Author: CCN
•8/31/2010 12:22:00 a.m.
Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 119 / A / 1992
====================================

HAOS IN REGISTRUL NATIONAL ONG
TINUT DE MINISTERUL JUSTITIEI

1. INTRODUCERE

Asa cum evidenta operatorilor economici este tinuta de Oficul Registrului Comertului, evidenta ONG-urilor (asociatii, fundatii, federatii functionand in baza OG 26 / 2000) este tinuta la nivel national de catre Ministerul Justitiei prin RNPJFSP ( "Registrul National al Persoanelor Juridice Fara Scop Patrimonial"), numit in limbaj curent (inclusiv pe site-ul Ministerului Justitiei) "Registrul National ONG".

Registrul este tinut conform prevederilor cap. X (art. 73-75) din Ordonanta Guvernului nr. 26 / 2000 privind asociatiile si fundatiile, aprobata cu modificari prin Legea 246 / 2005, cu modificarile ulterioare, Ordinului Ministrului Justitiei nr. 954/B/C/2000 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea Registrului asociatiilor si fundatiilor, Registrului federatiilor si Registrului national al persoanelor juridice fara scop patrimonial, si Ordinuluii MInistrului Justitiei nr. 1417/C/2006 privind accesul la Registrul national al persoanelor juridice fara scop patrimonial.

La un deceniu de la organizarea acestui Registru, si la un moment in care utilizarea tehnologiei informatiei nu mai este o noutate pentru autoritatile publice, nici Internetul un mister pentru ministere, si nici computerele o raritate sau o simpla masina de scris pentru personalul din sectorul public, ne-am fi putut astepta ca aceste Registru National ONG sa functioneze la un nivel rezonabil ca mod de procesare si prezentare a informatiilor continute, asa cum functioneaza de exemplu si Registrul Comertului, aflat tot in "ograda" Ministerului Justitiei. Realitatea este insa diferita. Chiar dramatic de diferita, si nu este o exagerare prea jurnalistica sa se utilizeze termeni precum "delasare" si chiar "haos" la adresa acestui REGISTRU NATIONAL tinut de o institutie cum este Ministerul Justitiei, care ar trebui sa fie un model de legalitate, ordine si claritate.

2. DISCREPANTA INTRE REGISTRUL NATIONAL SI REGISTRELE TINUTE DE INSTANTE

Registrul National ONG ar trebui sa fie o versiune centralizata, tinuta inclusiv in format electronic si afisata pe Internet, la nivel national, a registrelor asociatiilor si fundatiilor respectiv registrelor federatiilor, tinute de Judecatorii si respectiv Tribunale, dar nu o simpla grupare a datelor din acele registre, bazate exclusiv pe acestea, ci o consemnare a datelor privind acele ONG-uri, bazata pe hotararile judecatoresti pronuntate cu privire la acordarea personalitatii juridice, modificare a actelor constitutive, dizolvare si alte aspecte si pe inscrisurile care au stat la baza acestora.

Astfel, Ministerul Justitiei dispune sau ar trebui sa dispuna de toate sursele de informatie primara necesare unei corecte, complete si prompte tineri a evidentei cu privire la ONG-uri, avand in vedere ca, pe de o parte, instantele judecatoresti care decid si opereaza in registrele locale nu sunt in afara razei sale specifice de competenta, ci sub aspect administrativ "in curtea" sa, iar pe de alta parte, aceste instante au obligatia transmiterii cu promptitudine catre Ministerului Justitiei, in vederea operarii in Registrul National ONG, nu doar a tuturor hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile pronuntate in materia respectiva, prin care s-a dispus efectuarea de inscrieri/mentiuni in registrele respective, ci si a documentelor care au stat la baza lor (statute, acte constitutive, acte aditionale la acestea, procese-verbale de Adunare Generala si COnsiliu Director etc.). Asta in teorie. Practica?

Cu ceva vreme in urma, in vederea organizarii unui forum judetean al ONG-urilor, cerusem oficial Ministerului Justitiei sa ne comunice lista ONG-urilor cu sediul central in judetul Cluj. Am primit un tabel, bazat pe Registrul National ONG, din care insa am sesizat imediat ca lipseau multe organizatii pe care le cunosteam bine, care aveau personalitate juridica, figurau in registrele asociatiilor si fundatiilor de la judecatoriile din jud. Cluj si functionau de multa vreme. Ministerul Justitiei insa ne atragea atentia in acea adresa, cu multa seninatate, ca evidentele lor sunt incomplete "din cauza raportarii deficitare de catre instante". Deci constientiza situatia. Dar in toti anii acestia nu pare sa fi luat vreo masura eficienta de a pune capat acestei anormalitati...

