•7/15/2010 01:02:00 p.m.
Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 119 / A / 1992
====================================
PROIECTUL "I LOVE VELO" LA CLUJ - BUNE SI RELE
In 12 iulie 2010 a fost inagurat si la Cluj-Napoca, de catre asociatia Green Revolution din Bucuresti si Primaria clujeana, cu Raiffeisen Bank ca sponsor principal, proiectul "I [Love] Velo", prin care 150 de biciclete sunt puse la dispozitie in mod gratuit doritorilor, pentru intervale de pana la doua ore. Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) considera proiectul in sine ca fiind binevenit si laudabil, dar ca unele aspecte ale implementarii si prezentarii lui sunt inadecvate.
CCN saluta extinderea proiectului "I Love Velo" la nivelul mai multor mari orase din Romania, inclusiv Cluj-Napoca, felicita initiatorii pentru demers, sponsorilor pentru orientarea lor catre o activitate utila public si prietenoasa fata de mediul inconjurator si multumeste Primariei clujene ca a pus la dispozitie un spatiu pentru proiect.
Consideram ca aceasta oportunitate, deja folosita de un numar apreciabil de clujeni, va contribui la dezvoltarea unei culturi a agrementului urban si petrecerii timpului liber in mod mai activ si ecologic si ii va incuraja pe multi sa invete sa mearga cu bicicleta sau sa se reobisnuiasca sa circule cu ea. Astfel, desi proiectul "I Love Velo" are un scop recreativ, nu utilitar, in mod indirect poate contribui si la promovarea mobilitatii urbane durabile.
Din pacate insa, numeroasele aspecte pozitive sunt umbrite de cateva aspecte negative, care puteau fi evitate, daca Green Revolution si Primaria clujeana ar fi consultat organizatiile de biciclisti si publicul si ar fi studiat si respectat legislatia si bunele practici in domeniu. Nu ar mai fi fost prezentat proiectul in mod fals ca fiind "bike sharing" si factor de mobilitate urbana durabila, si nici nu s-ar fi recurs la abuzuri de tip retinerea actului de identitate pe durata comodatului bicicletei.
Astfel, atat Primaria clujeana, cat si asociatia Green Revolution, au pretins ca proiectul "I Love Velo", in modul in care este implementat (toate bicicletele intr-o singura locatie - Sala Sporturilor - care nu este una centrala, si orar care debuteaza mult peste debutul invervalului de "bussiness hours"), ar fi un proiect de "bike sharing". De fapt nu este nici pe departe asa ceva, iar prin utilizarea abuziva a termenului se creeaza confuzie si implicit se creeaza dificultati in dezvoltarea unor adevarate proiecte de biciclete comunitare care se incadreaza in ceea ce s-a consacrat pe plan mondial ca fiind "bike sharing" (cu multe zeci de statii unde pot fi preluate si predate bicicletele, amplasate in punctele de maxim interes, cu orar mult extins sau non-stop si cu biciclete echipate corespunzator pentru nevoi utilitare si folosibile adecvat intr-un spectru larg de timp si spatiu).
In urma protestelor noastre, Primaria clujeana a recunoscut public faptul ca "I Love Velo" de fapt nu este un proiect de bike-sharing, cum a fost prezentat initial, ci unul cu scop recreativ, si ca nu inlocuieste, ci urmeaza a fi complementar unui adevarat proiect de bike-sharing ce urmeaza sa fie implementat pe viitor in Cluj-Napoca. Ne exprimam satisfactia pentru aceasta rectificare facuta in declaratiile date presei de care purtatorul de cuvant al Primariei si regretam ca aceasta pozitie nu figureaza si pe site-ul oficial www.primariaclujnapoca.ro in sectiunea "comunicate" sau in alta locatie, pentru a se evita pe viitor orice echivoc.
