarele omului, prin pedalare, la roata
motrice, se apropie la o bicicleta bine intretinuta de 100%, iar din
punct de vedere al transportului de greutati, bicicleta are cel mai
bun raport din toate vehiculele, putand transporta normal mase de
peste zece ori masa proprie, raport care la autovehicule este cu mult
inferior, explicand si eficienta mult mai redusa.
Asigurarea necesarului de
energie pentru civilizatia umana se poate face prin reducerea
nevoilor de energie inclusiv prin cresterea eficientei energetice, o
alternativa mult mai ecologica si economica fata de continuarea
cresterii si consumului de energie, facut cu distrugerea mediului
natural prin exploatarea resurselor neregenerabile cum sunt
carbunele, gazul metan, petrolul si uraniul, dar si prin producerea
de energie doar aparent "verde" cum sunt "padurile"
de eoliene si sutele de microhidrocentrale ce sunt pe cale sa
distruga peisajul, biodiversitatea si ecosistemele raurilor Romaniei.
In cadrul promovarii
eficientei energetice, domeniul transporturilor ar trebui sa
beneficieze de atentie sporita, inclusiv prin reducerea
transporturilor motorizate rutiere si promovarea celor cu eficienta
energetica inalta, ce pe plan interurban si international trebuie sa
insemne in special promovarea transportului feroviar, iar pe plan
urban si periurban ar trebui sa insemne promovarea transportului
public si a bicicletei.
Cluj-Napoca, 4 martie
2019
RADU MITITEAN
director executiv - Clubul de
Cicloturism Napoca (CCN)
presedinte - Federatia Biciclistilor
din Romania (FBR)