•7/29/2020 06:55:00 p.m.
Asociatia
turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL
DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str.
I.C. Bratianu nr. 21-23 et.3 ap.22
400079 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel.
0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF:
5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
=================================
LEGISLATIE
RUTIERA SI SFATURI PRACTICE PENTRU BICICLISTI
pachet
informativ iulie 2020
Clubul
de Cicloturism "NAPOCA" (CCN) lanseaza o noua editie a
pachetului informativ format din doua materiale pentru biciclisti, de
informare pe teme esentiale pentru confortul si siguranta lor si a
celorlalti participanti la trafic - o sinteza actuala a normelor din
legislatia rutiera specifice pentru biciclete si un set de 7 sfaturi
practice pentru circulatia cu bicicleta in oras.
Sinteza
legislativa reda toate prevederile cu specific biciclistic din
Ordonanta de Urgenta 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile
publice si din Regulamentul de aplicare a acesteia aprobat prin HG
1391 / 2006, in forma actualizata. Este realizata in parteneriat cu
Societatea Civila de Avocati Muresan Mititean Cleja (MMC) si este un
material care ajuta utilizatorii bicicletei sa cunoasca prevederile
”la zi” ale cadrului legal actual.
Desigur
ca e nevoie sa cunoasca si sa respecte si normele generale,
aplicabile tuturor vehiculelor respectiv participantilor la trafic,
nu doar normele specific biciclistic si sa cunoasca si interpretarea
acestor norme, care din pacate nu exceleaza prin claritate si
coerenta in redactarea lor actuala, dincolo de caracterul lor sub
multe aspecte excesiv de restrictiv, motiv pentru care CCN militeaza
de peste doua decenii pentru modificarea lor, reusind pana acum insa
doar in mica masura sa convinga autoritatile in acest sens.
Materialul
”7 sfaturi utile pentru a pedala in siguranta si confort” este o
selectie a catorva foarte importante aspecte utile biciclistilor,
derivand din experienta membrilor CCN si structurilor la care este
direct sau indirect afiliata - Federatia Biciclistilor din Romania
(FBR) www.biciclisti.ro si Federatia Europeana a Biciclistilor (ECF)
www.ecf.com , a expertizei zecilor de organizatii partenere din alte
tari europene si bogatei literaturi de specialitate si numeroaselor
conferinte la care a participat CCN.
Regulile
sunt in principiu valabile pentru majoritatea oraselor mari si medii
din Romania si multe si in orase mici sau localitati rurale, desi
desigur ca fiecare localitate sau zona are particularitatile ei si
unele sfaturi nu sunt toate aplicabile, si mai ales nu pentru orice
strada si orice biciclist. Este un material complementar extrasului
de legislatie si desigur doar puncteaza o serie de teme de baza, din
lista mai lunga ce ar trebui sa fie in atentia oricarei persoane care
circula cu bicicleta. CCN sta la dispozitia celor interesati pentru
explicarea si completarea acestei sinteze.
Pe
viitor vom tehnoredacta cele doua texte si ca material in versiune
pdf ce poate fi listat si pliat ca brosura, pentru a fi la indemana
biciclistilor si in varianta pe suport de hartie.
Cele
doua materiale sunt complementare altor actiuni CCN si se inscriu in
demersurile pentru promovarea utilizarii bicicletei ca mijloc de
deplasare cu rol utiliar si recreativ. CCN este o asociatie
turistica, sportiva, civica si ecologista care militeaza de peste 25
de ani pentru un om sanatos intr-un mediu sanatos, rezultand o
dezvoltare durabila a societatii. Detalii pe www.ccn.ro in sectiunea
"despre noi".
29
iulie 2020
Radu
Mititean
director
executiv CCN
presedinte
FBR
ANEXE:
textul celor doua
minibrosuri:
-
7 SFATURI UTILE PENTRU A PEDALA IN
SIGURANTA
SI
CONFORT
-
LEGISLATIE RUTIERA SPECIFICA PENTRU BICICLETE
============================================
7
SFATURI UTILE
PENTRU
A PEDALA IN SIGURANTA
SI CONFORT
Dragi
bicicliste si biciclisti,
Pentru
a circula in oras pe doua roti comod si sigur trebuie cunoscute si
respectate nu doar regulile stabilite de legislatia rutiera, ci si o
serie de recomandari practice pentru biciclismul urban, dintre care
am sintetizat cateva mai importante:
1. Bicicleta
potrivita
Ca
sa pedalezi confortabil prin oras trebuie sa ai bicicleta potrivita,
cu accesoriile si reglajele adecvate, in functie de inaltimea si
conformatia ta, specificul rutelor si stilul de deplasare. Astfel, un
cadru prea mic sau prea mare sau o sa lasata prea jos pot fi nu doar
incomode, ci si producatoare de dureri de spate sau de genunchi.
