•11/26/2017 01:00:00 a.m.
Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 / A /
1992
==================================
ZIUA MONDIALA ANTI-OBEZITATE SI
BICICLETA
Ganduri pentru o viata sanatoasa de 26 Noiembrie
26 Noiembrie este Ziua Mondiala Anti-Obezitate, in
care ar trebui constientizat mai mult ca in alte zile ca o problema de sanatate
publica tot mai ridicata in foarte multe tari, inclusiv in Romania, este
obezitatea.
Excesul ponderal accentuat se manifesta tot mai mult
si la copii, dar afecteaza toate generatiile si atrage dupa sine multe alte
probleme, crescand incidenta, printre altele, a bolilor cardiovasculare,
diabetului de tip II, bolilor osteoarticulare si unor forme de cancer. De cele
mai multe ori, obezitatea este produsa de excesul de calorii din dieta zilnica
fata de consumul energetic.
Se vorbeste foarte mult de nutritie, diete, reducerea
consumului caloric, dar mult prea putin de efortul fizic, de consumarea
caloriilor ingerate, dat fiind ca sedentarismul este si el o mare problema de
sanatate publica. Omul modern din mediul urban are tot mai putin timp sa faca
sport - sa mearga la jogging, la inot, sa practice jocuri sportive sau sa
mearga la o sala de fitness, iar activitatea profesionala este tot mai statica.
Ce ar fi de facut?
O solutie avantajoasa de crestere a activitatii
fizice cotidiene, cu un raport excelent cost - beneficiu si fara alocare de
timp zilnic extra pentru sport, este adoptarea unei mobilitati urbane active,
pietonale si mai ales biciclistice, precum si petrecerea weekendurilor si
vacantelor in mod activ, inclusiv prin lungi excursii pe jos sau pe bicicleta,
unde arzi in mod placut mii de calorii in loc sa urmezi diete severe sau sa
platesti abonament la vreo sala de fitness ca sa transpiri intre patru pereti
in loc sa fii in natura...
Cetatenii Romaniei, si in special copii din mediul
urban, merg mult prea putin pe jos si cu bicicleta, in schimb stabilesc mereu
noi recorduri la statul la televizor si la jucatul calculator, pe langa orele
in banca la scoala, sunt dusi la scoala mereu cu "mama-taxi" sau in
cazul cel mai bun cu mijloace de transport public, cei mai mari isi petrec
serile si weekendurile prin cluburi sau in mall sau la picnic static si
grataristic, o mobilitate activa si exercitiul fizic regulat tinzand sa devina
exceptia, cu tot lantul de consecinte negative medicale si sociale, dar
semnalele de alarma se trag rar si raman neobservate de marea masa a publicului
si ignorate de factorii decizionali.
Politicile publice si legislatia insa, in loc sa
combata fenomenul, il favorizeaza. Numarul de ore de educatie fizica este
foarte redus in curricula scolara, scutirile medicale abuzive pentru orele de
sport au atins procente alarmante, taberele si excursiile scolare in natura, pe
jos sau pe bicicleta, au devenit greu de realizat din cauza conditionarilor
aberante introduse sub pretextul "asigurarii sigurantei" elevilor,
sportul scolar si universitar este in declin, cultura automobilului infesteaza
nestingherita tanara generatie iar sistemul educational nu incurajeaza
deplasarea la si de la scoala pe jos sau cu bicicleta, ba dimpotriva,
politicile si regulamentele scolare au ajuns indirect sa impuna fenomenul de
"mama-taxi" al adusului elevilor cu autoturismul de catre parinti
pana in fata scolii sau chiar pana in sala de clasa.
Autoritatile publice nu doar ca nu actioneaza
semnificativ in directie pozitiva, dar au mai si dat mobilitatii copiilor o
lovitura cumplita introducand in legislatia rutiera, sub pretextul
protejarii lor de accidente, aberatia - unica la nivel european - de
interdictie cvasitotala pentru copii a mersului cu bicicleta sub varsta de 14
ani, ceea ce evident reduce masiv sansele sa devina biciclisti si dupa aceasta
varsta.
Statele dezvoltate au declarat ca supraponderalitatea
si sedentarismul sunt principalul pericol de sanatate publica pentru copii si
adolescenti si ca, in acest context, practicarea de sporturi de anduranta si
promovarea mersului pe jos si cu bicicleta, atat in scop sportiv si turistic
cat si - sau mai ales - utilitar, trebuie sa fie o prioritate. Programe masive
atat guvernamentale cat si neguvernamentale de tip "cycling to school"
sunt in plina expansiune, scolile si autoritatile locale se preocupa de crearea
de infrastructuri si facilitati dar si de incurajare activa a elevilor sa vina
la scoala pe bicicleta, dar si sa circule mai mult in timpul liber pe bicicleta
si in completare pe jos si cu transportul public si cat mai putin cu
autoturismul. Pe cand in Romania constatam ca incurajarea unei mobilitati
active si durabile pentru copii ramane cel mult in stadiul declarativ sau a
unor proiecte-pilot initiate de ONG-uri.
Ar trebui ca 26 Noiembrie sa dea de gandit, dar nu
cum sa mancam mai putin, ci mai ales cum sa avem o viata mai activa fizic.
Atunci va fi usor de vazut cum o mobilitate urbana activa, cu mult mers pe jos
si pe bicicleta, poate fi o semnificativa parte a solutiei. Daca autoritatile
vor inceta sa faciliteze traficul motorizat si vor incepe in sfarsit sa
promoveze, inclusiv prin infrastructuri adecvate, circulatia pietonala si
biciclistica.
Cluj-Napoca, 26 noiembrie 2017
dr. Radu Mititean
director executiv CCN
presedinte FBR