Author: CCN
•9/22/2025 11:00:00 a.m.

O NOUA TENTATIVA DE PROMOVARE LEGISLATIE ANTIBICICLISTICA

Romania are une dintre cele mai desuete si antibiciclistice legislatii rutiere din Europa, iar pasii inainte in ultimele trei decenii au fost mai mici decat pasii inapoi, si situatia era si mai rea daca organizatiile de biciclisti nu ar fi reusit sa previna sau sa convinga autoritatile sa elimina aberatii si mai mari pe care le-au propus unii parlamentari sau chiar Guvernul la initiativa Ministerului Afacerilor Interne, care a fost adesea factor de blocaj si in privinta altor acte normative care ar fi putut inlatura barierele legislative in calea dezvoltarii utilizarii bicicletei in scop recreativ, turistic si utilitar, cum e cazul legislatiei privind traseele cicloturistice marcate sau normativele de proiectare a infrastructurilor pentru biciclete.

Marti 23 septembrie 2025 este pe ordinea de zi a Comisiei pentru Transporturi si Infrastructura a Camerei Deputatilor proiectul de lege PL-x 526/2019, proiect in care "pe usa din dos" au fost introduse trei amendamente, prin care s-ar institui pentru biciclisti noi interdictii si restrictii aberante, unice in Europa (si unele chiar in lume).

O masura propusa ar fi interzicerea utilizarii bicicletei pentru toti cei care nu au implinit 16 ani (fara nici o exceptie ! chiar si pe o alee de parc, sau urcand lent pe un drum abrupt, sau dorint sa circule pe o pista pentru biciclete, inclusiv cand ar fi insotiti de parinti). De parca nu ar fi exagerata si actuala reglementare, care interzice - caz unic in Europa - circulatia cu bicicleta sub varsta de 14 ani, tot fara nici o exceptie.

A doua masura aberanta propusa ar fi obligatia de a circula tot timpul, deci si ziua in amiaza mare, pe timp insorit, cu far aprins spre fata si lumină rosie aprinsa orientata spre spate, ceea ce ar insemna un consum continuu de baterii sau acumulatori fara un beneficiu real, pentru ca puterea luminilor pentru biciclete este mult mai redusa ca in cazul vehiculelor cu motor termic sau electric si ziua nu sunt practic vizibile aproape deloc, neaducand deci vreun beneficiu, iar noaptea sau in conditii de lumina naturala redusa este oricum si la ora actuala obligatorie utilizarea lor.

Iar a treia masura total nejustificata este ca toti biciclistii sa fie obligati sa poarte oriunde, tot timpul o casca speciala de protectie, obligatie care si ea este total exagerate si nejustificata, cum au dovedit studiile facute in zeci de tari, si ar fi unica pe continentul european, exagerata fiind dealtfel si obligatia deja existenta la ora actuala, de purtare in aproape orice imprejurari pentru biciclistii ce nu au implinit 16 ani.

Proiectul de lege PL-x 526/2019 era, atat in viziunea initiatorilor, cat si in viziunea Senatului, care a fost prima camera sesisaza, axat doar pe normele legale de trotinetele electrice, nevizand in nici un fel bicicletele. Dar, in toamna anului 2023, Comisia juridica, de disciplina si imunitati a introdus, in mod neconstitutional, in proiectul de raport, si acele trei amendamente susmentionate, straine de obiectul de reglementare al proiectului de lege, fara vreo consultare si fundamentare.

Acele amendamente au fost apoi acceptate apoi, tot in toamna anului 2023, si de catre Comisia pentru aparare, ordine publica si siguranta nationala a Camerei Deputatilor, si daca ar fi fost acceptate si de celelalte doua comisii sesizate in fond si apoi de plenul Camerei Deputatilor, ar modifica actuala legislatie rutiera ( OUG 195/2002) intr-o directie total opusa celei firesti, de promovarea mobilitatii nemotorizate ca parte a promovarii mobilitatii sustenabile, la care si Romania s-a angajat pe plan intern si international.

La vremea respectiva, in noiembrie - decembrie 2023, protestele organziatiilor de biciclisti si de mediu, despre care se poate citi si la linkul:
au convins Comisia pentru transporturi si infrastructura si Comisia pentru industrii si servicii din legislatura 2020-2024 sa amane pronuntarea asupra acelui proiect de raport comun, fara insa sa le poata convinge sa dezbata proiectul si raportul preliminar propus ce celelalte doua comisii si respinge acele trei amendamente aberante ale Comisiei juridice, de disciplina si imunitati. Si o vreme proiectul de lege PL-x 526/2019 a fost din nou "pus la sertar" cum a stat si intre 2021 si 2023.

