•2/28/2015 11:32:00 p.m.
Asociatia
turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL
DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str.
Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457
Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel.
0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF:
5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
=================================
SEMNE DE INTREBARE
PENTRU
STRATEGIA CLUJULUI
2014 - 2020
1. Ce
ar trebui sa fie o strategie de dezvoltare locala
Orice
municipalitate, dincolo de programele electorale ale primarilor si
consilierilor locali, de bugete anuale si diverse proiecte, pentru a nu lucra
haotic sau pur conjunctural, este bine sa aiba o viziune de viitor si o
strategie pe termen mediu, pe baza careia sa isi stabileasca obiective si sa
isi dezvolte proiecte multianuale, iar ceea ce se face sau se propune sa fie
coerent, coroborat si sa se inchege intr-un tot unitar.
Pentru
a fi viabile, aceste strategii de dezvoltare locala ar trebui sa intruneasca un
sprijin politic cat mai larg si un sprijin public pe masura, sa fie un document
comun care sa uneasca si coaguleze comunitatea si reprezentantii ei, iar
pluralitatea politica si ideile diferite sa se manifeste in modul de
implementare a strategiei, nu fiecare grup politic sau social sa aiba strategia
lui pe care sa incerce sa o impuna localitatii respective la concurenta si in
opozitie cu variantele celorlalti.
Strategiile
de dezvoltare locala pot purta diverse denumiri si pot avea abordari diferite, existand
multe teorii si modele in domeniu, dar trebuie sa intruneasca o serie de
caracteristici si sa indeplineasca o serie de cerinte esentiale pentru a isi
merita numele, indiferent de ce varianta de metdologie concreta se alege pentru
elaborararea lor, de gradul de externalizare de cate autoritatea publica locala
a procesului de elaborare a documentelor si de cat de dispusi sunt in sinea lor
decidentii la un proces transparent si corect, de substanta si nu de fatata.
Aceste
documente de planificare strategica nu se elaboreaza izolat de altele, ci
trebuie sa tina cont de documentele de planificare strategica generala sau
sectoriala la nivel superior ( zona metropolitana, judet, regiune de dezvoltare,
nivel national, nivel UE) si sa fie corelate cu altele la nivel local, in
sensul ca, in mod normal, pe strategia de dezvoltare locala ar trebui sa se
bazeze planurile urbanistice generale, planurile de amenajarea teritoriului,
planurile de mobilitate si marile proiecte publice de infrastructura,
facilitatile fiscale si liniile de finantare din bugetul local si alte asemenea
elemente definitorii, iar mediul de afaceri ar trebui sa tina si el cont de
strategia locala, pentru a alege in concordanta cu aceasta tipul de investitie
intr-o anumita localitate sau zona.
O
strategie trebuie sa fie un document practic, un instrument de lucru, pe masa
oricarui decident, care sa verifice pentru fiecare idee, proiect, program,
hotarare care urmeaza sa o elaboreze, avizeze sau adopte, daca se incadreaza in
strategia in cauza si, daca nu, sa renunte sau sa faca modificari sau sa
fundamenteze si argumenteze serios de ce ar trebui in acel caz totusi continuat
pe o linie care nu concorda cu strategia si de ce acea exceptie corelata cu
eventuale alte exceptii, totusi nu rastoarna in ansamblu strategia adoptata si
eventual revizuita periodic...
De
aceea, o strategie propriu-zisa ar trebui sa fie un document concis, clar,
generic, enuntiativ, la nivel de principii, nu de elemente concrete si cifre,
dar care sa permita ca pe baza lui sa se verifice usor oportunitatea
proiectelor si initiativelor concrete. O strategie trebuie desigur sa aiba o
documentatie de fundamentare, care sa cuprinda analize serioase ale situatiei
actuale, evolutiei trecute, scenariilor viitoare posibile in diverse ipoteze,
valorilor si nevoilor obiective si subiective ale comunicatii, resurelor etc. precum
si linii directoare si inventare de masuri si planuri de implementare. Dar
toate acestea nu trebuie confundate cu strategia propriu-zisa.
Dupa
cum s-a vazut in trecut si se vede si in prezent, toate aceste principii,
binecunoscute dealtfel municipaltiatii si celor care elaboreaza concret
strategiile de dezvoltare locala pentru municipiul Cluj-Napoca, desi uneori
chiar invocate expres prin textele introductive, sunt nesocotite in realitate
si fac ca si in acest domeniu, practica sa fie departe de intentiile bune declarate.
