•5/08/2016 06:02:00 p.m.
Asociatia
turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL
DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str.
Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457
Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel.
0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675
RNPJFSP: 3561 / A / 1992
========================================
NU BLOCATI TROTUARELE !
CAMPANIE CCN IN
FAVOAREA PIETONILOR CLUJENI
Clubul
de Cicloturism "NAPOCA" (CCN) lanseaza campania "NU BLOCATI
TROTUARELE !" de atentionare prin autocolante a soferilor care blocheaza
abuziv trotuarele din Cluj-Napoca.
Sunt
vizati cei care isi imobilizeaza in mod voluntar autoturismele pe trotuar incat
pietonii nu mai pot trece decat cu greu sau deloc, fiind obligati sa ocoleasca
pe carosabil sau pe pista de biciclete. Scopul este reducerea numarului de cazuri
de asemenea prezente ilegale, prin atentionarea soferilor prin aplicarea de
autocolante informative pe parbriz.
Prin
aceasta campanie, desfasurata in premiera la Cluj-Napoca, CCN incearca sa
compenseze, macar partial, insuficienta implicarii adecvate pe acest subiect a
autoritatilor abilitate sa aplice legislatia rutiera, si anume Politia Rutiera
si Politia Locala, datoare sa impuna respectarea normelor legale. Desi au facut
progrese in ultimii ani, autoritatile din pacate depun eforturi care in continuare
sunt mult prea reduse fata de amploarea si gravitatea fenomenului de blocare cu
masini a trotuarelor, desi pentru aceasta practica legea prevede interdictie
expresa si sanctiuni.
Autocolantele
au textul principal "Ati blocat ilegal trotuarul ! / Acum ati primit o
atentionare amabila. Data viitoare puteti primi amenda. In plus, poate fi
accidentat sau suferi dauneun pieton!" si imaginea grafica simbolica a
unui autoturism care ocupa un trotuar si doi pietoni, dintre care unul impinge
un carucior pentru copii, care circula pe trotuar si au trebuit sa treaca -
metaforic - peste capota masinii oprite ilegal.
Autocolantele
se distribuie gratuit membrilor si simpatizantilor Clubului de Cicloturism
"Napoca" si oricaror clujeni interesati, mai ales cu ocazia reuniunilor
periodice ale CCN si proiectiilor foto bilunare de la Club 30+ si a Marsurilor
Biciclistilor Clujeni organizate lunar de CCN. Tiparirea s-a facut cu sprijinul
generosului sponsor Maros Bike.
Blocarea
totala sau aproape totala a trotuarelor de catre masini afecteaza intereselor
tuturor pietonilor, dar in special a celor cu carucioare pentru copii, a celor
cu mobilitate redusa, a celor care duc de mana copii sau cara bagaje de mana
mai voluminoase. Ingustarea semnificativa, chiar cand nu impiedica efectiv
circulatia, poate produce ambuteiaj, poate determina frecarea de vehicul,
ziduri sau mobilier urban, cu murdarirea sau agararea imbracamintii sau
bagajelor, si face in general neatractiva deplasarea pietonala, incurajand
indirect traficul motorizat, astfel ca sunt lezate indirect interesele intregii
comunitati, mai ales ca inevitabil orice cetatean este macar uneori si pieton.
Aceasta
campanie este complementara celei derulate de CCN pe tema blocarii ilegale cu
masini a pistelor de biciclete. Este initiata de CCN deoarece, pe langa
promovarea bicicletei, Clubul de Cicloturism "Napoca" in calitate de
ONG preocupat si de protectia mediului, militeaza pentru o mobilitate urbana durabila,
care include in mod firesc, alaturi de promovarea utilizarii bicicletei, si
promovarea deplasarii pietonale si a utilizarii transportului public, in dauna
utilizarii autoturismului si mobilitatii motorizate individuale.
