•7/23/2017 03:34:00 p.m.
Asociatia turistica sportiva
civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM
"NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133
ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
=================================
MARAMURES FAMILY BIKE CAMP
2017 LA FINAL
Cinci zile de cicloturism montan,
turism cultural si drumetie in muntii Gutai
Clubul
de Cicloturism NAPOCA (CCN) a incheiat o noua editie a minitaberei anuale de
turism montan biciclistic si pedestru FAMILY BIKE CAMP, care a vizat in acest
an Maramuresul, cu accent pe munii Gutai, si cu o accentuata componenta
culturala adaugata celei de turism activ si sport montan.
Timp
de cinci zile, cei peste 50 de participanti, membri si simpatizanti CCN si apartinatori
ai acestora, inclusiv multi copii, au parcurs trasee in circuit, cu baza la
Budesti, prin muntii Gutai, precum si la poalele acestora, in depresiunea
Maramuresului si Lapusului, bucurandu-se de o parte din numeroasele valori
deosebite naturale si culturale, inclusiv diverse arii naturale protejate, chei,
formatiuni stancoase, dar si biserici de lemn monument istoric, manastiri,
arhitectura traditionala, port popular si obiceiuri inca vii in perioada
sarbatorilor.
Participantii
au parcurs pe mountain bike-uri, impartiti pe echipe, in total peste 400 de km
si urcand in total o diferenta de nivel de peste 4000 metri, pe drumuri
forestiere, pastorale si de caruta si poteci pe care le-au pedalat, testandu-le
si documentandu-le ca accesibilitate cicloturistica, iar altii au strabatut pe
jos zeci de kilometri de poteci, verificand si starea marcajelor si
amenajarilor turistice.
Printre
obiectivele vizitate s-au numarat Creasta Cocosului, Cheile Tatarului, Taurile
Chendroaiei si Taul Morarestilor, manastirile Rosia si Barsana, bisericile de
lemn din Budesti, Breb, Desesti, Harnicesti, Plopis, Surdesti si Leschia, statiunile
turistice si balneoclimaterice Ocna Sugatag, Izvoarele, Mogosa, Cavnic, Suior,
memorialul Sighet, cimitirul vesel de la Sapanta, complexul tehnic traditional
din Desesti si alte atractii turistice.
Ne-am
reconfirmat ca prin satele se mai pot intalni inca destule gospodarii
traditionale, insa arhitectura populara si peisajul original sunt sub asediu.
Fie al parasirii, vechile constructii fiind abandonate, napadite de vegetatie
si in curs de daramare, fie al invaziei de betoane, azbociment, tabla si tigla
coloarata strident, fiind tot mai greu sa fotografiezi o casa traditionala
printre aberatiile ce infloresc cu evidenta incalcare a normelor urbanistice.
Am
remarcat starea relativ buna a majoritatii marcajelor si amenajarilor pentru
turismul pedestru, multumita si colegilor de la asociatia EcoLogic din Baia
Mare si serviciilor Salvamont din zona, fiind totusi puncte si portiuni unde
marcajele lasa de dorit si pot pune dificultati de orientare, lipsind semne de
marcaj si sageti in anumite puncte sensibile sau fiind aproape sterse sau
mascate de vegetatie, sau plasate pe variante de drum sau poteca ce au fost
intre timp abandonate si au devenit putin vizibile sau greu de strabatut.
Se
observa usor si diferentele foarte mari de flux turistic si notorietate intre
diversele trasee si obiective din zona, la fel si din punct de vedere al
serviciilor turistice, sate precum Breb sau obiective precum Creasta Cocosului
fiind destinatii foarte cautate de turisti romani si straini, pe cand in alte
cazuri turismul este inca o exceptie exotica. Unele amenajari mai vechi sunt
degradate, cum e statiunea Izvoarele, altele noi sunt nefunctionale, cum sunt o
serie de centre de informare turistica si grupuri sanitare, care stau incuiate
si cu panze de paianjen groase peste panourile care arata ca au fost realizate
cu fonduri UE.
