•9/22/2017 08:14:00 p.m.
LEGEA BICICLETEI
lansare ca initiativa parlamentara
multipartinica a proiectului
initiat de ONG-uri in noiembrie 2016
Vineri
22 septembrie 2017 a fost lansata, cu ocazia Zilei Europene Fara Masini, initiativa
parlamentara multipartinica "LEGEA BICICLETEI", la care participa
deputati din majoritatea partidelor politice parlamentare, care au
acceptat propunerea facuta in toamna
anului trecut de grupul de ONG-uri care
au lansat ideea acestei legi si
carora li s-au alaturat alte zeci de organizatii ale societatii civile.
ONG-urile de biciclisti vor colabora cu
deputatii si senatorii ce se vor implica in concret in redactarea proiectului de
lege si vor promova si urmari si sprijini apoi sustinerea si adoptarea acestei
initiative legislative in comisii si apoi in plenul camerelor Parlamentului si
promulgarea ei de catre Presedinte. Speranta este ca proiectul va putea fi
redactat si depus pana la finalul primei sesiuni parlamentare din 2018 si sa
fie adoptat si sa intre in vigoare inainte de sfarsitul actualei legislaturi
parlamentare.
Legea
Bicicletei va stabili principii si va contine masuri adecvate de promovare a
utilizarii bicicletei in scop utilitar, recreativ, turistic si sportiv, pe
mai multe planuri, in principal legislativ si institutional, intr-un mod
coerent si integrat, pentru ca abordarea cu pasi mici si disparati de pana acum
s-a dovedit ineficienta. Ea va asana multiplele neajunsuri ale cadrului
normativ actual, ca parte a efortului legislativ de incurajare a unei
mobilitati durabile, a unui sistem de transport mai putin poluant si a unui
stil de viata mai sanatos si modern in Romania, in concordanta cu bunele
practici si tendintele la nivel european.
Conceptul
a fost lansat public in 28.11.2016
de un grup de initiativa ONG, alcatuit din sase organizatii ale biciclistilor, care au
obtinut apoi sprijinul altor peste 40 de organizatii neguvernamentale si au
adresat un apel viitorilor parlamentari, de a sprijini si a se implica in
adoptarea acestei legi, conturandu-se deja, inainte si dupa alegerile
parlamentare din decembrie 2016, un nucleu multipartinic de initiativa
parlamentara, care va colabora cu acest grup ONG, punandu-se bazele concrete
ale acestei cooperari pentru redactarea proiectului legislativ, care, odata
maturat, va fi depus la Parlament si isi va urma etapele de consultare publica
si procedurile parlamentare de dezbatere si adoptare.
Reamintim
ca, in concret, potrivit viitoarei legi, promovarea utilizarii bicicletei va
fi declarata obiectiv de interes public si se vor aduce modificari
legislatiei rutiere, urbanistice, fiscale si din alte cateva domenii.
Propunerea de act normativ va prevedea si adoptarea unei strategii nationale
si a unui masterplan in acest sens. Vor fi create elemente
institutionale la nivelul autoritatilor centrale si locale care sa permita
coordonarea intre autoritati si adecvata interfata cu comunitatea, atat in
elaborarea masurilor cat si in punerea lor in practica. Detalii se gasesc in ANEXA.
Proiectul
nu va inlocui actualele initiative legislative probiciclistice aflate in
diverse faze ale procedurilor parlamentare, ci le va corela si va oferi verigile lipsa, pentru a se ajunge la un
cadru normativ coerent favorabil dezvoltarii circulatiei pe doua roti in scop
utilitar, turistic, sportiv si recreativ. Actualele proiecte punctuale vor
fi sprijinite deoarece au un rol important de deschizatoare de drum si de
constientizare a importantei bicicletei si ca obiect al preocuparilor
legislative in cadrul mai larg al promovarii dezvoltarii durabile.
Initiativa
"Legea Bicicletei" a fost lansata de Federatia Biciclistilor din
Romania (FBR), Asociatia Hai cu Bicla (HcB), Asociatia Green
Revolution (AGR), Asociatia Adevaratii Veloprieteni (AVR), Clubul de
Cicloturism "Napoca" (CCN) si Clubul Sportiv Nomad
Multisport, cooperand in cadrul Grupului de Lucru "Biciclisti"
(GLB).