Din pacate insa, asociatia Green Revolution pare sa insiste in continuare ca "I Love Velo" ar fi un proiect de "bike sharing", deoarece il prezinta si acum pe propriul site de Internet, in comunicate de presa si in alte imprejurari, in acest mod fals, iar aceleasi dezinformari le regasim inscriptionate pe toate bicicletele din proiect, pe bannerul de la punctul de comodat de pe platoul de langa Sala Sporturilor "Horia Demian" si pe alte materiale. Speram ca ele vor fi corectate cat de curand, suprimand termenul "bike sharing".
De asemenea, desi era in mod evident ilegal, s-a pretins initial utilizatorilor proiectului "I Love Velo" la Cluj sa isi lase, in schimbul bicicletei, un act de identitate in pastrarea functionarilor de la punctul de comodat. Desi sesizati asupra ilegalitatii, initial atat Primaria cat si asociatia Green Revolution au insistat prin reprezentantii lor ca nu ar fi o practica abuziva, iar Ministerul Mediului si Padurilor a accpetat sa isi ofere inaltul patronaj pentru proiect, iar insusi ministrul a fost prezent acum cateva zile la deschiderea centrului "I Love Velo" din Targu-Mures, fara sa se intereseze sau sa ii pese ca patroneaza o ilegalitate, care la punctele din Bucuresti dateaza de multa vreme....
Dupa ce Politia clujeana a confirmat public ilegalitatea acestui mod de procedare si a pus in vedere ca vor fi aplicate sanctiunile prevazute de lege, practica abuziva a incetat la Cluj si acum doar se prezinta actul de identitate, nu se si retine. In schimb, exista informatii ca in alte centre "I Love Velo" acest abuz continua, iar asociatia Green Revolution, in mod regretabil, a refuzat sa recunoasca deschis ca a gresit si, mai mult, a insistat in continuare, in declaratii de presa, in ciuda evidentei, ca totusi practica nu ar fi ilegala...
Desi unii au fost dezamagiti de calitatea oarecum modesta a bicicletelor si de faptul ca au o singura viteza si nu au legatoare, noi opinam ca aceste chestiuni nu sunt probleme semnificative, daca ne raportam la destinatia acestor biciclete, pentru ca, desi proiectul a fost prezentat ca "bike sharing", de fapt bicicletele acestea sunt destinate unor plimbari usoare pe pista de biciclete de pe malul Somesului, eventual si prin Parcul Central si prin Centru si cateva cartiere situate in zone plane, nu circulatiei in scop utilitar sau recreativ prin intregul oras sau in imprejurimile acestuia.
In schimb, faptul ca nu sunt echipate cu mijloacele prevazute de lege pentru conditii de vizibilitate redusa, face ca ele sa nu poata fi legal utilizate dupa momentul cand incepe sa se insereze, desi oficial s-a anuntat ca pot fi utilizate pana la ora 22:00. Nici acum, in iulie, nu este legal sa circuli la acea ora fara lumina alba sau galbena in fata si rosie in sapte, iar in septembrie-octombrie, cand se intunca mult mai repede, nici la ora 20:00 nu mai pot fi legal utilizate bicicletele din proiectul "I Love Velo" asa cum sunt echipate la ora actuala....
Speram da deficientele semnalate vor fi remediate integral, la sistemele "I Love Velo" din toate orasele in care este deja operational, si ca vor fi evitate in orasele in care vor fi dezvoltate pe viitor. Speram ca si alte sisteme legate de biciclete, indiferent de tip sau initiator, vor tine cont de bunele practici si de cerintele legale, atat ca fond (caracteristici si echipare tehnica, amplasamente si mod de operare a sistemului) cat si ca forma (mod de prezentare publica). Subliniem ca o adecvata consultare publica si cu organizatiile biciclistilor ar preveni asemenea derapaje. Uram succes proiectului "I Love Velo" si dorim ca laturile lui pozitive sa fie maximizate iar deficientele rapid si in totalitate inlaturate si evitate pe viitor.
