Author: CCN
•7/29/2020 06:55:00 p.m.

Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. I.C. Bratianu nr. 21-23 et.3 ap.22
400079 Cluj-Napoca  web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
=================================

LEGISLATIE RUTIERA SI SFATURI PRACTICE PENTRU BICICLISTI
pachet informativ iulie 2020

Clubul de Cicloturism "NAPOCA" (CCN) lanseaza o noua editie a pachetului informativ format din doua materiale pentru biciclisti, de informare pe teme esentiale pentru confortul si siguranta lor si a celorlalti participanti la trafic - o sinteza actuala a normelor din legislatia rutiera specifice pentru biciclete si un set de 7 sfaturi practice pentru circulatia cu bicicleta in oras.

Sinteza legislativa reda toate prevederile cu specific biciclistic din Ordonanta de Urgenta 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice si din Regulamentul de aplicare a acesteia aprobat prin HG 1391 / 2006, in forma actualizata. Este realizata in parteneriat cu Societatea Civila de Avocati Muresan Mititean Cleja (MMC) si este un material care ajuta utilizatorii bicicletei sa cunoasca prevederile ”la zi” ale cadrului legal actual.

Desigur ca e nevoie sa cunoasca si sa respecte si normele generale, aplicabile tuturor vehiculelor respectiv participantilor la trafic, nu doar normele specific biciclistic si sa cunoasca si interpretarea acestor norme, care din pacate nu exceleaza prin claritate si coerenta in redactarea lor actuala, dincolo de caracterul lor sub multe aspecte excesiv de restrictiv, motiv pentru care CCN militeaza de peste doua decenii pentru modificarea lor, reusind pana acum insa doar in mica masura sa convinga autoritatile in acest sens.

Materialul ”7 sfaturi utile pentru a pedala in siguranta si confort” este o selectie a catorva foarte importante aspecte utile biciclistilor, derivand din experienta membrilor CCN si structurilor la care este direct sau indirect afiliata - Federatia Biciclistilor din Romania (FBR) www.biciclisti.ro si Federatia Europeana a Biciclistilor (ECF) www.ecf.com , a expertizei zecilor de organizatii partenere din alte tari europene si bogatei literaturi de specialitate si numeroaselor conferinte la care a participat CCN.

Regulile sunt in principiu valabile pentru majoritatea oraselor mari si medii din Romania si multe si in orase mici sau localitati rurale, desi desigur ca fiecare localitate sau zona are particularitatile ei si unele sfaturi nu sunt toate aplicabile, si mai ales nu pentru orice strada si orice biciclist. Este un material complementar extrasului de legislatie si desigur doar puncteaza o serie de teme de baza, din lista mai lunga ce ar trebui sa fie in atentia oricarei persoane care circula cu bicicleta. CCN sta la dispozitia celor interesati pentru explicarea si completarea acestei sinteze.

Pe viitor vom tehnoredacta cele doua texte si ca material in versiune pdf ce poate fi listat si pliat ca brosura, pentru a fi la indemana biciclistilor si in varianta pe suport de hartie.

Cele doua materiale sunt complementare altor actiuni CCN si se inscriu in demersurile pentru promovarea utilizarii bicicletei ca mijloc de deplasare cu rol utiliar si recreativ. CCN este o asociatie turistica, sportiva, civica si ecologista care militeaza de peste 25 de ani pentru un om sanatos intr-un mediu sanatos, rezultand o dezvoltare durabila a societatii. Detalii pe www.ccn.ro in sectiunea "despre noi".

