Author: CCN
•1/08/2015 01:11:00 a.m.


Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca   web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836  e-mail: office@ccn.ro
CIF:  5800675  RNPJFSP: 3561 / A / 1992
====================================

TENTATIVA DE ALBA-NEAGRA CU CLADIRI VERZI
LA PRIMARIA CLUJEANA, SANCTIONATA DE ONG DE MEDIU

Primaria clujeana a incalcat din nou, la finalul anului 2014, legislatia de transparenta decizionala, incercand sa supuna spre adoptare Consiliului Local un controversat proiect de hotarare privind o schema de ajutor de stat pentru cladirile "verzi" din punct de vedere al eficientei energetice, cu eludarea termenelor legale si a obligatiei de dezbatere publica si consultare a ONG declarate ca parte interesata.

HCL-ul, in forma in care era propus, ridica mari semne de intrebare din punct de vedere al protectiei mediului dar si a gestiunii fondurilor publice, pentru ca, in loc sa fie corectate deficientele procedurilor de pana acum, acestea ar fi fost in buna parte pastrate si agravate, in folosul unor interese private nelegitime si in dauna intereselor publice si a scopului declarat al acestor masuri care echivaleaza cu o importanta facilitate fiscala, de care ar trebui sa beneficieze doar cladirile cu adevarat "verzi".

Astfel, pe site-ul de Internet al Primariei clujene www.primariaclujnapoca.ro a fost publicat, cu datare 3 decembrie 2014, proiectul de HCL privind aprobarea Schemei de ajutor de minimis pentru contribuabilii bugetului local al municipiului Cluj-Napoca care beneficiaza in anul fiscal 2015, de cota de impozitare redusa la impozitul/taxa pentru cladirile aflate „in clasa energetica A”, care de tin o certificare oficiala recunoscuta la nivel mondial (BREEM, LEED, DGNB, CASBEE si Green Star) ca si „cladire verde”.

Acest proiect din pacate a pastrat deficientele schemelor anterioare, aprobate prin HCL 225/2012 respectiv HCL 190/2014, in ciuda criticilor pertinente aduse acestora de catre specialisti si ONG-urilor de profil cu ocazia unor contacte avute in primavara anului 2014. Normal era ca Primaria sa contacteze si consulte in mod proactiv ONG-urile interesate inca din etapa conceperii proiectului de HCL, caz in care putea evita, daca era de buna-credinta, strecurarea unor prevederi inacceptabile, si putea practic profita de o consultanta gratuita de profil. A preferat din nou sa nu colaboreze cu societatea civila, ci sa elaboreze proiectul de HCL pe cont propriu, ceea ce nu era ilegal, dar era evident inoportun si, in situatia data, si imoral si contraproductiv.

In schimb, odata elaborat draftul de proiect de HCL, Primaria avea obligatia expres prevazuta de Legea 52 / 2003 privind transparanta decizionala in administratia publica de a il trimite proeictul de HCL din oficiu spre consultare ONG-urilor care s-au notificat ca parti interesate, de a nu il supune spre avizare si adoptare decat dupa cel putin 30 de zile de la publicarea pe site a proiectului de HCL, de a analiza si accepta sau respinge motivat toate observatiile si propunerile facute cu privire la proiectul de HCL de ONG-uri si public in perioada legala de consultare publica si de a organiza, daca un ONG de profil solicita asta, o dezbatere publica pe tema acelui proiect de HCL.

Asociatia turistica sportiva civica si ecologista CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN) este ONG de mediu notificat ca parte interesata in problema HCL normative de mediu sau cu influenta in probleme de mediu si am constatat cu neplacuta surprindere ca Primaria din nou a omis sa ne transmita spre consultare proiectul, noi afland de el intamplator si aproape in ultima clipa a perioadei legale de consultari publice. Nu este insa primul caz in care Primaria cu rea-credinta "uita" sa notifice ONG-urile interesate, in speranta ca vor putea aplica politica faptului implinit, ca se va afla prea tarziu si ca astfel vor trece neobservate proiecte dubioase sau abuzive si va fi greu sa fie ulterior anulate in justitie.

