ABORDARI ERONATE ALE POLITIEI ROMANE IN CAMPANIILE DE IMBUNATATIRE A SIGURANTEI RUTIERE VIZAND BICICLISTII
•5/01/2022 10:08:00 p.m.
ABORDARI ERONATE ALE POLITIEI ROMANE
IN CAMPANIILE DE IMBUNATATIRE A
SIGURANTEI RUTIERE VIZAND BICICLISTII
Protestam contra unor abordari incorecte si manipulative din recenta campanie a Politiei Romane de imbunatatire a sigurantei rutiere in privinta biciclistilor si trotinetistilor si solicita o schimbare de abordare pentru a se pune accentul pe protectia participantilor vulnerabili la trafic in loc de descurajarea si ostracizarea acestora.
Este notoriu faptul ca biciclistii, la fel ca pietonii si utilizatorii de trotinete electrice si mopede, sunt participanti vulnerabili la trafic. Este intens mediatizat si faptul ca Romania este de un numar apreciabil de ani in pozitia rusinoasa de "campion" european la nesigurantei rutiere, atat din punct de vedere al ratei de accidente rutiere cu raniri sau decese de persoane in general, cat si pe subcategorii, inclusiv cele referitoare la bicicilisti, pietoni si alte categorii vulnerabile.
De aceea este firesc ca autoritatile sa ia diverse masuri, printre care si unele de informare si educare. Acestea nu pot suplini lipsa de imbunatatire a legislatiei, infrastructurii si aplicarii legislatiei de catre autoritatile competente (subiecte mult mai importante, dar ce nu fac obiectul acestui comunicat), dar acceptam ca sunt necesare si importante, complementare celor anterior mentionate, care ar trebui sa fie prioritare.
In sfera preocuparilor de informare si educare pe care le constatam la autoritatile de resort, destul de modeste cantitativ, se inscriu si demersurile Politiei Romane inclusiv prin pagina de Facebook https://www.facebook.com/alegesigurantarutiera/ , o pagina care contine multe postari utile si necesare si care merita promovate.
In 22 aprilie la 08:00, pe acea pagina se anunta ca "Politia romana lanseaza o noua campanie de educatie rutiera destinata pietonilor, conducatorilor de biciclete si trotinete. Campania națională de educație rutieră este realizată cu scopul de a reduce numărul de accidente cauzate de indisciplina pietonilor, a conducătorilor de biciclete și de trotinete electrice. Aceasta este a treia dintre cele 6 campanii, din cadrul proiecutului [...]. Un proiect cu finantare UE.
In 23 aprilie la 08:00 apare pe acea pagina articolul "Mersul pe bicicleta sau pe trotineta nu este o joaca" cu explicatia " Pentru a evita accidentele în trafic, conducătorii de biciclete și trotinete trebuie să ia lucrurile în serios și să respecte măsurile de siguranță: să fie vizibili prin echipament adecvat, iar vehiculul pe care îl conduc să aibă toate dotările corespunzătoare." si un clip video.
In 26 aprilie la 08:00 apare un nou articol, cu textul explicativ:" În anul 2021, zilnic o persoană a fost grav rănită într-un accident provocat de abaterile conducătorilor de biciclete și, lunar, 9 persoane și-au pierdut viața din același motiv. Mersul pe bicicletă sau pe trotinetă nu este o joacă și trebuie respectate regulile de circulație, conform Regulamentului Rutier. Pe bicicleta sau pe trotineta, respecta regulile de siguranta !" Si un poster cu sloganul "stop joc! Start siguranta!".
Daca era atat, era totul in regula, chiar daca desigur se poate discuta daca respectiva abordare e cea mai eficienta. INSA textul sus-mentionate este precedat de un text ingrosat, cu contintulul " Abaterile conducatorilor de biciclete si trotinete - printre principalele cauze ale accidentelor rutiere grave".