Mai
mult, implicarea CCN este fireasca si pentru ca, pe de o parte, pietonii clujeni
nu au nicio organizatie neguvernamentala care sa militeze specific pentru
drepturile lor, si, pe de alta parte, am constatat ca multi soferi care nu
blocheaza pista de biciclete, blocheaza insa complet trotuarul adiacent,
fortand pietonii sa ocoleasca pe pista de biciclete. Si astfel tot la efect
antibiciclistic duce ilegalitatea comisa de soferii in cauza.
In
plus, fortand pietonii sa ocoleasca pe pista de biciclete, creste riscul de
conflict pieton-biciclisti, ceea ce este inacceptabil, desi se pare ca tocmai
aceasta ar fi strategia autoritatilor locale, de a face mai mult spatiu pentru
autovehicule si a impinge biciclistii spre trotuare. Ideea e conturata de
faptul ca Primaria clujeana insista sa faca piste de biciclete la nivelul
trotuarului sau adiacent trotuarului, fara spatiu de siguranta adecvat, desi
pistele pentru biciclete trebuie realizate exclusiv luand din spatiul alocat
autovehiculelor, nu din putinul care ramasese pietonilor dupa doua decenii de
succesive ingustare a tortuarelor si hacuirii spatiilor verzi pentru latirea
spatiului alocat autoturismelor. Relevant este si ca sistematic se omite faptul
ca sunt necesare spatii de siguranta atat fata de benzile de circualtie sau
spatiile de parcare pentru autovehicule, cat si fata de trotuar.
Plasarea
acestor autocolante de atentionare este un gest de bunavointa, facut in loc sa
cheme Politia pentru amendarea acelei masini imobilizate ilegal pe trotuar,
atentionand doar soferul printr-un mesaj scris, in speranta ca data viitoare nu
va mai incalca legea si drepturile pietonilor. Este o atitudine care nu isi
propune sa minimalizeze gravitatea faptei comise de cei care au blocat
trotuarul, si nici sa incurajeze pe termen lung o atitudine de ingaduinta, ci
sa contribuie la constientizarea si responsabilizarea prin asemenea mijloace
informative fara caracter sanctionator a soferilor care se comporta incorect.
Forma
de autocolant aplicat pe parbriz, in fata soferului (nu de fluturas plasat la
stergatorul de parbriz), a fost aleasa pentru ca, cu ocazia dezlipirii, care
dureaza cateva secunde si necesita un efort de atentie, mesajul va fi citit,
ceea ce ar fi insa putin probabil sa se intample daca ar fi un fluturas pus la
stergatorul de parbriz, ce va fi cel mai probabil smuls si mototolit intr-o
secunda fara a fi citit, fiind confundat cu un fluturas publicitar plasat in
cadrul tot mai numeroaselor campanii de publcitate comerciala agresiva.
Precizam
ca autocolantul se dezlipeste relativ usor si nu lasa urme de adeziv pe
parbriz, astfel ca soferii respectivi, care au plasat abuziv autovehiculul, nu
pot pretinde ca li s-au provocat daune la autoturism sau prin timpul ce au
trebuit sa il consume pentru inlaturara autocolantului si sa pozeze public in
victime in loc de ceea ce sunt de fapt, si anume contravenienti, persoane ce nu
respecta legea.
Recomandam
utilizarea numai in cazul in care autovehicului este plasat astfel incat a
ramas mai putin de un metru latime utila a trotuarului, pentru a fi vizate
astfel doar cazurile cele mai grave de blocare si pentru a evita si pretentia
ca de fapt plasarea autovehicului total sau partial pe trotuar nu ar fi ilegala,
din cauza unor exprimari din legislatia rutiera insuficient de clare pentru cei
fara pregatire juridica.
