•1/22/2020 03:59:00 a.m.
POZITIE A ORGANIZATIILOR DE BICICLISTI
FATA DE PROIECTUL DE ORDONANTA PRIN
CARE GUVERNUL
VREA SA MODIFICE LEGISLATIA RUTIERA
PENTRU
BICICLETE SI TROTINETE ELECTRICE
Guvernul vrea sa modifice prin
ordonanta actuala legislatie rutiera, inclusiv in ceea ce priveste
regulile pentru biciclete si pentru trotinetele electrice. In
15.01.2020, Ministerul Afacerilor Interne a publicat un proiect de
ordonanta de modificare a OUG 195 / 2002 privind circulatia pe
drumurile publice, iar in 22.01.2020 are loc la sediul MAI o
dezbatere publica, in care organizatiile de biciclisti vor incearca
sa convinga MAI sa modifice unele propuneri din proiect care ar face
mai mult rau decat bine mobilitatii urbane.
Proiectul de ordonanta:
Nota de fundamentare:
SINTEZA RASPUNSULUI CCN / FBR ref.
BICICLETE:
1 Se
completează definiția bicicletei prin asimilarea pedelecurilor
- Susținem!
Nu
e de fapt o modificare - asimilarea era deja prevăzut demult de
legislatia UE. Mai trebuiau și altele !
2 Se
elimină mopedele de pe pistele de biciclete - Susținem !
De fapt intenția era din
2016 când în Regulament a fost eliminată asimilarea, dar rămăsese
în definiția din OUG
3 Se
acceptă trotinetele electrice pe pistele de biciclete - Susținem
condiționat
Sunt
tolerabile pentru bicicliști dacă viteza lor nu va depăși 25 km/h
!
4 Se
menține obligativitatea utilizării de către bicicliști a pistelor
- NU susținem !
Obligativitatea
utilizării trebuie să devină excepția, așa cum e în state mai
dezvoltate
5 Se
menține vârsta minimă de 14 ani pentru a circula cu bicicleta -
INACCEPTABIL ! !
În
nicio țară nu există așa o restricție. Trebuie să fie decizia
părinților cât unde cu cine și cum.
Trebuie
lăsat să se reglementeze eventual prin Regulament, diferențiat.
6 Obligativitate
purtare cască sub 16 ani - INACCEPTABIL !
Cvasitotalitatea
țărilor europene nu au obligativități. Pentru că nu se justifică
medical și descurajează utilizarea bicicletei. Părinții să
decidă dacă și când e cazul de cască sau alte echipamente de
protecție.
SINTEZA
RASPUNSULUI CCN / FBR ref. TROTINETE
ELECTRICE:
1 Se
defineste trotineta electrica intr-un mod destul de corect - Susținem
!
Este
firească și esențială limitarea la
25 km/h.
Multe țări au limite chiar mai joase.
Nu
înțelegem de ce nu se definește și trotineta mecanică / clasică,
nemotorizată.
2 Sunt
obligate / li se permite trotinetelor electrice pe pistele de
biciclete - Susținem condiționat
Sunt
tolerabile pentru bicicliști dacă viteza lor nu va depăși 25 km/h
! Nu ar trebui să existe obligativitate.
3 Sunt
scutite de înregistrare - Susținem !
Raportat
la masa și viteza lor de max. 25 km/h e firească scutirea de
înmatriculare și înregistrare, ca la biciclete. Prin urmare în
mod corect nu necesită permis de conducere, RCA, ITP etc.
4 Se
instituie obligativitatea utilizării pistelor de biciclete - NU
susținem !
Obligativitatea
utilizării trebuie să devină excepția, așa cum e în state mai
dezvoltate.
5 Se
interzice circulatul pe carosabil unde limita generală este peste 50
km/h - NU susținem !
În
lipsă de piste, trotinetele electrice ar trebui să poată circula
pe orice drum cu excepția autostrăzilor și drumurilor expres sau
DN noaptea sau când nu sunt acostamente. Că nu au alternative!
6 Se
stabilește vârsta minimă de 14 ani pentru a circula cu trotineta
electrică - NU susținem !
În
condițiile în care regimul trotinetei mecanice e neclar, ar trebui
permis de la 12 sau chiar 10 ani. Să decidă părinții cât unde
cu cine și cum. Trebuie lăsat să se reglementeze eventual prin
Regulament, diferențiat.
7 Obligativitate
purtare cască sub 16 ani - NU susținem !
Cvasitotalitatea
țărilor europene nu au obligativități. Pentru că nu se justifică
medical la 25 km/h și descurajează utilizarea. Părinții să
decidă dacă și când e cazul de cască sau alte echipamente de
protecție.
8 Interdicție
pasageri pe trotinetele electrice - Susținem condiționat
În
condițiile în care regimul trotinetei mecanice e neclar, ar trebui
totuși tolerat pasager copil mic la circulat pe piste sau alei de
parc cu viteză sub 10 km/h
9 Nivel
amenzi - toate clasa a III-a - NU susținem !
NIvelul
este uriaș și disproporționat. Rezultatul va fi că nu se vor
aplica. În Franța sancțiunile sunt pentru aproape toate faptele
trotinetiștilro amenzi de clasa I - 11 EUR, sau clasa II - 35 EUR.
