•3/07/2020 11:55:00 a.m.
Asociatia
turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL
DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str.
Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457
Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel.
0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF:
5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
=================================
BICICLETA
SI FEMEILE - GANDURI DE 8 MARTIE
8
MARTIE este ZIUA INTERNATIONALA A FEMEII. Este perceputa mai mult ca
o zi de sarbatoare, de oferit flori si cadouri femeilor, in special
mamelor, de evenimente festive sau de distractie. Dar este inca, si a
fost la origine, aproape exclusiv, o zi de lupta pentru drepturi
egale civile si politice.
Ideea
de Zi a Femeii s-a nascut in SUA in prima decada a secolului XIX si
s-a raspandit rapid in tarile mai dezvoltate, 8 Martie fiind
consacrata pe plan international incepand cu 1914, si in 1917 o
demonstratie a femeilor a fost scanteia pentru Revolutia Rusa. Abia
din 1977 insa, Organizatia Natiunilor Unite a consacrat oficial la
nivel mondial aceasta zi, si marcarea ei are si o tema specifica in
fiecare an, legata de drepturile femeii. Tema stabilita de ONU pentru
2020 este "#EachforEqual" si este dedicata necesitatii
ca fiecare persoana sa contribuie la eliminarea discriminarilor,
prejudecatilor si stereotipurilor bazate pe gen, situatie care este
inca departe de a fi atinsa in multe tari, unde se manifesta inca
disparitati nejustificate intre drepturile si tratamentul practic de
care au parte in societate femeile si barbatii
https://www.internationalwomensday.com/Theme
In
state indeosebi asiatice si africane, femeile se confrunta cu o
problematica acuta social si juridic marcand o etapa prin etapa prin
care societatile europene si americane au trecut in general acum un
secol. Si nu e vorba doar de a li se conferi drept de vot si de a fi
alese in functii publice, ci si de drepturi civile elementare, cum
sunt cel de proprietate si mostenire, de casatorie libera, de
intrunire si asociere libera, si nu in ultimul rand dreptul de libera
deplasare. Unde drepturile femeii se intalnesc cu bicicleta.
Este
notoriu ca pentru femei din tari precum Arabia Saudita este inca doar
un vis sa poata circula pe bicicleta, si mai ales in mod liber,
neinsotite, chiar si prin localitatea de domiciliu, iar in state mai
putin fundamentaliste, desi nu risca pedepse fizice sau sanctiuni
juridice, tot risca un oprobiu social, marginalizare si ostracizare,
chiar daca se deplaseaza in scop utilitar, nu recreativ, si cu o
tinuta vestimentara care numai pentru pedalat nu e adecvata....
Dar
a fost o vreme cand si in statele europene si nordamericane o femeie
pe bicicleta nu era doar o ciudatenie, ci un scandal public.
Actualele prejudecati si mentalitati ce descurajeaza inca pedalatul
urban feminin in Romania, dincolo de elementele tehnice, au deci
radacini mai adanci, ce nu au fost inca, dar pot si trebuie
eradicate.
In
ultimele decenii ale sec.XIX, in SUA a crescut spectaculos numarul de
biciclete, atingand milioane in uz, mii de fabrici, cluburi cu sute
de mii de membri. Insa initial aproape numai barbati. rigiditatea
epocii victoriene tinea femeile intr-o tinuta vestimentara ce facea
extrem de dificila utilizarea bicicletei, era descurajat orice
element care ar fi promovat o independenta ridicata a femeii si se
exprimau public si ingrijorari penibile dar cu aere serioase si chiar
pretins stiintifice cum ca mersul cu bicicleta ar fi un grav pericol
de sanatate pentru femei, carora le-ar afecta diverse organe interne,
dar si sistemul nervos, circulator sau reproducator, fara sa existe
aceleasi ingrijorari cu privire la conditiile de munca mizere din
fabrici sau la sedentarismul impus tehnic de societate, cum bine
remarca sarcastic un jurnalist onest al vremii. Atitudinea din acei
ani inca foarte patriarhali se corela cu lipsa dreptului de vot si a
altor drepturi civile si politice pentru femei.
Lupta
pentru emancipare, pentru obtinerea de egalitate in drepturi cu
barbatii, a avut ca element esential "sufragetele" - care
luptau pentru dreptul de vot, insa implicit era vorba de tot
ansamblul de drepturi civile si politice si de mentalitatile care
statea in calea unui tratament egal. Si aici a intervenit bicicleta.
Celebra activista americana
Susan
B Anthony scria in 1896: "Cred ca bicicleta a facut mai mult
decat orice alt lucru din lume pentru emanciparea femeii'. Iar o
alta autoare celebra, Frances Willard, a inspirat generatii prin
cartea ei publicata in 1895 - " A Wheel Within a Wheel: How I
Learned to Ride the Bicycle" contextul fiind frumos sintetizat
in articole precum http://www.annielondonderry.com/womenWheels.html
Bicicleta
a adus argumentul obiectiv pentru renuntarea la corsete si rochii
pana la pamant, trecand la rochii mai usoare, scurte si comode si
pantaloni bufanti si adesea trei-sferturi, in ciuda opiniei ca ar fi
o tinuta nedemna, ce ar promova depravarea, cum nu se sfiau sa afirme
penibil "moralistii" vremii, care au infiintat chiar o
asociatie de lupta contra "scandalosului" obicei ca femeile
sa poarte uneori pantaloni! Bicicleta a adus si o mobilitate
independenta de neimaginat anterior, largind mult sfera de contacte
sociale, si a deschis si calea de acces la calatorii de agrement,
exercitiu fizic cu scop sportiv.