29 iulie 2020

Radu Mititean
director executiv CCN
presedinte FBR


ANEXE:
textul celor doua minibrosuri:

- 7 SFATURI UTILE PENTRU A PEDALA IN SIGURANTA SI CONFORT

- LEGISLATIE RUTIERA SPECIFICA PENTRU BICICLETE

============================================



7 SFATURI UTILE
PENTRU A PEDALA IN SIGURANTA SI CONFORT

Dragi bicicliste si biciclisti,

Pentru a circula in oras pe doua roti comod si sigur trebuie cunoscute si respectate nu doar regulile stabilite de legislatia rutiera, ci si o serie de recomandari practice pentru biciclismul urban, dintre care am sintetizat cateva mai importante:

1. Bicicleta potrivita

Ca sa pedalezi confortabil prin oras trebuie sa ai bicicleta potrivita, cu accesoriile si reglajele adecvate, in functie de inaltimea si conformatia ta, specificul rutelor si stilul de deplasare. Astfel, un cadru prea mic sau prea mare sau o sa lasata prea jos pot fi nu doar incomode, ci si producatoare de dureri de spate sau de genunchi. Relieful unor orase si starea unor strazi recomanda in multe cazuri si in oras bicicletele cu mai multe viteze si cu roti ceva mai groase. Agatarea de ghidon a unei sacose trebuie totdeauna evitata, iar un rucsacel poate fi incomod in zile calduroase sau daca e mai greu, solutia fiind un cos pe ghidon sau pe portbagaj sau o pereche de sacose laterale. Aparatorile de lant si de noroi scutesc de murdarirea imbracamintii, iar pentru haine lungi si largi exista protectii laterale pentru roata de spate, gen "skirt guard" / ”coat guard”.

2. Imbracamintea potrivita

In oras nu trebuie sa ai ceva imbracaminte specifica ciclismului, ci poti fi imbracat in mod obisnuit si chiar elegant, inclusiv cu costum si cravata respectiv fuste lungi sau rochii largi, pantofi cu toc si coafura mai elaborata... Trebuie insa o adecvare la tipul de cadru si de pedale, de aparatori, precum si la distanta, viteza si stilul de pedalat, tipul de bicicleta, bagajele, conditiile meteo si pantele. Cadrele fara bara orizontala permit rochii si fuste lungi iar seile fara cioc permit fuste stramte. Pentru pantaloni mai largi jos exista clipsuri sau snapuri. Palariutele pot avea o panglica de siguranta. La fuste foarte scurte se poate purta un pantalonas scurt. Exista chiar rochite speciale pentru pedalat. Domnii pot descheia camasa la gat sau da jos sacoul... Iar o pelerina de tip poncho, care nedespachetata poate fi foarte mica si usoara, e recomandabil sa fie totdeauna pregatita.

3. Bicicleta in buna stare tehnica

De cate ori urci pe bicicleta e bine sa te asiguri ca franele prind bine si rotile sunt bine umflate, ghidonul si angrenajul nu au jocuri, lantul e uns, soneria si schimbatoarele de viteza functioneaza, catadioptrii ("ochii de pisica") sunt la locul lor si, daca te-ar putea prinde seara, ai luminitele la tine si acestea au baterii bune. E de stiut ca rotile moi, anvelopele foarte cramponate si lantul neuns fac bicicleta sa mearga mult mai greu prin oras. Macar o data pe an, bicicleta ta merita o revizie mai serioasa. Un lant prea uzat de exemplu iti strica pionioanele si foile dintate, opturile in roti pot compromite franarea iar sabotii prea uzati pot strica jentile.

4. Un traseu bine ales

Înainte de a porni la drum, gandeste-te la un traseu care sa iti faca placere sau macar sa nu iti produca disconfort grav sau nesiguranta, chiar daca presupune un mic ocol. Traseul cel mai direct si rapid nu e intotdeauna cel mai confortabil si sigur, astfel ca merita sa pedalezi cateva minute in plus pentru a profita de infrastructuri pentru biciclete de genul piste pentru biciclete sau benzi comune cu transportul public, strazi cu limitare de viteza la 30 sau 20 km/h sau pe care circula putine autovehicule, alei de parc in care e permisa pedalarea si nu sunt multi pietoni, iar vara e de luat in calcul si cat de mult e traseul pe la umbra.

