•11/15/2025 03:15:00 a.m.
ZIUA MONDIALA DE COMEMORARE A VICTIMELOR TRAFICULUI RUTIER
In 16 noiembrie 2025, fiind a treia duminica a lunii noiembrie, se marcheaza la nivel mondial Ziua de Comemorare a Victimelor Traficului Rutier. In Romania, unde rata de accident rutier este de multi ani mereu cea mai ridicata din tarile UE, o asemenea zi ar trebui sa fie una de ample manifestari, dezbateri, actiuni de comemorare si constientizare, insa acest flagel pare a fi acceptat tacit de autoritati si cetateni, ca si cum nu i s-ar putea pune capat.
Ziua de Comemorare a Victimelor Traficului Rutier, referita adesea prin initialele WDR sau WDoR, a fost initiata in 1993 in Marea Britanie de organizatia RoadPeace si extinsa la nivel european in 1995 de catre Federatia Europeana a Victimelor Accidentelor Rutiere (FEVR) https://fevr.ngo/ , raspandindu-se apoi rapid la nivel mondial, iar dupa un deceniu, prin votul Adunarii Generale ONU - punctul 10 din Rezolutia 60/5 adoptata in 26.10.2005, a fost proclamata ca zi mondiala oficiala pe aceasta tema. . Detalii si la: https://worlddayofremembrance.org/ si https://fevr.ngo/world-day-of-remembrance/ si la https://www.who.int/groups/united-nations-road-safety-collaboration/world-day-of-remembrance
Decada 2021 - 2030 a fost proclamata de Adunarea Generală a ONU ca Decada de Actiune pentru cresterea sigurantei rutiere, https://www.who.int/teams/social-determinants-of-health/safety-and-mobility/decade-of-action-for-road-safety-2021-2030 prin rezolutia A/RES/74/299 intitulata "Imbunatatirea sigurantei rutiere la nivel mondial", cu tinta asumata de reducere cu 50% a ratelor de accident rutier mortal sau grav. Un prim raport global privind starea sigurantei rutiere a fost lansat in decembrie 2023: https://www.who.int/news-room/events/detail/2023/12/13/default-calendar/launch-of-the-global-status-report-on-road-safety-2023
Exista si un Parteneriat Global pentru Siguranta Rutiera (The Global Road Safety Partnership - GRSP https://www.grsproadsafety.org/ ) lansat in 1999 sub egida Federatiei Internationale a Societatilor de Cruce Rosie si Semiluna Rosie ( IFRC ), precum si un Parteneriat International al Victimelor Accidentelor Rutiere (International Road Victims' Partnership - IRVP https://www.irvp.org/about-IRVP.php .
De asemenea, sub egida ONU / OMS functioneaza o structura de Colaborare pentru Siguranta Rutiera (United Nations Road Safety Collaboration - UNRSC https://www.who.int/groups/united-nations-road-safety-collaboration infiintata in 2004 prin Rezolutia Adunarii Generale a ONU 58/289 ) si s-a creat o retea globala a sefilor de agentii nationale de siguranta rutiera https://www.who.int/groups/global-network-of-national-road-safety-leaders
Tot sub egida OMS au loc conferinte ministeriale periodice, cea mai recenta fiind cea de la Marrakech din Maroc, din 18-20 februarie 2025 https://www.who.int/news-room/events/detail/2025/02/18/default-calendar/fourth-global-ministerial-conference-on-road-safety si https://www.roadsafetymorocco.com/ fiind adoptata si " Declaratia de la Marrakech" https://cdn.who.int/media/docs/default-source/documents/un-road-safety-collaboration/marrakech-declaration-en.pdf
Sloganul WDR este " REMEMBER. SUPPORT. ACT" - Aminteste-ti, Sprijina, Actioneaza ! Iar tema specifica in acest an este LOST TALENTS ( "TALENTE PIERDUTE" ) - care ne aduce aminte ca atunci cand oameni sunt ucisi sau grav raniti in accidente rutiere, lumea nu pierde doar niste indivizi, ci pierde potentialul lor, ideile, creativitatea, impoactul lor viitor pozitiv pe care l-ar fi putut avea asupra societatii. Ei devin talente pierdute pentru omenire, dar pot deveni sufletul pentru demersurile de crestere a sigurantei rutiere. O serie de mesaje oficiale pe tema WDR2025 si la https://www.who.int/multi-media/details/world-day-of-remembrance-for-road-traffic-victims-2025
Golul lasat in urma de victime este usor de transmis si vizual, printr-o scena goala intr-o sala de spectacol, printr-un teren de sport pustiu, printr-o incapere goala - unde simtim acut si dureror lipsa celor disparuti prematur. Mai ales ca statisticile dovedesc faptul ca accidentele rutiere sunt cauza cea mai frecventa de deces sau ranire grava pentru copii si tineri. Materialele vizuale ale campaniei pe 2025 sunt axate pe acest gen de imagini.
La nivelul UE, circa 20.000 oameni mor anual in accidente rutiere, si peste 1,4 milioane sunt grav raniti sau raman cu sechele, chiar daca in ultimii ani se inregistreaza in multe tari UE si in UE pe ansamblu scaderi semnificative. La nivel mondial mor anual in accidente rutiere peste 1 milion de oameni, si peste 50 de milioane sunt ranite. Este la nivel mondial cazua nr.1 de mortalitate pentru persoanele in varsta intre 5 si 29 de ani, iar peste 90% dintre decesele cauzate de accidente rutiere se petrec in tarile cu nivel de venit redus si mediu.
