Author: CCN
•9/22/2017 08:14:00 p.m.




LEGEA BICICLETEI
lansare ca initiativa parlamentara multipartinica a proiectului
initiat de ONG-uri in noiembrie 2016

Vineri 22 septembrie 2017 a fost lansata, cu ocazia Zilei Europene Fara Masini, initiativa parlamentara multipartinica "LEGEA BICICLETEI", la care participa deputati din majoritatea partidelor politice parlamentare, care au acceptat propunerea facuta in  toamna anului trecut de grupul de ONG-uri care au lansat ideea acestei legi si carora li s-au alaturat alte zeci de organizatii ale societatii civile.

ONG-urile de biciclisti vor colabora cu deputatii si senatorii ce se vor implica in concret in redactarea proiectului de lege si vor promova si urmari si sprijini apoi sustinerea si adoptarea acestei initiative legislative in comisii si apoi in plenul camerelor Parlamentului si promulgarea ei de catre Presedinte. Speranta este ca proiectul va putea fi redactat si depus pana la finalul primei sesiuni parlamentare din 2018 si sa fie adoptat si sa intre in vigoare inainte de sfarsitul actualei legislaturi parlamentare.

Legea Bicicletei va stabili principii si va contine masuri adecvate de promovare a utilizarii bicicletei in scop utilitar, recreativ, turistic si sportiv, pe mai multe planuri, in principal legislativ si institutional, intr-un mod coerent si integrat, pentru ca abordarea cu pasi mici si disparati de pana acum s-a dovedit ineficienta. Ea va asana multiplele neajunsuri ale cadrului normativ actual, ca parte a efortului legislativ de incurajare a unei mobilitati durabile, a unui sistem de transport mai putin poluant si a unui stil de viata mai sanatos si modern in Romania, in concordanta cu bunele practici si tendintele la nivel european. 

Conceptul a fost lansat public in 28.11.2016 de un grup de initiativa ONG, alcatuit din sase  organizatii ale biciclistilor, care au obtinut apoi sprijinul altor peste 40 de organizatii neguvernamentale si au adresat un apel viitorilor parlamentari, de a sprijini si a se implica in adoptarea acestei legi, conturandu-se deja, inainte si dupa alegerile parlamentare din decembrie 2016, un nucleu multipartinic de initiativa parlamentara, care va colabora cu acest grup ONG, punandu-se bazele concrete ale acestei cooperari pentru redactarea proiectului legislativ, care, odata maturat, va fi depus la Parlament si isi va urma etapele de consultare publica si procedurile parlamentare de dezbatere si adoptare.

Reamintim ca, in concret, potrivit viitoarei legi, promovarea utilizarii bicicletei va fi declarata obiectiv de interes public si se vor aduce modificari legislatiei rutiere, urbanistice, fiscale si din alte cateva domenii. Propunerea de act normativ va prevedea si adoptarea unei strategii nationale si a unui masterplan in acest sens. Vor fi create elemente institutionale la nivelul autoritatilor centrale si locale care sa permita coordonarea intre autoritati si adecvata interfata cu comunitatea, atat in elaborarea masurilor cat si in punerea lor in practica. Detalii se gasesc in ANEXA.

Proiectul nu va inlocui actualele initiative legislative probiciclistice aflate in diverse faze ale procedurilor parlamentare, ci le va corela si va oferi verigile lipsa, pentru a se ajunge la un cadru normativ coerent favorabil dezvoltarii circulatiei pe doua roti in scop utilitar, turistic, sportiv si recreativ. Actualele proiecte punctuale vor fi sprijinite deoarece au un rol important de deschizatoare de drum si de constientizare a importantei bicicletei si ca obiect al preocuparilor legislative in cadrul mai larg al promovarii dezvoltarii durabile.

Initiativa "Legea Bicicletei" a fost lansata de Federatia Biciclistilor din Romania (FBR), Asociatia Hai cu Bicla (HcB), Asociatia Green Revolution (AGR), Asociatia Adevaratii Veloprieteni (AVR), Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) si Clubul Sportiv Nomad Multisport, cooperand in cadrul Grupului de Lucru "Biciclisti" (GLB).