In 16.12.2014 am solicitat oficial Primariei organizarea unei dezbateri publice a proiectului de HCL, subliniind ca trebuie anuntata din timp in mod public si comunicata si noua si altor ONG clujene de mediu, in scris, si plasata intr-un inteval orar si o locatie usor accesibila cetatenilor. Am mentionat si pe fondul problemei cateva aspecte ce vor necesita o dezvatere serioasa, de exemplu problema relevantei si aplicabilitatii in Romania a unora dintre schemele de certificare mentionate (Green Star, Cassbee, DGNB), relevanta unora pentru scopul schemei de ajutor (cazul BREEAM IN USE), asigurarea unui control exterior neguvernamental de specialitate cu privire la pertinenta certificarilor, echivalentele diverselor certificari, prevenirea riscului de "greenwashing" si de alocare de fonduri publice pentru unii care de fapt nu le merita.

Am constatat cu stupoare ca, incalcand flagrant prevederile legale, desi nu se implinise termenul de 30 de zile lucratoare si desi cerusem si noi si alte ONG organizarea unei dezbateri publice, Primarul municipiului Cluj-Napoca, prin Dispozitia nr. 3823 din 18.12.2014, a convocat in sedinta extraordinara Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca in ziua de luni, 22.12.2014, ora 12:00, in Sala de sticla de la sediul din str. Motilor nr. 3, cu un proiect de ordine de zi ce cuprindea la pct. 5, in mod abuziv, si proiectul de HCL referitor la ajutorul de minimis pentru "cladiri verzi".

Am depus la Primarie in 19.12.2014 o somatie prin care am cerut scoaterea acelui punct de pe ordinea de zi a sedintei Consiliului Local, precum si identificarea si sanctionarea persoanelor responsabile de includerea ilegala a acestui proiect pe ordinea de zi a sedintei respective, subliniind ca, in caz contrar, ne vom vedea siliti sa atacam si anulam in contencios administrativ hotararea in cauza, promovata cu incalcarea normelor legale procedurale imperative, si sa actionam totodata pentru tragerea la raspundere juridica disciplinara si, dupa caz, si penala, a celor care se fac vinovati de o asemenea flagranta ilegalitate care afecteaza intersul public.

Am avut si tensionate discutii telefonice cu persoane din aparatul de lucru al Primarului, la initiativa acestora, care au incercat sa ne persuadeze, cu argumente invalide si procedee imorale, sa nu ne opunem adoptarii respectivului HCL in 22 decembrie, in forma propusa de Primarie, intarind suspiciunile noastre ca este vorba nu de neglijenta sau nepasare fata de normele de procedura, ci de interese nelegitime ascunse ce ar trebui sa intre probabil si in vizorul autoritatilor cu atributii anticoruptie.

In final, Primarul s-a vazut fortat, in deschiderea sedintei de Consiliu Local din 22.12.2014, sa retraga proiectul de pe ordinea de zi, unde nici nu ar fi trebuit sa ajunga vreodata. Precizam ca CCN a participat activ la acea sedinta, a distribuit consilierilor locali si presei extrase de legislatie si dovezi a indeplinirii anumitor proceduri, a caror existenta era negata de Primar, si a polemizat aprins cu Primarul municipiului, care a incercat sa dezinformeze consilierii locali atat pe teme de procedura cat si pe unele aspecte de fond.

In aceeasi zi de 22.12.2014, CCN impreuna cu alte trei ONG clujene de mediu au trimis o scrisoare deschisa catre Primar, prin care, alaturi de reluarea solicitarii de amanare a supunerii spre adoptare si a solicitarii de organizare a unei dezvateri publice, au facut si mai multe observatii si propuneri de fond privind facilitatile propuse pentru cladiri "verzi" din punct de vedere energetic. De asemenea, s-a luat legatura cu presa, cu ONG-uri de nivel national si international si cu operatori economici de profil care ar fi lezati de adoptarea unei scheme de ajutor care ar promova pe cei care de fapt nu merita respectivul sprijin deoarece nu ar fi cu adevarat "verzi" cladirile in cauza.

In 23.12.2014, Primaria a anuntat organizarea, in 08.01.2015, cu incepere la ora 15:00, in Sala de sticla a Primariei municipiului Cluj-Napoca (str.Motilor nr. 1-3) a dezbaterii publice cerute de noi, cu privire la proiectul de HCL privind aprobarea Schemei de ajutor de minimis pentru contribuabilii bugetului local al municipiului Cluj-Napoca care beneficiaza in anul fiscal 2015, de cota de impozitare redusa la impozitul/taxa pentru cladirile aflate „in clasa energetica A”, care de tin o certificare oficiala recunoscuta la nivel mondial (BREEM, LEED, DGNB, CASBEE si Green Star) ca si "cladire verde".