5. Spatiu de siguranta in timpul deplasarii

Obligatia de a circula cat mai pe dreapta nu inseamna ca trebuie sa pedalezi lipit(a) de bordura sau trecand razant pe langa masinile parcate. Dimpotriva, este recomandabil sa tii mereu un spatiu lateral de siguranta spre dreapta de circa 1 metru spre bordura si 1,20-1,30 metri spre masinile parcate pentru a evita portierele deschise intempestiv. Obstacolele nu trebuie ocolite "strans", iar traiectoria nu trebuie sa fie sinuoasa. Rulatul mai spre mijlocul benzii e mai sigur decat la marginea ei. De asemenea, e bine sa mentii cel putin 2 metri fata de vehiculul din fata chiar daca merge lent si cel putin 1 metru lateral cand depasesti un pieton sau un alt biciclist(a), pentru ca pot face manevre imprevizibile.

6. Ce facem la intersectii

Marile intersectii si sensuri giratorii sunt in orasele din Romania de regula neadaptate circulatiei biciclistilor, fiind astfel stresante si adesea nesigure. O solutie poate fi traversarea lor ca pieton. O alta solutie este avansarea si plasarea in fata primului autovehicul oprit la semafor, chiar daca nu este trasat un spatiu de acumulare / spatiu avansat pentru biciclete (bike-box) astfel ca la culoarea verde a semaforului sa pornesti prima/primul pe centrul benzii si sa fii devansat(a) de masini doar dupa ce ai trecut de intersectie. Chiar daca ai prioritate la o intersectie sau ai marcaj "traversare pentru biciclete" trebuie sa te asiguri ca soferii te vad din timp si ca poti frana brusc la nevoie.

7. Ce facem in ambuteiaj

Un avantaj major al bicicletelor in marile orase aglomerate este ca de cele mai multe ori nu sunt forate sa stea in ambuteiaje precum autoturismele. Daca totusi ai in fata o coloana de masini oprite la stop sau care ruleaza foarte lent, trebuie sa te gandesti si la siguranta si la poluare. Daca nu e realist sa poti sa treci pe langa masinile oprite, poate fi mai bine sa te opresti la o distanta mai mare de cea din fata ta, pentru a nu le inhala gazele de esapament.

Daca este spatiu suficient sa te "strecori" fa-o numai cu viteza foarte redusa si atentie maxima si numai pe langa bordura, nu printre doua siruri de masini. Daca masinile se pun in miscare inainte ca tu sa reusesti sa ajungi in fata coloanei si sunt foarte aproape de tine, opreste cu rotile lipite de bordura si cu piciorul sprijinit pe trotuar pana cand acestea trec si vei avea din nou spatiu suficient pentru a te deplasa in siguranta.

* * *

Pe masura ce pedalezi prin oras vei descoperi cu siguranta si celelalte reguli nescrise ale mersului comod si sigur pe bicicleta si in curand vei constata in cele mai multe cazuri ca ai pe fata mai mult zambet decat atunci cand mergi cu masina. Profita de experienta reprezentantilor magazinelor de biciclete si de organizatiile de profil.

De asemenea, schimbul de experienta ne imbogateste intotdeauna cu noi perspective, sens in care te invitam la evenimentele organizate de asociatiile de biciclilsti.

=================================

LEGISLATIE RUTIERA
SPECIFICA PENTRU BICICLETE


A. ORDONANTA DE URGENTA 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice

Art. 6 In sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile şi termenii de mai jos au urmatorul inteles:
10. bicicleta - vehiculul prevăzut cu două roţi, propulsat prin forţa musculară, cu ajutorul pedalelor ori manivelelor. Sunt asimilate bicicletei vehiculele cu pedale cu pedalare asistată echipate cu un motor electric auxiliar cu puterea nominală continuă mai mică sau egală cu 250 W, a cărui asistare este întreruptă atunci când ciclistul încetează să pedaleze sau este redusă progresiv pe măsură ce viteza vehiculului creşte, fiind întreruptă complet înainte ca viteza vehiculului să atingă 25 km/h, precum şi bicicletele cu motor, astfel cum sunt prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 ianuarie 2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele cu două sau trei roţi şi pentru cvadricicluri;
25. pista pentru biciclete - subdiviziunea părţii carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pistă separată de drum, special amenajată, semnalizată şi marcată corespunzător, destinată numai circulaţiei bicicletelor şi trotinetelor electrice;

Art.41 (3) Dacă un drum este prevăzut cu o pistă pentru biciclete, bicicletele şi trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectivă. [...].