Sunt organizatii functionand in baza OG 26 / 2000, care au personalitate juridica de ani de zile, recunoscuta de instantele competente, si care nici acum nu figureaza in Registrul National ONG. Si din aceasta cauza intampina greutati, deoarece cu diverse ocazii li se cere cu caracter obligatoriu sa indice numarul de inregistrare in acest registru, si sunt puse in imposibilitate sa o faca, din vina institutiilor din justitie. Si nu reusesc sa rezolve problema, desi o reclama, fiind trimise de la Scilla la Caribda: Ministerul Justitiei da vina pe judecatoria sau tribunalul respectiv, pe motiv ca acesta nu a trimis actele desi are obligatia sa le transmita din oficiu, iar acele instante afirma ca au transmis la timp, corect si complet, catre minister, hotararile si actele doveditoare, dar ministerul le rataceste sau pune deoparte sau din alte motive nu le opereaza in Registru...

3. DIFICULTATI DE REGASIRE A INFORMATIILOR IN REGISTRUL NATIONAL

Daca intri pe site-ul Ministerului Justitiei la rubrica "Registrul National ONG", in loc sa gasesti un motor de cautare, cu diverse criterii de sortare ex. pe judete, pe ani de infiintare, pe domenii de activitate, pe numar de inscriere in registru etc., cum este buna practica in orice baza de date privind ONG sau alte categorii de persoane juridice, gasesti cateva fisiere in format .pdf pe care sa le descarci, pe categorii:
Indexul persoanelor juridice fara scop patrimonial – asociatii
Indexul persoanelor juridice fara scop patrimonial – fundatii
Indexul persoanelor juridice fara scop patrimonial – federatii
Indexul persoanelor juridice fara scop patrimonial – uniuni
Indexul persoanelor juridice fara scop patrimonial – persoane juridice straine
Indexul persoanelor juridice fara scop patrimonial – neprecizate

Daca dai click pe cel cu "asociatii" incepe sa se descarce un fisier urias, de peste 23 MB:
http://www.just.ro/Portals/0/WWWW/files/registrul_ong/Asociatii16082010.pdf
Din start acest fapt constitutie o bariera tehnica, pentru ca serverul este relativ lent si / sau cu perioade de mare lentoare, si nu toti cei interesati in consultarea Registrului au conexiuni rapide de Internet.

Daca reusesti sa descarci si sa deschizi fisierul respectiv, esti pus in fata unui tabel in format .pdf de aproape 1500 de pagini (!) in care gasesti trecute peste 47.000 de asociatii. Si nu oricum, ci intr-o ordine aparent haotica / aleatoare, pentru ca nu e precizat niciun criteriu de ordonare, si daca studiezi tabelul se vede rapid ca nu sunt nici in ordine alfabetica propriu-zisa a denumirii, nici in ordinea datei de dobandire a personalitatii juridice, nici grupate pe judete sau localitati in care isi au sediul, nici dupa numarul de ordine din Registul National ONG, nici dupa numarul sau data hotararii judecatoresti prin care li s-a acordat personalitate juridica...

Cu multa perspicacitate iti dai seama ca exista o oarecare ordine alfabetica, dar departe de ce te astepti in mod logic... Adica mai intai vin Asociatia "Aaaa", Asociatia "Ab...", apoi Asociatia Aaaa..., Asociatia Ab... [adica fara ghilimele dupa ASOCIATIA] Apoi Aaaaa, Ab...., [ adica fara termenul generic ASOCIATIA] la final "Asociatia Aaaa", "Asociatia Abbb" si apoi "Aaaa", "Ab..." [ adica unde incep cu ghilimele]...

Ca tabloul dificultatilor tehnice si de forma sa fie complet, constatam ca unele campuri sunt completate cu diacritice, altele fara diacritice, altele se banuieste ca se intentionase folosirea diacriticelor, dar in documentul afisat pe Internet se vad doar semne de intrebare sau niste fonturi ciudate. Exista desigur reglementari legale privind formatul si setarile documentelor in format electronic produse si afisate de autoritatile publice. Dar Ministerului Justitiei nu pare sa ii pese de reglementarile emise de altii ( in cazul de fata, un Ordin al altui minister, competent pe linie de comunicatii si tehnologia informatiilor).

