•2/22/2016 09:59:00 p.m.
Asociatia turistica sportiva
civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM
"NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133
ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675
RNPJFSP: 3561 / A / 1992
==================================
CONFERINTA EURO VELO
IN ROMANIA 2016 LA FINAL
In
22 februarie 2016 s-a desfasurat la Sinaia conferinta nationala EuroVelo in
Romania 2016, organizata de Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN),
Outhentic Cycling Romania si Asociatia Adevaratii Veloprieteni, sub egida
Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR).
Alaturi
de organizatii din intreaga tara, membre ale FBR, au participat la conferinta
si alte ONG active in domeniul promovarii si practicarii turismului pe
bicicleta, precum si autoritati publice centrale si locale, operatori economici
din turism si au asistat jurnalisti si persoane fizice interesate de
cicloturism.
Agenda
conferintei a cuprins o serie de prezentari si dezbateri pe teme generale
legate de turismul pe bicicleta in Europa si in Romania, cum ar fi situatia
generala actuala, problemele si perspectivele, marcarea traseelor
cicloturistice si proiectul de Retea Nationala de Trasee Cicloturistice Marcate
din Romania (RNTCMR), urmate de o prezentare generala a Retelei Europene de
Trasee Cicloturistice de Lung Parcurs EUROVELO www.eurovelo.org inclusiv a istoricului,
principiilor, administrarii si cerintelor retelei, starii actuale in diverse
zone ale continentului si perspectivelor de revizuire in 2017-2019.
A
urmat prezentarea situatiei EuroVelo in Romania - evolutie, stare actuala, itinerar
si stadiu de documentare si proiectare pentru magistrala EuroVelo 6
("Atlantic - Marea Neagra", care este totodata si Traseul
Cicloturistic al Dunarii - DCR, intrand in tara la Bazias si finalizandu-se la
Constanta) si EuroVelo 13 (Traseul Cicloturistic al Fostei Cortine de Fier - ICT,
care evolueaza paralel cu frontiera dintre Romania si Serbia).
S-a
prezentat si analizat inventarul problemelor nespecifice ce stau in calea
implementarii proiectului EuroVelo in Romania - actuala legislatie rutiera
nefavorabila biciclistilor, dificultatile de luare a bicicletelor in trenurile
internationale, lipsa de bacuri, feriboturi si transport naval pe Dunare in
zonele de interes pentru cicloturisti, deficitul de surse actuale si detaliate
de informare pentru cicloturisti - ghiduri, harti, site-uri, centre de
informare, lipsa de ghizi specializati de cicloturism si de certificare
specifica a unitatilor de cazare privind adecvarea pentru cicloturisti.
In
materie de probleme specifice, s-a analizat in primul rand conectarea doar
tangenta / periferica a Romaniei la reteaua EuroVelo (numai in zona granitei cu
Serbia, Bulgaria si Ucraina si a litoralului) si necesitatea actualizarii in
unele zone a rutei propuse pentru cele doua magistrale EuroVelo in Romania -
EV6 si EV13 - in lumina evolutiilor din ultimii ani (deschidere de noi puncte
de trecere a frontierei, modernizari de drumuri secundare, evolutiile din
tarile vecine si noile cerinte ECF).
In
al doilea rand, s-a analizat stadiul adoptarii legislatiei specifice necesare privind
marcarea traseelor cicloturistice, exprimandu-se usurarea ca, dupa aproape doua
decenii de demersuri, a fost modificata in 2015 legea turismului, pentru a
autoriza Guvernul sa reglementeze prin Hotarare de Guvern, problema marcajelor
cicloturistice, dar si nemultumirea ca adoptarea proiectului de Hotarare de
Guvern, aflat in avizare interministeriala de peste un deceniu, nu a fost inca
adoptat, existand in continuare retineri nejustificate din partea unor
ministere.
S-a
analizat in al treilea rand problema managementului implementarii si mentenantei
EuroVelo in Romania - si anume lipsa unui centru national de coordonare, cerut
imperativ si de Federatia Europeana a Biciclistilor (ECF) si de organismele de
profil UE, asemenea centre existand deja in majoritatea celorlalte tari
europene si fiind esentiale pentru dezvoltarea EuroVelo.
In
al patrulea rand s-a analizat problema finantarii implementarii rutelor
EuroVelo, constatand ca in principiu exista surse potentiale si ca este in
acest domeniu un foarte bun raport intre investitie si beneficii, astfel ca
problema resurselor este secundara celei a cadrului legislativ si centrului
national de coordonare.
