•1/08/2015 01:11:00 a.m.
Asociatia
turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL
DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str.
Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457
Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel.
0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675
RNPJFSP: 3561 / A / 1992
====================================
TENTATIVA DE ALBA-NEAGRA
CU CLADIRI VERZI
LA PRIMARIA CLUJEANA, SANCTIONATA
DE ONG DE MEDIU
Primaria
clujeana a incalcat din nou, la finalul anului 2014, legislatia de transparenta
decizionala, incercand sa supuna spre adoptare Consiliului Local un
controversat proiect de hotarare privind o schema de ajutor de stat pentru
cladirile "verzi" din punct de vedere al eficientei energetice, cu
eludarea termenelor legale si a obligatiei de dezbatere publica si consultare a
ONG declarate ca parte interesata.
HCL-ul,
in forma in care era propus, ridica mari semne de intrebare din punct de vedere
al protectiei mediului dar si a gestiunii fondurilor publice, pentru ca, in loc
sa fie corectate deficientele procedurilor de pana acum, acestea ar fi fost in
buna parte pastrate si agravate, in folosul unor interese private nelegitime si
in dauna intereselor publice si a scopului declarat al acestor masuri care
echivaleaza cu o importanta facilitate fiscala, de care ar trebui sa
beneficieze doar cladirile cu adevarat "verzi".
Astfel, pe site-ul de Internet al Primariei clujene
www.primariaclujnapoca.ro a fost publicat, cu datare 3 decembrie 2014, proiectul
de HCL privind aprobarea Schemei de ajutor de minimis pentru contribuabilii
bugetului local al municipiului Cluj-Napoca care beneficiaza in anul fiscal
2015, de cota de impozitare redusa la impozitul/taxa pentru cladirile aflate
„in clasa energetica A”, care de tin o certificare oficiala recunoscuta la
nivel mondial (BREEM, LEED, DGNB, CASBEE si Green Star) ca si „cladire verde”.
Acest proiect
din pacate a pastrat deficientele schemelor anterioare, aprobate prin HCL
225/2012 respectiv HCL 190/2014, in ciuda criticilor pertinente aduse acestora
de catre specialisti si ONG-urilor de profil cu ocazia unor contacte avute in
primavara anului 2014. Normal era ca Primaria sa contacteze si consulte in mod
proactiv ONG-urile interesate inca din etapa conceperii proiectului de HCL, caz
in care putea evita, daca era de buna-credinta, strecurarea unor prevederi inacceptabile,
si putea practic profita de o consultanta gratuita de profil. A preferat din
nou sa nu colaboreze cu societatea civila, ci sa elaboreze proiectul de HCL pe
cont propriu, ceea ce nu era ilegal, dar era evident inoportun si, in situatia
data, si imoral si contraproductiv.
In schimb, odata elaborat draftul de proiect de
HCL, Primaria avea obligatia expres prevazuta de Legea 52 / 2003 privind
transparanta decizionala in administratia publica de a il trimite proeictul de
HCL din oficiu spre consultare ONG-urilor care s-au notificat ca parti
interesate, de a nu il supune spre avizare si adoptare decat dupa cel putin 30
de zile de la publicarea pe site a proiectului de HCL, de a analiza si accepta
sau respinge motivat toate observatiile si propunerile facute cu privire la
proiectul de HCL de ONG-uri si public in perioada legala de consultare publica
si de a organiza, daca un ONG de profil solicita asta, o dezbatere publica pe
tema acelui proiect de HCL.
Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN) este ONG de mediu notificat ca
parte interesata in problema HCL normative de mediu sau cu influenta in
probleme de mediu si am constatat cu neplacuta surprindere ca Primaria din nou
a omis sa ne transmita spre consultare proiectul, noi afland de el intamplator
si aproape in ultima clipa a perioadei legale de consultari publice. Nu este
insa primul caz in care Primaria cu rea-credinta "uita" sa notifice
ONG-urile interesate, in speranta ca vor putea aplica politica faptului
implinit, ca se va afla prea tarziu si ca astfel vor trece neobservate proiecte
dubioase sau abuzive si va fi greu sa fie ulterior anulate in justitie.