In continuare vom analiza si vom da exemple extrase numai din sectiunea "asociatii" a acestui registru national ONG de pe site-ul Ministerului Justitiei. De subliniat insa ca nici celelalte patru sectiuni ( fundatii, federatii, uniuni, persoane juridice straine si "neprecizate" nu sunt in regula, ci prezinta toate sau majoritatea problemelor semnalate in continuare cu privire la sectiunea "asociatii".

Desigur ca nu se poate evita remarcarea faptului ca Ministerul Justitiei accepta pur si simplu de peste un deceniu si chiar tine evidenta separata pentru organizatii cu forma juridica "neprecizata", desi conform legii toate ONG-urile cu personalitate juridica romana, care nu au un regim specific consacrat printr-un act normativ special, se supun OG 26 / 2000, si nu pot sa nu se incadreze in una dintre cele trei categorii prevazute de aceasta: asociatii, fundatii si federatii. Si "uniunile" au, de la interea in vigoare a OG 26 / 2000, regimul juridic al federatiilor, indiferent cum se numesc. Totusi, MInisterul Justitiei tine rubrica separata de "uniuni"... intru deplina confuzare a publicului....

4. DE LA O EXTREMA LA ALTA: BA DATE LIPSA, BA EXCESIVE, BA SELECTATE PE CRITERII STRANII

Daca verifici o anumita organizatie care stii ca e in regula si la zi cu operarea la judecatorie a tuturor modificarilor de acte constitutive (ex. statut, componenta organe de conducere si control etc.) , ai surpriza sa vezi ca in Registrul National, asa cum este afisat pe site-ul Ministerului Justitiei, unele modificari sunt operate complet, altele doar partial, altele deloc. Nu exista nicio precizare cu privire la vreun criteriu in acest sens ( de exemplu ca s-au operat modificarile de componenta de organe de conducere si control numai pana in anul X sau numai incepand cu anul Y sau numai la cele cu sediul in judetele A,B si C....).

De exemplu, sunt cazuri in care asociatia si-a modificat scopul inca acum un deceniu, modificarea de statut in cauza fiind incuviintata prin hotarare judecatoreasca irevocabila. Cu toate acestea, in Registrul national figureaza tot cel in redactarea statutului de la inceputul anilor '90, care nu mai este in vigoare de 10 ani. In schimb sunt operate la acea asociatie toate modificarile succesive de componenta a conducerii, ca dovada ca instanta in cauza a transmis ministerului documentele necesare...

Sunt si foarte multe rubrici necompletate in registru, sau completate intr-un mod "ciudat". De exemplu la rubrica "asociati / fondatori", la unele asociatii rubrica este necompletata, de parca in actele constitutive nu ar fi fost mentionati fondatorii... La altele, figureaza numele sau denumirea lor, dar nu si alte elemente de identificare. La altele, sunt prezente, in clar, si datele personale, inclusiv domiciliul, seria si numarul de CI, CNP-ul, incat apar intrebari legate de protectia datelor personale, fiind vorba de simpli membri ai unei asociatii, nu reprezentantul legal sau persoanele cu functii de raspundere...

La unele asociatii, in rubrica "asociati / fondatori" sunt evidentiati membrii...exclusi (!), iar la altele s-au trecut la acea rubrica modificari de componenta a conducerii, desi pentru acest subiect exista alta rubrica... Ba gasim chiar mentiuni privind inlocuirea... contabilului asociatiei!!! Cum sa nu consideram ca tinerea registrului se face haotic?

La rubrica "consiliul director", la unele asociatii nu figureaza nimic, la altele figureaza doar presedintele sau un nume fara sa i se precizeze functia, la altele mai multe nume si prenume si functia in cadrul consililui director, la altele doar numele si prenumele persoanelor din Consiliul Director, fara a li se preciza functiile, iar la altele doar numele si initiala prenumelui... In schimb in alte cazuri sunt date in clar si CNP-ul fiecarei persoane, domiciliu, data si locul nasterii, cetatenia, prenumele parintilor, serie si numar de CI, data si organul care a eliberat-o...