Relieful unor orase si starea unor strazi recomanda in multe cazuri
si in oras bicicletele cu mai multe viteze si cu roti ceva mai
groase. Agatarea de ghidon a unei sacose trebuie totdeauna evitata,
iar un rucsacel poate fi incomod in zile calduroase sau daca e mai
greu, solutia fiind un cos pe ghidon sau pe portbagaj sau o pereche
de sacose laterale. Aparatorile de lant si de noroi scutesc de
murdarirea imbracamintii, iar pentru haine lungi si largi exista
protectii laterale pentru roata de spate, gen "skirt guard"
/ ”coat guard”.
2. Imbracamintea
potrivita
In
oras nu trebuie sa ai ceva imbracaminte specifica ciclismului, ci
poti fi imbracat in mod obisnuit si chiar elegant, inclusiv cu costum
si cravata respectiv fuste lungi sau rochii largi, pantofi cu toc si
coafura mai elaborata... Trebuie insa o adecvare la tipul de cadru si
de pedale, de aparatori, precum si la distanta, viteza si stilul de
pedalat, tipul de bicicleta, bagajele, conditiile meteo si pantele.
Cadrele fara bara orizontala permit rochii si fuste lungi iar seile
fara cioc permit fuste stramte. Pentru pantaloni mai largi jos exista
clipsuri sau snapuri. Palariutele pot avea o panglica de siguranta.
La fuste foarte scurte se poate purta un pantalonas scurt. Exista
chiar rochite speciale pentru pedalat. Domnii pot descheia camasa la
gat sau da jos sacoul... Iar o pelerina de tip poncho, care
nedespachetata poate fi foarte mica si usoara, e recomandabil sa fie
totdeauna pregatita.
3.
Bicicleta in buna stare tehnica
De
cate ori urci pe bicicleta e bine sa te asiguri ca franele prind bine
si rotile sunt bine umflate, ghidonul si angrenajul nu au jocuri,
lantul e uns, soneria si schimbatoarele de viteza functioneaza,
catadioptrii ("ochii de pisica") sunt la locul lor si, daca
te-ar putea prinde seara, ai luminitele la tine si acestea au baterii
bune. E de stiut ca rotile moi, anvelopele foarte cramponate si
lantul neuns fac bicicleta sa mearga mult mai greu prin oras. Macar o
data pe an, bicicleta ta merita o revizie mai serioasa. Un lant prea
uzat de exemplu iti strica pionioanele si foile dintate, opturile in
roti pot compromite franarea iar sabotii prea uzati pot strica
jentile.
4. Un
traseu bine ales
Înainte
de a porni la drum, gandeste-te la un traseu care sa iti faca placere
sau macar sa nu iti produca disconfort grav sau nesiguranta, chiar
daca presupune un mic ocol. Traseul cel mai direct si rapid nu e
intotdeauna cel mai confortabil si sigur, astfel ca merita sa
pedalezi cateva minute in plus pentru a profita de infrastructuri
pentru biciclete de genul piste pentru biciclete sau benzi comune cu
transportul public, strazi cu limitare de viteza la 30 sau 20 km/h
sau pe care circula putine autovehicule, alei de parc in care e
permisa pedalarea si nu sunt multi pietoni, iar vara e de luat in
calcul si cat de mult e traseul pe la umbra.
5.
Spatiu de siguranta in timpul deplasarii
Obligatia
de a circula cat mai pe dreapta nu inseamna ca trebuie sa pedalezi
lipit(a) de bordura sau trecand razant pe langa masinile parcate.