In 16.12.2014 am solicitat oficial Primariei
organizarea unei dezbateri publice a proiectului de HCL, subliniind ca trebuie
anuntata din timp in mod public si comunicata si noua si altor ONG clujene de
mediu, in scris, si plasata intr-un inteval orar si o locatie usor accesibila
cetatenilor. Am mentionat si pe fondul problemei cateva aspecte ce vor necesita
o dezvatere serioasa, de exemplu problema relevantei si aplicabilitatii in
Romania a unora dintre schemele de certificare mentionate (Green Star, Cassbee,
DGNB), relevanta unora pentru scopul schemei de ajutor (cazul BREEAM IN USE),
asigurarea unui control exterior neguvernamental de specialitate cu privire la
pertinenta certificarilor, echivalentele diverselor certificari, prevenirea
riscului de "greenwashing" si de alocare de fonduri publice pentru
unii care de fapt nu le merita.
Am constatat cu stupoare ca, incalcand flagrant
prevederile legale, desi nu se implinise termenul de 30 de zile lucratoare si
desi cerusem si noi si alte ONG organizarea unei dezbateri publice, Primarul
municipiului Cluj-Napoca, prin Dispozitia nr.
3823 din 18.12.2014, a convocat
in sedinta extraordinara
Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca in ziua de luni, 22.12.2014, ora
12:00, in Sala de sticla de la sediul din str. Motilor nr. 3, cu un proiect de ordine de zi ce
cuprindea la pct. 5, in mod abuziv, si proiectul de HCL referitor la ajutorul
de minimis pentru "cladiri verzi".
Am depus la Primarie in 19.12.2014 o somatie prin
care am cerut scoaterea acelui punct de pe ordinea de zi a sedintei Consiliului
Local, precum si identificarea si sanctionarea persoanelor responsabile de
includerea ilegala a acestui proiect pe ordinea de zi a sedintei respective,
subliniind ca, in caz contrar, ne vom vedea siliti sa atacam si anulam in
contencios administrativ hotararea in cauza, promovata cu incalcarea normelor
legale procedurale imperative, si sa actionam totodata pentru tragerea la
raspundere juridica disciplinara si, dupa caz, si penala, a celor care se fac
vinovati de o asemenea flagranta ilegalitate care afecteaza intersul public.
Am avut si tensionate discutii telefonice cu
persoane din aparatul de lucru al Primarului, la initiativa acestora, care au
incercat sa ne persuadeze, cu argumente invalide si procedee imorale, sa nu ne
opunem adoptarii respectivului HCL in 22 decembrie, in forma propusa de
Primarie, intarind suspiciunile noastre ca este vorba nu de neglijenta sau
nepasare fata de normele de procedura, ci de interese nelegitime ascunse ce ar
trebui sa intre probabil si in vizorul autoritatilor cu atributii anticoruptie.
In final, Primarul s-a vazut fortat, in deschiderea
sedintei de Consiliu Local din 22.12.2014, sa retraga proiectul de pe ordinea
de zi, unde nici nu ar fi trebuit sa ajunga vreodata. Precizam ca CCN a
participat activ la acea sedinta, a distribuit consilierilor locali si presei
extrase de legislatie si dovezi a indeplinirii anumitor proceduri, a caror
existenta era negata de Primar, si a polemizat aprins cu Primarul municipiului,
care a incercat sa dezinformeze consilierii locali atat pe teme de procedura
cat si pe unele aspecte de fond.
In aceeasi zi de 22.12.2014, CCN impreuna cu alte
trei ONG clujene de mediu au trimis o scrisoare deschisa catre Primar, prin
care, alaturi de reluarea solicitarii de amanare a supunerii spre adoptare si a
solicitarii de organizare a unei dezvateri publice, au facut si mai multe
observatii si propuneri de fond privind facilitatile propuse pentru cladiri
"verzi" din punct de vedere energetic. De asemenea, s-a luat legatura
cu presa, cu ONG-uri de nivel national si international si cu operatori
economici de profil care ar fi lezati de adoptarea unei scheme de ajutor care
ar promova pe cei care de fapt nu merita respectivul sprijin deoarece nu ar fi
cu adevarat "verzi" cladirile in cauza.
In 23.12.2014, Primaria a anuntat organizarea, in
08.01.2015, cu incepere la ora 15:00, in Sala de sticla a Primariei
municipiului Cluj-Napoca (str.Motilor nr. 1-3) a dezbaterii publice cerute de
noi, cu privire la proiectul de HCL privind aprobarea Schemei de ajutor de
minimis pentru contribuabilii bugetului local al municipiului Cluj-Napoca care
beneficiaza in anul fiscal 2015, de cota de impozitare redusa la impozitul/taxa
pentru cladirile aflate „in clasa energetica A”, care de tin o certificare
oficiala recunoscuta la nivel mondial (BREEM, LEED, DGNB, CASBEE si Green Star)
ca si "cladire verde".
