•3/04/2013 12:59:00 a.m.
Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca
web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836
e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
========================================
ZIUA EFICIENTEI ENERGETICE - BICICLETA ESTE IN TOP!
5 Martie este Ziua Mondiala a Eficientei Energetice, ocazie
cu care Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) si celelalte organizatii
membre ale Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR) reamintesc faptul ca
bicicleta este modul terestru de deplasare cel mai eficient energetic din toate
cele existente, astfel ca ar trebui promovat ca parte a solutiei la problema
asigurarii resurselor energetice pentru civilizatia umana moderna.
Tema eficientei cu care este utilizata energia apare tot mai
mult in dezbaterea politica si academica, in preocuparile din economie si
societate, dar este prea mult axata pe chestiuni industriale si tehnologice si
pe eficienta energetica a cladirilor, motoarelor sau diverselor procese,
neglijand un domeniu esential pentru eficienta energietia - cel al mobilitatii,
al transporturilor, unde exista un imens potential de imbunatatire a situatiei
prin promovarea formelor de deplasare cu consum de energie cat mai redus.
Bicicleta este cel mai eficient mod de transport terestru
din punct de vedere energetic, depasind mersul pe jos, trenul si toate
categoriile de autovehicule, astfel ca ar merita si din acest punct de vedere
promovata in special ca mijloc cotidian de transport in mediul urban. Astfel,
studiile de specialitate arata ca deplasarea cu bicicleta, la viteza obisnuita
de 15-20 km /h se face cu o eficienta energetica de doua-trei ori mai mare fata
de mersul pe jos, de patru-cinci ori mai mare decat deplasarea cu mopedul sau
trenul, de sase-opt ori mai mare decat deplasarea cu automobilul daca sunt mai
multi pasageri, si de circa noua-zece ori mai mare decat prin inot sau calare
pe cal. Daca intr-un automobil este o singura persoana, eficienta energetica a
deplasarii este de zeci de ori mai redusa decat daca deplasarea s-ar face pe
bicicleta, cifrele exacte depinzand si de viteza masinii, eficienta scazand la
viteze mari din cauza cresterii exponentiale a frecarii cu aerul.
Este de mentionat si faptul ca eficienta motorului unui
autoturism actual este de circa 25%, la acelasi nivel cu cea a corpului uman in
ce priveste transformarea, prin "ardere" a combustibilului
(alimentelor, in cazul omului) in energie mecanica. Eficienta de transmitere a
fortei de la picioarele omului, prin pedalare, la roata motrice, se apropie la
o bicicleta bine intretinuta de 100%, iar din punct de vedere al transportului
de greutati, bicicleta are cel mai bun raport din toate vehiculele, putand
transporta normal mase de peste zece ori masa proprie, raport care la
autovehicule este cu mult inferior, explicand si eficienta mult mai redusa.
Asigurarea necesarului de energie pentru civilizatia umana
se poate face prin reducerea nevoilor de energie inclusiv prin cresterea
eficientei energetice, o alternativa mult mai ecologica si economica fata de
continuarea cresterii si consumului de energie, facut cu distrugerea mediului
natural prin exploatarea resurselor neregenerabile cum sunt carbunele, gazul
metan, petrolul si uraniul, dar si prin producerea de energie doar aparent
"verde" cum sunt "padurile" de eoliene si sutele de
microhidrocentrale ce sunt pe cale sa distruga peisajul, biodiversitatea si
ecosistemele raurilor Romaniei.
In cadrul promovarii eficientei energetice, domeniul
transporturilor ar trebui sa beneficieze de atentie sporita, inclusiv prin
reducerea transporturilor motorizate rutiere si promovarea celor cu eficienta
energetica inalta, ce pe plan interurban si international trebuie sa insemne in
special promovarea transportului feroviar, iar pe plan urban si periurban ar
trebui sa insemne promovarea transportului public si a bicicletei.
Cluj-Napoca, 5 martie 2013
RADU MITITEAN
director executiv - Clubul de Cicloturism Napoca (CCN)
presedinte - Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)
ANEXA:
Un grafic care circula pe Internet si sintetizeaza bine vizual ceea ce in numeroasele studii stiintifice de profil este prezentat in detaliu in tabele complexe: