•11/26/2019 02:30:00 a.m.
Asociatia turistica sportiva civica si
ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA"
(CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail:
office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 / A /
1992
==================================
BICICLETA
SI ZIUA MONDIALA ANTI-OBEZITATE
Ganduri de 26 Noiembrie
pentru o viata sanatoasa
26 Noiembrie este Ziua
Mondiala Anti-Obezitate, in care ar trebui constientizat mai mult ca
in alte zile ca o problema de sanatate publica tot mai ridicata in
foarte multe tari, inclusiv in Romania, este obezitatea.
Excesul ponderal
accentuat se manifesta tot mai mult si la copii, dar afecteaza toate
generatiile si atrage dupa sine multe alte probleme, crescand
incidenta, printre altele, a bolilor cardiovasculare, diabetului de
tip II, bolilor osteoarticulare si unor forme de cancer. De cele mai
multe ori, obezitatea este produsa de excesul de calorii din dieta
zilnica fata de consumul energetic.
Se vorbeste foarte mult
de nutritie, diete, reducerea consumului caloric, dar mult prea putin
de efortul fizic, de consumarea caloriilor ingerate, dat fiind ca
sedentarismul este si el o mare problema de sanatate publica. Omul
modern din mediul urban are tot mai putin timp sa faca sport - sa
mearga la jogging, la inot, sa practice jocuri sportive sau sa mearga
la o sala de fitness, iar activitatea profesionala este tot mai
statica. Ce ar fi de facut?
O solutie avantajoasa de
crestere a activitatii fizice cotidiene, cu un raport excelent cost -
beneficiu si fara alocare de timp zilnic extra pentru sport, este
adoptarea unei mobilitati urbane active, pietonale si mai ales
biciclistice, precum si petrecerea weekendurilor si vacantelor in mod
activ, inclusiv prin lungi excursii pe jos sau pe bicicleta, unde
arzi in mod placut mii de calorii in loc sa urmezi diete severe sau
sa platesti abonament la vreo sala de fitness ca sa transpiri intre
patru pereti in loc sa fii in natura...
Cetatenii Romaniei, si in
special copii din mediul urban, merg mult prea putin pe jos si cu
bicicleta, in schimb stabilesc mereu noi recorduri la statul la
televizor si la jucatul calculator, pe langa orele in banca la
scoala, sunt dusi la scoala mereu cu "mama-taxi" sau in
cazul cel mai bun cu mijloace de transport public, cei mai mari isi
petrec serile si weekendurile prin cluburi sau in mall sau la picnic
static si grataristic, o mobilitate activa si exercitiul fizic
regulat tinzand sa devina exceptia, cu tot lantul de consecinte
negative medicale si sociale, dar semnalele de alarma se trag rar si
raman neobservate de marea masa a publicului si ignorate de factorii
decizionali.
Politicile publice si
legislatia insa, in loc sa combata fenomenul, il favorizeaza. Numarul
de ore de educatie fizica este foarte redus in curricula scolara,
scutirile medicale abuzive pentru orele de sport au atins procente
alarmante, taberele si excursiile scolare in natura, pe jos sau pe
bicicleta, au devenit greu de realizat din cauza conditionarilor
aberante introduse sub pretextul "asigurarii sigurantei"
elevilor, sportul scolar si universitar este in declin, cultura
automobilului infesteaza nestingherita tanara generatie iar sistemul
educational nu incurajeaza deplasarea la si de la scoala pe jos sau
cu bicicleta, ba dimpotriva, politicile si regulamentele scolare au
ajuns indirect sa impuna fenomenul de "mama-taxi" al
adusului elevilor cu autoturismul de catre parinti pana in fata
scolii sau chiar pana in sala de clasa.
Autoritatile publice nu
doar ca nu actioneaza semnificativ in directie pozitiva, dar au mai
si dat mobilitatii copiilor o lovitura cumplita introducand in
legislatia rutiera, sub pretextul protejarii lor de accidente,
aberatia - unica la nivel european - de interdictie cvasitotala
pentru copii a mersului cu bicicleta sub varsta de 14 ani, ceea ce
evident reduce masiv sansele sa devina biciclisti si dupa aceasta
varsta.
Statele dezvoltate au
declarat ca supraponderalitatea si sedentarismul sunt principalul
pericol de sanatate publica pentru copii si adolescenti si ca, in
acest context, practicarea de sporturi de anduranta si promovarea
mersului pe jos si cu bicicleta, atat in scop sportiv si turistic cat
si - sau mai ales - utilitar, trebuie sa fie o prioritate. Programe
masive atat guvernamentale cat si neguvernamentale de tip "cycling
to school" sunt in plina expansiune, scolile si autoritatile
locale se preocupa de crearea de infrastructuri si facilitati dar si
de incurajare activa a elevilor sa vina la scoala pe bicicleta, dar
si sa circule mai mult in timpul liber pe bicicleta si in completare
pe jos si cu transportul public si cat mai putin cu autoturismul. Pe
cand in Romania constatam ca incurajarea unei mobilitati active si
durabile pentru copii ramane cel mult in stadiul declarativ sau a
unor proiecte-pilot initiate de ONG-uri.
Ar trebui ca 26 Noiembrie
sa dea de gandit, dar nu cum sa mancam mai putin, ci mai ales cum sa
avem o viata mai activa fizic. Atunci va fi usor de vazut cum o
mobilitate urbana activa, cu mult mers pe jos si pe bicicleta, poate
fi o semnificativa parte a solutiei. Daca autoritatile vor inceta sa
faciliteze traficul motorizat si vor incepe in sfarsit sa promoveze,
inclusiv prin infrastructuri adecvate, circulatia pietonala si
biciclistica.
Cluj-Napoca, 26 noiembrie
2019
dr. Radu Mititean
director executiv CCN
presedinte FBR