Precizam ca, intre timp, au formulat pozitii pe
acest subiect si o serie de ONG de nivel national si firme de profil, si speram
sa existe la dezbaterea publica din 8 ianuarie o participare semnificativa si
pertinenta din partea tuturor factorilor interesati, astfel ca deficientele
proiectului de HCL sa poata fi adecvat demonstrate si sa se convina solutiile
de modificare si completare a proiectuli astfel incat acesta sa devina un
adevarat instrument de promovare a "cladirilor verzi" si sa poata fi
adoptat in perioada urmatoare de catre Consiliul Local al municipiului
Cluj-Napoca intr-o forma legala si echitabila, benefica societatii si mediului,
si nicidecum in actuala forma propusa de Primarie.
Cluj-Napoca, 8 ianuarie 2015
av. Radu Mititean
director executiv CCN
ANEXE:
ANEXA 1:
Textul solicitarii CCN catre Primaria Cluj-Napoca
de organizare a unei dezbateri publice pe tema proiectului de HCL referitor la
facilitatile pentru cladirile verzi
ANEXA 2:
Textul somatiei CCN catre Primaria Cluj-Napoca de
scoatere de pe ordinea de zi a sedintei CL din 22.12.2014 a proiectului de HCL
referitor la facilitatile pentru cladirile verzi
ANEXA 3:
Textul scrisorii deschise comune adresate de CCN si
alte trei ONG clujene catre Primaria Cluj-Napoca pe tema proiectului de HCL
referitor la facilitatile pentru cladirile verzi
ANEXA 1:
Textul solicitarii CCN catre Primaria Cluj-Napoca
de organizare a unei dezbateri publice pe tema proiectului de HCL referitor la
facilitatile pentru cladirile verzi
Inregistrata
la Primaria Cluj-Napoca cu nr. 454924/1/16.12.2014
================================================
Catre: PRIMARIA
si CONSILIUL LOCAL al MUNICIPIULUI CLUJ-NAPOCA
in
atentia d-lui primar Emil Boc
Subiect: SOLICITARE
DEZBATERE PUBLICA PROIECT HCL CLADIRI VERZI
conform
Legii 52 / 2003
Subscrisa Asociatia turistica sportiva civica si
ecologista CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN), persoana juridica
romana de drept privat cu scop nelucrativ, infiintata la 03.06.1992, cu sediul
in Cluj-Napoca, str. Septimiu Albini nr.133 ap.18, cu cod de inregistrare
fiscala 5800675 si inscrisa la
Ministerul Justitiei in Registrul National ONG la pozitia 3561 / A / 1992,
legal reprezentata prin director executiv av. Radu Mititean,
In calitate de ONG de mediu, parte interesata in
problema HCL normative de mediu sau cu influenta in probleme de mediu, si care
de-a lungul anilor am formulat in repetate randuri observatii si propuneri in
acest domeniu si am participat la dezbateri publice pe aceasta tema,
Afland de pe site-ul www.primariaclujnapoca.ro de
proiectul de HCL privind aprobarea Schemei de ajutor de minimis pentru
contribuabilii bugetului local al municipiului Cluj-Napoca care beneficiaza in
anul fiscal 2015, de cota de impozitare redusa la impozitul/taxa pentru cladirile
aflate „in clasa energetica A”, care de tin o certificare oficiala recunoscuta
la nivel mondial (BREEM, LEED, DGNB, CASBEE si Green Star) ca si „cladire
verde”,
proiect care urmeaza sa fie in saptamanile
urmatoare supus din nou votului, anunt.datat 03.12.2014 si publicat la adresa:
http://www.primariaclujnapoca.ro/userfiles/files/schema%20ajutor.pdf
,
Constatand cu stupoare ca din nou, in mod ilegal,
municipaliatea a omis sa ne transmita din oficiu spre consultare aceste proiect
de act normativ, desi suntem de peste un deceniu declarati si inregistrati ca
parte interesata conform prevederilor art.6 din Legea 52 / 2003 privind
transparenta decizionala in administratia publica,
In temeiul art. 6 alin.(7) din Legea 52 / 2003,
solicitam organizarea unei dezbateri publice pe tema acestui proiect de HCL,
anuntat din timp si public si comunicat si noua si altor ONG clujene de mediu,
in scris, si plasat intr-un inteval orar si o locatie usor accesibila
catetenilor, deci dupa ora 17:00,
Urmand sa se dezbata, printre altele, problema
relevantei si aplicabilitatii in Romania a unora dintre schemele de certificare
mentionate (Green Star, Cassbee, DGNB), relevanta unora pentru scopul schemei
de ajutor, asigurarea unui control exterior neguvernamental de specialitate cu
privire la pertinenta certificarilor, echivalentele diverselor certificari,
prevenirea riscului de "greenwashing" si de alocare de fonduri
publice pentru unii care de fapt nu le merita.
