•11/21/2019 03:56:00 a.m.
Asociatia turistica sportiva civica si
ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA"
(CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail:
office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 / A /
1992
==================================
TRANSPORTUL
IN COMUN, BICICLETELE SI TAXIURILE PE ACEEASI BANDA COMUNA INGUSTA :
O NOUA ABERATIE A PRIMARIEI CLUJENE
Primaria municipiului
Cluj-Napoca a anuntat ca a deschis, cu titlu de proiect-pilot, pentru
o luna, banda comuna de pe bd. Nicolae Titulescu (ce era pana acum
destinata mijloacelor de transport public in comun si bicicletelor)
si pentru taxiuri, cu conditia sa circule pe ea numai cand au pasager
si sa nu imobilizeze voluntar vehiculul pe aceasta banda pentru a
imbarca sau debarca clienti. Primaria afirma ca e posibil pe viitor
sa extinda acest accept si la celelalate benzi comune existente in
oras penru transportul public in comun si biciclete.
De principiu o asemenea
ideea nu este de respins, si se aplica si in alte tari, insa modul
concret cum o implementeaza primaria clujeana este o aberatie si o
bataie de joc la adresa biciclistilor, si o periclitare a lor. Un
mare pas inapoi pentrru mobilitatea urbana durabila, dar si o sfidare
a normelor de transparenta decizionala.
Rezumativ, principalele
critici sunt:
1. Primaria exprima
preocupare numai privind compatibilitatea taxiurilor cu autobuzele si
troleibuzele, omitand faptul ca acea banda era si este nu doar
deschisa, ci si semnalizata ca obligatorie pentru biciclisti, pe care
nici nu ii aminteste in comunicate.
2. Primaria a ales ca
proiect-pilot bd.Titulescu, unde nu sunt asa multi biciclisti,
mijloace de transport in comun si taxiuri, dar afirma ca pe baza
rezultatelor acestui test va extinde acest acces comun si pe alte
zone, desi va fi irelevant, pentru ca pe alte benzi comune actuale
pentru transportul public in comun si biciclete, fluxurile sunt mult
mai mari.
3. Primaria face testul
in periaoda 19 noiembrie - 19 decembrie, cand este notoriu ca sunt
mult mai putini biciclisti decat in restul anului, si pretinde ca
testul e relevant desi evident nu este, ci se incearca ascunderea
problemei.
4. Cum pe asemenea benzi
comune, la latimea redusa pe care o au, biciclistii nu se vor simti
in siguranta, ei vor evita acea banda si deci cel mai probabil nu vor
exista accidente, astfel ca Primaria va putea raporta rezultate
pozitive ale proiectului-pilot, si il va extinde, desi rezultatul
real este ca lipseste biciclistii de o infrastructura dedicata si ii
forteaza sa evite cu totul acele bulevarde, deci o situatie mai rea
decat cea dinaintea crearii benzilor comune pentru biciclete si
transportul public.
5. Primaria, cu asemenea
abordare, face practic experimente pe oameni, pe viata lor, pentru ca
biciclistii sunt participanti vulnerabili la trafic, si ideea de
proiect-pilot, in scop de testare, in conditiile in care se stie ca
la asa latime a benzii este imposibila asigurarea distantei minime
laterale de siguranta recomandate de lege, si deci este crescut
riscul de accident.
6. Primaria incearca sa
reinventeze roate, pentru ca ignora ca s-au facut in alte tari
numeroase studii serioase si toate au aratat ca la latime sub 4,50
metri, banda nu e suficienta nici pentru transport in comun plus
bicicilisti, da decum sa mai fie introduse si taxiurile.
7. Primaria nu a facut
nicio consultare publica pe tema acestei fundamentale schimbari de
viziune, care nu se regaseste nici in Planul de Monbilitate Urbana
Durabila, fiind o decizie "cu usile inchise" in asa-zisa
comisie de siguranta circulatiei, a carei lucrari nu sunt publice,
nici macar ordinea de zi. Nici anterior nici ulterior nu au organizat
o dezbatere publica sau macar sa anunte un termen pentru primire de
opinii de la public sau organizatiile interesate. Oricum o asemenea
decizie fundamentala ar fi necesitat adoptarea unei hotarari de
consiliu local cu caracter normativ, cu respectarea procedurilor din
Legea 52 / 2003 privind transparenta decizionala in administratia
publica.
* * *
Pe fondul problemei,
trebuie precizat ca, inclusiv in viziunea noastra, a favoriza
circulatia taxiurilor fata de traficul motorizat general este firesc,
pentru ca si taxiurile sunt o forma de transport public,
complementara transportului in comun, si preferabile fata de
deplasarea cu autoturismul personal, raportat si la spatiul ocupat in
stationare. De aceea, a admite si taxiurile pe o banda dedicata
transportului public, impreuna cu mijloacele de transport in comun,
poate fi acceptabil. Prioritara insa fata de promovarea circulatiei
taxiurilor trebuie sa fie cea a pietonilor si bicicletelor.
Pe arterele principale
din oras ar trebui realizate piste magistrale pentru biciclete, cu
latime si continuitate adecvata ( nu ca actualele improvizatii, ce
aproape niciuna nu merita numele de pista de biciclete, si este
abuziv ca Primaria le-a conferit caracter obligatoriu). Cand totusi
nu se face asta, pot fi acceptabile eventual, ca un compromis
temporar, si benzi comune pentru transportul public in comun si
biciclete, daca numai daca au minim 4,50 metri latime, pentru a
permite devansarea de catre autobuze si troleibuze a bicicletelor, si
numai daca nu sunt foarte multe asemenea mijloace de transport in
comun.
Insa in realitate aceste
benzi care au fost realizate la Cluj-Napoca in ultimii ani sunt mult
mai inguste si este fizic imposibila devansarea, incat fie trebuie sa
stea autobuzele si troleibuzele dupa biciclisti, fie acestia de cate
ori se apropie din spate un mijloc de transport in comun, trebuie sa
opreasca si sa urce pe trotuar ca sa il lase sa treaca. Chiar si
prima sectiune realizata, pe str.Memorandumului si bd.21 Decembrie
1989, intre sediul Primariei de pe Calea Motilor si palatul
Prefecturii, si care era initial mai lata pe unele portiuni, a fost
apoi ingustata incat a devenit nefezabila pentru biciclisti si fara
admiterea taxiurilor.
Prin urmare, a admite
acum si taxiurile pe aceste actuale benzi comune pentru biciclete si
transportul public in comun, in conditiile in care oricum aceste
benzi sunt mult prea inguste, este o mare eroare si un abuz ce va
descuraja puternic utilizarea bicicletei si va mari riscul de
accident.
Solutia este amanarea
primirii taxiurilor pe aceste benzi comune pana cand ele vor fi
latite la 4,50 metri latime utila conform bunelor practici
internationale si / sau se vor realiza piste separate pentru
biciclete, cu latimea utila de minim 1,50 metri pe sens plus spatii
laterale de siguranta. Orice altceva este doar o atitudine sfidatoare
si iresponsabila a Primariei clujene, si o incercare ipocrita de a
creea un conflict intre biciclisti si taximetristi, desi de suferit
ar avea toti clujenii, pentru ca o mobilitate urbana durabila este in
interesul tuturor, un om pe bicicleta, pe jos sau in transportul
public ocupand mult mai putin spatiu in deplasare sau stationare
decat daca ar circula cu autoturismul.
Cluj-Napoca, 21 noiembrie
2019
Radu Mititean
director executiv CCN