Precizam ca, intre timp, au formulat pozitii pe acest subiect si o serie de ONG de nivel national si firme de profil, si speram sa existe la dezbaterea publica din 8 ianuarie o participare semnificativa si pertinenta din partea tuturor factorilor interesati, astfel ca deficientele proiectului de HCL sa poata fi adecvat demonstrate si sa se convina solutiile de modificare si completare a proiectuli astfel incat acesta sa devina un adevarat instrument de promovare a "cladirilor verzi" si sa poata fi adoptat in perioada urmatoare de catre Consiliul Local al municipiului Cluj-Napoca intr-o forma legala si echitabila, benefica societatii si mediului, si nicidecum in actuala forma propusa de Primarie.

Cluj-Napoca, 8 ianuarie 2015

av. Radu Mititean
director executiv CCN

ANEXE:

ANEXA 1:    
Textul solicitarii CCN catre Primaria Cluj-Napoca de organizare a unei dezbateri publice pe tema proiectului de HCL referitor la facilitatile pentru cladirile verzi
ANEXA 2:    
Textul somatiei CCN catre Primaria Cluj-Napoca de scoatere de pe ordinea de zi a sedintei CL din 22.12.2014 a proiectului de HCL referitor la facilitatile pentru cladirile verzi
ANEXA 3:    
Textul scrisorii deschise comune adresate de CCN si alte trei ONG clujene catre Primaria Cluj-Napoca pe tema proiectului de HCL referitor la facilitatile pentru cladirile verzi


ANEXA 1:    
Textul solicitarii CCN catre Primaria Cluj-Napoca de organizare a unei dezbateri publice pe tema proiectului de HCL referitor la facilitatile pentru cladirile verzi
Inregistrata la Primaria Cluj-Napoca cu nr. 454924/1/16.12.2014
================================================
Catre:             PRIMARIA si CONSILIUL LOCAL al MUNICIPIULUI CLUJ-NAPOCA
                        in atentia d-lui primar Emil Boc
Subiect:          SOLICITARE DEZBATERE PUBLICA PROIECT HCL CLADIRI VERZI
                        conform Legii 52 / 2003

Subscrisa Asociatia turistica sportiva civica si ecologista CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN), persoana juridica romana de drept privat cu scop nelucrativ, infiintata la 03.06.1992, cu sediul in Cluj-Napoca, str. Septimiu Albini nr.133 ap.18, cu cod de inregistrare fiscala  5800675 si inscrisa la Ministerul Justitiei in Registrul National ONG la pozitia 3561 / A / 1992, legal reprezentata prin director executiv av. Radu Mititean,

In calitate de ONG de mediu, parte interesata in problema HCL normative de mediu sau cu influenta in probleme de mediu, si care de-a lungul anilor am formulat in repetate randuri observatii si propuneri in acest domeniu si am participat la dezbateri publice pe aceasta tema,

Afland de pe site-ul www.primariaclujnapoca.ro de proiectul de HCL privind aprobarea Schemei de ajutor de minimis pentru contribuabilii bugetului local al municipiului Cluj-Napoca care beneficiaza in anul fiscal 2015, de cota de impozitare redusa la impozitul/taxa pentru cladirile aflate „in clasa energetica A”, care de tin o certificare oficiala recunoscuta la nivel mondial (BREEM, LEED, DGNB, CASBEE si Green Star) ca si „cladire verde”,
proiect care urmeaza sa fie in saptamanile urmatoare supus din nou votului, anunt.datat 03.12.2014 si publicat la adresa:
http://www.primariaclujnapoca.ro/userfiles/files/schema%20ajutor.pdf ,

Constatand cu stupoare ca din nou, in mod ilegal, municipaliatea a omis sa ne transmita din oficiu spre consultare aceste proiect de act normativ, desi suntem de peste un deceniu declarati si inregistrati ca parte interesata conform prevederilor art.6 din Legea 52 / 2003 privind transparenta decizionala in administratia publica,

In temeiul art. 6 alin.(7) din Legea 52 / 2003, solicitam organizarea unei dezbateri publice pe tema acestui proiect de HCL, anuntat din timp si public si comunicat si noua si altor ONG clujene de mediu, in scris, si plasat intr-un inteval orar si o locatie usor accesibila catetenilor, deci dupa ora 17:00,