Dimpotriva, este recomandabil sa tii mereu un spatiu lateral de
siguranta spre dreapta de circa 1 metru spre bordura si 1,20-1,30
metri spre masinile parcate pentru a evita portierele deschise
intempestiv. Obstacolele nu trebuie ocolite "strans", iar
traiectoria nu trebuie sa fie sinuoasa. Rulatul mai spre mijlocul
benzii e mai sigur decat la marginea ei. De asemenea, e bine sa
mentii cel putin 2 metri fata de vehiculul din fata chiar daca merge
lent si cel putin 1 metru lateral cand depasesti un pieton sau un alt
biciclist(a), pentru ca pot face manevre imprevizibile.
6. Ce
facem la intersectii
Marile
intersectii si sensuri giratorii sunt in orasele din Romania de
regula neadaptate circulatiei biciclistilor, fiind astfel stresante
si adesea nesigure. O solutie poate fi traversarea lor ca pieton. O
alta solutie este avansarea si plasarea in fata primului autovehicul
oprit la semafor, chiar daca nu este trasat un spatiu de acumulare /
spatiu avansat pentru biciclete (bike-box) astfel ca la culoarea
verde a semaforului sa pornesti prima/primul pe centrul benzii si sa
fii devansat(a) de masini doar dupa ce ai trecut de intersectie.
Chiar daca ai prioritate la o intersectie sau ai marcaj "traversare
pentru biciclete" trebuie sa te asiguri ca soferii te vad din
timp si ca poti frana brusc la nevoie.
7. Ce
facem in ambuteiaj
Un avantaj major al
bicicletelor in marile orase aglomerate este ca de cele mai multe ori
nu sunt forate sa stea in ambuteiaje precum autoturismele. Daca
totusi ai in fata o coloana de masini oprite la stop sau care ruleaza
foarte lent, trebuie sa te gandesti si la siguranta si la poluare.
Daca nu e realist sa poti sa treci pe langa masinile oprite, poate fi
mai bine sa te opresti la o distanta mai mare de cea din fata ta,
pentru a nu le inhala gazele de esapament.
Daca este spatiu
suficient sa te "strecori" fa-o numai cu viteza foarte
redusa si atentie maxima si numai pe langa bordura, nu printre doua
siruri de masini. Daca masinile se pun in miscare inainte ca tu sa
reusesti sa ajungi in fata coloanei si sunt foarte aproape de tine,
opreste cu rotile lipite de bordura si cu piciorul sprijinit pe
trotuar pana cand acestea trec si vei avea din nou spatiu suficient
pentru a te deplasa in siguranta.
* * *
Pe masura ce pedalezi
prin oras vei descoperi cu siguranta si celelalte reguli nescrise ale
mersului comod si sigur pe bicicleta si in curand vei constata in
cele mai multe cazuri ca ai pe fata mai mult zambet decat atunci cand
mergi cu masina. Profita de experienta reprezentantilor magazinelor
de biciclete si de organizatiile de profil.
De asemenea, schimbul de
experienta ne imbogateste intotdeauna cu noi perspective, sens in
care te invitam la evenimentele organizate de asociatiile de
biciclilsti.
=================================
LEGISLATIE
RUTIERA
SPECIFICA
PENTRU BICICLETE
A. ORDONANTA
DE URGENTA 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice
Art.
6 In sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile şi termenii
de mai jos au urmatorul inteles:
10.
bicicleta - vehiculul prevăzut cu două
roţi, propulsat prin forţa musculară, cu ajutorul pedalelor ori
manivelelor. Sunt asimilate bicicletei vehiculele cu pedale cu
pedalare asistată echipate cu un motor electric auxiliar cu puterea
nominală continuă mai mică sau egală cu 250 W, a cărui asistare
este întreruptă atunci când ciclistul încetează să pedaleze sau
este redusă progresiv pe măsură ce viteza vehiculului creşte,
fiind întreruptă complet înainte ca viteza vehiculului să atingă
25 km/h, precum şi bicicletele cu motor, astfel cum sunt prevăzute
în Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 15 ianuarie 2013 privind omologarea şi supravegherea
pieţei pentru vehiculele cu două sau trei roţi şi pentru
cvadricicluri;
25.
pista pentru biciclete - subdiviziunea
părţii carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pistă
separată de drum, special amenajată, semnalizată şi marcată
corespunzător, destinată numai circulaţiei bicicletelor şi
trotinetelor electrice;
Art.41
(3) Dacă un drum este prevăzut cu o
pistă pentru biciclete, bicicletele şi trotinetele electrice vor fi
conduse numai pe pista respectivă. [...].
