•5/30/2016 10:48:00 p.m.
Asociatia turistica sportiva
civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM
"NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133
ap.18
400457 Cluj-Napoca web:
www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail:
office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 /
A / 1992
========================================
Scrisoare deschisa:
STRATEGIE LOCALA DE
MEDIU PENTRU CLUJ-NAPOCA
- propunere in atentia
candidatilor
la functia de primar si consilier local
-
La
fel ca la alegerile locale precedente, CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA"
(CCN) actionand pe latura sa de asociatie ecologista, propune din nou
partidelor si politicienilor clujeni o STRATEGIE LOCALA DE MEDIU, un document
elaborat in colaborare cu alte ONG de mediu (ASOCIATIA ECOLOGISTA "FLOARE
DE COLT", CLUBUL ECOLOGIC "TRANSILVANIA", ASOCIATIA "ECOURI
VERZI" si ASOCIATIA "TRANSILVANIA VERDE") si care este in
continuare de actualitate.
Aceast
document ar putea fi baza politicilor publice ale Primariei clujene in domeniul
protectiei mediului in anii urmatori, pentru a asigura coerenta, eco-compatibilitatea
si sustenabilitatea actelor si actiunilor primarului si consiliului local, cum
nu s-a intamplat pana acum dar este imperios necesar sa fie pe viitor.
Apelam
la toti candidatii la functia de primar si de consilier local, precum si la
partidele politice si organizatiile care propun sau sustin candidati pentru
aceste functii publice la nivelul municipiului Cluj-Napoca sa analizeze
strategia propusa si sa declare public daca si-o insusesc si o sprijina
integral sau partial.
Candidatii
sunt asteptati sa isi motiveze public, inclusiv in scris, eventualele diferente
de opinie si, daca au o viziune proprie in acest domeniu, sa si-o expuna public
si sa o transmita si organizatiilor semnatare ale prezentului demers.
CCN
este o asociatie turistica, sportiva, civica si ecologista care militeaza de
peste doua decenii pentru un om sanatos intr-un mediu sanatos, rezultand o
dezvoltare durabila a societatii.
Cluj-Napoca, 30 mai 2016
Radu Mititean
director executiv CCN
ANEXA:
Propunere de Strategie
locala de mediu pentru municipiul Cluj-Napoca
========================================
STRATEGIE LOCALA DE
MEDIU PENTRU CLUJ-NAPOCA
- propunere -
1. GENERALITATI
Protectia
mediului va fi o preocupare prioritara pentru autoritati si comunitatea locala
si va fi integrata in toate celelalte politici si va constitui un criteriu
esential la luarea deciziilor in toate domeniile. In acest sens politica de
dezvoltare urbana si economica se va orienta spre evolutii si activitati cu
impact de mediu redus si va evita mentinerea sau atragerea la Cluj-Napoca si
imprejurimi de structuri precum industrii puternic poluante si va pune accent
pe intarirea monitoringului de mediu si analiza aprofundata si strategica a
impactului de mediu.
2. INFORMAREA, EDUCATIA SI IMPLICAREA
ECOLOGICA A COMUNITATII
Clujul
va depune eforturi sa devina o comunitate de avangarda la nivel national in
probleme de mediu si in acest sens va actiona pentru a obtine un nivel inalt de
formatie si constiinta ecologica in randul locuitorilor si elementelor decizionale,
printr-un masiv efort de informare, educare si implicare a comunitatii in
probleme de mediu, cu accent pe generalizarea, adecvarea si eficientizarea
activitatilor de educatie ecologica, informare sistematica completa a
publicului pe intelesul lui, consultare proactiva si dezbatere publica reala si
din stadii incipiente a problemelor, politicilor si proiectelor de mediu sau cu
impact de mediu, implicarea si sprijinirea societatii civile.