Textul
Ordonantei de Urgenta 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice,
impropriu numita uneori "Codul rutier", prevede la art.72 alin.(7):
"Este interzisa ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar cand
aceasta este permisa, conform indicatoarelor sau marcajelor, latimea minima a
trotuarului lasat la dispozitia pietonilor trebuie sa fie de cel putin un
metru." HG 1391 / 2006 de aprobare
a Regulamentului de aplicare a OUG 195 / 2002 prevede la art. 142 ca "Se
interzice oprirea voluntara a vehiculelor: ... n) pe trotuar,
daca nu se asigura spatiu de cel putin 1 m pentru circulatia pietonilor;"
Desi
Regulamentul nu mentioneaza expres si conditia ca posibilitatea respectiva sa
fie expres semnalizata prin indicatoare si marcaje, acest fapt se subintelege,
pentru ca Regulamentul trebuie interpretat in corelare cu prevederile din OUG
195 / 2002, neputand deroga de la acesta, care are rang superior ca tip de act
normativ. Insa, din nestiinta sau voit,
in mod abuziv, multi soferi, dar din pacate si unii politisti, considera nu ar
fi ilegala imobilizarea autovehicului pe trotuar daca se lasa un metru liber
din trotuar, chiar daca nu exista indicatoar sau marcaje care sa permita expres
acea plasare a autovehiculului pe trotuar.
Precizam
ca oricum prevederea legala actuala este inechitabila, doar un metru fiind mult
prea putin pentru un trotuar, firesc fiind sa poata pietonii circula in ambele
sensuri, macar cate doi adulti de mana / la brat / in paralele, sau un adult cu
doi copii de mana, sau avand in o sacosa / valiza sau alt bagaj de mana
voluminos in una sau ambele maini, astfel ca o latime utila a trotuarului ar
trebui sa fie de minim trei metri, nicidecum de numai un metru, caz in care
deplasarea pietonala nu e nici favorizata nici tratata echitabil, ci in cel mai
bun caz tolerata dar descurajata activ de autoritati prin aceste norme legale
nefavorabile.
Recomandam
utilizarea autocolentelor numai cand nu sunt persoane in autovehicului vizat,
pentru ca alminteri atentionarea se va face verbal, politicos dar ferm,
atragand atentia ca autovehicului este oprit ilegal pe trotuar si se impune
eliberarea lui imediata, in caz contrar urmand a fi sesizata Politia.
Recomandam fotografierea de la distanta a autovehiculului care blocheaza ilegal
trotuarul, pregatire de la distanta a autocolantului si atentie la prezenta in
apropiere a soferului, pentru ca unii se pot manifesta agresiv.
CCN
incurajeaza initiative similare in Cluj-Napoca si in alte orase si la considera
perfect justificate civic, moral si legal, cu conditia respectarii aspectelor
tehnice - limbaj nu neaparat politicos dar totusi civilizat al mesajului scris
si elementelor grafice, posibilitatea de a dezlipi autocolantul fara urme si
fara a fi nevoie de substante sau instrumente sau tehnici speciale. CCN
descurajeaza practici agresive sau care aduc daune autoturismelor parcate
abuziv sau soferilor acestora, pentru ca o ilegalitate nu justifica o alta si
exisa riscul ca acei soferi care incalca legea sa fie perceputi ca victime si
sa fie protejati in continuare de autoritati si de opinia publica, ceea ce ar
fi in defavoarea legalitatii si a pietonilor.
Clubul
de Cicloturism "Napoca" (CCN) este o asociatie turistica, sportiva,
civica si ecologista clujeana care militeaza de peste 20 ani pentru un om
sanatos intr-un mediu sanatos, rezultand o dezvoltare durabila a societatii.
Una din directiile importante de actiune este incurajarea pe multiple cai a mobilitatii
urbane durabile, care inlcude promovarea utilzarii bicicletei, mersului pe jos
si transportului public.
Cluj-Napoca,
8 mai 2016
Radu
Mititean
director
executiv CCN
ANEXA:
Imaginea
autocolantului utilizat in campanie