RADU MITITEAN
director executiv CCN
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 119 / A / 1992
====================================
PROIECTUL "I LOVE VELO" LA CLUJ - BUNE SI RELE
In 12 iulie 2010 a fost inagurat si la Cluj-Napoca, de catre asociatia Green Revolution din Bucuresti si Primaria clujeana, cu Raiffeisen Bank ca sponsor principal, proiectul "I [Love] Velo", prin care 150 de biciclete sunt puse la dispozitie in mod gratuit doritorilor, pentru intervale de pana la doua ore. Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) considera proiectul in sine ca fiind binevenit si laudabil, dar ca unele aspecte ale implementarii si prezentarii lui sunt inadecvate.
CCN saluta extinderea proiectului "I Love Velo" la nivelul mai multor mari orase din Romania, inclusiv Cluj-Napoca, felicita initiatorii pentru demers, sponsorilor pentru orientarea lor catre o activitate utila public si prietenoasa fata de mediul inconjurator si multumeste Primariei clujene ca a pus la dispozitie un spatiu pentru proiect.
Consideram ca aceasta oportunitate, deja folosita de un numar apreciabil de clujeni, va contribui la dezvoltarea unei culturi a agrementului urban si petrecerii timpului liber in mod mai activ si ecologic si ii va incuraja pe multi sa invete sa mearga cu bicicleta sau sa se reobisnuiasca sa circule cu ea. Astfel, desi proiectul "I Love Velo" are un scop recreativ, nu utilitar, in mod indirect poate contribui si la promovarea mobilitatii urbane durabile.
Din pacate insa, numeroasele aspecte pozitive sunt umbrite de cateva aspecte negative, care puteau fi evitate, daca Green Revolution si Primaria clujeana ar fi consultat organizatiile de biciclisti si publicul si ar fi studiat si respectat legislatia si bunele practici in domeniu. Nu ar mai fi fost prezentat proiectul in mod fals ca fiind "bike sharing" si factor de mobilitate urbana durabila, si nici nu s-ar fi recurs la abuzuri de tip retinerea actului de identitate pe durata comodatului bicicletei.
Astfel, atat Primaria clujeana, cat si asociatia Green Revolution, au pretins ca proiectul "I Love Velo", in modul in care este implementat (toate bicicletele intr-o singura locatie - Sala Sporturilor - care nu este una centrala, si orar care debuteaza mult peste debutul invervalului de "bussiness hours"), ar fi un proiect de "bike sharing". De fapt nu este nici pe departe asa ceva, iar prin utilizarea abuziva a termenului se creeaza confuzie si implicit se creeaza dificultati in dezvoltarea unor adevarate proiecte de biciclete comunitare care se incadreaza in ceea ce s-a consacrat pe plan mondial ca fiind "bike sharing" (cu multe zeci de statii unde pot fi preluate si predate bicicletele, amplasate in punctele de maxim interes, cu orar mult extins sau non-stop si cu biciclete echipate corespunzator pentru nevoi utilitare si folosibile adecvat intr-un spectru larg de timp si spatiu).
In urma protestelor noastre, Primaria clujeana a recunoscut public faptul ca "I Love Velo" de fapt nu este un proiect de bike-sharing, cum a fost prezentat initial, ci unul cu scop recreativ, si ca nu inlocuieste, ci urmeaza a fi complementar unui adevarat proiect de bike-sharing ce urmeaza sa fie implementat pe viitor in Cluj-Napoca. Ne exprimam satisfactia pentru aceasta rectificare facuta in declaratiile date presei de care purtatorul de cuvant al Primariei si regretam ca aceasta pozitie nu figureaza si pe site-ul oficial www.primariaclujnapoca.ro in sectiunea "comunicate" sau in alta locatie, pentru a se evita pe viitor orice echivoc.
Din pacate insa, asociatia Green Revolution pare sa insiste in continuare ca "I Love Velo" ar fi un proiect de "bike sharing", deoarece il prezinta si acum pe propriul site de Internet, in comunicate de presa si in alte imprejurari, in acest mod fals, iar aceleasi dezinformari le regasim inscriptionate pe toate bicicletele din proiect, pe bannerul de la punctul de comodat de pe platoul de langa Sala Sporturilor "Horia Demian" si pe alte materiale. Speram ca ele vor fi corectate cat de curand, suprimand termenul "bike sharing".
De asemenea, desi era in mod evident ilegal, s-a pretins initial utilizatorilor proiectului "I Love Velo" la Cluj sa isi lase, in schimbul bicicletei, un act de identitate in pastrarea functionarilor de la punctul de comodat. Desi sesizati asupra ilegalitatii, initial atat Primaria cat si asociatia Green Revolution au insistat prin reprezentantii lor ca nu ar fi o practica abuziva, iar Ministerul Mediului si Padurilor a accpetat sa isi ofere inaltul patronaj pentru proiect, iar insusi ministrul a fost prezent acum cateva zile la deschiderea centrului "I Love Velo" din Targu-Mures, fara sa se intereseze sau sa ii pese ca patroneaza o ilegalitate, care la punctele din Bucuresti dateaza de multa vreme....
Dupa ce Politia clujeana a confirmat public ilegalitatea acestui mod de procedare si a pus in vedere ca vor fi aplicate sanctiunile prevazute de lege, practica abuziva a incetat la Cluj si acum doar se prezinta actul de identitate, nu se si retine. In schimb, exista informatii ca in alte centre "I Love Velo" acest abuz continua, iar asociatia Green Revolution, in mod regretabil, a refuzat sa recunoasca deschis ca a gresit si, mai mult, a insistat in continuare, in declaratii de presa, in ciuda evidentei, ca totusi practica nu ar fi ilegala...
Desi unii au fost dezamagiti de calitatea oarecum modesta a bicicletelor si de faptul ca au o singura viteza si nu au legatoare, noi opinam ca aceste chestiuni nu sunt probleme semnificative, daca ne raportam la destinatia acestor biciclete, pentru ca, desi proiectul a fost prezentat ca "bike sharing", de fapt bicicletele acestea sunt destinate unor plimbari usoare pe pista de biciclete de pe malul Somesului, eventual si prin Parcul Central si prin Centru si cateva cartiere situate in zone plane, nu circulatiei in scop utilitar sau recreativ prin intregul oras sau in imprejurimile acestuia.
In schimb, faptul ca nu sunt echipate cu mijloacele prevazute de lege pentru conditii de vizibilitate redusa, face ca ele sa nu poata fi legal utilizate dupa momentul cand incepe sa se insereze, desi oficial s-a anuntat ca pot fi utilizate pana la ora 22:00. Nici acum, in iulie, nu este legal sa circuli la acea ora fara lumina alba sau galbena in fata si rosie in sapte, iar in septembrie-octombrie, cand se intunca mult mai repede, nici la ora 20:00 nu mai pot fi legal utilizate bicicletele din proiectul "I Love Velo" asa cum sunt echipate la ora actuala....
Speram da deficientele semnalate vor fi remediate integral, la sistemele "I Love Velo" din toate orasele in care este deja operational, si ca vor fi evitate in orasele in care vor fi dezvoltate pe viitor. Speram ca si alte sisteme legate de biciclete, indiferent de tip sau initiator, vor tine cont de bunele practici si de cerintele legale, atat ca fond (caracteristici si echipare tehnica, amplasamente si mod de operare a sistemului) cat si ca forma (mod de prezentare publica). Subliniem ca o adecvata consultare publica si cu organizatiile biciclistilor ar preveni asemenea derapaje. Uram succes proiectului "I Love Velo" si dorim ca laturile lui pozitive sa fie maximizate iar deficientele rapid si in totalitate inlaturate si evitate pe viitor.
RADU MITITEAN
director executiv CCN