3. GESTIUNEA DESEURILOR
Cluj-Napoca
se va orienta spre un sistem de management integrat al deseurilor, stabil,
modern si sustenabil pe termen lung, la nivelul celor mai bune tehnologii si
practici, pus in concordanta cu legislatia si integrat sistemului judetean /
zonal si in concordanta cu politicile regionale si nationale in domeniu si cu
reglementarile si strategiile din UE, utilizand inclusiv parghii economice si
educationale si politici de informare si cooperare.
Sistemul
va pune accent pe prevenirea producerii deseurilor, reducerea cantitatilor
produse (in special a celor periculoase sau greu sau deloc reciclabile),
colectarea completa si selectiva la sursa, transport, sortare si procesare
eficienta si cat mai putin poluanta, recuperare si valorificare performanta si
depozitare selectiva, cu impact de mediu cat mai redus, a celor momentan
nerecuperabile.
4. SPATIILE VERZI SI PROTECTIA
BIODIVERSITATII
Municipiul
va tinde sa redevina o urbe cu un procent de spatiu verde pe cap de locuitor
peste media la nivel national si cu o distributie adecvata a spatiilor verzi
care sa asigure accesul facil al tuturor locuitorilor si indeplinirea
diverselor roluri inclusiv cele antipoluare si pro-biodiversitate.
In
acest sens se va face un efort puternic investitional si de reglementare ce va
include cresterea cantitativa accentuata a suprafetelor de spatii verzi prin
conservarea celor existente si realizarea de spatii verzi noi in zonele
deficitare si in cele de dezvoltare urbana, asigurand ca spatiile vor avea
compactete, suprafata adecvata si interconectare pentru a forma o retea verde.
Spatiile
verzi vor fi tratate ca ecosistem si prin urmare vor prima criteriile ecologice
asupra celor estetice iar in extravilan se vor conserva cat mai multe zone
naturale sau cvasinaturale. In intravilan se vor impune obligatii sporite cantitativ
si calitativ privind suprafetele plantate in perimetrele construite, parcari
etc. Pentru terenurile cultivate si cele cu vegetatie forestiera se vor promova
si chiar impune practici agricole si silvice ecologice.
Se
vor avea in vedere variante neconventionale de crestere a suprafetei verzi cum
ar fi utilizarea acoperisurilor, grilaj cu gazon in loc de suprafete asfaltate
etc. Se vor revizui practicile de deratizare si dezinsectie pentru a reduce
afectarea biodiversitatii. Se vor lua masuri inclusiv constructive de
favorizare a faunei naturale in oras in special pasari, lilieci, insecte.
Extravilanul
Clujului va pastra intr-un procent important caracter de zona naturala sau
cvasinaturala - padure, pajiste, zone umede - cu accent pe exinderea cantitativa
si ameliorarea calitativa dpdv ecologic al padurilor periurbane, mentinerea si
extinderea culoarelor si conexiunilor ecologice cu zonele de intravilane si
respectiv cu zone naturale din comunele venice, si cu accent special pe
ocrotirea ariilor naturale protejate cum sunt padurea Faget si mai ales
rezervatia naturala Fanatele Clujului.
5. TRANSPORTUL DURABIL SI MINIMIZAREA
IMPACTULUI MOBILITATII
Tinta
va fi realizarea unui sistem eficient si durabil de transport urban si
periurban care sa satisfaca necesitatile de mobilitate a persoanelor si
bunurilor cu un impact de mediu cat mai redus. In acest sens va fi elaborata si
implementata o politica de transporturi care va revizui radical sistemul actual
nu doar ca distributie a fluxurilor ci si ca tipuri si modalitati de transport.
Accentul
va fi pus pe promovarea transportului in comun si descurajarea celui
automobilistic, precum si pe promovarea formelor nepoluante de transport
(pietonal, biciclistic) si a celor cu impact de mediu redus prin natura sursei
de energie (ex. electrica) sau prin tehnologie performanta de diminuare a
emisiilor. Criterii vor fi cele de nivel de emisii de noxe dar si cele de
zgomot, vibratii si spatiul ocupat in deplasare si stationare.