In septembrie 2025 iata ca acest proiect a fost "dezgropat" si pus pe ordinea de zi a Comisiei pentru transporturi si infrastructura, cu propunerea implicita de a se ralia acelor amendamente. Facem un apel la membrii acestei comisii sa nu accepte acele trei amendamente (nr. 8, 9 si 10 din raportul preliminar) si sa le elimine sau, cel putin, sa scoata de pe ordinea de zi proiectul de lege si sa se consulte cu organizatiile de biciclisti si cu alti stakeholderi pentru a intelege de ce acele propuneri sunt inacceptabile.

In anexa redam textul scrisorii deschise adresate de organizatiile de biciclisti prin intermediul Federatiei Biciclistilor din Romania comisiei respective si membrilor ei, text de altfel cvasiidentic cu cel din octombrie 2023 si in care sunt linkuri la documente suplimentare, inclusiv la o analiza detaliata a celor trei amendamente pe care le criticam.

22 septembrie 2025

av. Radu Mititean
director executiv - Clubul de Cicloturism Napoca (CCN)
presedinte - Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)
0744-576836
contact@biciclisti.ro


ANEXA:
Scrisoare deschisa catre Comisia pentru transporturi şi infrastructură a Camerei Deputatilor și toți membrii acestei comisii


=========================

FEDERATIA BICICLISTILOR DIN ROMANIA
contact@biciclisti.ro
www.biciclisti.ro

Nr.2409222334 / 22.09.2025

Către:
CAMERA DEPUTAȚILOR
Comisia pentru transporturi şi infrastructură
și toți membrii acestei comisii

SCRISOARE DESCHISĂ
privind PL-x 526/2019
pentru modificarea și completarea
Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, vizând amendamentele nr. 8-10 din Anexa la raportul preliminar al
Comisiei juridice, de disciplină și imunități a Camerei Deputaților din 7 noiembrie 2023

Stimate doamne și domni deputați,

Subscrisa Federația Bicicliștilor din România (FBR), constituită la data de 20.10.2007, cu sediul actual în mun. București, Sector 2, str. Speranței nr. 5, ap. 11, persoană juridică română pe baza Încheierii din data de 16.11.2007, pronunțată de Tribunalul București, secția a III-a civilă, în dosar nr. 38648/3/2007, înscrisă în Registrul Federațiilor la Tribunalul Municipiului București cu nr. 41 / 2007 și în Registrul Național ONG la Ministerul Justiției cu nr. 68/C/2007, având CIF 23002035, prin președinte av. Radu Mititean,

Cu respect vă spunem atenției următoarea problemă:

Pe ordinea de zi a sedintei din 23.09.2025 ora 13:00 a Comisiei pentru Transporturi si Infrastructura, la pct. 3 de pe ordinea de zi, este PL-x 526/2019 - Proiect de lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, mai concret raportul preliminar al Comsiei Juridice, pe care aceasta propune celorlalte comisii sesizate pentru raport sa si-l insuseasca ca atare.

Comisia juridică a Camerei Deputaților a introdus în Pl-x 526/2019 - un proiect de lege ce nici nu viza de fapt bicicliștii - o serie de restricții și interdicții la adresa conducătorilor de biciclete, unice pe continentul european, în gravă discordanță atât cu unele reforme adoptate sau în curs de adoptare pe plan național, cât și cu politicile publice la nivel european de promovare a mobilității sustenabile și a sănătății publice prin încurajarea utilizării bicicletei în scop de transport, recreativ, turistic și sportiv.

Pe plan național este vorba, de exemplu, de țintele și jaloanele PNRR, Strategia pe Termen Lung a României pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, Legea nr. 155/2023 (legea mobilității urbane durabile) - pilonul I (Tranziția verde), Pilonul IV – Coeziune economică, socială și teritorială, Componenta C10 – Fondul local, Planul de actiune pentru orașe verzi - program al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) – program în derulare în orașe precum Craiova, Iași, Mediaș, Timișoara, București.