Multumirile
ONG-urilor din GLB se adreseaza si personal semnatarilor comunicatului
parlamentar comun lansat tot astazi - deputatii Tudor Pop (USR), Carmen
Mihalcescu (PSD), Adriana Saftoiu (PNL), Valeriu Steriu (PMP) si Attila Korodi
(UDMR), dar si celorlalti parlamentari care si-au declarat sprijinul inca din
postura de candidat la alegerile din decembrie 2016 - actualii deputatii Adrian
Dohotaru si Cosette Chichirau (USR) si Marius Bodea (PNL) si senatorii Dan
Lungu si Allen Coliban (USR). Dorinta ONG-urilor este ca un numar cat mai
mare de parlamentari din tot spectul politic sa isi declare sprijinul pentru
ideea adoptarii unei asemenea legi, o invitatie in acest sens fiind
dealtfel lansata si de semnatarii comunicatului parlamentar.
Membrii
GLB si celalate ONG sustinatoare ale initiativei ”Legea Bicicletei” asteapta in
continuare ca si alte organizatii ale biciclistilor, ONG-uri de mediu,
operatori economici in domeniul biciclistic si alte entitati sa isi declare
sprijinul pentru aceasta initiativa comuna si sa se implice in promovarea ei.
Bucuresti,
22 septembrie 2017
Pentru
Grupul de Lucru "Biciclisti" (GLB):
Radu
Mititean - FBR si CCN , contact@biciclisti.ro 0744-576836
Raluca
Fiser - AGR , raluca.fiser@greenrevolution.ro
0722-200892
Mihai
Denes - AVR , mihai@adevaratiiveloprieteni.ro 0744-369403
Oana
Turturica - HcB , turturica.oana@gmail.com 0745-212004
Daniel
Sardan - NoMad , dan@nomadmultisport.ro
ANEXA:
Textul integral al apelului initial si
lista ONG sustinatoare ale initativei
====================================================
LEGEA BICICLETEI
Propunere a unor
organizatii ale biciclistilor
catre parlamentari
Incurajarea
folosirii bicicletei in scop utilitar, in principal ca mijloc de deplasare in
oras, precum si ca vehicul cu rol recreativ / turistic si sportiv, este in
ultimii ani declarativ acceptata de autoritatile publice centrale si locale si
mentionata in diverse documente de politici publice, ca o componenta importanta
a mobilitatii moderne, a turismului durabil si dezvoltarii sportului si unui
stil de viata activ si sanatos.
Insa,
dincolo de promisiuni, o promovare efectiva si de substanta a bicicletei
lipseste in continuare, si nici nu este cu adevarat posibila fara o modernizare
a cadrului legislativ actual, care este printre cele mai nefavorabile din
Europa in ceea ce priveste biciclistii. Demersurile facute in ultimele doua
decenii de organizatiile de biciclisti in directia modificarii sau completarii
anumitor acte normative in general nu au fost de succes notabil, inclusiv
pentru ca mereu se invoca dependenta de alte reglementari si nevoia de
corelare.
Acest
cerc vicios se poate rupe cel mai bine printr-o abordare integrata, prin
adoptarea unei legi care sa aduca in mod unitar si coerent necesarele
modificari si completari esentiale ale actualului cadru normativ cu rang de
lege in Romania, pentru a il pune in concordanta cu cerintele si bunele
practici la nivelul Uniunii Europene, urmand ca apoi Guvernul si ministerele sa
adapteze corespunzator, in mod coordonat, cadrul normativ cu rang de hotarare
de guvern si de ordin ministerial.
In
acest sens, subscrisele organizatii neguvernamentale preocupate de promovarea
utilizarii bicicletei in scop utilitar, turistic si sportiv, am lansat
initativa ”Legea Bicicletei” initial ca apel catre candidatii la alegerile
parlamentare din 11.12.2016, mentinut ulterior ca apel la actualii
parlamentari, la asumarea initierii unui proiect de lege pe aceasta tema,
redactarii lui cu consultarea noastra si a comunitatii biciclistilor in
general, si promovarii lui in Parlament cu sprijinul unui numar cat mai mare de
parlamentari, de dorit din intregul spectru politic.