Uneori se ajunge chiar la absurd, atat din punct de vedere logic, al datelor necesare identificarii unei persoane, cat si al legislatiei privind protectia datelor personale. Astfel, in unele cazuri, pe langa datele anterior mentionate ( nume si prenume, domiciliu, data si locul nasterii, CI, CNP....) sunt consemnate in Registru, in clar, si numarul biroului din cadrul serviciului respectiv de evidenta a persoanelor care a eliberat CI-ul si data pana la care e valabila, profesia, ocupatia, locul de munca si functia la locul de munca, sexul, starea civila, titlul academic, gradul militar sau bisericesc, ba chiar si precizarea "fara antecedente penale" sau precizari tip "Antrenor Emerit la disciplina de tir sportiv (Conform ordinului ANS nr. 82 emis la 23.01.1991, Legitimatie nr. 1133/10.10.2004)". Aici a gasit MInisterul Justitiei de cuviinta sa exceleze in comunicare publica de informatii???

De ce aceste discrepante intre datele privind identitatea conducerii unei asociatii fata de o alta, in sensul ca despre unii se afisaza pe Internet practic totul - si ce nu e nevoie si nu e nici legitim sa stie publicul, iar despre altii practic nimic, Ministerul Justitiei nu precizeaza.... Si e greu de imaginat un motiv obiectiv si legitim, avand in vedere ca ministerul are la dispozitie documentele primare ale respectivelor organizatii, autentificate notariale sau atestate avocatial, unde este greu de crezut ca persoanele in cauza nu sunt mentionate cu toate datele de identificare.

5. OMISIUNI SI BIZARERII RELATIVE LA CONSILIUL DIRECTOR

La rubrica "Consiliu Director" ar trebui sa regasim in Registrul National ONG, asa cum este afisat pe Internet, componenta organului colectiv de conducere a asociatiei, ales de Adunarea Generala. Insa la multe asociatii, figureaza la rubrica respectiva din registru un singur nume. Ce ar trebui cititorul sa creada in aceste situatii? Ca s-a omis numele celolalti membri ai consililui director, sau ca asociatie are un consiliu... unipersonal ? La societatile comerciale este posibila existenta de "asociat unic", pentru ca legea prevede expres asa ceva. La asociatii functionand in baza OG 26 / 2000, fiind structuri prin definitie democratice si asociative, si neprevazandu-se ideea de "consiliu...unipersonal", e greu de acceptat ca fiind legala ideea unui consiliu director unipersonal...

La unele asociatii figureaza in Registru numai componenta initiala a consiliului director, la infiintarea asociatiei, la altele componenta la un moment dat ( nu cea initiala, dar nici cea actuala), la unele componenta la un moment dat si unele sau toate modificarile ulterioare (nu insa si cea initiala si / sau primele modificari). Nu se stie de ce aceasta abordare diferita de la o asociatie la alta...

Unele precizari din rubrica respectiva sunt clar utile, de genul "Exercitarea mandatului acestui Cons.Director a fost suspendata prin s.civ.nr.221/18.01.2006 din dos. 13641/2005 al JUD.PITESTI , ramasa definitiva prin nerecurare la 24.01.2006 si irevocabila la aceeasi data, pana la solutionarea irevocabila a cauzei ce formeaza obiectul dosarului nr. 13595/2005.", dupa ce se mentionase componenta consiliului director. Alte precizari sunt insa inutile sau generatoare de confuzie...

Uneori sunt trecute la rubrica respectiva, relativa la consiliul director, modificari in componenta Comisiei de Cenzori, sau precizari de tip "cenzorul va fi desemnat la prima intrunire legala a membrilor" desi asa ceva este o aberatie, pentru ca cenzorii nu pot fi parte din Consiliul DIrector si Comisia de Cenzori nu e organ de conducere, ci de control, deci total strtaina de rubrica respectiva dedicata consiliuli director.

Mai regasim la rubrica dedicata consilului director si precizari de tip "- s-a luat act de adeziunea a 6 noi membrii - ..." sau chiar si "un asistent social prin concurs" sau "se constituie comisii chinotehnice de dresaj, de servicii si de etologie", sau "se modifica art.8,9,10,11,12,13,14" desi asemenea informatii nu au ce cauta la rubica "consilul director".