Multumirile ONG-urilor din GLB se adreseaza si personal semnatarilor comunicatului parlamentar comun lansat tot astazi - deputatii Tudor Pop (USR), Carmen Mihalcescu (PSD), Adriana Saftoiu (PNL), Valeriu Steriu (PMP) si Attila Korodi (UDMR), dar si celorlalti parlamentari care si-au declarat sprijinul inca din postura de candidat la alegerile din decembrie 2016 - actualii deputatii Adrian Dohotaru si Cosette Chichirau (USR) si Marius Bodea (PNL) si senatorii Dan Lungu si Allen Coliban (USR). Dorinta ONG-urilor este ca un numar cat mai mare de parlamentari din tot spectul politic sa isi declare sprijinul pentru ideea adoptarii unei asemenea legi, o invitatie in acest sens fiind dealtfel lansata si de semnatarii comunicatului parlamentar. 

Membrii GLB si celalate ONG sustinatoare ale initiativei ”Legea Bicicletei” asteapta in continuare ca si alte organizatii ale biciclistilor, ONG-uri de mediu, operatori economici in domeniul biciclistic si alte entitati sa isi declare sprijinul pentru aceasta initiativa comuna si sa se implice in promovarea ei.

Bucuresti, 22 septembrie 2017

Pentru Grupul de Lucru "Biciclisti" (GLB):


Radu Mititean - FBR si CCN , contact@biciclisti.ro 0744-576836

Raluca Fiser - AGR , raluca.fiser@greenrevolution.ro  0722-200892

Mihai Denes - AVR , mihai@adevaratiiveloprieteni.ro 0744-369403

Oana Turturica - HcB , turturica.oana@gmail.com 0745-212004

Daniel Sardan - NoMad , dan@nomadmultisport.ro


ANEXA:
Textul integral al apelului initial si lista ONG sustinatoare ale initativei


 ====================================================

LEGEA BICICLETEI
Propunere a unor organizatii ale biciclistilor
catre parlamentari

Incurajarea folosirii bicicletei in scop utilitar, in principal ca mijloc de deplasare in oras, precum si ca vehicul cu rol recreativ / turistic si sportiv, este in ultimii ani declarativ acceptata de autoritatile publice centrale si locale si mentionata in diverse documente de politici publice, ca o componenta importanta a mobilitatii moderne, a turismului durabil si dezvoltarii sportului si unui stil de viata activ si sanatos.

Insa, dincolo de promisiuni, o promovare efectiva si de substanta a bicicletei lipseste in continuare, si nici nu este cu adevarat posibila fara o modernizare a cadrului legislativ actual, care este printre cele mai nefavorabile din Europa in ceea ce priveste biciclistii. Demersurile facute in ultimele doua decenii de organizatiile de biciclisti in directia modificarii sau completarii anumitor acte normative in general nu au fost de succes notabil, inclusiv pentru ca mereu se invoca dependenta de alte reglementari si nevoia de corelare.

Acest cerc vicios se poate rupe cel mai bine printr-o abordare integrata, prin adoptarea unei legi care sa aduca in mod unitar si coerent necesarele modificari si completari esentiale ale actualului cadru normativ cu rang de lege in Romania, pentru a il pune in concordanta cu cerintele si bunele practici la nivelul Uniunii Europene, urmand ca apoi Guvernul si ministerele sa adapteze corespunzator, in mod coordonat, cadrul normativ cu rang de hotarare de guvern si de ordin ministerial.

In acest sens, subscrisele organizatii neguvernamentale preocupate de promovarea utilizarii bicicletei in scop utilitar, turistic si sportiv, am lansat initativa ”Legea Bicicletei” initial ca apel catre candidatii la alegerile parlamentare din 11.12.2016, mentinut ulterior ca apel la actualii parlamentari, la asumarea initierii unui proiect de lege pe aceasta tema, redactarii lui cu consultarea noastra si a comunitatii biciclistilor in general, si promovarii lui in Parlament cu sprijinul unui numar cat mai mare de parlamentari, de dorit din intregul spectru politic.