2. Viciere
a procedurii si continutului strategiei de dezvoltare locala pentru municipiul
Cluj-Napoca 2007-2013 - un precedent periculos si actual
Municipiul
Cluj-Napoca este unul dintre orasele care a avut o strategie de dezvoltare locala
aprobata pentru perioada 2007-2013, nascuta greu, adoptata tardiv, cu multe
contorverse si vicii de procedura, de exemplu in privinta consultarii
publicului si societatii civile, rezultand in final un document de cateva sute
de pagini, elaborat de un colectiv ramas anonim, care se zvonea ca este in
principal cu componenta de provenienta universitara, nu din administratia
publica, document aprobat de Consiliul Local a municipiului Cluj-Napoca prin
HCL 353 / 26.06.2007, foarte discutabil ca structura (de exemplu a fost complet
eliminat capitolul dedicat transportului / mobilitatii urbane).
Cea
mai mare parte din prevederile acelei strategii au ramas litera moarta, nefiind
respectate respectiv transpuse in practica masurile concrete, dar multe nici nu
aveau cum, nefiind adecvat fundamentate din cauza viciilor procesului de
elaborare - mai ales deficientelor de consultare publica - dar posibil si unor
influente oculte care au dorit sa deformeze rezultatele. Si nici nu pare sa fi
fost practic utilzat acel document de planificare strategica asa cum ar fi
trebuit, ci pare sa fi fost doar un instrument momentan de imagine (PR /
propaganda) care a fost ulterior "pus pe raft". O analiza mai
detaliata a acestor aspecte de trista amintire nu face obiectul prezentului
document.
Asociatia
turistica, sportiva, civica si ecologista CLUBUL DE CICLOTURISM NAPOCA (CCN) a
incercat in perioada 2005-2006 sa se implice in elaborarea acelei strategii de
dezvoltare locala 2007-2013 si a solicitat oficial includerea in mai multe
grupuri de lucru, neprimind vreodata vreun raspuns, nici pozitiv nici negativ,
nereusind practic sa participe efectiv la reuniunea vreunui grup de lucru care
sa fi functionat efectiv ( am primit cu o seara inainte invitatia la ceea ce
aveam sa aflam ca a fost prima si ultima reuniune a grupului de lucru pe teme
de tineret, la care a mai fost o singura alta organizatie de tineret) si
reusind doar sa trimitem pozitii scrise fata de mai multe capitole ( urbanism
si dezvoltare urbana, mediu, tineret, turism, sport, civic / ONG) si sa
participam la cateva pretinse dezbateri publice (care au fost de fapt audieri
publice, si despre care nu s-a putut afla ulterior daca s-au acceptat elemente
de modificare sau completare propuse si dezbatute in cadrul acestora).
De
exemplu, din propunerile pentru capitolul de strategie locala in domeniul
mediului, elaborate de CCN si care au fost sprijinite de mai multe alte ONG de
mediu, sub egida coalitiei ECO-CLUJ, Primaria practic nu a preluat mai nimic in
capitolul respectiv, dar a anexat propunerea noastra al documentul final de
strategie, cu titlu "propuneri din partea societatii civile", ceea ce
este procedural un nonsens, neputand sa ai o strategie cu mai multe variante
dintre care fiecare sa isi aleaga ce vrea... Si, culmea indraznelii, Primaria a
pretins ulterior ca CCN ar fi fost acceptat in unele grupuri de lucru, ba chiar
ca a participat la lucrarile celui de sport de exemplu, desi nu am delegat
vreodata pe cineva din partea asociatiei si nu am stiut de vreo sedinta...
CCN
nu s-a descurajat si a sperat ca macar la urmatoarea strategie de dezvoltare
locala sa fie acceptat si consultat, mai ales ca are cunoscuta si recunoscuta
competenta, interesul si implicarea. Dar nu a fost sa fie, aflandu-se din nou
initial neoficial ca Primaria din nou "externalizeaza" procesul de
elaborare, dar si -net ilegal- cel de consultare publica.
3. Strategia
de dezvoltare a municipiului Cluj-Napoca 2014-2020 - boli vechi la documente
noi
Primaria
municipiului Cluj-Napoca nu pare sa doreasca sa evite greselile trecutului - in
ipoteza ca deficientele de continut si mai ales cele procedurale la elaborare
sau adoptare a strategiei pentru 2007-2013 au fost erori, si nu abuzuri comise
cu intentie.