In
a doua parte a conferintei s-au formulat, verificat sau amendat solutii propuse
de Federatia Biciclistilor din Romania. Astfel, s-a conturat necesitatea si oportunitatea
infiintarii Centrului National de Coordonare EuroVelo in Romania (CNCEVR), care
va gestiona la nivelul Romaniei sistemul european de trasee cicloturistice de
lung parcurs EUROVELO, parte a Retelei Europene de Transport (TEN-Transport
European Network), si anume traseele EuroVelo 6 si EuroVelo 13, ce strabat
teritoriul tarii noastre si se integreaza in viitoarea Retea Nationala de
Trasee Cicloturistice Marcate din Romania (RNTCMR).
Principalele
atributii ale centrului urmeaza sa fie coordonarea, promovarea, semnalizarea,
monitorizarea si raportarea dezvoltarii traseelor EUROVELO si disponibilitatea
serviciilor pentru turisti catre Federatia Europeana a Biciclistilor si
structurile de profil ale UE. Centrul ar putea asigura coordonare si pentru
Reteau Nationala de Trasee Cicloturistice Marcate din Romania (RNTCMR) in care
se integreaza cele doua magistrale EuroVelo.
In
conformitate cu cerintele institutiilor europene, centrul va functiona ca un
consortiu fara personalitate juridica, bazat pe un parteneriat intre
organizatii neguvernamentale, autoritati publice si structuri din industria de
turism, deschis tuturor factorilor interesati.
Asociatia
Adevaratii Velo Prieteni si-a asumat implicarea in infiintarea si operarea
Centrului, beneficiind de sprijinul Clubului de Cicloturism Napoca si Outhentic Cycling Romania, sub egida
Federatiei Biciclistilor din Romania, si se solicita Autoritatii Nationale
pentru Turism sa se alature ca partener guvernamental principal in acest
demers, alaturi de Ministerul Transporturilor, Ministerul Dezvoltarii Regionale
si Administratiei Publice si Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor ca parteneri
guvernamentali secundari, si sa fie invitate ANAT, ANTREC, organizatiile de
turism la nivel judetean sau regional din zonele strabatute de trasee EuroVelo.
Dupa
aproape doua decenii de la lansarea Retelei EUROVELO, se constata ca
majoritatea tarilor europene sunt in stadii avansate cu marcarea si promovarea
acestor rute, unele devenind produse turistice de succes. Participantii la
conferinta considera ca este esentiala neratarea termenului din 2018 pana la
care Romania trebuie sa recupereze decalajul, in caz contrar riscand sa fie
eliminata din retea, prin relocarea traseelor EUROVELO 6 SI EUROVELO 13 in
tarile vecine.
Pe
linie de itinerar pentru rutele cicloturistice europene in Romania s-a stabilit
necesitatea mutarii punctului de intrare in Romania a EuroVelo6 la Socol, odata
cu deschiderea acestui punct de control trecere frontiera, renuntand la ocolul
prin Naidas. De asemenea s-a reiterat importanta urmarii Dunarii pana in Delta
si finalizarea la Constanta, si a gasirii de solutii pe termen scurt pentru
portiunile cu trafic motorizat intens, precum Orsova - Drobeta Turnu Severin
sau Braila - Galati, de exemplu prin asigurarea posibilitatii luarii bicicletei
in mijloace de transport public pe acele portiuni, pana la realizarea unor
alternative.
Cu
privire la EuroVelo 13 s-a stabilit ca oportuna relocarea trecerii frontierei
la Stamora-Moravita intr-unul din noile puncte de trecere a frontierei deschise
pe baza hotararilor de guvern din 2014, pentru a evita utilizarea drumului
european. De asemenea se impune reanalizarea parcursului prin Romania a
EV13/ICT aval de Portile de Fier 1. Decizii finale cu privire la aceste aspecte
se recomanda a fi adoptate dupa consultarea partenerilor sarbi.
Pe
linie de legislatie rutiera s-a constatat ca trebuie inlaturate prevederile
extrem de restrictive din actuala legislatie rutiera, un exemplu fiind
interdictia totala a circulatiei copiilor sub 14 ani cu bicicleta pe drumurile
publice de orice categorie – chiar si in cazul in care sunt necirculate de
masini sau copiii sunt insotiti de adulti. S-a manifestat ingrijorare fata de continutul
proiectului de nou Cod Rutier depus la Senat in decembrie 2015 si care are
prevederi si mai restrictive, de exemplu interdictia circulatiei cu bicicleta
pe drumurile nationale deschise traficului international (E), care ar insemna
aproape o interzicere a cicloturismului in multe regiuni turistice din Romania,
fapt fara precedent in Europa.