Propunem ca proiectul de lege sa cuprinda un capitol introductiv, care sa proclame promovarea utilizarii bicicletei ca element de prioritate si importanta nationala, in contextul eforturilor de promovare a mobilitatii durabile, protectiei mediului, imbunatatirii calitatii vietii si sanatatatii populatiei, sa statueze necesitatea abordarii multidisciplinare si transsectoriale si adoptarii, prin Hotarare a Guvernului, a unei strategii nationale si a unui masterplan pe 10 ani de promovare a utilizarii bicicletei in Romania, similar practicilor din alte state europene.

Ca masuri institutionale, consideram ca legea trebuie sa prevada crearea unui consiliu interministerial si a postului de coordonator guveramental, cu rang de subsecretar de stat, pentru coordonarea elaborarii si implementarii strategiei si masterplanului, a proiectelor de acte normative cu rang de hotarare de guvern si ordin ministerial si a coordonarii eforturilor la nivel de autoritati locale. Este necesara si prevederea desemnarii in diverse ministere (MTur, MDRAPFE, MAI, MTS, MTr, MAP) a cate unei persoane responsabile de probleme  biciclistice, la fel si in anumite agentii guvernamentale si companii nationale (IGPR, AN Apele Romane, Romsilva RA, CFR Calatori, CNAIR etc.), in Agentiile de Dezvoltare Regionala si in consiliile judetene si / sau regiile sau societatile publice judetene de administrare drumuri judetene, precum si in aparatul de lucru al primarilor municipiilor resedinta de judet  si a sectoarelor Bucurestiului.

De asemenea, este necesara instituirea prin lege a unor structuri specifice consultative, de tip grupuri de lucru si consilii consultative, la toate nivelele, pe teme biciclistice, cu participare a ONG de profil si a operatorilor economici activi in domeniu, si primirea unor reprezentanti ai acestor categorii, cu titlu de invitat, in alte structuri interdisciplinare, precum comisiile municipale de circualtie, comisiile de urbanism si amejanarea teritoriului si alte asemenea.

Un important capitol din viitoarea lege trebuie sa fie dedicat legislatiei rutiere, si anume modificarii si completarii actualei OUG 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice, precum si a legislatiei privind siguranta rutiera, inlaturand sau atenuand interdictii si limitari nejustificate precum cea privind varsta minima de 14 ani pentru deplasarea pe bicicleta pe drumuri publice sau anumite reguli privind circulatia bicicletelor.

Pe linie de cicloturism, un capitol corespunzator al legii ar trebui sa modifice si completeze prevederile din actuala Lege a turismului (OG 58 / 1998) pentru a clarifica regimul juridic al ciclotraseelor, cadrul de administrare a acestora inclusiv prin prevederea infiintarii unui Centru National de Coordonare EuroVelo (CNCEVR) si instituirii Retelei Nationale de Trasee Ciclotruistice Marcate (RNTCMR), si prevederi privind adoptarea, inr-un termen prestabilit, a cadrului legal, la nivel de hotarare de guvern sau ordin ministerial, pentru ghizii de cicloturism, cazarile probiciclistice, puncte noi de frontiera speciale pt trafic turistic nemotorizat (pietonal si biciclistic), marcarea si omologarea traseelor cicloturistice si alte asemenea.

Pe linie de urbanism si amenajarea teritoriului, Legea Bicicletei ar trebui sa modifice si completeze actuala Lege 350 / 2001, dispunand ca prin Regulamentul General de Urbanism aprobat prin Hotarare a Guvernului sa se reglementeze si tipul si numarul minim de faclitati pentru parcarea bicicletelor la si in anumite tipuri de cladiri, prezenta de infrastructuri biciclistice pe anumite artere si conexiuni si alte asemenea.

Un alt capitol trebuie sa vizeze legislatia de transporturi si cea privind regimul drumurilor, in sensul modificarii si completarii actualelor OG 43 / 1997 privind regimul juridic al drumurilor, OG 27 / 2011 privind transorturile rutiere si OG 19 / 1997 privind transporturile, astfel incat si bicicleta sa fie adecvat tratata in aceste acte normative, care la ora actuala o ignora.

Un capitol al legii urmeaza sa fie dedicat legislatiei in domeniul constructiilor si  standardelor de profil, care sa prevada un termen concret de adoptare de noi norme tehnice, prin Hotarare a Guvernului si Ordin ministerial, dupa caz, in locul actualului sistem nefunctional de normare prin standarde aprobate de Asociatia Romana pentru Standardizare (ASRO).