Bicicleta
a devenit un simbol al "noii femei" a epocii moderne, acum
peste un secol, chiar daca in toate statele dezvoltate a mai fost
nevoie de decenii pana la egalitate juridica si drept de vot, si
chiar daca si in ziua de astazi mai persista inegalitati, inclusiv in
gradul de utilizare a bicicletei ca mijloc de deplasare cotidiana.
Desi se intelege tot mai mult ca, pe langa faptul ca este un vehicul
eficient energetic, ecologic, sanatos, suficient de rapid si comod in
mediul urban in cele mai multe cazuri, accesibil financiar si capabil
sa asigure si transportul unor bunuri, bicicleta perfect compatibil
si cu eleganta si feminitatea.
Clubul
de Cicloturism "Napoca" (CCN) a putut constata si documenta
in cei peste 25 de ani de activitate faptul ca, in domeniul
promovarii biciclismului utilitar si recreativ in marile orase din
Romania, dincolo de infrastructuri inadecvate mersului pe bicicleta,
exista si probleme specifice nemateriale, inclusiv mentalitati si
prejudecati ce duc la o imagine publica nefavorabila a biciclistilor
in general si a biciclistelor in mod special. Aceasta realitate a
generat o anumita retinere pentru femei in a utiliza bicicleta.
Dar
situatia este in curs de ameliorare, cu contributia activa a
campaniilor de profil derulate de CCN si de diverse organizatii
probiciclistice din Romania. Dealtfel, CCN a avut si are presedintie
feminina in majoritatea celor 25 de ani de existenta a asociatiei, si
chiar o majoritate feminina in consiliul director. Nu a fost deci
intamplator ca CCN s-a implicat pe aceasta linie si a organizat
primul eveniment de acest tip din Romania, in 2008, cu titlul
"Elegant pe Bicicleta", inspirat de proiectul deschizator
de drum "Cycle Chic" lansat initial la Copenhaga si
raspandit intre timp pe plan mondial, ca demers de combatere a
prejudecatilor privind compatibilitatea utilizarii bicicletei ca
mijloc cotidian de deplasare urbana in scop utilitar cu eleganta
vestimentara.
A urmat
implicarea unor organizatii partenere CCN si altor grupuri, de la
initiativa informala "Fete Cochete pe Biciclete" pana la
programul "VeloBello" al Asociatiei "Bate Saua"
Bucuresti, generat in campania "Velorutia" www.velorutia.ro
sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR), din care s-a
desprins apoi SkirtBike www.skirtbike.ro initiat acum sapte ani si
raspandit apoi la nivel national, si au inceput si initiative
independente in diverse orase, in contextul mai larg a infloririi
miscarii probiciclistice in ultimii ani.
CCN
a organizat la Cluj-Napoca editii SkirtBike in 2012, 2013 si 2014.
La cea din 2012, Simona
Pop, presedintele din acel moment al Clubului de Cicloturism "Napoca"
declara: "Noi, fetele si femeile bicicliste din Cluj, ne dorim
ca, dincolo de un eveniment placut de socializare si cu conotatii
mondene, de lifestyle, sa fim si ambasadoare ale mersului pe
bicicleta in fata autoritatilor locale, mass-mediei si publicului, sa
atragem atentia asupra situatiei actuale a pistelor de biciclete, a
rastelurilor publice, a intregii infrastucturi biciclistice
existente, promise sau necesare in Cluj-Napoca, in contextul mai larg
al unei mobilitati urbane durabile care deocamdata lipseste orasului
nostru".
Din
2015, CCN organizeaza anual evenimentul "Velo
Chic Cluj", ce are caracter complementar celorlalte actiuni de
promovare a utilizarii bicicletei in Cluj-Napoca pe care le deruleaza
CCN, cum sunt de exemplu actiunile de lobby, proiectiile publice
foto-video si marsurile lunare ale biciclistilor clujeni, ce pot fi
urmarite si pe www.ccn.ro
, toate avand rolul lor si pentru a face ca lucrurile sa se indrepte
in sfarsit, chiar daca inca prea lent, in directia fireasca, si anume
de a deveni o normalitate imaginea unei bicicliste imbracate elegant
si existenta respectului necesar din partea altor participanti la
traficul rutier.
Cluj-Napoca,
8 martie 2020
Simona
Pop - presedinte CCN
Roxana
Cleja - vicepresedinte CCN, coordonator de program VeloChic
Miruna
Noaghi - vicepresedinte CCN
Radu
Mititean - director executiv CCN