Art.
53 Autoritatile publice locale, cu autorizatia administratorului
drumului public si cu avizul politiei rutiere sau la solicitarea
acesteia, sunt obligate sa ia masuri pentru realizarea de amenajari
rutiere destinate circulatiei .... biciclistilor... si calmarii
traficului, semnalizate corespunzator, in apropierea unitatilor de
invatamant, pietelor, targurilor, spitalelor, precum si in zonele cu
risc sporit de accidente.
Art.
63 (5) Vehiculul oprit sau stationat pe
partea carosabila trebuie aşezat langa şi in paralel cu marginea
acesteia, pe un singur rand, daca printr-un alt mijloc de semnalizare
nu se dispune altfel. .....bicicletele pot fi oprite sau stationate
şi cate doua, una langa alta.
Art.70 (2)
Pentru a conduce o bicicleta .... pe drumurile publice, conducatorul
acesteia trebuie sa aiba varsta de cel putin 14 ani.
(3)
Bicicletele ....care circula pe drumurile publice trebuie sa fie
echipate cu mijloace de iluminare şi dispozitive
reflectorizant-fluorescente. Este interzisa circulatia acestora pe
timp de noapte fara aceste mijloace şi dispozitive in stare de
functionare.
(4)
Casca de protectie este obligatorie pentru conducatorii de biciclete
si trotinete electrice a caror varsta este sub 16 ani, atunci cand se
deplaseaza pe partea carosabila.
Art.73
Regulile privind circulatia pe drumurile publice a
bicicletelor..... se stabilesc prin regulament.
Art.74 (1)
Pe autostrazi este interzisa circulatia... bicicletelor...
Art.100 (1)Constituie
contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a II-a
de sanctiuni urmatoarele fapte savarsite de persoane fizice:
14.nerespectarea
normelor privind circulaţia bicicletelor......, cu excepţia
cazurilor prevăzute la art. 101 alin. (1) pct. 8.
Art.
101 (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda
prevazuta in clasa a III-a de sanctiuni urmatoarele fapte savarsite
de persoane fizice:
8.
nerespectarea normelor privind dotarea bicicletelor...., prevăzută
la art. 70 alin. (3) din prezenta Ordonanta de urgenta, coroborat cu
art. 14 si 15 din Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice,
aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificarile si
completarile ulterioare, a interdictiilor prevazute la art. 74 alin.
(1) din prezenta ordonanta de urgenta si a art. 52 alin. (1) şi art.
161 alin. (1) lit. f), g) şi r) din Regulamentul de aplicare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe
drumurile publice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.391/2006,
cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a obligaţiilor
prevazute la art. 31 lit. a) si art. 60 alin. (3) din prezenta
ordonanta de urgenta, precum si la art. 136 alin. (1) si art. 138
alin. (1) din Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice,
aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificarile si
completarile ulterioare;
Art.128 (1)
Autoritatile administratiei publice locale au urmatoarele atributii:
e)
iau masuri pentru amenajarea de ... piste pentru biciclete.... pe
care le administreaza, cu avizul politiei rutiere;
B. REGULAMENT
de aplicare a OUG 195/2002 aprobat prin HG 1391 / 2006
CAPITOLUL
II: Vehiculele
SUBSECTIUNEA
2: Conditiile tehnice minime pe care trebuie sa le indeplineasca
bicicletele, mopedele, vehiculele cu tractiune animala si cele trase
sau impinse cu mana
Art.
14 În circulatia pe drumurile publice bicicleta trebuie sa fie:
a)
prevazuta cu dispozitiv de franare eficace;
b)
prevazuta cu un sistem adecvat, functional, de directie;
c)
dotata cu sistem de avertizare sonora;
d)
echipata pe timp de noapte sau cand vizibilitatea este redusa, in
fata, cu lumina de culoare alba sau galbena, iar in spate, cu lumina
de culoare rosie si cu cel putin un dispozitiv
fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeasi culoare;
e)
echipata cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante,
amplasate pe roti, care, in miscare, formeaza un cerc continuu.
Art.