=================================================
ANEXA 2:
Textul somatiei CCN catre Primaria Cluj-Napoca de
scoatere de pe ordinea de zi a sedintei CL din 22.12.2014 a proiectului de HCL
referitor la facilitatile pentru cladirile verzi
Inregistrata
la Primaria Cluj-Napoca cu nr. 462580/3/16.12.2014
================================================
Catre: PRIMARIA si CONSILIUL LOCAL al MUNICIPIULUI
CLUJ-NAPOCA
in
atentia d-lui primar Emil Boc, Secretarului municipiului si presedinelui de sedinta
CL din 22.12.2014
Subiect: SOMATIE SCOATERE DE PE ORDINEA DE ZI SEDINTA
CL DIN 22.12.2014 PROIECT
HCL CLADIRI VERZI
Subscrisa Asociatia turistica sportiva civica si
ecologista CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN), persoana juridica
romana de drept privat cu scop nelucrativ, infiintata la 03.06.1992, cu sediul
in Cluj-Napoca, str. Septimiu Albini nr.133 ap.18, cu cod de inregistrare
fiscala 5800675 si inscrisa la
Ministerul Justitiei in Registrul National ONG la pozitia 3561 / A / 1992,
legal reprezentata prin director executiv av. Radu Mititean,
In calitate de ONG de mediu, parte interesata in
problema HCL normative de mediu sau cu influenta in probleme de mediu, si care
de-a lungul anilor am formulat in repetate randuri observatii si propuneri in
acest domeniu si am participat la dezbateri publice pe aceasta tema,
Afland de pe site-ul www.primariaclujnapoca.ro ca a
fost inclus in proiectul de ordine de zi a sedintei Consiliului Local
Cluj-Napoca convocata pentru 22.12.2014, la punctul nr.5, si proiectul de HCL
privind aprobarea schemei de ajutor de minimis pentru contribuabilii bugetului
local al municipiului Cluj-Napoca, care beneficiaza, in anul fiscal 2015, de
cota de impozitare redusa la impozitul/taxa pentru cladirile aflate „in clasa
energetica A”, care detin o certificare oficiala, recunoscuta la nivel mondial
(L.E.E.D., B.R.E.E.A.M., D.G.N.B., C.A.S.B.E.E. si GREEN STAR), ca si „cladire
verde”,
Constatand ca acest fapt incalca grav si
indubitabil prevederi imperative ale Legii 52 / 2003 privind transparenta
decizionala in administratia publica, printre care cea a lasarii unui interval
de minim 30 zile lucratoare de la data postarii pe site-ul Primariei a
proiecului pana la supunerea lui spre abrobare ( postarea pe site a fost datata
03.12.2014) si ca desi cel putin un ONG
legal constituit ( chiar asociatia noastra) a solicitat organizarea unei
dezbateri publice pe tema acestui HCL, o asemenea dezbatere nu a fost inca
organizata si desfasurata - nici macare anuntata,
Formulam urmatoarea SOMATIE
prin care solicitam imediata retragere de pe
proiectul de ordine de zi a sedintei Consiliului Local Cluj-Napoca convocata
pentru 22.12.2014, a proiectului de HCL privind aprobarea schemei de ajutor de
minimis pentru contribuabilii bugetului local al municipiului Cluj-Napoca, care
beneficiaza, in anul fiscal 2015, de cota de impozitare redusa la
impozitul/taxa pentru cladirile aflate „in clasa energetica A”, care detin o
certificare oficiala, recunoscuta la nivel mondial (L.E.E.D., B.R.E.E.A.M.,
D.G.N.B., C.A.S.B.E.E. si GREEN STAR), ca si „cladire verde”,
precum si identificarea si sanctionarea persoanelor
responsabile de includerea ilegala a acestui proiect pe ordinea de zi a sedintei
respective.