Nu in ultimul rand, legea ar trebui sa cuprinda un capitol privind aspecte fiscale, si anume modificari de Cod Fiscal in sensul acordarii unor facilitati fiscale, cum ar fi nivel redus TVA la comert si servicii biciclistice, facilitati fiscale pentru angajatorii care vor sa incurajeze angajatii sa vina cu bicicleta la serviciu sau sa utilizeze biciclete ca vehicul de serviciu, si alte asemenea facilitati, existente in multe state dezvoltate.

Complementar masurilor fiscale, legea ar trebui sa cuprinda prevederi privind instituirea, prin hotarari ale guvernului, a unor programe de sprijin direct a cresterii numarului de biciclete utilizate de populatie si de institutiile publice, cum ar fi finantarea guvernamentala a unor programe gen "prima bicicleta" sau dotare pe scara larga cu biciclete, ca vehicule de serviciu, a unor angajati in sectorul bugetar sau din companiile publice, cum sunt lucratorii postali sau politistii, si incurajarea achizitiei de biciclete in cazul renuntarii la autoturisme vechi (daca se doreste totusi continuarea programului ”Rabla”).

Organizatiile preocupate de promovarea utilizarii bicicletei au un nivel ridicat de informare si expertiza pe aceste teme si isi ofera know-how-ul in mod voluntar celor care doresc sa sprijine aceasta initiativa, atat pentru redactarea proiectului de lege, cat si pentru gasirea de sustinatori si promovarea pe toate caile a proiectului respectiv.

Asteptam confirmarea de principiu a interesului pentru aceasta initiativa din partea cat mai multor doamne si domni deputati si senatori, din intregul spectru politic.

De asemenea, asteptam in continuare si din partea altor organizatii neguvernamentale cu preocupari in domeniul promovarii utilizarii bicicletei, sau a mobilitatii durabile, precum si din partea operatorilor economici de profil si altor entitati, sa isi declare sprijinul pentru aceasta initiativa.

21.03.2017

Semneaza:

1.  FEDERATIA BICICLISTILOR DIN ROMANIA (FBR)
prin presedinte Radu Mititean

2.  ASOCIATIA "GREEN REVOLUTION" (AGR)
prin presdinte Raluca Fiser

3.  ASOCIATIA "HAI CU BICLA" (HcB)
prin far Oana Turturica

4.  ASOCIATIA "ADEVARATII VELOPRIETENI" (AVR)
prin vicepresedinte Mihai Gabor Denes

5.  CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
prin director executiv Radu Mititean

6.  CLUBUL SPORTIV NOMAD MULTISPORT (NOMAD)
prin presedinte Daniel Sardan



Au mai aderat la initiativa, ulterior lansarii ei, urmatoarele ONG:

7.  FEDERATIA ROMANA DE CICLISM (FRC)
prin presedinte Carol-Eduard Novak

8.  ASOCIATIA PRO BIKE ADDICTION (PBA)
prin presedinte Ioana Amariutei Popa

9.  COMUNITATEA BICICLISTILOR DIN BUCURESTI (CCB)
prin reprezentant Adrian Rista

10. ASOCIATIA BIKE WORKS
prin presedinte Silviu Negoita

11. CLUBUL DE CICLISM SI ECOLOGIE IASIBIKE
prin presedinte Iordana Leahu

12.  ASOCIATIA ”BATE SAUA SA PRICEAPA IAPA”
prin presedinte George Culda

13.  ASOCIATIA ”CLUB SPORTIV TIBISCUS” (CST)
prin presedinte Marius Karnyanszky

14.  ASOCIATIA PRODUCATORILOR, IMPORTATORILOR SI COMERCIANTILOR DE BICICLETE DIN ROMANIA (AsPIC)
prin presedinte George Culda

