30 martie 2022 va ramane in istoria turismului in Romania ca o zi a victoriei, prin adoptarea de catre Guvernului Romaniei a Hotararii nr.441/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice privind crearea, amenajarea şi omologarea traseelor de cicloturism, publicata in Monitorul Oficial nr. 319 din 31 martie 2022, la finalul a 25 de ani de lupta a Clubului de Cicloturism Napoca (CCN), caruia i s-au alaturat treptat alte organizatii ale biciclistilor, pentru inlaturarea barierei legislative care a blocat pana acum valorificarea imensului potential al tarii noastre in acest domeniu.
Acum se vor putea si la noi marca trasee pentru turismul velo, cum exista demult in majoritatea tarilor europene, se bune baza Centrului National de Coordonare Velo (CNCV), bazei nationale de date de profil si Retelei nationale de trasee cicloturistice din Romania ROVELO, se clarifica aspectele de baza pentru clasificarea si structurarea traseelor marcate pentru cicloturism si se creaza premisele pentru adoptarea metodologiei de conceptie, marcare si omologare a traseelor cicloturistice si integrarea Retelei ROVELO in reteaua paneuropeana EuroVelo.
Multumim colegilor din celelalte organizatii de biciclisti, membre sau nu ale Federatei Biciclistilor din Romania - FBR (a carei presedintie o asigura CCN), dar care s-au implicat in ultimele doua decenii in eforturile de convingere a autoritatilor sa accepte si aprobe legislatia propusa de noi privind traseele cicloturistice, precum si Federatiei Europene a Bicilistilor (ECF) si organizatiilor nationale de biciclisti din diverse tari europene care ne-au sustinut moral si cu informatii.
Multumim printre altele si actualului Minister al Antreprenoriatului si Turismului, care inca din 1999 a acceptat sa sprijine demersul CCN si a promovat de numeroase ori in ultimele doua decenii pe circuitul de avizare interministeriala proiectul de hotarare redactat de noi, ajutat in 2016 si de Cancelaria Primului Ministru, incercand sa depaseasca opozitia altor ministere.
Multumim in mod special si Ministerului Investitiilor si Fondurilor Europene, care in 2021 a inclus in PNRR adoptarea acestui HG si Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei care recent s-a implicat ca si coinitiator al proiectului de hotarare de guvern, si-a asumat rolul de viitor Centru National de Coordonare Velo si a avut un merit important in convingerea ministerelor avizatoare, astfel ca normele au putut fi in sfarsit adoptate. Multumim si autoritatilor locale si organizatiilor acestora pentru recentul sprijin.
Triumful acesta este unul de etapa, pentru ca nu este un final, ci un inceput. Urmeaza elaborarea de norme de aplicare ce vor trebuie aprobate prin ordine ministeriale pana la finalul lunii septembrie 2022, o necesara modificare si completare a normelor adoptate prin actuala hotarare de guvern pentru a reduce deficientele din in cuprinsul lor ( pentru ca are din pacate diferente destul de semnificative fata de varianta propusa de CCN prin FBR), operationalizarea CNCV, gasirea unui cadru de participare a societatii civile la dezvoltarea Retelei ROVELO, adoparea unor modificari si completari ale cadrului normativ cu rang de lege si a mult-amanatului normativ de proiectare a infrastructurii velo in domeniul si inceperea aplicarii practice a normelor, profitand de faptul ca sunt disponibile pentru trasee ciclotruistice finantari importante prin PNRR si alte programe, fapt la care CCN prin intermediul FBR a avut un aport important.
31 martie 2022
av. Radu Mititeandirector executiv - Clubul de Cicloturism Napoca (CCN)
presedinte - Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)