La nivel mondial, de la primul accident provocat de un autovehicul, care a produs moartea unui om, eveniment consemnat acum peste 125 de ani, au fost consemnate peste 50 de milioane (!!) de morti in accidente rutiere si sute de milioane de persoane care au suferit vatamari ale sanatatii. Este practic o pandemie care eclipseaza ca numar total de victime majoritatea cauzelor de mortalitate, desi altele sunt mult mai intens mediatizate.
Biciclistii sunt, alaturi de pietoni, o categorie de participanti la trafic mult mai vulnerabila ca risc de deces sau ranire grava in caz de accident rutier, in comparatie cu persoanele aflate in autovehicule, si prin urmare ar trebui sa se bucure de o protectie sportiva prin legislatie, prin infrastructura rutiera, prin educatie si prin activitatea preventiva si prin cea sanctionatorie a incalcarilor, pe care ar trebui sa o desfasoare autoritatile.
Din pacate, in Romania se inregistreaza in ultimii ani la nivel UE aproape in fiecare an cea mai mare incidenta a accidentelor rutiere mortale si grave din punct de vedere biciclistic, pe 100.000 locuitori si pe distante parcurse pe bicicleta, ceea ce constituie si un mare factor de descurajare pentru utilizarea bicicletei desi ar fi un factor major de mobilitate durabila, de reducere a poluarii si a congestiei in trafic, de combatere a sedentarismului si obtinere de alte multe efecte pozitive.
La nivelul UE exista o politica-cadru 2021-2030 privind siguranta rutiera https://data.europa.eu/doi/10.2832/391271 adoptata in 2020, si care s-a redactat plecand de la " Declaratia de la Valleta" din martie 2017, si care este axata pe pasii urmatori in directia "viziunii zero" - idealul de a elimina complet decesele cauzate de accidente rutiere.
In Romania functioneaza o organizatie denumita Asociatia Victimelor Accidentelor de Circulatie din Romania ( AVAC - https://avacromania.ro/ ) si tot la nivel neguvernamental s-a infiintat mai recent Coalitia pentru Siguranta Rutiera (CSR) https://pentrusigurantarutiera.ro/ care a lansat o Carta Alba a Sigurantei Rutiere. Din coalitie fac parte si Federatia Biciclistilor din Romania si o serie de organizatii membre ale acesteia.
Exista preocupari mai largi si la nivel guvernamental pentru siguranta rutiera, ca de exemplu prin Consiliul Interministerial pentru Siguranta Rutiera ( CISR - https://www.cisr.ro/ ) infiintat prin HG 437/1995, care insa din pacate nu cuprinde decat reprezentanti ai unor ministere, autoritati locale si forme asociative ale acestora. Este prevazut ca CISR sa organizeze anual o " Conferinta Nationala pentru Siguranta Rutiera " la care ar trebui sa participe si alti stakeholderi, inclusiv ONG-uri de profil, dar pe site-ul CSR nu se regaseste vreo informatie in acet sens.
Importanta a fost si prin adoptarea, prin HG 682/2022, a Strategiei Nationale privind Siguranta Rutiera pentru perioada 2022-2030 care se poate citi si la: https://www.cnadnr.ro/sites/default/files/Strategie%20siguranta%202022-2030.pdf
Politia publica rapoarte anuale privind siguranta rutiera - cel mai recent se refera din pacate la anul 2023 desi suntem la final de 2025 si era de asteptat sa fie demult publicat cel pe 2024:: https://politiaromana.ro/files/pages_files/BSR_2024_FINAL.pdf
In acest raport oficial este consemnat ca in 2023 s-au produs pe drumurile publice din Romania 4527 de accidente rutiere grave, care au cauzat 1545 de decese ( rata de 81 decese / milion locuitori, aproape dublul mediei pe UE) , dintre care 156 de biciclisti si 427 de pietoni), si ranirea grava a 3537 persoane si ranirea usoara a altor 2172 de persoane. Rapoarte pe ani anteriori la https://politiaromana.ro/ro/prevenire/buletinul-sigurantei-rutiere
De Ziua de Comemorare a Victimelor Traficului Rutier, gandurile ar trebui sa mearga nu doar la victime, ci si la membrii familiilor acestora, la personalul serviciilor de urgenta care intervin la accidente rutiere si la participantii la trafic in general si la categoriile vulnerabile, ca potentiale victime cat timp nu se va imbunatati substantial siguranta rutiera.
CCN este o asociatie tuistica, sportiva, civica si ecologista care militeaza de trei decenii pentru un om sanatos intr-un mediu sanatos, rezultand o dezvoltare durabila a societatii. Printre altele, militeaza pentru cresterea sigurantei rutiere a utilizatorilor bicicletei si a participantilor vulnerabili la traficul rutier in genera si pentru o mobilitate sustenabila. Detalii despre CCN si pe www.ccn.ro
CCN este membru in Federatia Biciclistilor din Romania ( FBR ) si militeaza prin intermediul acesteia si la nivel national si international pentru imbunatatirea sigurantei rutiere pentru biciclisti.
Cluj-Napoca, 15 noiembrie 2025
Radu Mititean
director executiv CCN