De
asemenea se va optimiza traficul auto existent si viitor. In acest sens se va
realiza un studiu complex corelat cu revizuirea PUG si un sistem de
monitorizare si gestiune centralizata / dinamica a traficului rutier. Se vor
reloca fluxurile de trafic si zonele de stationare atat prin elemente de
infrastructura noi sau ajustarea celor actuale cat si prin instituirea de
reguli de restrictie sau conditionare selectiva a accesului sau stationarii, in
scopul degajarii zonei centrale si a zonelor rezidentiale si eliminarea din
intravilan a traficului rutier de tranzit si periferizarea structurilor care
atrag trafic auto ridicat, in contrapartida cu adecvarea altor zone pentru
absorbtia de flux ridicat de trafic rutier si de mase mari de vehicule
stationate respectiv preluarea traficului de tranzit.
De
asemenea se va moderniza si amenaja infrastructura de transport pentru a reduce
impactul de mediu al utilizarii ei si va fi promovat transportul intermodal.
6. PROTECTIA APELOR
Municipiul
Cluj-Napoca va cauta sa se asigure ca Somesul Mic va fi un element central,
atractiv si de valoare pentru oras, iar celelalte cursuri de apa nu vor mai fi
o problema ecologica iar calitatea apelor subterane va fi reabilitata si
mentinuta la un nivel adecvat peste tot.
Se
va extinde reteaua de canalizare la intreg perimetrul construit si se vor
preveni si rezolva orice exfiltratii si functionari inadecvate ale statiei de
epurare. Se vor elimina deversarile directe in apele de suprafata. Se vor lua
masuri de depoluare si combaterea eutrofizarii lacurilor existente si mentinerea
si extinderea oglinzilor de apa din oras si imbunatatirea starii sau
potentialului ecologic, inclusiv a celor artificiale sau puternic modificate
antropic.
Se
vor stopa amenajarile de albii si maluri de tip betonare / canalizare.
Lucrarile viitoare necesare se vor axa pe materiale si tehnologii cu impact mai
redus si se va incerca o pastrare in forme cat mai apropiat de cele naturale.
Se vor avea in vedere renaturari de albii, pastrarea si refacerea debitelor pe
Somesul Mic si alte cursuri si conditiilor naturale si a ihtiofaunei si
evitarea aparitiei unor utilizari puternic poluante sau consumptive.
Se
vor promova politici de economisire a apei potabile si a apei in general si de
evitare a perturbarii calitatii, cantitatii si circulatiei apelor subterane
prin supraextractie sau injectie, prin drenaj sau barare prin lucrari de
constructii in adancime, prin impermeabilizarea suprafetelor sau poluare
chimica sau termica. Apele vor fi tratate ca ecosisteme.
7. PROTECTIA ATMOSFEREI
Se
va urmari ca municipiul Cluj-Napoca sa redevina un oras cu "aer
curat" adecvat si posibil pentru un oras modern universitar si turistic
axat pe servicii si plasat in cadru natural favorabil
Un
accent important va fi pe reducerea noxelor emise de autovehicule pe ansamblu
precum si in perioade de varf sau zone "fierbinti" atat prin masurile
de reducere si redistribuire a traficului auto in oras (mentionate la sectiunea
transport durabil) cat si prin monitorizare stricta si sanctiuni contra celor
ce utilizeaza autovehicule ce nu se incadreaza in normele de emisii dar si prin
masuri proactive inclusiv fiscale de promovare a utilizarii unor vehicule sau
forme de transport cu emisii cat mai reduse.
De
asemenea se va urmari implementarea unor politici de minimizare a emisiilor de
gaze si pulberi in atmosfera de catre agentii economici din Cluj-Napoca in
special cei a caror locatie este in sau in apropriere de zone centrale /
pericentrale / rezidentiale sau care sunt situati in zonele amonte ale
fluxurilor obisnuite de aer sau alte locatii nefavorabile. Se va promova
mutarea acestora in alte zone daca emisiile nu pot fi duse la nivele cvasinule
si se va impiedica aparitia in aceste zone de noi structuri industriale sau de
alta natura ce polueaza atmosfera.