Pe plan european, asemenea politici sunt reflectate, printre altele, și de Rezoluția Parlamentului European privind promovarea bicicletei, adoptată în 16 februarie 2023 si adoptarea de catre Comisia Europeana la 3 aprilie 2024, a Declaratiei Europene priind Utilizarea Bicicletei:
precum și în Master-planul paneuropean de promovare a bicicletei, adoptat de cele 54 de țări membre ale Comisiei ONU pentru Europa (UNECE) la 18 mai 2021:

Amendamentele propuse de Comisia juridică a Camerei Deputaților au fost promovate în mod neconstituțional din punct de vedere al procedurilor parlamentare (prin încălcarea principiului bicameralismului) și contravin politicilor publice și legislației naționale recente în domeniul mobilității sustenabile și măsurilor legislative specifice, chiar dacă încă timide, adoptate de România în ultimii ani în aceeași direcție de promovare a utilizării bicicletei.

Asemenea acte normative, demersuri și proiecte la nivel național sunt, de exemplu, sutele de milioane de EUR din PNRR alocate pentru realizarea de mii de km piste și trasee velo în mare parte din județele țării, toate acestea contractate din fonduri UE și în curs de proiectare sau execuție, acestora adăugându-se finanțările din Fondul pentru Mediu, cele din programele de dezvoltare regională, cele INTERREG (având ca Autoritate de Management Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației), adoptarea în 2022 a cadrului normativ pentru drumurile pentru cicliști, celui pentru parcări publice pentru biciclete în 2020, celui pentru semnalizarea și omologarea traseelor cicloturistice și integrarea României în rețeaua EuroVelo, în martie 2022, înființarea Centrului Național de Coordonare Velo în 2022 și normativele pregătite privind realizarea de infractructuri velo.

Prin prezenta scrisoare deschisă, apelăm la Dumneavoastră, în calitate de comisie a Camerei Deputaților repectiv ca parlamentari, membri ai acestei comisii ce trebuie să adopte, altături de alte comisii, respectivul raport, să nu acceptați respectivele propuneri (amendamentele nr. 8 - 10 din Anexa la raportul preliminar) și să nu le preluați în raportul comun către plenul Camerei Deputaților, iar dacă totuși acel raport va fi adoptat cu vot majoritar în forma propusă de Comisia juridică, apelăm la Dumneavoastră să solicitați plenului Camerei Deputaților să nu adopte proiectul de lege într-o asemenea formă, ci să îl retrimită la comisii pentru reanalizarea acelor texte propuse, căci altfel se va ajunge aproape sigur la sesizarea Curții Constituționale de către Dumneavoastră și / sau alți colegi deputați și senatori sau retrimiterea de către Președintele României a legii pentru rediscutare în Parlament sau sesizarea de către Președintele României a Curții Constituționale.

Ar fi păcat ca prevederile binevenite din proiectul de lege să fie împiedicate să intre în vigoare din cauza celor trei texte introduse intempestiv, acum, pe ”ultima sută de metri” și fără vreo consultare cu entitățile interesate și fără ca asupra acelor propuneri să se fi putut pronunța, cum prevede de altfel Constituția și normele de tehnică legislativă, Senatul, ca primă cameră sesizată, precum și Consiliul Legislativ, Consiliul Economic și Social, Guvernul și publicul interesat, inclusiv organizațiile care reprezintă interesele celor vizați de acele amendamente.

În concret, cele trei amendamente criticate, formulate la art.70 din OUG 195/2002 sunt:

- Nr. 8, care prevede în esență ca circulația cu bicicleta să fie interzisă în România oricărei persoane care nu a împlinit 16 ani, fără nici o excepție

- Nr. 9, care prevede în esență ca bicicletele să fie obligate să circule și ziua în amiaza mare, pe timp însorit, cu far aprins spre față și lumină roșie aprinsă orientată spre spate

- Nr. 10, care prevede în esență ca toți bicicliștii să fie obligați să poarte oriunde, tot timpul o cască specială de protecție

V-am adresat și în toamna anului 2023 o scrisoare asemanatoare si Dumneavoastra, și altor comisii și membrilor acestora, dar văzând reluarea subiectului, reiterăm criticile noastre, detaliate în memoriul anexat.


ANEXĂ: memoriu cu detalii si prezenta scrisoare deschisa in format .pdf
( se poate descarca aici:

https://drive.google.com/file/d/1kmk6LMcGo7tacWlAHm25PLJ-8TQ7ZJMI/view?
usp=sharing )

PREȘEDINTE
av. Radu Mititean
0744-576836
contact@biciclisti.ro

======================



, , , , , |
Bookmark and Share
This entry was posted on 9/22/2025 11:00:00 a.m. and is filed under , , , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.