Astfel,
printre altele, din nou rezulta ca nu s-a alocat niciun leu pentru acest
document de planificare strategica care este totusi cel mai important document
de politica publica pentru sapte ani, ci Primaria, care a alocat sume mari
pentru documente mult mai putin importante. a cautat sa obtina elaborarea strategiei
locale pe spate ani tot pe baza exclusiv de voluntariat, ceea ce este
nerealist, raportat la complexitatea problematicii si a entitatilor ce trebuie
implicate, daca se doreste un rezultat de calitate. In aceeasi lipsa de
transparenta, a pasat unei universitati elaborarea pro bono a draftului de
document, fara sa impuna niste minime masuri procedurale de transparenta si
participare publica, de asigurare a diversitatii si reprezentativitatii, ci
lasand practic mana libera acelor colaboratori volutari, si nici macar uniform
pentru tot documentul, ci permitand fiecarui grup de lucru abordare proprie,
ceea ce clar nu permite realizarea unui tot unitar coerent.
Procesul
se pare ca a inceput tarziu si este in mare intarziere. In mod normal analiza
implementarii strategiei precedente si studiile de fundamentare a noii
strategii trebuiau facute deja de prin 2011, si primul draft de document
trebuia finalizat in 2012, astfel ca in 2013 sa se ajunga deja la dezbaterea
publica concreta a elementelor conturate ca neclare sau controversate in
drafturile documentelor de planificare strategica pentru 2014-2020, incat
strategia sa se poata aproba prin hotarare a consiliului local cel tarziu spre
finalul anului 2013 si pe baza ei sa se elaboreze si alte documente de planificare,
cum sunt Planul de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD) sau Planul Urbanistic
General (PUG).
Din
nou a fost rasturnata ordinea fireasca a lucrurilor, ajungandu-se exact invers:
Avem PUG recent aprobat, si acela cu multi ani intarziere, urmeaza abia aprobarea
strategiei de dezvoltare locala si probabil dupa aceasta si a PMUD, desi din
punct de vedere logic este aberant aceasta succesiune. In plus, nu doar ordinea
cronologica, ci si cronologia concreta este grav viciata: O scurta informare
publica pe site-ul Primriei, cu indicarea grupurilor de lucru, nu si a datelor
de contract, a fost prin vara anului 2013. Prima intalnire a coordonatorilor
grupurilor de lucru pentru strategia de dezvoltare a fost organizata, conform
chiar comunicatelor Primariei, abia in septembrie 2013. Drafturi de capitole au
fost facute publice abia prin primavara anului 2014, si nu pe site-ul
Primariei. Un prim draft de strategie a fost facut public abia in vara anului 2014
iar o prima varianta de proiect de HCL de
aprobare a strategiei a fost facut public abia spre final de 2014, cu un an
intarziere fata de cand ar fi fost ultima data rezonabila.
Mai
mult, proiectul de hotarare de aprobare a strategiei 2014-2020 a fost promovat
la finele anului 2014 cu incalcarea grava a prevederilor Legii 52 / 2003
privind transparenta decizionala in administratia publica, nefiind notificate
din oficiu ONG care s-au inregistrat ca parte interesata ( CCN de exemplu este
de peste un deceniu notificat conform prevederilor art.6 din Legea 52 / 2003,
fapt sistematic ignorat de municipalitate), nerespectandu-se termenul de minim
30 zile intre data publicarii proiectului si data supunerii spre avizare, nici
cel de 10 zile in care publicul poate face observatii si solicita dezbatere
publica.
Din
acest motiv, CCN s-a vazut din nou fortat, la asa-zisa dezbatere publica din 17.12.2014
(care putea fi considerata cel mult o audiere publica, neintrunind cerintele
legale de dezbatere publica), desi nu ne dorim sa fim in conflict cu
administratia locala ci sa colaboram in interesul comunitatii, sa someze
Primaria sa nu supuna spre aprobare strategia, pentru ca nu s-au respectat
pasii necesari, si sa organizeze o dezbatere publica a acestuia cu respectarea
prevederilor legale.