În schimb pentru circulat cu trotinetă electrică ce poate prinde
peste 25 km /h e faptă penală - închisoare PLUS amendă penală
1500 EUR plus confiscarea trotinetei... Ar trebui pentru faptele
ușoare clasa I penru cele mai grave clasa II maxim.
SINTEZA
RASPUNSULUI CCN / FBR ref. ALTE VEHICULE ȘI
DISPOZITIVE:
Interdicție
totală de circulație și amenzi de clasa III pentru
orice vehicul ușor
sau dispozitiv care
nu se încadrează în definiția
bicicletei, trotinetei electrice și vehiculelor trase sau împinse
cu mâna dar circulă cu peste 6 km/h - INACCEPTABIL !
În
acet fel practic se interzice total circulația practic peste tot în
România ( exceptând vreo curte privată sau drum privat) pentru
întregi categorii de vehicule - toate triciclurile și
cvadriciclurile fără motor gen triciclete pentru adulți, ricșe,
velomobile, biciclete cargo, de asemenea trotinetele clasice /
mecanice, și toate vehiculele motorizate pentru persoane cu
mobilitate redusă ce sunt construite să aibă viteză de peste 6
km/h dar sub 25 km/h (altminteri ar fi considerate mopede), plus
desigur vehicule și dispozitive autoechilibrante gen Segway (folosit
la ora actuală chiar și de Poliția locală în diverse orașe din
România, că evident poate circula cu peste 6 km/h), hoverboard,
monoroți etc. care sunt autorizate în multe țări să circule pe
anumite căi de comunicație. Propunerea de normă interzice total pe
orice căi de comunicație, penru că actuala definiție a ”drumului
public” acoperă și trotuarele, pistele de biciclete, aleile de
parc etc.
OBSERVAȚII
GENERALE
Intenția
MAI de a iniția o modificare a OUG 195 / 2002 este lăudabilă,
actuala legislație rutieră fiind notoriu că este una din cele mai
desuete din Europa și că necesită multe actualizări și schmbări
de paradigmă. Demersul este de fapt o promisiune mai veche și mereu
reînnoită în ultimii ani privind inițierea unor modificări care
să vizeze și vehiculele ușoare.
Proiectul
de ordonanță a fost din păcate promovat fără consultarea
organizațiilor de profil, cel puțin a celor notificate conform
Legii 52 / 2003 privind transparența decizională în administrația
publică, ceea ce a viciat procedura și o vulnerabilizează juridic,
existând posibilitatea anulării actului adoptat pe motiv de viciu
procedual. Iar la secțiunea a 6-a din nota de fundamentare,
destinată consemnării consultărilor efectuate, se recunoaște
candid că nu au existat, dar se pretinde că ”proiectul de act
normativ nu se referă la acest subiect”, explicație absurdă,
pentru că evident că ORICE proiect de act normativ interesează
anumite grupuri-țintă și ar trebui să existe consultări, cu atât
mai mult un proiect de ample modificări în circulația pe drumurile
publice. Rezultă că însuși Consiliul Interministerial pentru
Siguranță Rutieră a fost evitat....
Proiectul
de ordonanță a fost din păcate redactat și promovat fără să se
țină cont de observațiile și propunerile remise în mod repetat
de-a lungul anilor de către organizațiile de bicicliști și de
mobilitate durabilă pentru că nu se regăsesc niciunele dintre
multele propuneri, singurii pași pozitivi pe linie de regim al
bicicletelor sunt corelări doar cu modificări anterioare, în
schimb sunt multe măsuri nefavorabile.
In
nota de fundamentare exista afirmatii eronate sau cu grad de
incredere incert, si in general fundamentarea proiectului de
ordonanta, asa cum se reflecta in nota de fundamentare, nu corespunde
bunelor practici si cerintelor de tehnica legislativa.
Ar
fi fost foarte multe aspecte care ar trebui modificate in OUG 195 /
2002. Este de inteles ca prezentul demers nu isi propune sa rezolve
decat problema trotinetelor electrice si cateva aspecte legate de
biciclete, de vehicule lente usoare si de probleme ref. permisele de
conducere. Totusi, unde nu exista urgenta, o reglementare in pripa si
insuficient fundamentata nu este dezirabila. Se poate intelege
oarecum urgenta cu referire la trotinetele electrice, iar partea cu
permisele nu face obiectul prezentului material, dar partea
biciclistica a proiectului de ordonanta este in mod evident
insuficient documentat si fundamentat. De mentionat ca in curand
urmeaza depunerea la Parlament a unei initiative legislative
multipartite care printre altele isi propune modificari mai ample in
legislatia rutiera, motiv pentru care nu sugeram aici noi modificari,
calendarul strans pe care il are la dispozitie Guvernul avand in
vedere apropierea sfarsitului vacantei parlamentare si deci a
perioadei in care poate adopta ordonante facand nefezabila o
completare ampla a proiectului de ordonanta actual.
Pe
ansamblu din punct de vedere biciclistic modificările sunt foarte
puține și relativ minore, câteva pozitive relativ minore și una
foarte gravă și inacceptabilă - cea cu obligativitatea căștii.
Sunt multe zeci de alte modificări care ar fi necesare.
Cluj-Napoca,
21.01.2020
av.
Radu Mititean
director
executiv - Clubul de Cicloturism Napoca (CCN)
presedinte
- Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)
ww,ccn.ro