La unele asociatii sunt mentionate la rubica "consiliu director" persoane cu functii executive pentru care, desi nu este exclus sa faca parte din acest organ, exista, prin lumina practicii in domeniu, dubii asupra faptului ca statutul organizatiei in cauza le include in componenta consiliului director: administratori, directori, sefi de departament, si mai ales "jurist", "contabil" sau "purtator de cuvant"!

Se gasesc si precizari de tip "CONSILIUL DIRECTOR NU VA MAI AVEA MEMBRII IN COMPUNEREA SA". Probabil se refera la reducerea numarului de membri ai consiliului director prin eliminarea posturilor denumite "membru" ramanand numai cele gen "presedinte", "vicepresedinte"... Dar nu este deloc clar, mai ales pentru persoane nefamiliarizate cu legislatia si practica ONG.

Se intalnesc si precizari de tip "Prelungirea mandatului membrilor Consiliului Director si a cenzorului pe o durata de inca trei ani" fara sa rezulte in vreun fel cine sunt acele persoane... Sau precizarea "patru consiliere generale" fara sa se indice vreun nume.... Sau "Organele de conducere ale asociatiei ....sunt: a) Adunarea Generala a Asociatilor ; b) Consiliul Director; c) Cenzorul" fara a se indica nume...

Relativ la componenta consilului director, se gasesc cazuri cu precizarea "nu rezulta" sau "NENOMINALIZAT" sau "desemnarea titularilor se va face dupa constituire", ceea ce ridica intrebari serioase privind legalitatea dobandirii de catre acele asociatii a personalitatii juridice, la un moment cand era in vigoare OG 26 / 2000, care prevede expres, la art. 6, ca nementionarea in Actul Constitutiv a "componentei nominale a celor dintai organe de conducere, administrare si control ale asociatiei" este sanctionata cu nulitatea absoluta a acelui act.

In alte cazuri, la rubica dedicata consilului director al asociatiei, in loc de nominalizarea persoanelor ce il compun, se regasesc precizari de tip "proces verbal din 28.09.2005" sau "proces verbal din 10.10.2007" si atat, fara nici un nume sau alta precizare...

Se gasesc si cazuri in care la rubrica "consiliul director" este o insiruire de zeci de nume, la fel ca la rubrica fondatorilor... Sa fie toti membrii si parte din consiliu? Legea nu interzice expres, dar e aberant sa se suprapuna Adunarea Genarala cu COnsiliul Director la o asociatie cu zeci de membri.... Sau doar din eroare s-a trecut lista membrilor asociatiei si in rubrica de "consiliu director"?

Sau sunt redate pasaje intregi din procese-verbale de adunare generala, de exemplu: " La punctul trei al ordinei de zi, in numele Consiliului Director, dl. .... a prezentat nota privind prelungirea mandatului presedintelui.... Adunarea Generala a ....a hotarat ca mandatul actual al d-lui Presedinte ... sa fie prelungit pana la data intrarii in vigoare a noului Statut al ..., inregistrarea la Tribunalui Bucuresti etc. si a indeplinirii tuturor actelor si faptelor rezultate din prevederile noului ...";

Uneori sunt citate lungi din statut sau actul constitutiv, relativ la consiliul director, fara insa nominalizarea componentei acestuia, care ar trebui de fapt sa figureze la aceasta rubrica a registrului national ONG. Astfel, gasim in loc de numele membrilor acestui organ, texte ca de exemplu:
- "Art. 6. Organele de conducere, administrare si control ale asociatiei. 6.1. Organele de conducere, administrare si control ale asociatiei sunt: a) Adunarea generala a asociatilor; b) Consiliul director al asociatiei; c) Cenzorul. Art. 7. Adunarea generala a asociatilor. 7.1. Adunarea generala a asociatilor este organul de conducere al asociatiei si este alcatuit din totalitatea asociatilor."
- "Consiliul director ales pe o perioada de 2 ani format din 9 membrii, care vor fi desemnati de catre Adunarea Generala"
- "CONSILIUL DIRECTOR SUNT ORGANELOR DE CONDUCERE AL ASOCIATIEI" [sic!].
- "COMITETUL DE CONDUCERE" [si atat!... adica se indica denumirea data consilului director al acelei asociatii, nu insa si componenta acestuia...]

Intalnim si precizari de tip "organul de conducere al fundatiei [sic!] este Consiliul de Conducere alcatuit din..." desi este vorba de o asociatie, nu o fundatie.