15 Remorca atasata unei biciclete trebuie
sa fie echipata, in partea din spate, cu un dispozitiv
fluorescent-reflectorizant de culoare rosie, iar daca lumina din
spate a bicicletei este obturata de remorca, aceasta trebuie sa fie
echipata si cu o lumina de culoare rosie.
Art.
55 Semnalul luminos destinat numai
dirijarii circulatiei bicicletelor are in campul sau imaginea unei
biciclete de culoare rosie, respectiv verde pe fond negru. Aceeasi
destinatie o are si semnalul luminos al unui semafor insotit de un
panou aditional pe care figureaza o bicicleta.
Art.
76 Marcajele aplicate pe drumurile publice
sunt:
c)
transversale, care pot fi:
4.
de traversare pentru biciclisti;
Art.81 (4)
Marcajul transversal constand din linii discontinue paralele,
aplicate perpendicular sau oblic fata de axul drumului, indica locul
destinat traversarii partii carosabile de catre biciclisti.
CAPITOLUL
V: Reguli de circulatie
SECȚIUNEA
2: Utilizarea partii carosabile
Art.100
(1) Vehiculele trebuie conduse numai pe drumurile, partile
carosabile, benzile sau pistele stabilite pentru categoria din care
fac parte. În cazul in care pe drumurile publice nu sunt amenajate
benzi sau piste speciale pentru biciclete si celelalte vehicule fara
motor, acestea pot fi conduse şi pe acostament in sensul de mers,
daca circulatia se poate face fara pericol.
SECTIUNEA
3: Reguli pentru circulatia vehiculelor
SUBSECTIUNEA
2: Semnalele conducatorilor de vehicule
Art.
117
(1)Conducatorii
vehiculelor cu doua roti, .... sunt obligati sa efectueze urmatoarele
semnale:
a)bratul
stang intins orizontal atunci cand intentioneaza sa schimbe directia
de mers spre stanga sau de a depasi;
b)bratul
drept intins orizontal atunci cand intentioneaza sa schimbe directia
de mers spre dreapta;
c)bratul
drept intins orizontal balansat in plan vertical atunci cand
intentioneaza sa opreasca.
(2)Semnalele
prevazute la alin. (1) trebuie efectuate cu cel putin 25 m inainte de
efectuarea manevrelor.
SUBSECTIUNEA
3: Depasirea
Art.
118 (2) Se recomanda ca la depasirea unei biciclete distanta laterala
sa fie de minimum 1,5 m.
Art.
120 (1) Se interzice depasirea vehiculelor:
d)
pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri si in tuneluri. Prin
exceptie, pot fi depasite in aceste locuri bicicletele, daca
vizibilitatea asupra drumului este asigurata pe o distanta mai mare
de 20 m, iar latimea drumului este de cel putin 7 m;
Art.
135 Conducatorul de vehicul este obligat sa acorde prioritate de
trecere si in urmatoarele situatii:
g)
cand efectueaza un viraj spre stanga sau spre dreapta si se
intersecteaza cu un biciclist care circula pe o pista pentru
biciclete, semnalizata ca atare;
Art.
141 (6) Nu este permisa stationarea pe partea carosabila, in timpul
noptii, a .... bicicletelor....
Art.
142 Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
k)
pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni si biciclete
ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule,
semnalizate ca atare;
o)
pe pistele pentru biciclete;
Art.
153 (2). ... si bicicleta pot tracta o remorca usoara avand o singura
axa.
SECTIUNEA
4: Reguli pentru alti participanti la trafic
SUBSECTIUNEA
1: Circulatia bicicletelor
Art.160
(1) Bicicletele, atunci cand circula pe drumul public, trebuie
conduse numai pe un singur rand.
(3)
Daca pe directia de deplasare exista o pista pentru biciclete,
semnalizata ca atare, conducatorii vehiculelor prevazute la alin. (1)
sunt obligati sa circule numai pe aceasta pista. Se interzice
circulatia altor participanti la trafic pe pista pentru biciclete.
(4)
Se recomanda ca, in circulatia pe drumurile publice, biciclistul sa
poarte casca de protectie omologata.
Art.