Art. 53 Autoritatile publice locale, cu autorizatia administratorului drumului public si cu avizul politiei rutiere sau la solicitarea acesteia, sunt obligate sa ia masuri pentru realizarea de amenajari rutiere destinate circulatiei .... biciclistilor... si calmarii traficului, semnalizate corespunzator, in apropierea unitatilor de invatamant, pietelor, targurilor, spitalelor, precum si in zonele cu risc sporit de accidente.

Art. 63 (5) Vehiculul oprit sau stationat pe partea carosabila trebuie aşezat langa şi in paralel cu marginea acesteia, pe un singur rand, daca printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. .....bicicletele pot fi oprite sau stationate şi cate doua, una langa alta.

Art.70 (2) Pentru a conduce o bicicleta .... pe drumurile publice, conducatorul acesteia trebuie sa aiba varsta de cel putin 14 ani.
(3) Bicicletele ....care circula pe drumurile publice trebuie sa fie echipate cu mijloace de iluminare şi dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisa circulatia acestora pe timp de noapte fara aceste mijloace şi dispozitive in stare de functionare.
(4) Casca de protectie este obligatorie pentru conducatorii de biciclete si trotinete electrice a caror varsta este sub 16 ani, atunci cand se deplaseaza pe partea carosabila.

Art.73 Regulile privind circulatia pe drumurile publice a bicicletelor..... se stabilesc prin regulament.

Art.74 (1) Pe autostrazi este interzisa circulatia... bicicletelor...

Art.100 (1)Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a II-a de sanctiuni urmatoarele fapte savarsite de persoane fizice:
14.nerespectarea normelor privind circulaţia bicicletelor......, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 101 alin. (1) pct. 8.

Art. 101 (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a III-a de sanctiuni urmatoarele fapte savarsite de persoane fizice:
8. nerespectarea normelor privind dotarea bicicletelor...., prevăzută la art. 70 alin. (3) din prezenta Ordonanta de urgenta, coroborat cu art. 14 si 15 din Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, a interdictiilor prevazute la art. 74 alin. (1) din prezenta ordonanta de urgenta si a art. 52 alin. (1) şi art. 161 alin. (1) lit. f), g) şi r) din Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a obligaţiilor prevazute la art. 31 lit. a) si art. 60 alin. (3) din prezenta ordonanta de urgenta, precum si la art. 136 alin. (1) si art. 138 alin. (1) din Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;

Art.128 (1) Autoritatile administratiei publice locale au urmatoarele atributii:
e) iau masuri pentru amenajarea de ... piste pentru biciclete.... pe care le administreaza, cu avizul politiei rutiere;

B. REGULAMENT de aplicare a OUG 195/2002 aprobat prin HG 1391 / 2006

CAPITOLUL II: Vehiculele

SUBSECTIUNEA 2: Conditiile tehnice minime pe care trebuie sa le indeplineasca bicicletele, mopedele, vehiculele cu tractiune animala si cele trase sau impinse cu mana

Art. 14 În circulatia pe drumurile publice bicicleta trebuie sa fie:
a) prevazuta cu dispozitiv de franare eficace;
b) prevazuta cu un sistem adecvat, functional, de directie;
c) dotata cu sistem de avertizare sonora;
d) echipata pe timp de noapte sau cand vizibilitatea este redusa, in fata, cu lumina de culoare alba sau galbena, iar in spate, cu lumina de culoare rosie si cu cel putin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeasi culoare;
e) echipata cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante, amplasate pe roti, care, in miscare, formeaza un cerc continuu.

Art. 15 Remorca atasata unei biciclete trebuie sa fie echipata, in partea din spate, cu un dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare rosie, iar daca lumina din spate a bicicletei este obturata de remorca, aceasta trebuie sa fie echipata si cu o lumina de culoare rosie.

Art. 55 Semnalul luminos destinat numai dirijarii circulatiei bicicletelor are in campul sau imaginea unei biciclete de culoare rosie, respectiv verde pe fond negru. Aceeasi destinatie o are si semnalul luminos al unui semafor insotit de un panou aditional pe care figureaza o bicicleta.

Art. 76 Marcajele aplicate pe drumurile publice sunt:
c) transversale, care pot fi:
4. de traversare pentru biciclisti;

Art.81 (4) Marcajul transversal constand din linii discontinue paralele, aplicate perpendicular sau oblic fata de axul drumului, indica locul destinat traversarii partii carosabile de catre biciclisti.

CAPITOLUL V: Reguli de circulatie

SECȚIUNEA 2: Utilizarea partii carosabile

Art.100 (1) Vehiculele trebuie conduse numai pe drumurile, partile carosabile, benzile sau pistele stabilite pentru categoria din care fac parte. În cazul in care pe drumurile publice nu sunt amenajate benzi sau piste speciale pentru biciclete si celelalte vehicule fara motor, acestea pot fi conduse şi pe acostament in sensul de mers, daca circulatia se poate face fara pericol.

SECTIUNEA 3: Reguli pentru circulatia vehiculelor

SUBSECTIUNEA 2: Semnalele conducatorilor de vehicule

Art. 117
(1)Conducatorii vehiculelor cu doua roti, .... sunt obligati sa efectueze urmatoarele semnale:
a)bratul stang intins orizontal atunci cand intentioneaza sa schimbe directia de mers spre stanga sau de a depasi;
b)bratul drept intins orizontal atunci cand intentioneaza sa schimbe directia de mers spre dreapta;
c)bratul drept intins orizontal balansat in plan vertical atunci cand intentioneaza sa opreasca.
(2)Semnalele prevazute la alin. (1) trebuie efectuate cu cel putin 25 m inainte de efectuarea manevrelor.

SUBSECTIUNEA 3: Depasirea

Art. 118 (2) Se recomanda ca la depasirea unei biciclete distanta laterala sa fie de minimum 1,5 m.

Art. 120 (1) Se interzice depasirea vehiculelor:
d) pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri si in tuneluri. Prin exceptie, pot fi depasite in aceste locuri bicicletele, daca vizibilitatea asupra drumului este asigurata pe o distanta mai mare de 20 m, iar latimea drumului este de cel putin 7 m;

Art. 135 Conducatorul de vehicul este obligat sa acorde prioritate de trecere si in urmatoarele situatii:
g) cand efectueaza un viraj spre stanga sau spre dreapta si se intersecteaza cu un biciclist care circula pe o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare;

Art. 141 (6) Nu este permisa stationarea pe partea carosabila, in timpul noptii, a .... bicicletelor....

Art. 142 Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni si biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
o) pe pistele pentru biciclete;

Art. 153 (2). ... si bicicleta pot tracta o remorca usoara avand o singura axa.

SECTIUNEA 4: Reguli pentru alti participanti la trafic

SUBSECTIUNEA 1: Circulatia bicicletelor

Art.160 (1) Bicicletele, atunci cand circula pe drumul public, trebuie conduse numai pe un singur rand.
(3) Daca pe directia de deplasare exista o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare, conducatorii vehiculelor prevazute la alin. (1) sunt obligati sa circule numai pe aceasta pista. Se interzice circulatia altor participanti la trafic pe pista pentru biciclete.
(4) Se recomanda ca, in circulatia pe drumurile publice, biciclistul sa poarte casca de protectie omologata.