Aceasta afirmatie este insa inacceptabila si manipulatoare si se inscrie in mai vechea practica de blamare a victimei, in conditiile in care biciclistii, trotinetistii si pietonii sunt participanti vulnerabili la trafic si o buna parte din accidentele in care sunt implicati au ca principala cauza nerespectarea regulilor de circulatie de catre conducatorii de autovehicule si deficientele infrastructurii si sunt frecvente cazurile cand abuziv Politia ii eticheteaza drept vinovati pe pietoni, trotinetisti sau biciclisti desi nu sunt vinovati sau au un procent mic de culpa.
Chiar din textul nefericitului mesaj se poate constata ca este manipulator - pentru ca te astepti ca multe zeci de procente din mortii in accidente de circulatie sa fie biciclisti si trotinetisi care au incalcat regulile de circulatie, din moment ce se afirma ca sunt printre "principalele" cauze. Or, Romania a raportat oficial pentru 2021 un numar de decese din accidente de circulatie, de 93/1.000.000 locuitori, deci peste 1600 de persoane daca am considera ca Romania are doar vreo 18.000.000 locuitori ( INS sustine ca avem mai multi....). Textul din articol afirma clar ca :" În anul 2021, zilnic o persoană a fost grav rănită într-un accident provocat de abaterile conducătorilor de biciclete și, lunar, 9 persoane și-au pierdut viața din același motiv." deci 9x12 = 108 persoane. Adica doar 6%. Asta inseamna oare ca e corect sa fie incadrata la "PRINCIPALELE"?
Dealtfel pe aceeasi pagina de Facebook, in 14 martie 2022, era publicat un alt articol in care se afirma: " Conform statisticilor realizate la nivelul Uniunii Europene, suntem pe primul loc în Europa la numărul de accidente rutiere grave, raportat la numărul de locuitori. Principalele cauze ale accidentelor rutiere grave sunt: încălcarea limitei de viteză legală; neatenția pietonilor; neacordarea priorității de trecere.".
Calificarea incalcarilor de legislatie rutiera comise de biciclisti si trotinetisti ca fiind printre "principalele" cauze de accidente rutiere grave / mortale in Romania este nu doar o exagerare ci inca o manipulare inacceptabila, care din pacate se inscrie intr-o serie mai lunga practicata in ultimii ani de catre Politia rutiera, care insista ca a crescut cu cateva zeci de procente numarul de biciclisti care au suferit accidente mortale sau grave si lasa prin aceasta sa se inteleaga ca mersul pe bicicleta a devenit mai periculos, transmitand implicit un mesaj de descurajare la adresa utilizarii bicicletei, contrar preocuparilor din restul statelor europene.
In realitate, cresterea totala a numarului de deplasari pe bicicleta era mult mai mare in aceeasi ani, chiar de sute de procente in marile orase, astfel ca statistic de fapt probabilitatea de accident scazuse semnificativ, adica siguranta rutiera pentru biciclisti se imbunatatise si realitatea era opusul mesajului implicit pe care il transmitea Politia rutiera.
Constatam cu regret ca in continuare autoritatile cred ca siguranta rutiera poate fi imbunatatita prin descurajarea utilizatorilor vulnerabili ( pietoni, trotinetisti, biciclisti, conducatori de mopede...) sa circule pe drumurile publice. O asemenea abordare nu este noua ci se inscrie intr-o serie mai lunga, la fel ca si continua opozitie fata de eliminarea aberantei interdictii de circulatie cu bicicleta sub 14 ani pe orice drum public ( inclusiv pistele de biciclete sau aleile de parc) si care este unica in Europa si ne-a facut de rasul lumii.
Solicitam Politiei Romane sa elimine acea afirmatie potrivit careia biciclistii ar fi printre principalele cauze ale stadii proaste a sigurantei rutiere in Romania si in general la asemenea pozitii, care sunt o abordare eronata a necesitatii de imbunatatire a sigurantei rutiere in Romania.
Vom reveni in curand cu o analiza a datelor oficiale detaliate privind accidentele rutiere produse in Romania in ultimii 5 ani, pentru a contribui la o mai realista reflectare publica a acestui trist domeniu, care necesita atentia societatii si masuri serioase dar rationale, bazate pe date corecte si complete.
1 mai 2022
av.Radu Mititean
presedinte - Federatia Biciclistilor din Romania
director executiv - Clubul de Cicloturism Napoca