Se
va formula politici si reguli de evitare sau diminuare a producerii de fum /
praf prin alte activitati cum sunt cele
de termoficare sau de incinerare de biomasa in aer liber care degaja fum sau
degajarile de praf de la traficul rutier ( strazi nemodernizate sau vehicule
murdare) sau activitatea pe santiere fara masuri adecvate ( stropire, perdele
de protectie etc.)
8. PROTECTIA SOLULUI
Se
va urmari sa se reduca / elimine poluarea solului si subsolului sau modificarea
potentialului biologic prin secatuire, suprasaturare hidrica sau uscare etc.
precum si degradarea fizica a solului (alunecari de teren, eroziune,
indepartarea stratului fertil etc.).
In
acest sens se vor reglementa si monitoriza adecvat practicile agricole si cele
din constructii si se vor lua masuri proactive de promovarea a bunelor practici
si a celor mai bune tehnologii disponibile. Vor fi vizate in special lucrarile
pe suprafata mare sau in adancime precum si la cele in panta accentuata sau in
zone instabile geotehnic si la nevoie se vor restrictiona constructiile.
Solul
va fi privit ca element de valoare intrinseca de mediu si ca ecosistem si se va
monitoriza si imbunatati valoarea sa biologica in special dar nu exclusiv in
zonele cu vegetatie din intravilan.
9. PROTECTIA CONTRA POLUARII ACUSTICE
SI LUMINOASE
Clujul
va trebui sa redevina si sa fie perceput ca un oras linistit (in sens propriu),
in special zona centrala, zonele rezidentiale, zonele de servicii mediale, de
educatie si de recreere. In acest sens politicile de limitare a zgomotului si
vibratiilor vor viza sursele cu accent pe traficul auto, feroviar si aerian,
lucrarile de constructii, lucrarile la trama stradala si retelele edilitare si
sursele de tip disco / concerte in aer liber si se va face o monitorizare
extinsa.
Se
vor utiliza toate instrumentele inclusiv instituirea de limite de zgomot
diferentiate teritorial si orar,
politici de sanctiuni si bonificatii, infrastructuri de limitare a
zgomotului (structuri care absorb sau ecraneaza zgomotul si tehnologii si
materiale care previn sau reduc producerea sa cum ar fi tipul de utilaje
folosite la lucrari sau materialul utilizat la carosabil). Evaluarea impactului
cert sau potential auditiv si vibrator al unui obiectiv va lua in calcul si
efectele indirecte de tipul traficului auto suplimentar atras.
Fara
a afecta nevoile de punere in valoare a monumentelor si zonei centrale si
siguranta publica si a traficului, se va urmari evitarea pe timp de noapte a
excesului de iluminare in special in sau spre zonele rezidentiale sau naturale.
Nu se vor admite sisteme laser sau reflectoare cu bataie lunga cu orientare
variabila si alte elemente de poluare luminoasa.
10. PROTECTIA PEISAJULUI
Clujul
nu trebuie mascat privirilor vizitatorilor dar impactul peisagistic si
integrarea cu elementele naturale va fi avuta in vedere la toate nivelele, de
la arhitectura unei anumite cladiri sau ansamblu arhitectonic sau artera de
circulatie pana la cea a orasului pe ansamblu sau a intregii zone
metropolitane.
Se
va cauta limitarea impactului peisagistic prin reglementarea regimului de
inaltime, a formei, culorii si reflectivitatii cladirilor si elementelor
acestora precum si a altor elemente cu suprafata sau inaltime ridicata sau care
prin amplasare sunt puternic vizibile in special de la distanta. Se vor lua
masuri de intercalare si mascare cu vegetatie sau prin taluzuri sau
semiingropare in teren a elementelor ce nu merita evidentiate sau a zonelor ce
au aspect actualmente lipsit de elemente naturale si in acest sens se va
analiza perspectiva din diverse incidente inclusiv din aer, din zonele de agrement, de pe caile de acces
si de pe dealurile inconjuratoare.
Redactat:
Radu Mititean / CCN