In caz contrar ne vom vedea siliti sa atacam si
anulam in contencios administrativ hotararea in cauza, promovata cu incalcarea
normelor legale procedurale imperative, si sa actionam totodata pentru tragerea
la raspundere juridica disciplinara si, dupa caz, si penala, a celor care se
fac vinovati de o asemenea flagranta ilegalitate care afecteaza intersul
public.
Subliniem ca acele consultari publice pe acest
subiect, desfasurate in primavara acestui an, nu sunt nicidecum dezbaterea
publica a proiectului de HCL ceruta de Legea 52 / 2003, si o asemenea
neregularitte procedurala nu poate fi compensata sau acoperita ulterior in
niciun mod, unica solutie legala pe care o poate pronunta instanta fiind
constatarea nulitatii absolute a HCL-ului, constatare care, daca procesul
dureaza mai mult timp, va duce si al obligatii de dezdaunare de catre
municipalitate a persoanelor care ar beneficia intre timp de schema ilegala de
ajutor de minimis pe care acestea o cred valida pana i se constata nulitatea.
=================================================
ANEXA 3:
Textul scrisorii deschise comune adresate de CCN si
alte trei ONG catre Primaria Cluj-Napoca pe tema proiectului de HCL referitor
la facilitatile pentru cladirile verzi
================================================
Scrisoare deschisa:
OPRITI SPOIALA VERDE A CLUJULUI PE
BANI PUBLICI!
Stimate domnule primar,
Organizațiile semnatare iși exprima ingrijorarea fața de intenția Primariei Cluj Napoca de a
acorda beneficii fiscale din bani publici și unor cladiri declarate ca
fiind verzi in baza unei scheme de verificare superficiale și de fațada denumite BREEAM In Use.
Am constatat cu uimire ca 100% dintre cladirile
care au beneficiat de reducerea de taxe in 2014 sunt cladiri date in folosința, majoritatea (5 din 6) fiind
evaluate superficial prin BREEAM In Use și nu pe baza unor instrumente de certificare riguroase și relevante.
Așa cum s-a aratat și in comunicatului de presa emis de catre Consiliul Roman
pentru Cladiri Verzi in 15 Septembrie 2014, auditul BREEAM In Use nu atinge
obiectivele de transformare a pieței propuse de referatul pe baza caruia a fost aprobat HCL
225/2012 respectiv HCL 190/2014 și care ar urma sa stea la baza noii scheme de ajutor de
minims.
Mai mult, in urma unor analize riguroase a
schemelor internaționale
am concluzionat ca acest audit este ușor de aplicat oricarei cladiri comerciale, industriale ori
instituții publice indiferent de
nivelul de performanța
energetica, de la o simpla baraca pana la cea mai sofisticata cladire de
birouri fiind considerata o lecție de clasa primara in sustenabilitate pentru managerii
de cladiri, dar nu o riguroasa evaluare a performanței energetice și sustenabile.
Va informam ca exista doua mari categorii de tipuri
de cladiri care fac obiectul acestor evaluari: cladirile existente, care pentru
a atinge obiectivele menționate in referatul pe baza caruia s-a emis HCL 225/2012 și 190/2014 trebuie sa fie
renovate (inclusiv reabilitare termica etc.) și respectiv cladirile nou
construite.
Categoria cladirilor existente este extrem de
importanta, analiza și imbunatațirea fondului construit existent
trebuie sa fie o prioritate, insa imbunatațirea nu poate fi realizata decat
prin implementarea schemelor standard BREEAM sau echivalentul din alte scheme
internaționale, nici intr-un caz
printr-o verificare atat de superficiala precum BREEAM In Use, care nu iși propune sa fie un echivalent
sau o alternativa la schemele standard inclusiv BREEAM.
Mai mult, reinnoirea anuala a verificarii BREEAM In
Use este pur formala in primii 3 ani, ceea ce nu motiveaza investitorii sa-și imbunatațeasca cladirile.
BREEAM In Use nu este singura varianta de a evalua
cladirile existente (finalizate cu peste 2 ani in urma). Astfel conform
furnizorului schemei BREEAM, orice cladire existenta poate fi evaluata in urma
unor imbunatațiri
aduse fie la nivelul anvelopei fie la nivel de instalații prin schemele BREEAM
standard.
Practic, orice cladire existenta poate fi
certificata in oricare dintre schemele recomandate (BREEAM, LEED, DGNB) daca se
aduc imbunatațiri
minime fie la nivel de anvelopa, fie prin eficientizarea instalațiilor.