Propunem
ca proiectul de lege sa cuprinda un capitol introductiv, care sa proclame
promovarea utilizarii bicicletei ca element de prioritate si importanta
nationala, in contextul eforturilor de promovare a mobilitatii durabile,
protectiei mediului, imbunatatirii calitatii vietii si sanatatatii populatiei,
sa statueze necesitatea abordarii multidisciplinare si transsectoriale si
adoptarii, prin Hotarare a Guvernului, a unei strategii nationale si a unui
masterplan pe 10 ani de promovare a utilizarii bicicletei in Romania, similar
practicilor din alte state europene.
Ca
masuri institutionale, consideram ca legea trebuie sa prevada crearea unui
consiliu interministerial si a postului de coordonator guveramental, cu rang de
subsecretar de stat, pentru coordonarea elaborarii si implementarii strategiei
si masterplanului, a proiectelor de acte normative cu rang de hotarare de
guvern si ordin ministerial si a coordonarii eforturilor la nivel de autoritati
locale. Este necesara si prevederea desemnarii in diverse ministere (MTur,
MDRAPFE, MAI, MTS, MTr, MAP) a cate unei persoane responsabile de probleme biciclistice, la fel si in anumite agentii
guvernamentale si companii nationale (IGPR, AN Apele Romane, Romsilva RA, CFR
Calatori, CNAIR etc.), in Agentiile de Dezvoltare Regionala si in consiliile
judetene si / sau regiile sau societatile publice judetene de administrare
drumuri judetene, precum si in aparatul de lucru al primarilor municipiilor
resedinta de judet si a sectoarelor
Bucurestiului.
De
asemenea, este necesara instituirea prin lege a unor structuri specifice
consultative, de tip grupuri de lucru si consilii consultative, la toate
nivelele, pe teme biciclistice, cu participare a ONG de profil si a
operatorilor economici activi in domeniu, si primirea unor reprezentanti ai
acestor categorii, cu titlu de invitat, in alte structuri interdisciplinare,
precum comisiile municipale de circualtie, comisiile de urbanism si amejanarea
teritoriului si alte asemenea.
Un
important capitol din viitoarea lege trebuie sa fie dedicat legislatiei
rutiere, si anume modificarii si completarii actualei OUG 195 / 2002 privind
circulatia pe drumurile publice, precum si a legislatiei privind siguranta
rutiera, inlaturand sau atenuand interdictii si limitari nejustificate precum
cea privind varsta minima de 14 ani pentru deplasarea pe bicicleta pe drumuri
publice sau anumite reguli privind circulatia bicicletelor.
Pe
linie de cicloturism, un capitol corespunzator al legii ar trebui sa modifice
si completeze prevederile din actuala Lege a turismului (OG 58 / 1998) pentru a
clarifica regimul juridic al ciclotraseelor, cadrul de administrare a acestora
inclusiv prin prevederea infiintarii unui Centru National de Coordonare
EuroVelo (CNCEVR) si instituirii Retelei Nationale de Trasee Ciclotruistice
Marcate (RNTCMR), si prevederi privind adoptarea, inr-un termen prestabilit, a
cadrului legal, la nivel de hotarare de guvern sau ordin ministerial, pentru
ghizii de cicloturism, cazarile probiciclistice, puncte noi de frontiera
speciale pt trafic turistic nemotorizat (pietonal si biciclistic), marcarea si
omologarea traseelor cicloturistice si alte asemenea.
Pe
linie de urbanism si amenajarea teritoriului, Legea Bicicletei ar trebui sa
modifice si completeze actuala Lege 350 / 2001, dispunand ca prin Regulamentul
General de Urbanism aprobat prin Hotarare a Guvernului sa se reglementeze si
tipul si numarul minim de faclitati pentru parcarea bicicletelor la si in
anumite tipuri de cladiri, prezenta de infrastructuri biciclistice pe anumite
artere si conexiuni si alte asemenea.
Un
alt capitol trebuie sa vizeze legislatia de transporturi si cea privind regimul
drumurilor, in sensul modificarii si completarii actualelor OG 43 / 1997
privind regimul juridic al drumurilor, OG 27 / 2011 privind transorturile
rutiere si OG 19 / 1997 privind transporturile, astfel incat si bicicleta sa
fie adecvat tratata in aceste acte normative, care la ora actuala o ignora.