Ca
solutie pe termen lung pentru situarea doar periferica si tangenta a Romaniei
in reteaua EuroVelo, s-a preconizat propunerea relocarii spre est a magistralei
EuroVelo 11 sau crearea, cu ocazia revizuirii retelei din urmatorii ani, a unei
noi rute, cu desfasurare pe directia nord-sud, care sa treaca prin Romania
intrand dinspre Ucraina prin Maramures, si sa treaca prin Bucuresti si apoi
spre sud spre Bulgaria. De asemenea ar fi dezirabila si o alta magistrala care
sa strabata Romania de la vest la est, venind dinspre Ungaria, prin Crisana, Transilvania si Moldova,
trecand prin Iasi si continuand spre Chisinau in Republica Moldova, tara care
la ora actuala este complet in afara retelei EuroVelo, dar a carei integrare
europeana Romania declara ca o sprijina.
De
asemenea pe termen lung ar fi dezirabila o ruta EuroVelo cu caracter montan,
care sa urmeze linia masivelor muntoase din nord-vestul Spaniei si Pirineii,
apoi linia Alpilor si a Carpatilor pana spre Balcani, valorificand brandul
turistic de tara al Romaniei("Explore the Carpatian Garden"). O a
patra propunere de noua ruta EuroVelo care sa treaca si prin Romania ar fi un
circuit al Marii Negre, realizabil odata cu normalizarea situatiei politice in
regiune.
Pe
linie de legislatie cicloturistica, participantii isi exprima speranta ca
hotararea de guvern privind marcarea traseelor cicloturistice si instituirea
RNTCMR va fi adoptata in urmatoarele luni si sunt gata sa sprijine demersurile
necesare, intarzieri mai mari marind mult riscul ratarii termenului limita din
2018, care ar duce nu doar la pierderea sanselor de noi rute EuroVelo prin
Romania ci si la excluderea Romaniei din
EuroVelo 6 si 13.
S-a
convenit continuarea dezbaterilor prin corespondenta, in urmatoarele saptamani,
pentru finalizarea si semnarea protocolului de colaborare pentru functionarea
Centrului National de Coordonare EuroVelo pentru Romania si pentru coordonarea
demersurilor legislative convenite, precum si pentru plasarea temei "EuroVelo
in Romania" pe agenda conferintei de profil biciclistic PRO VELO XII
preconizata a avea loc in noiembrie 2016
la Bucuresti in organizarea FBR cu colaborarea CCN si altor asociatii membre.
*
* *
Conferinta
EuroVelo in Romania 2016 s-a putut desfasura si gratie cofinantarii din partea
DCC (Danube Competence Center, cu sediul la Belgrad, ce promoveaza si
cooperarea cicloturistica regionala in sudestul Europei - www.danubecc.org ) si
a unei sponsorizari pentru CCN din partea Verbau Romania www.verbau.ro carora
le multumim pentru sprijinul acordat.
Clubul
de Cicloturism "Napoca" (CCN) este o asociatie turistica, sportiva,
civica si ecologista care militeaza de peste doua decenii pentru un om sanatos
intr-un mediu sanatos, rezultand o dezvoltare durabila a societatii. In acest
sens, CCN activeaza in principal in domeniul promovarii utilizarii bicicletei,
si secundar si pe linie de turism activ si sport montan nemotorizat, protectia
mediului si dezvoltarea sectorului ONG.
Federatia
Biciclistilor din Romania (FBR) promoveaza utilizarea bicicletei ca mijloc de
transport cu rol utilitar şi recreativ (cicloturism), apara si promoveaza
interesele biciclistilor, promoveaza transportul si mobilitatea durabila si un
stil de viata activ si sanatos prin utilizarea bicicletei. FBR reuneste
organizatii neguvernamentale de profil din toate zonele tarii si este afiliata
la Federatia Europeana a Biciclistilor (ECF).
Radu Mititean
director executiv - Clubul
de Cicloturism "Napoca" (CCN)
presedinte - Federatia
Biciclistilor din Romania (FBR)
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
bicicleta,
cicloturism,
comunicat,
conferinta,
FBR,
turism
|