Urmand sa se dezbata, printre altele, problema relevantei si aplicabilitatii in Romania a unora dintre schemele de certificare mentionate (Green Star, Cassbee, DGNB), relevanta unora pentru scopul schemei de ajutor, asigurarea unui control exterior neguvernamental de specialitate cu privire la pertinenta certificarilor, echivalentele diverselor certificari, prevenirea riscului de "greenwashing" si de alocare de fonduri publice pentru unii care de fapt nu le merita.
=================================================

ANEXA 2:    
Textul somatiei CCN catre Primaria Cluj-Napoca de scoatere de pe ordinea de zi a sedintei CL din 22.12.2014 a proiectului de HCL referitor la facilitatile pentru cladirile verzi
Inregistrata la Primaria Cluj-Napoca cu nr. 462580/3/16.12.2014
================================================
Catre: PRIMARIA si CONSILIUL LOCAL al MUNICIPIULUI CLUJ-NAPOCA
            in atentia d-lui primar Emil Boc, Secretarului municipiului si presedinelui de sedinta CL din 22.12.2014
Subiect: SOMATIE SCOATERE DE PE ORDINEA DE ZI SEDINTA CL DIN 22.12.2014                 PROIECT HCL CLADIRI VERZI

Subscrisa Asociatia turistica sportiva civica si ecologista CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN), persoana juridica romana de drept privat cu scop nelucrativ, infiintata la 03.06.1992, cu sediul in Cluj-Napoca, str. Septimiu Albini nr.133 ap.18, cu cod de inregistrare fiscala  5800675 si inscrisa la Ministerul Justitiei in Registrul National ONG la pozitia 3561 / A / 1992, legal reprezentata prin director executiv av. Radu Mititean,

In calitate de ONG de mediu, parte interesata in problema HCL normative de mediu sau cu influenta in probleme de mediu, si care de-a lungul anilor am formulat in repetate randuri observatii si propuneri in acest domeniu si am participat la dezbateri publice pe aceasta tema,

Afland de pe site-ul www.primariaclujnapoca.ro ca a fost inclus in proiectul de ordine de zi a sedintei Consiliului Local Cluj-Napoca convocata pentru 22.12.2014, la punctul nr.5, si proiectul de HCL privind aprobarea schemei de ajutor de minimis pentru contribuabilii bugetului local al municipiului Cluj-Napoca, care beneficiaza, in anul fiscal 2015, de cota de impozitare redusa la impozitul/taxa pentru cladirile aflate „in clasa energetica A”, care detin o certificare oficiala, recunoscuta la nivel mondial (L.E.E.D., B.R.E.E.A.M., D.G.N.B., C.A.S.B.E.E. si GREEN STAR), ca si „cladire verde”,

Constatand ca acest fapt incalca grav si indubitabil prevederi imperative ale Legii 52 / 2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, printre care cea a lasarii unui interval de minim 30 zile lucratoare de la data postarii pe site-ul Primariei a proiecului pana la supunerea lui spre abrobare ( postarea pe site a fost datata 03.12.2014)  si ca desi cel putin un ONG legal constituit ( chiar asociatia noastra) a solicitat organizarea unei dezbateri publice pe tema acestui HCL, o asemenea dezbatere nu a fost inca organizata si desfasurata - nici macare anuntata,

Formulam urmatoarea SOMATIE

prin care solicitam imediata retragere de pe proiectul de ordine de zi a sedintei Consiliului Local Cluj-Napoca convocata pentru 22.12.2014, a proiectului de HCL privind aprobarea schemei de ajutor de minimis pentru contribuabilii bugetului local al municipiului Cluj-Napoca, care beneficiaza, in anul fiscal 2015, de cota de impozitare redusa la impozitul/taxa pentru cladirile aflate „in clasa energetica A”, care detin o certificare oficiala, recunoscuta la nivel mondial (L.E.E.D., B.R.E.E.A.M., D.G.N.B., C.A.S.B.E.E. si GREEN STAR), ca si „cladire verde”,

precum si identificarea si sanctionarea persoanelor responsabile de includerea ilegala a acestui proiect pe ordinea de zi a sedintei respective.