Un
capitol al legii urmeaza sa fie dedicat legislatiei in domeniul constructiilor
si standardelor de profil, care sa
prevada un termen concret de adoptare de noi norme tehnice, prin Hotarare a
Guvernului si Ordin ministerial, dupa caz, in locul actualului sistem
nefunctional de normare prin standarde aprobate de Asociatia Romana pentru
Standardizare (ASRO).
Nu
in ultimul rand, legea ar trebui sa cuprinda un capitol privind aspecte
fiscale, si anume modificari de Cod Fiscal in sensul acordarii unor facilitati
fiscale, cum ar fi nivel redus TVA la comert si servicii biciclistice,
facilitati fiscale pentru angajatorii care vor sa incurajeze angajatii sa vina
cu bicicleta la serviciu sau sa utilizeze biciclete ca vehicul de serviciu, si
alte asemenea facilitati, existente in multe state dezvoltate.
Complementar
masurilor fiscale, legea ar trebui sa cuprinda prevederi privind instituirea,
prin hotarari ale guvernului, a unor programe de sprijin direct a cresterii
numarului de biciclete utilizate de populatie si de institutiile publice, cum
ar fi finantarea guvernamentala a unor programe gen "prima bicicleta"
sau dotare pe scara larga cu biciclete, ca vehicule de serviciu, a unor
angajati in sectorul bugetar sau din companiile publice, cum sunt lucratorii
postali sau politistii, si incurajarea achizitiei de biciclete in cazul
renuntarii la autoturisme vechi (daca se doreste totusi continuarea programului
”Rabla”).
Organizatiile
preocupate de promovarea utilizarii bicicletei au un nivel ridicat de informare
si expertiza pe aceste teme si isi ofera know-how-ul in mod voluntar celor care
doresc sa sprijine aceasta initiativa, atat pentru redactarea proiectului de
lege, cat si pentru gasirea de sustinatori si promovarea pe toate caile a
proiectului respectiv.
Asteptam
confirmarea de principiu a interesului pentru aceasta initiativa din partea cat
mai multor doamne si domni deputati si senatori, din intregul spectru politic.
De
asemenea, asteptam in continuare si din partea altor organizatii
neguvernamentale cu preocupari in domeniul promovarii utilizarii bicicletei,
sau a mobilitatii durabile, precum si din partea operatorilor economici de
profil si altor entitati, sa isi declare sprijinul pentru aceasta initiativa.
21.03.2017
Semneaza:
1. FEDERATIA BICICLISTILOR DIN ROMANIA (FBR)
prin
presedinte Radu Mititean
2. ASOCIATIA "GREEN REVOLUTION" (AGR)
prin
presdinte Raluca Fiser
3. ASOCIATIA "HAI CU BICLA" (HcB)
prin
far Oana Turturica
4. ASOCIATIA "ADEVARATII VELOPRIETENI"
(AVR)
prin
vicepresedinte Mihai Gabor Denes
5. CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA"
(CCN)
prin
director executiv Radu Mititean
6. CLUBUL SPORTIV NOMAD MULTISPORT (NOMAD)
prin
presedinte Daniel Sardan
Au
mai aderat la initiativa, ulterior lansarii ei, urmatoarele ONG:
7. FEDERATIA ROMANA DE CICLISM (FRC)
prin
presedinte Carol-Eduard Novak
8. ASOCIATIA PRO BIKE ADDICTION (PBA)
prin
presedinte Ioana Amariutei Popa
9. COMUNITATEA BICICLISTILOR DIN BUCURESTI (CCB)
prin
reprezentant Adrian Rista
10.
ASOCIATIA BIKE WORKS
prin
presedinte Silviu Negoita
11.