De
remarcat este si existenta mai multor trasee marcate pentru cicloturism
utilizand metodologia propusa inca de acum 15 ani de Clubul de Cicloturism
"Napoca" dar a carei oficializare treneaza de peste un deceniu din
cauza blocarii de catre anumite autoritati publice a proiectului de Hotarare de
Guvern insusit si promovat de Ministerul Turismului. Chiar daca s-a utilizat acelasi semn de
marcaj, "C" unicolor, pentru trasee diferite care se intalnesc si
sunt de rang local, cat timp reteaua zonala nu este intregrata intr-una
regionala sau nationala, nu este o problema pentru cicloturisti, si face
aceasta zona a Maramuresului istoric una din putinele din Romania unde exista
deja o retea de trasee cicloturistice marcate, gratie initiativei si bunei
cooperari la nivel local, dovedita imposibila in alte zone din Romania in
aceasta faza de lipsa a unei legislatii specifice la nivel national. Detalii
despre rutele marcate se gasesc pe http://ecomaramures.com/cicloturism/trasee-de-bicicleta/
Majoritatea
drumurilor si marcajelor cicloturistice sunt in stare acceptabila, desi se
simte nevoie reimprospatarii si completarea unor marcaje si indicatoare disparute
la intersectii importante, si mai mult respect din partea autoritatilor si unor
localnici, care ignora uneori traseele, cum e cazul intersectiei din Feresti,
unde incepe superbul traseu spre Ocna Sugatag pe ruta fostei cai ferate, cu
inceputul drumului blocat de parapetii nou realizati pentru drumul national si
cu drumul apoi barat pe primul kilomentru de mai multe garduri electrice.
nesemnalizate, de pot fi un real pericol pentru turisti.
Am
avut prilejul sa constatam ca intensitatea taierilor de paduri, desi vizibila
si deranjanta, pare mai redusa decat in muntii Apuseni sau in Muntii
Maramuresului, fara a putea spune ca fenomenul taierilor nu afecteaza natura
sau turismul prin cantitatea, amplasarea si modul de exploatare adesea
salbatic. Este de remarcat ca si gunoaiele aruncate in mediul natural in
apropierea localitatilor sunt mai putine ca in alte zone, desi problema nu
poate fi declarata rezolvata. Eolienele si microhidrocentralele nu au lovit
natura in aceasta zona asa de puternic ca in alte masive, desi santierul
hidrotehnic de la Cheile Tatarului este o rana grava ecologic si peisagistic,
iar pseudoturismul de tip ATV / Enduro / Roving agreseaza si areale din aceasta
superba regiune iar ranile lasate de minerit inca nu s-au vindecat.
Mini-tabara
a avut, ca si in anii precedenti, si un rol formativ, unii participanti fiind
mai putin experimentati sau chiar incepatori in domeniul turismului montan pe
bicicleta sau pedestru, dar initiindu-se sau perfectionandu-se cu acest prilej.
A avut si un rol de educatie biciclistica si montana pentru numerosii copii
participanti, care, in ciuda varstei fragede, au facut si ei ture biciclistice
de zeci de kilometri pe drumuri nemodernizate, dar si excursii montane pe jos,
insotiti de regula de cate unul sau ambii parinti, iar multi au dormit in cort,
s-au catarat pe stanci, astfel ca actiunea si-a meritat denumirea de Family Bike
Camp pentru ca a avut si un accentuat caracter de turism familial, cu
participanti de la 5 la peste 80 de ani, pe langa caracterul de turism montan
activ nemotorizat si ecologic si cel de documentare si testare.
Sutele
de kilometri de track-uri inregistrate cu aparatura GPS si sutele de
waypoint-uri vor servi pentru corectarea si actualizarea hartilor existente si
formularea de propuneri de trasee cicloturistice in zona, care sa se integreze
in viitoarea Retea Nationala de Trasee Cicloturistice Marcate din Romania
(RNTCMR), iar miile de fotografii realizate vor servi la pregatirea unor
proiectii publice de imagini prin care CCN va populariza in toamna acestui an
superlativele turistice ale acestei zone.
Radu Mititean
director executiv CCN