In caz contrar ne vom vedea siliti sa atacam si anulam in contencios administrativ hotararea in cauza, promovata cu incalcarea normelor legale procedurale imperative, si sa actionam totodata pentru tragerea la raspundere juridica disciplinara si, dupa caz, si penala, a celor care se fac vinovati de o asemenea flagranta ilegalitate care afecteaza intersul public.

Subliniem ca acele consultari publice pe acest subiect, desfasurate in primavara acestui an, nu sunt nicidecum dezbaterea publica a proiectului de HCL ceruta de Legea 52 / 2003, si o asemenea neregularitte procedurala nu poate fi compensata sau acoperita ulterior in niciun mod, unica solutie legala pe care o poate pronunta instanta fiind constatarea nulitatii absolute a HCL-ului, constatare care, daca procesul dureaza mai mult timp, va duce si al obligatii de dezdaunare de catre municipalitate a persoanelor care ar beneficia intre timp de schema ilegala de ajutor de minimis pe care acestea o cred valida pana i se constata nulitatea.
=================================================

ANEXA 3:    
Textul scrisorii deschise comune adresate de CCN si alte trei ONG catre Primaria Cluj-Napoca pe tema proiectului de HCL referitor la facilitatile pentru cladirile verzi
================================================

Scrisoare deschisa:
OPRITI SPOIALA VERDE A CLUJULUI PE BANI PUBLICI!

Stimate domnule primar,

Organizațiile semnatare iși exprima ingrijorarea fața de intenția Primariei Cluj Napoca de a acorda beneficii fiscale din bani publici și unor cladiri declarate ca fiind verzi in baza unei scheme de verificare superficiale și de fațada denumite BREEAM In Use.

Am constatat cu uimire ca 100% dintre cladirile care au beneficiat de reducerea de taxe in 2014 sunt cladiri date in folosința, majoritatea (5 din 6) fiind evaluate superficial prin BREEAM In Use și nu pe baza unor instrumente de certificare riguroase și relevante.

Așa cum s-a aratat și in comunicatului de presa emis de catre Consiliul Roman pentru Cladiri Verzi in 15 Septembrie 2014, auditul BREEAM In Use nu atinge obiectivele de transformare a pieței propuse de referatul pe baza caruia a fost aprobat HCL 225/2012 respectiv HCL 190/2014 și care ar urma sa stea la baza noii scheme de ajutor de minims.
Mai mult, in urma unor analize riguroase a schemelor internaționale am concluzionat ca acest audit este ușor de aplicat oricarei cladiri comerciale, industriale ori instituții publice indiferent de nivelul de performanța energetica, de la o simpla baraca pana la cea mai sofisticata cladire de birouri fiind considerata o lecție de clasa primara in sustenabilitate pentru managerii de cladiri, dar nu o riguroasa evaluare a performanței energetice și sustenabile.
Va informam ca exista doua mari categorii de tipuri de cladiri care fac obiectul acestor evaluari: cladirile existente, care pentru a atinge obiectivele menționate in referatul pe baza caruia s-a emis HCL 225/2012 și 190/2014 trebuie sa fie renovate (inclusiv reabilitare termica etc.) și respectiv cladirile nou construite.

Categoria cladirilor existente este extrem de importanta, analiza și imbunatațirea fondului construit existent trebuie sa fie o prioritate, insa imbunatațirea nu poate fi realizata decat prin implementarea schemelor standard BREEAM sau echivalentul din alte scheme internaționale, nici intr-un caz printr-o verificare atat de superficiala precum BREEAM In Use, care nu iși propune sa fie un echivalent sau o alternativa la schemele standard inclusiv BREEAM.

Mai mult, reinnoirea anuala a verificarii BREEAM In Use este pur formala in primii 3 ani, ceea ce nu motiveaza investitorii sa-și imbunatațeasca cladirile.

BREEAM In Use nu este singura varianta de a evalua cladirile existente (finalizate cu peste 2 ani in urma). Astfel conform furnizorului schemei BREEAM, orice cladire existenta poate fi evaluata in urma unor imbunatațiri aduse fie la nivelul anvelopei fie la nivel de instalații prin schemele BREEAM standard.

Practic, orice cladire existenta poate fi certificata in oricare dintre schemele recomandate (BREEAM, LEED, DGNB) daca se aduc imbunatațiri minime fie la nivel de anvelopa, fie prin eficientizarea instalațiilor.

In cazul cladirilor excepționale, care nu necesita astfel de imbunatațiri, poate fi aplicata evaluarea pentru cladiri nou construite pornind de la premisa ca o cladire excepționala a fost construita bine de la bun inceput. Prin urmare, cladirile performante energetic, finalizate in urma cu peste 2 ani, cu mare potențial de imbunatațire a gradului de sustenabilitate, pot fi evaluate folosind schema standard BREEAM sau echivalentul in alte scheme internaționale, iar nu BREEAM In Use.

In ceea ce privește eficienta energetica, va atenționam ca la Cluj Napoca exista un precedent de posibila frauda sau grava eroare prin care cladirea unui important hotel din Cluj Napoca evaluata BREEAM In Use, nivelul GOOD, a obținut un certificat energetic clasa A, insa rezultatul contraexpertizei a fost un certificat clasa C.
Astfel, exista mari dubii in privita certificatelor energetice obținute de catre toate cladirile evaluate in sistemul BREEAM In Use. Cum este posibil ca o cladire cu un calificativ mediocru de GOOD sa obțina clasa energetica A?

BREEAM In-Use are 3 parți, care pot fi obținute independent unele de altele, iar schema consta in principal in completarea unui chestionar cu circa 90 de intrebari cu variante de raspuns, fara nici o cerința minima obligatorie de imbunatațire a cladirii (pentru toate cladirile BREEAM In Use din Romania au fost verificate doar partea 1 și 2).

HCL-ul nr. 131 din 25 martie 2014, al Consiliului Local din Timișoara, folosit ca și model pentru noul HCL de la Cluj Napoca, este incomplet și ambiguu iar acesta nu poate fi considerat ca și model pentru alte orașe.
Printre inadvertențe, textul cuprinde termeni precum 'trei piloni: mediu, economic și social' menționați doar in cazul schemei BREEAM și incorect utilizați, intrucat aceștia sunt pilonii de baza care definesc sustenabilitatea in general și se aplica in cazul tuturor schemelor de certificare, nu doar in cazul BREEAM. Mai mult, acești piloni nu sunt considerați separat ci per ansamblu, iar pe baza lor sunt create schemele de evaluare.

Doar cladirile nou construite și renovarea cladirilor existente poate duce la o transformare pozitiva a pieței și au un potențial impact asupra comunitații.

De asemenea, consideram ca trebuie gasita soluția de a susține prin facilitați fiscale pentru cladiri verzi și a cladirilor rezidențiale.

Solicitam urmatoarele:

* Scoaterea de pe ordinea de zi a proiectului de HCL in forma prezentata pe site-ul Primariei și promovarea lui numai dupa parcurgerea etapelor procedural legale prevazute de legea 52/2003 incluzand dezbaterea publica a proiectului conform solicitarilor depuse de mai multe ONG-uri și intr-o forma care sa indeplineasca scopul și obiectivele unei asemenea hotarari de incurajare a cladirilor cu adevarat verzi;

* Efectuarea unei reevaluari a performanței energetice pentru toate cladirile calificate in 2014 ca eligibile pentru acordarea facilitaților fiscal in calitate de 'cladire verde';

* Includerea cladirilor rezidențiale in randul beneficiarilor de facilitate fiscal de cladiri verzi, prin aceasta schema de ajutor de minimis sau printr-o alta modalitate legala cu efect echivalent;

* Eliminarea schemei BREEAM In Use intrucat exista alternative in BREEAM ( BREEAM Europe Commercial 2009 sau BREEAM Internațional Bespoke 2010) ceea ce nu ar insemna o discriminare ci o incurajare a investitorilor de a construi cladiri mai performante sau de a-și imbunatați semnificativ cladirile existente, deoarece un certificat BREEAM In Use vizeaza in principal potențialul cladirii și nu verifica riguros și adecvat faptul ca aceea cladire poate fi calificata la momentul auditului ca o cladire verde in sensul promovat de obiectivele din proiectul de HCL și dupa cum rezulta pe merit din alte scheme de certificare inclusiv BREEAM.

22.12.2014

Semnatari:

Clubul de Cicloturism Napoca, Cluj Napoca
Asociația Ecologista Floare de Colt, Cluj Napoca
Ascociația Romania in Tranziție, Cluj Napoca
Institutul pentru Ecoinovare, Cluj Napoca

=================================================



, , , , , |
Bookmark and Share
This entry was posted on 1/08/2015 01:11:00 a.m. and is filed under , , , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.