CLUBUL DE CICLISM SI ECOLOGIE IASIBIKE
prin
presedinte Iordana Leahu
12. ASOCIATIA ”BATE SAUA SA PRICEAPA IAPA”
prin
presedinte George Culda
13. ASOCIATIA ”CLUB SPORTIV TIBISCUS” (CST)
prin
presedinte Marius Karnyanszky
14. ASOCIATIA PRODUCATORILOR, IMPORTATORILOR SI
COMERCIANTILOR DE BICICLETE DIN ROMANIA (AsPIC)
prin
presedinte George Culda
15. CLUBUL SPORTIV ”SURMONT CLUB”
prin
presedinte Tiberiu Macaveiu
16. ASOCIATIA ”BRASOVUL PEDALEAZA”
prin
presedinte Robert Lazar
17. ASOCIATIA TURISMVERDE
prin
presedinte Constantin Serban
18. FUNDATIA PENTRU PARTENERIAT
prin
director Laszlo Potozky
19. ASOCIATIA ARIN
prin
director Codruta Nedelcu
20. ASOCIATIA TRANSILVANIA VERDE
prin
presedinte Kovacs Zoltan Csongor
21. ASOCIATIA ECOURI VERZI (AEV)
prin
presedinte Horatiu Emil Popa
22. ASOCIATIA ”TURA IN NATURA” (ATINS)
prin
presedinte Mihai Proca
23. FUNDATIA COMUNITARA MURES
prin
director executiv Gal Sandor
24. OUTHENTIC CYCLING ROMANIA
prin
director Mircea Crisbasanu
25. SOCIETATEA CARPATINA ARDELEANA Satu Mare
prin
presedinte Mark-Nagy Janos
26. FUNDATIA DE ECOLOGIE SI TURISM ”POTAISSA”
prin
presedinte Alin Rosca
27. ASOCIATIA DE ECOTURISM DIN ROMANIA (AER)
prin
presedinte Andrei Blumer
28. ASOCIATIA MIORITICS
prin
presedinte Mihai Dragomir
29.
CLUBUL SPORTIV "CLUJUL PEDALEAZA"
prin
presedinte Kertesz Jozsef Levente
30.
ASOCIATIA SIGURANTA AUTO
prin
presedinte Virgil Mihailovici
31.
FUNDATIA "TERRA MILENIUL III"
prin
presedinte Lavinia Andrei
32. ASOCIATIA "VISUM" PENTRU EDUCATIE
SI CULTURA
prin
vicepresedinte Adriana Hurjui
33.
ASOCIAȚIA PENTRU DEZVOLTARE URBANA
prin
presedinte Dan Patzelt
34.
ASOCIATIA ”VIITOR PLUS”
prin
vicepresedinte Mircea Ilie
35.
ASOCIATIA ”APROAPE DE NATURA”
prin
presedinte Bogdan Baniceru
36.
ASOCIATIA ”ECO-CIVICA”
prin
presedinte Nicolae Radulescu Dobrogea
37.
ASOCIATIA ”HARTA VERDE ROMANIA”
prin
presedinte Ciprian Samoila
38. ASOCIATIA PENTRU MOBILITATE METROPOLITANA
(AMM)
prin
director general Stefan Roseanu
39. ASOCIATIA "NEUER WEG"
prin
vicepresedinte Hans Hendrich
40. ASOCIATIA "GREENITIATIVE"
prin
presedinte Marius Ienculescu-Popovici
41. ASOCIATIA "AGENT GREEN"
prin
presedinte Gabriel Paun
42. CENTRUL REGIONAL DE PROTECTIA MEDIULUI
ROMANIA (REC)
prin
project manager Alexandru Bara
43. ASOCIATIA "ECO ASSIST"
prin
presedinte Liana Buzea
44. ASOCIATIA "KOMUNITAS"
prin
presedinte Miruna Tirca
45. ASOCIATIA ”MILITIA SPIRITUALA”
prin
presedinte Mihail Bumbes
46. FUNDATIA CULTURALA ”ROSIA MONTANA”
prin
vicepresedinte Sorin Jurca
47. CENTRUL PENTRU POLITICI DURABILE ”ECOPOLIS”
prin
presedinte Costel Popa
48. ASOCIATIA ”SALVATI DUNAREA SI DELTA”
prin
presedinte Liviu Mihaiu
49. ASOCIATIA ”NATURA TRANSILVANIEI”
prin
presedinte Mihai Constantinescu
50. ASOCIATIA "BIOSILVA"
prin
presedinte Florin Gradinariu
51.
ASOCIATIA „COLECTIV S”
prin
presedinte Andrei Butuc
52. FUNDATIA „NOI ORIZONTURI”
prin
director executiv Dana Bates
53. ASOCIATIA „SOLIDARITATEA PENTRU LIBERTATEA DE
CONSTIINTA”
prin
presedinte Emil Moise
54. FUNDATIA COMUNITARA BUCURESTI
prin
director executiv Alina Kasprovschi
bicicleta,
cicloturism,
comunicat,
ONG
|