Author: CCN
•9/08/2020 03:00:00 a.m.

 

Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
========================================


ELIMINAREA LACURILOR TARNITA SI BELIS-FANTANELE DE PE LISTA APELOR NAVIGABILE - UN PAS IMPORTANT SPRE INTERZICEREA EFECTIVA A AMBARCATIILOR MOTORIZATE DE MARE VITEZA SI A CELOR CU MOTOR TERMIC


In Monitorul Oficial nr. 819 / 07.09.2020 s-a publicat HG 741/2020 privind modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 665/2008 pentru stabilirea nominală și pe porțiuni a căilor navigabile interioare ale României

Este acel HG pentru care ne-am luptat prin CCN de peste un deceniu si care acum a fost adoptat, gratie si faptului ca in ultimii ani s-au alaturat acestor demersuri si mai multi parlamentari si a fost si o campanie de presa si in social media mai ampla pe tema asta....


Acum sunt eliminate din lista oficiala a apelor interioare navigabile atat lacul Tarnita cat si lacul Belis-Fantanele. Ele fusesera incluse in 2008 la lobby-ul unor potentati clujeni amatori de multi cai putere si decibeli si nepasatori fata de ceilalti oameni.


De precizat ca o interdictie expresa a existat inca din anii '90 dar nu a fost pusa niciodata in aplicare, pentru ca persoane influente, inclusiv un fost presedinte de Consiliu Judetean Cluj, au facut si probabil fac in continuare lobby pentru pastrarea acestui flagel.


CCN a facut zeci de demersuri in ultimele decenii, dar abia acum vedem un prim rezultat palpabil. In februarie 1997 de exemplu, CCN cerea printr-un memoriu catre Consiliul Judetean Cluj, printre altele, " referitor la Regulamentul (proiect) privind modul de folosire a oglinzii lacurilor Fântânele, Tarniţa, Someşul Cald, Floreşti II, Drăgan şi Săcuieu, întocmit de RENEL - Filiala Electrocentrale Cluj [...] considerăm că pe lacul Tarniţa trebuie interzisă total navigaţia cu motor, cunoscut fiind că, pe lângă argumentele generale contra navigaţiei cu motor pe lacuri (poluare prin scăpări de carburanţi şi lubrefianţi etc., erodarea malurilor prin valurile produse), lacul Tarniţa este intensiv utilizat pentru agrement: înot, baie, windsurfing, plajă pe maluri etc. Navigaţia cu motor, chiar si numai putere sub 12 CP[...] produce o mare poluare fonică, plus mereu prezentul risc de accidentare a celor ce înoată [...]"


O sinteza a episoadelor mai vechi se gaseste intr-un comunicat CCN din anul 2010:

https://ccncluj.blogspot.com/.../noi-demersuri-ccn-contra...


Aceasta eliminare a celor doua lacuri de pe lista apelor navigabile este o masura destul de necesara, probabil insa nu suficienta ca sa fie clar interzisa navigatia cu motor, sau macar cea cu motor termic cu ambarcatiuni de mare viteza pe cele doua lacuri.


Proprietarii de jeturi si barci de mare putere deja au anuntat ca vor ataca in contencios hotararea de guvern, deci lupta va continua.


Am obtinut de principiu includerea si a CCN si altor ONG de mediu in grupul de lucru constituit la Prefectura pe tema navigatiei pe Tarnita si turismului si agrementului in acea zona.


Spre finalul saptamanii se preconizeaza o noua intalnire la Prefectura pentru discutat masurile necesare punerii in aplicare a hotararii astfel incat sa dispara efectiv de pe Tarnita ambarcatiunile motorizate de mare viteza si pe cat posibil toate cele cu motor termic....


08.09.2020


Radu Mititean

director executiv CCN




, , , , , |
Bookmark and Share
This entry was posted on 9/08/2020 03:00:00 a.m. and is filed under , , , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.