Primaria
insa a persistat in ilegalitate si, ignorand solicitarile CCN verbale ale CCN dar
si a altor ONG cu ocazia acelei pseudodezbateri, a introdus pe ordinea de zi a
sedintei Consiliului Local din 22.12.2014, la pct.11, si proiectul de HCL de
aprobare a strategiei, fara a se fi remediat nici in fond vreuna din problemele
anterior semnalate, dincolo de viciul procedural insurmontabil, iar proiectul
propriu-zis de HCL nu era publicat in concret pe site-ul Primariei nici macar
cu trei zile inaintea sedintei, desi legea impune minim 30 zile lucratoare!
Prin
urmare, in 19.12.2014, CCN a depus prin Registratura Primariei, atat in atentia
Primarului cat si a Consiliului Local, somatia de scoatere a proiectului de pe
ordinea de zi, cu textul redat in anexe. In sedinta din 22.12.2014, insa, la care
a participat si reprezentantul legal CCN, Primarul, ca initiator al proiectului
de HCL, dupa discutii tensioante, a refuzat sa il scoata de pe ordinea de zi,
si a si indus in eroare consilierii, afirmand expres in plen ca procedura
legala a fost respectata si, mai mult, ca de fapt nici nu s-a depus nicio
cerere in acest sens, acuzand implicit in public de miniciuna reprezentantul
CCN. A fost nevoie sa multiplicam si sa distribuim presei si consilierilor, in
timpul sedintei de Consiliu Local, notificarile cu stampila, numarul si data de
inregistrare a notificarilor, ca in final consilierii locali sa decida, in fata
evidentei ilegalitatii, ca proiectul nu poate fi pus la vot.
Ca
de obicei, minuta acelei sedinte si procesul-verbal, publicate pe site-ul Primariei,
sunt departe de a reflecta corect discutiile purtate, ele mascand, ca in multe
alte ocazii, luarile de pozitie care puneau in lumina proasta Primarul sau alti
reprezentanti ai municipalitatii, precum si afirmatiile reprezentantilor
municipalitatii care s-au dovedit ulterior ca neavand acoperire in realitate,
fapt ce constituie dealtfel si o explicatie logica pentru mentinerea unui
sistem de inregistrare audio primitiv, pe casete audio si cu microfonie
neperformanta, care permite invocarea pretextului ca pasajul
"firbinte" al discutiilor "nu s-a inregistrat" sau
"neinteligibil" sau "se termina banda" si ca inregistrarea
audio nu poate fi facuta publica sau furnizata la cerere in format digital si
nici nu se pot face copii de calitate (cum a pretins recent Primaria referitor
la inregistrarea dezbaterii publice din 08.01.2015 privind un alt HCL
"fierbinte" unde minuta intalnirii, publicata de Primarie, ar putea
fi vazuta ca un sistematic fals prin omisiune, dat fiind caracterul evident
selectiv a ce s-a refelectat si ce nu in cuprinsul ei din luarile de pozitie).
Ca
urmare a nesupunerii la vot in 22.12.2014, executivul municipaltiatii a fost
fortat sa repuna formal proiectul in dezbatere publica, postand un anunt in
acest sens in 29.12.2014 la http://www.primariaclujnapoca.ro/dezbateri-publice.html
cuprinzand proiectul de HCL privind aprobarea Strategiei de dezvoltare a
municipiului Cluj-Napoca 2014 - 2020, cu precizarea că sesizarile,
observatiile, punctele de vedere cu privire la acest proiect de HCL se pot
depune la Primarie prin registratura sau se pot trimite prin e-mail la adresa
de email:consultarepublica@primariaclujnapoca.ro pana in 12.01.2015.
CCN
a depus in acel termen indicat, de 12.01.2015, prin e-mail, si ulterior si prin
registratura pe suport de hartie, o solicitare oficiala de organizare a unei
dezbateri publice, precum si un set de 12 pagini de observatii si propuneri
privind proiectul de strategie.
In
cadrul observatiilor respective, am reiterat criticile privind formatul si
forma actuala concreta a proeictului de strategie, procedura de elaborare, de
consultare publica si de supunere spre adoptare, si am formulat pozitii privind
necesare modificari si completari la o serie de capitole, precum cel dedicat
vietii asociative / sectorului ONG, cel de mediu, de urbanism / planificare
spatiala, celor de leadership regional, turism, de sport si de sanatate
publica.