Art. 161 (1) Se interzice conducatorilor de biciclete:
a) sa circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul avand semnificatia "Accesul interzis bicicletelor";
b) sa invete sa conduca biciclete pe drumurile intens circulate;
c) sa circule pe trotuare, cu exceptia cazului cand pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;
d) sa circule fara a tine cel putin o mana pe ghidon si ambele picioare pe pedale;
e) sa circule in paralel, cu exceptia situatiilor cand participa la competitii sportive organizate;
f) sa circule in timp ce se afla sub influenta alcoolului, a produselor ori substantelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora;
g) sa se tina de un vehicul aflat in mers ori sa fie remorcat de un alt vehicul sau impins ori tras de o persoana aflata intr-un vehicul;
h) sa transporte o alta persoana, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (1^1) si a situatiei cand vehiculul este construit si / sau echipat special pentru transportul altor persoane;
i) sa circule pe partea carosabila in aceeasi directie de mers, daca exista acostament practicabil;
j) sa transporte sau sa traga orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stanjenesc sau pericliteaza conducerea vehiculului ori circulatia celorlalti participanti la trafic;
k) sa circule pe aleile din parcuri sau din gradini publice, cu exceptia cazurilor cand nu stanjenesc circulatia pietonilor;
l) sa circule fara indeplinirea obligatiilor prevazute la art. 14 si 15;
m) sa circule atunci cand partea carosabila este acoperita cu polei, gheata sau zapada;
n) sa circule cu defectiuni tehnice la sistemele de franare sau cu un vehicul care nu este prevazut cu avertizor sonor;
o) sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe bicicleta;
p) sa circule pe alte benzi decat cea de langa bordura sau acostament, cu exceptia cazurilor in care, inainte de intersectie, trebuie sa se incadreze regulamentar in functie de directia de deplasare;
r) sa circule in interiorul localitatilor in care nu functioneaza iluminatul public, precum si in afara localitatilor fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lasarea serii pana in zorii zilei sau atunci cand vizibilitatea este redusa;
s) sa conduca vehiculul fara a mentine contactul rotilor cu solul.
(1^1) Copilul in varsta de pana la 7 ani poate fi transportat pe bicicleta, de catre un adult, numai daca vehiculul este prevazut din constructie cu un suport special sau daca are montat un dispozitiv omologat.
(2) Pe timpul circulatiei pe drumurile publice, conducatorii de biciclete sunt obligati sa aiba asupra lor actul de identitate.

Art. 167 (1) Se interzice pietonilor si persoanelor asimilate acestora:
g) sa circule pe pistele pentru biciclete, amenajate si semnalizate corespunzator.

* * *

Pe langa regulile specifice pentru biciclete, trebuie cunoscute si respectate si de catre bicicliste si biciclisti si normele legislatiei rutiere care vizeaza toate vehiculele sau toti participantii la trafic, de genul sa nu circule pe sens interzis sau unde e interzis accesul tuturor vehiculelor, sa nu treaca pe rosu la semafor, sa respecte indicatoarele politistului rutier, sa circule aproape de marginea dreapta a benzii de circulatie cand nu exista pista sau acostament, sa aiba o conduita preventiva, sa respecte indicatoarele de "stop" sau "cedeaza trecerea", "interzis virajul la stanga / dreapta". "obligatoriu la stanga / dreapta / inainte" sau "traversare pentru pietoni" si celelalte indicatoare rutiere, sa nu treaca peste linia continua sau sa ruleze pe zonele interzise marcate cu "zebre", sa respecte regula prioritatii de dreapta si regulile privind depasirea, sa dea prioritate mijloacelor de transport public cand acestea semnalizeaza intentia de iesire din statii, sa anunte prompt la Politie orice accident rutier in care sunt implicati . Și, desigur, celalate prevederi legale, dar si normele bunului simt!

Cluj-Napoca, 29 iulie 2020

av. Radu Mititean
director executiv CCN
presedinte FBR

av. Roxana-Iuliana Cleja
vicepresedinte CCN






, , |
Bookmark and Share
This entry was posted on 7/29/2020 06:55:00 p.m. and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.