In cazul cladirilor excepționale, care nu necesita astfel
de imbunatațiri,
poate fi aplicata evaluarea pentru cladiri nou construite pornind de la premisa
ca o cladire excepționala
a fost construita bine de la bun inceput. Prin urmare, cladirile performante
energetic, finalizate in urma cu peste 2 ani, cu mare potențial de imbunatațire a gradului de
sustenabilitate, pot fi evaluate folosind schema standard BREEAM sau
echivalentul in alte scheme internaționale, iar nu BREEAM In Use.
In ceea ce privește eficienta energetica, va atenționam ca la Cluj Napoca exista
un precedent de posibila frauda sau grava eroare prin care cladirea unui
important hotel din Cluj Napoca evaluata BREEAM In Use, nivelul GOOD, a obținut un certificat energetic
clasa A, insa rezultatul contraexpertizei a fost un certificat clasa C.
Astfel, exista mari dubii in privita certificatelor
energetice obținute
de catre toate cladirile evaluate in sistemul BREEAM In Use. Cum este posibil
ca o cladire cu un calificativ mediocru de GOOD sa obțina clasa energetica A?
BREEAM In-Use are 3 parți, care pot fi obținute independent unele de
altele, iar schema consta in principal in completarea unui chestionar cu circa
90 de intrebari cu variante de raspuns, fara nici o cerința minima obligatorie de imbunatațire a cladirii (pentru toate cladirile
BREEAM In Use din Romania au fost verificate doar partea 1 și 2).
HCL-ul nr. 131 din 25 martie 2014, al Consiliului
Local din Timișoara,
folosit ca și
model pentru noul HCL de la Cluj Napoca, este incomplet și ambiguu iar acesta nu poate fi
considerat ca și
model pentru alte orașe.
Printre inadvertențe, textul cuprinde termeni
precum 'trei piloni: mediu, economic și social' menționați doar in cazul schemei BREEAM și incorect utilizați, intrucat aceștia sunt pilonii de baza care
definesc sustenabilitatea in general și se aplica in cazul tuturor schemelor de certificare, nu
doar in cazul BREEAM. Mai mult, acești piloni nu sunt considerați separat ci per ansamblu, iar
pe baza lor sunt create schemele de evaluare.
Doar cladirile nou construite și renovarea cladirilor existente
poate duce la o transformare pozitiva a pieței și au un potențial impact asupra comunitații.
De asemenea, consideram ca trebuie gasita soluția de a susține prin facilitați fiscale pentru cladiri verzi și a cladirilor rezidențiale.
Solicitam urmatoarele:
* Scoaterea de pe ordinea de zi a proiectului de
HCL in forma prezentata pe site-ul Primariei și promovarea lui numai dupa
parcurgerea etapelor procedural legale prevazute de legea 52/2003 incluzand
dezbaterea publica a proiectului conform solicitarilor depuse de mai multe
ONG-uri și intr-o forma care sa indeplineasca
scopul și obiectivele unei
asemenea hotarari de incurajare a cladirilor cu adevarat verzi;
* Efectuarea unei reevaluari a performanței energetice pentru toate cladirile
calificate in 2014 ca eligibile pentru acordarea facilitaților fiscal in calitate de 'cladire
verde';
* Includerea cladirilor rezidențiale in randul beneficiarilor de
facilitate fiscal de cladiri verzi, prin aceasta schema de ajutor de minimis
sau printr-o alta modalitate legala cu efect echivalent;
* Eliminarea schemei BREEAM In Use intrucat exista
alternative in BREEAM ( BREEAM Europe Commercial 2009 sau BREEAM Internațional Bespoke 2010) ceea ce nu
ar insemna o discriminare ci o incurajare a investitorilor de a construi cladiri
mai performante sau de a-și imbunatați semnificativ cladirile existente, deoarece un
certificat BREEAM In Use vizeaza in principal potențialul cladirii și nu verifica riguros și adecvat faptul ca aceea cladire
poate fi calificata la momentul auditului ca o cladire verde in sensul promovat
de obiectivele din proiectul de HCL și dupa cum rezulta pe merit din alte scheme de
certificare inclusiv BREEAM.
22.12.2014
Semnatari:
Clubul de Cicloturism Napoca, Cluj Napoca
Asociația Ecologista Floare de Colt, Cluj Napoca
Ascociația Romania in Tranziție, Cluj Napoca
Institutul pentru Ecoinovare, Cluj Napoca
=================================================