15.  CLUBUL SPORTIV ”SURMONT CLUB”
prin presedinte Tiberiu Macaveiu

16.  ASOCIATIA ”BRASOVUL PEDALEAZA”
prin presedinte Robert Lazar

17.  ASOCIATIA TURISMVERDE
prin presedinte Constantin Serban

18.  FUNDATIA PENTRU PARTENERIAT
prin director Laszlo Potozky

19.  ASOCIATIA ARIN
prin director Codruta Nedelcu

20.  ASOCIATIA TRANSILVANIA VERDE
prin presedinte Kovacs Zoltan Csongor

21.  ASOCIATIA ECOURI VERZI (AEV)
prin presedinte Horatiu Emil Popa 

22.  ASOCIATIA ”TURA IN NATURA” (ATINS)
prin presedinte Mihai Proca

23.  FUNDATIA COMUNITARA MURES
prin director executiv Gal Sandor 

24.  OUTHENTIC CYCLING ROMANIA
prin director Mircea Crisbasanu

25.  SOCIETATEA CARPATINA ARDELEANA Satu Mare
prin presedinte Mark-Nagy Janos

26.  FUNDATIA DE ECOLOGIE SI TURISM ”POTAISSA”
prin presedinte Alin Rosca

27.  ASOCIATIA DE ECOTURISM DIN ROMANIA (AER)
prin presedinte Andrei Blumer

28.  ASOCIATIA MIORITICS
prin presedinte Mihai Dragomir

29. CLUBUL SPORTIV "CLUJUL PEDALEAZA"
prin presedinte Kertesz Jozsef Levente

30. ASOCIATIA SIGURANTA AUTO
prin presedinte Virgil Mihailovici

31. FUNDATIA "TERRA MILENIUL III"
prin presedinte Lavinia Andrei

32.  ASOCIATIA "VISUM" PENTRU EDUCATIE SI CULTURA
prin vicepresedinte Adriana Hurjui

33. ASOCIAȚIA PENTRU DEZVOLTARE URBANA
prin presedinte Dan Patzelt

34. ASOCIATIA ”VIITOR PLUS”
prin vicepresedinte Mircea Ilie

35. ASOCIATIA ”APROAPE DE NATURA”
prin presedinte Bogdan Baniceru

36. ASOCIATIA ”ECO-CIVICA”
prin presedinte Nicolae Radulescu Dobrogea

37. ASOCIATIA ”HARTA VERDE ROMANIA”
prin presedinte Ciprian Samoila

38.  ASOCIATIA PENTRU MOBILITATE METROPOLITANA (AMM)
prin director general Stefan Roseanu

39.  ASOCIATIA "NEUER WEG"
prin vicepresedinte Hans Hendrich

40.  ASOCIATIA "GREENITIATIVE"
prin presedinte Marius Ienculescu-Popovici

41.  ASOCIATIA "AGENT GREEN"
prin presedinte Gabriel Paun

42.  CENTRUL REGIONAL DE PROTECTIA MEDIULUI ROMANIA (REC)
prin project manager Alexandru Bara

43.  ASOCIATIA "ECO ASSIST"
prin presedinte Liana Buzea

44.  ASOCIATIA "KOMUNITAS"
prin presedinte Miruna Tirca

45.  ASOCIATIA ”MILITIA SPIRITUALA”
prin presedinte Mihail Bumbes    

46.  FUNDATIA CULTURALA ”ROSIA MONTANA”
prin vicepresedinte Sorin Jurca

47.  CENTRUL PENTRU POLITICI DURABILE ”ECOPOLIS”
prin presedinte Costel Popa

48.  ASOCIATIA ”SALVATI DUNAREA SI DELTA”
prin presedinte Liviu Mihaiu

49.  ASOCIATIA ”NATURA TRANSILVANIEI”
prin presedinte Mihai Constantinescu

50.  ASOCIATIA "BIOSILVA"
prin presedinte Florin Gradinariu

51. ASOCIATIA „COLECTIV S”
prin presedinte Andrei Butuc

52.  FUNDATIA „NOI ORIZONTURI”
prin director executiv Dana Bates

53.  ASOCIATIA „SOLIDARITATEA PENTRU LIBERTATEA DE CONSTIINTA”
prin presedinte Emil Moise

54.  FUNDATIA COMUNITARA BUCURESTI
prin director executiv Alina Kasprovschi



, , , |
Bookmark and Share
This entry was posted on 9/22/2017 08:14:00 p.m. and is filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.