161 (1) Se interzice conducatorilor de biciclete:
a)
sa circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul avand
semnificatia "Accesul interzis bicicletelor";
b)
sa invete sa conduca biciclete pe drumurile intens circulate;
c)
sa circule pe trotuare, cu exceptia cazului cand pe acestea sunt
amenajate piste speciale destinate lor;
d)
sa circule fara a tine cel putin o mana pe ghidon si ambele picioare
pe pedale;
e)
sa circule in paralel, cu exceptia situatiilor cand participa la
competitii sportive organizate;
f)
sa circule in timp ce se afla sub influenta alcoolului, a produselor
ori substantelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare
acestora;
g)
sa se tina de un vehicul aflat in mers ori sa fie remorcat de un alt
vehicul sau impins ori tras de o persoana aflata intr-un vehicul;
h)
sa transporte o alta persoana, cu exceptia situatiei prevazute la
alin. (1^1) si a situatiei cand vehiculul este construit si / sau
echipat special pentru transportul altor persoane;
i)
sa circule pe partea carosabila in aceeasi directie de mers, daca
exista acostament practicabil;
j)
sa transporte sau sa traga orice fel de obiecte care, prin volumul
ori greutatea lor, stanjenesc sau pericliteaza conducerea vehiculului
ori circulatia celorlalti participanti la trafic;
k)
sa circule pe aleile din parcuri sau din gradini publice, cu exceptia
cazurilor cand nu stanjenesc circulatia pietonilor;
l)
sa circule fara indeplinirea obligatiilor prevazute la art. 14 si 15;
m)
sa circule atunci cand partea carosabila este acoperita cu polei,
gheata sau zapada;
n)
sa circule cu defectiuni tehnice la sistemele de franare sau cu un
vehicul care nu este prevazut cu avertizor sonor;
o)
sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor,
in timp ce se deplaseaza pe bicicleta;
p)
sa circule pe alte benzi decat cea de langa bordura sau acostament,
cu exceptia cazurilor in care, inainte de intersectie, trebuie sa se
incadreze regulamentar in functie de directia de deplasare;
r)
sa circule in interiorul localitatilor in care nu functioneaza
iluminatul public, precum si in afara localitatilor fara a purta
imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lasarea
serii pana in zorii zilei sau atunci cand vizibilitatea este redusa;
s)
sa conduca vehiculul fara a mentine contactul rotilor cu solul.
(1^1)
Copilul in varsta de pana la 7 ani poate fi transportat pe bicicleta,
de catre un adult, numai daca vehiculul este prevazut din constructie
cu un suport special sau daca are montat un dispozitiv omologat.
(2)
Pe timpul circulatiei pe drumurile publice, conducatorii de biciclete
sunt obligati sa aiba asupra lor actul de identitate.
Art.
167 (1) Se interzice pietonilor si persoanelor asimilate acestora:
g)
sa circule pe pistele pentru biciclete, amenajate si semnalizate
corespunzator.
*
* *
Pe
langa regulile specifice pentru biciclete, trebuie cunoscute si
respectate si de catre bicicliste si biciclisti si normele
legislatiei rutiere care vizeaza toate vehiculele sau toti
participantii la trafic, de genul sa nu circule pe sens interzis sau
unde e interzis accesul tuturor vehiculelor, sa nu treaca pe rosu la
semafor, sa respecte indicatoarele politistului rutier, sa circule
aproape de marginea dreapta a benzii de circulatie cand nu exista
pista sau acostament, sa aiba o conduita preventiva, sa respecte
indicatoarele de "stop" sau "cedeaza trecerea",
"interzis virajul la stanga / dreapta". "obligatoriu
la stanga / dreapta / inainte" sau "traversare pentru
pietoni" si celelalte indicatoare rutiere, sa nu treaca peste
linia continua sau sa ruleze pe zonele interzise marcate cu "zebre",
sa respecte regula prioritatii de dreapta si regulile privind
depasirea, sa dea prioritate mijloacelor de transport public cand
acestea semnalizeaza intentia de iesire din statii, sa anunte prompt
la Politie orice accident rutier in care sunt implicati . Și,
desigur, celalate prevederi legale, dar si normele bunului simt!
Cluj-Napoca,
29 iulie 2020
av.
Radu Mititean
director
executiv CCN
presedinte
FBR
av.
Roxana-Iuliana Cleja
vicepresedinte CCN