Ca lista de probleme sa fie completa, nu lipsesc, din constatarile noastre (verificand datele comparativ cu cele primite direct de la organizatiile pe care le cunoastem), cazurile in care numele persoanelor din consiliul director al organizatiei sunt inscrise cu greseli de transcriere, creand dificultati celor care nu cunosc numele corect al acelor persoane.

6. HAOS LA RUBRICA PRIVIND STATUTUL DE UTILITATE PUBLICA

Registrul national ONG are si rubrici in care ar trebui inscrise datele referitoare la recunoasterea, prin Hotarare de Guvern, a statutului de utilitate publica, conform cap.VI in special art. 39 din OG 26 / 2000. COncret, sunt doua rubrici, una pentru numarul si cealalta pentru data HG-ului de acordare a acestui statut de utilitate publica. Numai ca in Registrul National ONG de pe site-ul Ministerului Justitiei, mentiunile corecte sunt minoritare fata de cele aberante, ce nu ar fi avut ce cauta la acea rubrica. In plus, diversitatea acestora este uimitoare...

Astfel, la prima privire, apare impresia ca multe asociatii au recunoscut caracterul de utilitate publica, insa la o privire atenta, se constata ca de fapt, din eroare, in acea rubrica a fost mentionat nu numarul de HG, ci temeiul legal pe baza caruia acea asociatie ar putea eventual obtine intr-o buna zi statutul de utilitate publica.

Numai ca, asa cum s-a mentionat anterior, si aceasta indicare a temeiului legal pentru eventuala recunoastere a utilitatii publice este facuta intr-un mod pentru care termenul "neunitar" este mult prea bland. Astfel, gasim o adevarata "salata", cu ingrediente precum:
- "art.1, 4, 5, 7, 8 - 12 din OG 206/2000"
- "art.1, 4, 5, 7, 8 - 12 din OG 26/2000"
- "art.1, 4-5, 6-9, 11-12 din OG 26/2000"
- "art.1,4-5,6-9 si 11-12 din OG 26/2000 si art.8 al.1 lit.b din OG 75/2001"
- "art.1, 15 si urm.din OG 26/2000"
- "art.1,4-5,7,8-12 DIN OG 26/2000 MODIFICATA PRIN LEGEA 246/2005"
- "art.5 din OG 26/2000"
- "art.5 alin.1 si art.10 alin.1 din OG 26/2000"
- "art.5, art.6-8 si 11-12 din OG 26/2000"
- "art.5,6,7 din OG 26/2000"
- "art.5, 6, 7, 8, 16, 17 din OG 26/2000"
- "Art.6-8 si 12 din OG 26/2000"
- "art.6-8 si 11-12 din OG 26/2000"
- "art.7, 8 si urm.din OG 26/2000"
- "art.7 si 8 din OG 26/2000"
- "art.7,8,9 din OG 26/2000"
- "art.7-8 si 11-12 din OG 26/2000"
- "art.7 din OG 26/2000"
- "Art.7,10,11 din OG 26/2000"
- "art.7 alin.2, 10 si 11 din OG 26/2000"
- "art.8 al.2 ind.1 din OG 26/2000"
- "art.8 si urmatorele din OG 26/2000"
- "art.8 si urm.din OG 26/2009"
- "ART.8 SI 11 DIN OG 26/2000"
- "art.10 alin.1 din OG 26/2000"
- "ART.13 DIN og 26/2000"
- "art.33 din OGR 26/2000"
- "art.33 din OG 26/2000"
- "art.33 alin.1 din OG 26/2000"
- "art.33, art.8-12 din OG 26/2000"
- [HG] 26 / 2000
- [HG] 246/2005
- OUG 26/2000
- "OUG 26/2000 modificata si republicata prin Legea 246/2005" [OUG 26 /
2000 nu se refera la ONG-uri, e vorba de OG 26 / 2000, si aceasta nu a fost republicata...],
- "OUG 26/2000 MODIFICATA SI COMPLETATA PRIN OG 37/2003"
- "OG 26/200 SI LG-69/2000"

Dincolo de aceste nesfarsite variatii in indicarea articolelor in cauza din OG 26 / 2000, sunt in unele cazuri indicate si acte normative care nu au nimic de a face cu statutul de utilitate publica, cum ar fi de exemplu:
- "Decret 31/1931"
- "Legea 21 / 1924"
- "LEGEA 21/1924, LEGEA 31/1954, LEGEA 32/1954.",
- "legea 21/1994"
- "Lg. 114 11/10/1996",
- "Lg.21/1924, Lg.31/1954, Lg.52/1954"
- "DECRETUL REGAL NR. 1898 DIN 1892"

Ba chiar este indicat anul 1996 ca an de dobandire a statutului de utilitate publica pentru o asociatie de proprietari (!), desi asociatiile de proprietari nu au cum obtine un asemenea statut, legea lor speciala de organizare si functionare neavand dispozitii in acest sens, asa cum are OG 26 / 2000. Insa din faptul ca asociatia a dobandit personalitate juridica in 2001, putem banui ca acel "1996" este pur si simplu "ratacit" in acea rubrica...

7. INSCRIERI MULTIPLE ALE ACELEIASI ORGANIZATII

In anii '90 erau semnalate in presa cazuri de autoturisme diferite, avand insa acelasi numar de inmatriculare. Ba chiar a fost un caz in care s-au ciocnit doua autoturisme si soferii implicati au constatat ca ambele au acelasi numar de inmatriculare, inclusiv in talon. Si niciunul nu era fals... ci autoritatea competenta isi incurcase bazele de date si nu mai stia care numar a fost deja alocat si care nu. Cel putin aceasta era explicatia publica...

Ei bine, poate ca o "compensare", Registrul National ONG aduce situatii inverse, si anume de inregistrarea uneia si aceleiasi organizatii de mai multe ori, la pozitii diferite, cu numere de identificare diferite. De ce sa isi faca cineva prin falsuri identitati multiple, daca ti le pot acorda chiar autoritatile? Sunt chiar cazuri cand o organizatie figureaza de cate trei, patru sau chiar mai multe ori in tabel, la pozitii diferite, si chiar cu numere diferite de inregistrare in Registrul National ONG!

Mai mult, sunt asociatii care pe adeverinta emisa de Ministerul Justitiei le este specificat un anumit numar de ordine in Registrul National ONG, iar in Registru in varianta publicata pe site-ul ministerului este specificat un cu totul alt numar...

8. INCHEIERE

Analiza ar putea continua cu alte "perle" din Registrul national ONG - sectiunea "asociatii" de pe site-ul Ministerului Justitiei, precum si cu a celorlalte sectiuni. Dar nu e cazul, pentru ca, pe de o parte, Ministerul Justitiei insusi pune la indoiala acuratetea datelor postate pe propriul sau site, precizand prin tipica formula echivoca "informatiile afisate... au caracter consultativ", adica mai direct spus, ele pot fi adevarate sau nu, ministerul neasumandu-si raspunderea pentru ce publica pe site-ul sau oficial...

Pe de alta parte, nu continuam aceasta analiza si pentru ca sunt deja destule elemente care sa indreptateasca la aplicarea apelativului de "haos" si la tragerea unui semnal de alarma cu privire la intolerabila dar probabil deliberata neseriozitate cu care este tratat la nivelul Ministerului Justitiei acest subiect.

Situatia este neschimbata de ani de zile. Si nu sunt greseli strecurate la un moment dat si care raman pe Internet pentru ca nu a avut cineva timp sa inlature sau inlocuiasca documentele vechi, cum se intampla in alte situatii. Pentru ca, in cazul Registrului National ONG, cele cinci fisiere sunt inlocuite cu unele actualizate la fiecare cateva saptamani. Insa greselile, omisiunile si aberatiile nu dispar, ci se pastreaza, transcriu, acumuleaza si inmultesc cu fiecare noua versiune, revizuita, a Registrului...

Aceasta situatie este din pacate in suspecta concordanta cu "atentia" pe care guvernantii ultimelor doua decenii o arata la adresa societatii civile in general si la adresa sectorului ONG in particular, din toate punctele de vedere, in frunte cu latura legislativa si administrativa, parand sa difere doar tonul discursului public, ba rezervat sau chiar rautacios la adresa ONG-urilor, ba pozitiv-apreciator sau chiar mieros in aparente, neacoperit insa de o reala vointa politica de a respecta si sprijini o dezvoltare durabila a societatii civile organizate in Romania.

Cluj-Napoca, 30 august 2010

DIRECTOR EXECUTIV,
Radu Mititean
, , |
Bookmark and Share
This entry was posted on 8/31/2010 12:22:00 a.m. and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.