•5/04/2014 01:22:00 p.m.
Asociatia turistica sportiva
civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM
"NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133
ap.18
400457
Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836
e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP:
3561 / A / 1992
==========================================
Lansare de publicatie CCN:
GHID PRACTIC PENTRU
INFIINTAREA ASOCIATIILOR
Clubul
de Cicloturism "Napoca" (CCN), avand printre preocupari si
dezvoltarea societatii civile in general si sectorului ONG in special, lanseaza
editia a patra a "Ghidului practic pentru infiintarea asociatiilor",
publicatie ce poate fi descarcata in format electronic de pe Internet la
adresa:
Ghidul
se adreseaza celor care doresc sa infiinteze o asociatie obisnuita, de
dimensiuni reduse initial si fara caractere speciale, in baza Ordonantei
Guvernului nr. 26 / 2000 privind asociatiile si fundatiile, dar nu au nici
pregatirea si experienta necesara sa se descurce pe cont propriu fara indrumare
specifica, si nici resursele pentru a apela la un profesionist bine pregatit in
domeniul dreptului asociativ - subramura de drept cu care putini avocati si
notari publici sunt bine familiarizati.
Multi
cetateni ai Romaniei, in special tinerii, constientizeaza in principiu avantajele
constituirii lor intr-o asociatie non-profit pentru a-si promova idealurile sau
a-si apara drepturile, dar se simt descurajati cand este vorba sa o infiinteze
concret, si astfel nu isi pot valorifica practic dreptul de libera asociere
prevazut de Constitutie, iar societatea civila din Romania ramane slaba si prea
putin organizata.
Pe
acest fond prolifereaza si fenomenul inmultirii structurilor ce imbraca din
punct de vedere juridic forma de ONG-uri, dar nu sunt rodul exercitarii de
catre cetateni a dreptului de libera asociere, ci creatii ale institutiilor
publice sau operatorilor economici, ba adesea chiar masti ONG-istice,
nelegitime ca scop real urmarit, a unor firme sau partide, autoritati publice
sau grupuri de interese de diverse genuri. Profitand de slabiciunea societatii
civile propriu-zise, aceste categorii ajung sa o eclipseze si sa fie confundate
cu ansamblul sau considerate ca fiind reprezentative pentru societatea civila
in general, tendinta ce poate fi combatuta si prin sprijinirea infiintarii de
ONG-uri rod al vointei asociative a cetatenilor obisnuiti.
Dorind
sa intareasca sectorul ONG in general si cel activ in domenii similare cu ale
sale (turistic, sportiv, civic, ecologist si de tineret) in special, CCN a
ajutat in ultimii 20 ani peste 100 de alte organizatii neguvernamentale sa se
infiinteze si sa isi obtina personalitate juridica, punandu-le la dispozitie,
in mod gratuit, informatii si modele de documente si impartasindu-le propria
experienta si din experienta profesionala a avocatilor membri ai clubului si
din informatiile acumulate in cadrul numeroaselor dezbateri din workshopruri,
conferinte si forumuri judetene si nationale ONG la care CCN a fost
coorganizator sau participant si unde legislatia ONG a facut obiectul multor
dezbateri.
CCN,
desi organizatie locala, cu resurse modeste si misiune axata in principal pe
alte domenii, a incercat astfel sa umple un gol, pentru ca a constatat ca alte
organizatii nu au facut-o sau nu in mod constant / pe termen lung, desi prin
nivelul lor national, misiunea si resursele disponibile ar fi fost de asteptat
sa se ocupe mai bine cantitativ si calitativ de aceasta problema - a se vedea
de exemplu cazul unor cunoscute fundatii cu sediul in Bucuresti a caror
denumire si scop vizeaza chiar dezvoltarea societatii civile si acordarea de
asistenta pentru ONG-uri...
Activand
insa pro bono si numai pe baza de voluntariat, timpul nu a permis CCN sa se
ocupe individual in mod adecvat de fiecare care i se adresa, astfel ca, pentru
a putea sprijini eficient un numar mai mare de persoane, am reunit elementele
importante si comune intr-un "ghid practic" distribuit gratuit in
format electronic, initial la cerere, ulterior si prin plasarea pe Internet
pentru libera descarcare de catre cei interesati.
O
prima editie a fost realizata de noi la sfarsitul anilor '90, bazata pe
legislatia care era in vigoare in acel moment (Legea 21 / 1924), dar care s-a
modificat in anul 2000 si a facut ca acea prima editie a ghidul sa isi piarda
in buna masura actualitatea, deoarece modificarile legislative au fost ample
fata de legislatia interbelica, desi nu pozitive in toate privintele, pentru
ca, in ciuda demersurilor multor ONG, inclusiv ale noastre, noua legislatie, si
anume Ordonanta Guvernului nr. 26 / 2000, a fost emisa sub forma unui text
incropit la repezeala, cu multe lipsuri si contradictii si prevederi
defavorabile ONG-urilor.
Am
lansat ulterior a doua editie, aliniata noii legislatii susmentionate, apoi in
2012 am lansat si treia editie, dupa intrarea in vigoare a noului Cod Civil si
diverse modificari ale OG 26 / 2000, inregistrandu-se un interes ridicat si
aprecieri pozitive din randul beneficiarilor.
Intrarea
in vigoare a noului Cod de procedura civila si a noii legislatii privind taxele
judiciare de timbru si a unei noi serii de modificari ale OG 26 / 2000 a facut
necesara o noua actualizare a ghidului, avem ca avem placerea sa prezentam a patra
editie, si ea revizuita si completata fata de editiile precedente.
Subliniem
ca editarea acestui ghid, la fel ca in cazul editiilor precedente, nu a fost
facuta in cadrul vreunui proiect specific si nu a beneficiat de nicio
finantare, si s-a facut exclusiv pe baza de voluntariat, dar are un nivel
ridicat calitativ, spre deosebire de maI multe alte ghiduri practice de
infiintare ONG, ce au fost editate in ultimele doua decenii de alte ONG sau
alte persoane juridice sau fizice, si sunt si ele accesibile gratuit pe
Internet, dar din pacate nu doar ca multe nici nu au mai fost actualizate in
timp, dar erau din start destul de sumare si / sau cu multe lipsuri sau erori,
desi unele au plagiat copios ghidurile noastre.
Speram
ca demersul sa fie util multor cetateni care doresc sa infiinteze un ONG, si
suntem convinsi ca el va fi util si persoanelor juridice de orice fel care
urmeaza sa initieze sau sa devina membre in asociatii non-profit si, nu in
ultimul rand, si multor avocati si notari care, desi sunt profesionisti ai
dreptului, nu sunt atat de familiarizati si informati cu privire la aceasta
subramura care s-a bucurat de mai putina atentie in curriculele universitare,
in doctrina juridica si in jurisprudenta si unde practica inregistreaza mari inconsecvente
si deficiente.
Subliniem
ca, in mod evident, acest ghid este doar un pas necesar, dar nu suficient
pentru limpezirea teoretica si practica a problemei infiintarii de asociatii
non-profit, fiind necesara in viitor o ampla revizuire a actualei legislatii si
totodata o vasta campanie de clarificari a multor aspecte si de informare a
cetatenilor, avocatilor, notarilor si magistratilor pe acest subiect esential
pentru buna functionare a unui stat democratic, ce necesita imperios o
societate civila bine articulata cantitativ si calitativ.
Cluj-Napoca, 4 mai 2014
av.Radu Mititean
director executiv - Asociatia
turistica sportiva civica si ecologista CLUBUL DE CICLOTURISM
"NAPOCA" (CCN)
ANEXA:
=============================
CUPRINS
al "Ghidului practic pentru infiintarea asociatiilor"
editat de CCN Cluj-Napoca, mai 2014
1. Introducere
2. Pregatiri
3. Demersuri preliminare si
de informare
4. Obtinerea dovezii
disponibilitatii denumirii
5. Obtinerea cazierelor
fiscale ale viitorilor membri fondatori
6. Constituirea oficiala a
asociatiei
6.1 Precizari generale
6.2 Precizari cu privire la
membrii asociatiei
6.3 Precizari cu privire la
organele de conducere
6.4 Problema
reprezentantului legal si a conducatorului executiv al asociatiei
6.5 Precizari cu privire la
organul de control
6.6 Precizari privind
patrimoniul initial
6.7 Precizari privind
eventualele activitati economice
7. Atestarea avocatiala a
actelor constitutive
8. Certificarea existentei
patrimoniului initial
9. Stabilirea si dovada
existentei sediului
10. Plata si dovedirea
achitarii taxei judiciare de timbru
11. Depunerea dosarului la
judecatorie
12. Judecarea cererii de
inscriere in vederea dobandirii personalitatii juridice
13. Comunicarea si
definitivarea hotararii judecatoresti
14. Proceduri ulterioare
14.1 Confectionarea unei
stampile rotunde
14.2 Obtinerea
certificatului de inregistrare fiscala
14.3 Angajarea unui contabil
14.4 Activarea contului
bancar
14.5 Recuperarea
patrimoniului initial depus la alta banca
14.6 Achizitionarea
formularisticii financiar-contabile obligatorii
14.7 Aflarea numarului de
inregistrare in Registrul National ONG
14.8 Luare in evidenta
diverselor autoritati publice
15. Anexe
Anexa 1: Model de Act
Constitutiv
Anexa 2: Model de
Statut
Anexa 3: Formular-tip
pentru Cerere pentru acordarea disponibilitatii denumirii
Anexa 4: Model de
Dovada a disponibilitatii denumirii emisa de Ministerul Justitiei
Anexa 5: Formular-tip
pentru Cerere de inscriere
Anexa 6: Model de Cerere
de definitivare si eliberare copii legalizate ale incheierii civile
Anexa 7: Model de
Cerere de emitere a Certificatului de inscriere
Anexa 8: Model de
Cerere de eliberare extras din Registrul Asociatiilor si Fundatiilor
Anexa 9: Model de
Certificat de inscriere emis de judecatorie
Anexa 10: Model de Cerere de
comunicare a numarului de inscriere in RNPJFSP
Anexa 11: Model de
Notificare catre ONPCSB
Anexa 12: Model de Cerere de
luare in evidenta autoritatii de resort
Anexa 13: Model de Cerere de
luare in evidenta ca parte interesata cf.Legii 52 / 2003
Anexa 14: Ordonanta
Guvernului nr. 26 / 2000 privind asociatiile si fundatiile (extras)
Anexa 15: Codul Civil
(extras)
16. Prezentarea editorului
17. Prezentarea autorului
=============================
civic,
comunicat,
ONG,
publicatie
|