Prima
reactie a Primariei la solicitarea noastra din 12.01.2015 de dezbatere publica
si la observatiile formulate, au fost doua e-mail-uri din 28.01.2015 dimineata,
in care ni se preciza ca documentul nostru cu observatii la proiectul de
strategie, depus in 12.01.2015, a fost inregistrat la Primarie cu numarul 35140/1/28.01.2015
respectiv 35145/1/28.01.2015, si inca un e-mail in dupa-amiaza acelei zile in
care ni se preciza, fara a avansa vreo data, ca vor da curs solicitarii de
organizare a unei dezbateri publice si ne vor anunta dupa ce vor stabili data.
Dupa
protestele noastre si o noua runda de corespondenta scrisa si telefonica,
Primaria a comunicat in 29.01.2015, ca a fost o eroare, ca de fapt inregistrase
documentele in 13.01.2015, si ca eronat le-a mai inregistrat inca o data in
28.01.2015, dar ca va conexa numerele de inregistrare la cele initiale.
Au
urmat alte saptamani de tacere din partea Primariei, pana in 25.02.2015, cand Primaria
Cluj-Napoca a transmis catre CCN prin e-mail invitatia de participare la
dezbaterea publica a proiectului de HCL privind aprobarea strategiei de
dezvoltare a municipiului pentru 2014 - 2020, si a publicat apoi si pe website
anuntul, dezbaterea urmand sa aiba loc in 02.02.2015 ora 17:00 la Primarie.
Proiectul de HCL si referatul de aprobare este insa nemodificat, tot cel din
2014, si la fel si draftul de strategie, acel megadocument de peste 1200 de
pagini, de zeci de MB, si fara un cuprins centralizat care sa permita macar
orientarea.
Verbal
s-a facut promisiunea ca eventual se vor face modificari dupa dezbatere, in
lumina concuziilor acesteia. Si recent am primit si cateva precizari scrise
respectiv telefonice de la doua din grupurile de lucru care au elaborat doua
din capitolele la care CCN a formulat observatii si propuneri, semn ca Primaria
a transmis probabil coordonatorilor acelor grupuri de lucru observatiile
noastre. Asa ca nu ne ramane decat sa participam la acea dezbatere si sa speram
ca ea va decurge in sfarsit in mod legal si firesc, si ca va fi urmata de
revizuirea adecvata a proiectului de strategie, in sensul aducerii lui la un
format mai unitar intre capitole si mai accesibil si utilizabil practic, prin
realizarea, dincolo de corecturile, completarile si reformularile necesare, si
a unui cuprins centralizat si detaliat si mai ales a unei sinteze de maximum
cateva zeci de pagini, care sa cuprinda viziunea si strategia propriu-zisa
generala si sectoriala, separata de partea de fundamentare respectiv de
propunerile de implementare, si sa se si constituie acele grupuri de lucru
permanente care sa urmareasca implementarea strategiei si sa informeze periodic
Consiliul Local si publicul privind stadiul implementarii.
4. Ce
ne rezerva viitorul
Viitorul
apropiat va arata daca Primarul si Consiliul Local al municipiului Cluj-Napoca
accepta in sfarsit, in ceasul al 13-lea,
sa aiba o abordare serioasa a problemei strategiei de dezvoltare locala
pentru 2014-2020, sau raman la formula de pana acum a rezumarii la adoptarea
unui document stufos si nepractic, bun de bifat mediatic / politic / electoral
ca a fost adoptat, cu invocare pretextului ca a fost intocmit pe baza de
voluntariat si deci nu pot fi mari pretentii calitatative, si apoi pus pe un
raft si ignorat in urmatorii ani, cum s-a intamplat cu strategia de dezvoltare
locala pentru perioada 2007-2013, istorie trista ce nu ar trebui repetata daca
se doreste o dezvoltare durabila a municipiului Cluj-Napoca.
Cluj-Napoca,
28 februarie 2015
Radu
Mititean
director
executiv CCN
ANEXE:
Anexa 1:
Observatii CCN din 12.01.2015 la proiectul de HCL
privind strategia de dezvoltare locala Cluj-Napoca pentru 2014-2020 (document separat, in format .pdf)
Anexa 2:
Cerere CCN din 12.01.2015 de organizare a unei
dezbateri publice a proiectului de HCL privind strategia de dezvoltare locala
Cluj-Napoca pentru 2014-2020 (document separat, in format .pdf)
Anexa 3:
Somatie CCN din 19.12.2014 de scoatere de pe ordinea
de zi a sedintei de Consiliu Local Cluj-Napoca a proiectului de HCL privind
strategia de dezvoltare locala Cluj-Napoca pentru 2014-2020 (document separat,
in format .pdf)
Articolul in format .pdf: