•9/22/2016 11:23:00 a.m.
Asociatia turistica sportiva
civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM
"NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133
ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675
RNPJFSP: 3561 / A / 1992
====================================
IMBUNATATIREA CADRULUI
LEGISLATIV PENTRU BICICLISTI -
petitie catre Parlament,
Guvern si ministere
Clubul de Cicloturism "NAPOCA" (CCN) alaturi
de celelalte organizatii membre ale Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR) si
ale Coalitiei Nationale "Pro Velo", reinnoiesc apelul catre autoritatile
publice centrale de a modifica si completa actualul cadru legislativ, pentru a
ridica barierele de tip normativ care stau in calea cresterii puternice a
gradului de utilizare a bicicletei in scop utilitar si recreativ - turistic in
Romania.
Petitia lansata cu ocazia editiei 2016 a Zilei
Europene Fara Masini este deschisa spre semnare catre toti cetatenii romani
majori interesati de un stil de viata sanatos, de reducerea poluarii si
aglomeratiei in trafic, de dezvoltarea turismului activ si de o dezvoltare
durabila in general, si isi propune sa atraga atentia Parlamentului, Guvernului
si ministerelor asupra catorva probleme legislative actuale de maxima importanta,
a caror rezolvare adecvata in urmatoarele luni poate determina modificari
pozitive majore.
Organizatiile initiatoare solicita si altor
organizatii neguvernamentale, operatorilor economici si autoritatilor publice
locale sa se alature acestui demers sau sa intreprinda demersuri analoge in
directia adoptarii, in forma propusa de organizatiile de biciclisti, a unui
normativ modern pentru infrastructurile pentru biciclete, a amendarii legislatiei
rutiere actuale sau adoptarea unui nou Cod rutier intr-o forma favorabila
biciclistilor, si aprobarii mult-amanatei reglementari legale a marcarii
traseelor cicloturistice, premisa pentru crearea Retelei Nationale de Trasee
Cicloturistice Marcate din Romania si Centrului National de Coordonare EuroVelo
Romania, fara de care vom ramane in afara retelei paneuropene EuroVelo care
acum se definitiveaza.
Proiectul unui nou Cod Rutier este in dezbatere la
Senat, ca prima camera sesizata, iar in ciuda repetatelor demersuri, nici
Federatia Biciclistilor din Romania nici alte organizatii de biciclisti nu au
fost consultate in faza de elaborare, sau acceptate la sedintele comisiilor
sesizate pentru aviz sau raport, nici nu s-a raspuns daca si care din
propunerile trimise in scris in repetate randuri au fost acceptate, desi cu
organizatii ale utilizatorilor de autovehicule, Parlamentul se lauda ca a
colaborat in pregatirea proiectului legislativ.
Ministerul Afacerilor Interne a initiat la randul sau
un proiect de lege de modificare a actualei legislatii rutiere (OUG 195 /
2002), ca un demers alternativ la initiativa legislativa din Parlament, dar
nici acum, dupa mai mult de doua luni de la incheierea etapei de consultare
publica prevazuta de Legea 52 / 2003 privind transparenta decizionala in
administratia publica, nu a prezentat o versiune definitiva a proiectului, care
ar urma sa fie trimisa spre avizare celorlalte ministere si apoi prezentata in
Guvern, si nici nu a dat vreun raspuns in sensul acceptarii sau nu a
propunerilor facute de organizatiile de biciclisti, desi FBR si CCN si alte
organizatii membre FBR au transmis propuneri scrise si au participat la
dezbaterea publica si au solicitat in repetate randuri un feedback din partea
MAI.
Proiectul de Hotarare de Guvern privind traseele
cicloturistice marcate, a carei adoptare a fost promisa de ministerul de resort
inca din 1999, si care de peste un deceniu se "plimba" intre diversele
autoritati, este tot in stadiul de proiect, aflat acum in sfarsit in din nou in
faza de avizare interministeriala, dupa ce procesul de promovare initiat de
Autoritatea Nationala pentru Turism la solicitarea organizatiilor de biciclisti
a fost deblocat la inceputul acestui an in urma interventiei Cancelariei
Primului-Ministru. Ministerele au acordat in sfarsit subiectului atentia
necesara si a fost indelung dezbatut intr-o serie de intalniri de lucru si o
ampla corespondenta, dar s-a evidentiat ca in continuare se mentine o opozitie
puternica dar nejustificata din partea MAI, care solicitam sa fie depasita
conform promisiunilor facute de primul-ministru in mod public in 1 septembrie.
La adresa http://www.petitieonline.com/vrem_sa_mergem_cu_bicicleta se poate semna online
petitia adresata Parlamentului, Guvernului si ministerelor, al carei text este
redat in ANEXA, si care solicitam sa fie cat mai larg difuzata de catre toti cei
interesati si semnata de cat mai multe persoane in urmatoarele saptamani,
pentru a arata autoritatilor ca si in Romania publicul a inteles nevoia si isi
doreste promovarea utilizarii bicicletei inclusiv prin prisma cadrului
legislativ.
CCN este o asociatie turistica, sportiva, civica si
ecologista care militeaza de peste doua decenii pentru un om sanatos intr-un
mediu sanatos, rezultand o dezvoltare durabila a societatii.
22
septembrie 2016
Radu Mititean
director
executiv CCN
presedinte
FBR
ANEXA:
APEL PENTRU PROMOVAREA UTILIZARII BICICLETEI -
Petitie catre autoritatile centrale, deschisa spre semnare tuturor persoanelor
fizice si juridice
==========================================================
A P E L 2016
catre autoritatile
publice centrale, pentru
PROMOVAREA UTILIZARII BICICLETEI
Reiterand ca folosirea regulata
a bicicletei in scop utilitar si recreativ este parte a unui
stil de viata sanatos si parte a solutiei la problemele de mobilitate urbana,
fiind un vehicul ecologic, eficient energetic, suficient de comod si rapid,
care ocupa putin spatiu, nu face zgomot, nu emite noxe si are efect benefic
asupra sanatatii celor care il folosesc frecvent,
Dorind sa avem orase cu un
sistem modern de mobilitate urbana, axata cat mai putin pe
autoturisme si cat mai mult pe transport public, deplasare
pietonala si circulatie biciclistica,
Considerand ca turismul
activ nemotorizat este o forma de recreere si loisir foarte benefica din punct
de vedere social, ecologic, cultural, economic si de sanatate publica, avantaje
care sunt pregnante in cazul turismului pe bicicleta, care are un foarte
mare potential in Romania, valorificat insa in mica masura din multiple motive,
printre care si lipsa unor trasee cicloturistice marcate,
Constatand ca standardele
si normativele tehnice pentru infrastructuri specifice circulatiei
bicicletelor lipsesc sau sunt demult depasite, iar legislatia
rutiera in vigoare este desueta si una dintre cele mai nefavorabile
din Europa pentru biciclisti, instituind interdictii, restrictii si sanctiuni
exagerate, neacordand facilitatile prezente in legislatia majoritatii tarilor
dezvoltate si nereglementand solutiile moderne de facilitare a circulatiei cu
bicicleta,si ca initiativele de modificare pe rolul autoritatilor nu prevad
ameliorari ale acestei situatii,
SOLICITAM :
1. PARLAMENTULUI ROMANIEI , cu privire la proiectul de nou Cod Rutier aflat in procedura
legislativa, sa nu il adopte in forma propusa de initiatori, sa invite la consultari Federatia Biciclistilor
din Romania (FBR) si organizatiile membre ale acesteia si alte organizatii care
reprezinta interesele biciclistilor si pietonilor, si sa accepte
amendamentele propuse si sa opereze multiplele modificari si completari
necesare ca proiectul sa devina unul modern si favorabil pietonilor, biciclistilor
si transportului public, aliniat actualelor bune practici pe plan international
si lasand in sfarsit in urma paradigma pro-automobilistica mostenita din
secolul trecut si dovedita ca fiind o eroare pe care statele dezvoltate o
regreta.
2. MINISTERULUI AFACERILOR
INTERNE si GUVERNULUI ROMANIEI, ce am solicitat la pct.1, dar
referitor la proiectele de acte normative recent initiate de MAI de
modificare a actualei legislatii rutiere - proiectul de lege de modificare a
OUG 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice si preconizatul proiect
de Hotarare de modificare a Regulamentului de aplicare a OUG 195 / 2002
aprobat prin HG 1391/2006.
3. MINISTERELOR
competente, sa avizeze, si GUVERNULUI ROMANIEI, sa aprobe proiectul de Hotarare
a Guvernului privind aprobarea Normelor metodologice privind crearea,
amenajarea si omologarea traseelor de cicloturism, in forma promovata de
Autoritatea Nationala pentru Turism prin Ministerul Economiei, Comertului si
Relatiei cu Mediul de Afaceri, pe baza propunerilor Federatiei Biciclistilor
din Romania si organizatiilor membre ale acesteia, proiect a carui adoptare
este tergiversata de aproape doua decenii.
4. MINISTERULUI
DEZVOLTARII REGIONALE SI ADMINISTRATIEI PUBLICE, sa aprobe cu promptitudine, prin ordin ministerial, eventual comun cu
Ministerul Transporturilor, daca este cazul, normativ tehnic actualizat
si aliniat bunelor practici pe plan international, privind proiectarea,
realizarea si mentenanta pistelor de biciclete si altor amenajari si
infrastructuri specifice pentru biciclete, in forma ce va fi propusa in curand de organizatiile
de biciclisti, sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR), conform
protocolului incheiat cu Asociatia OPTAR mandatata de FBR.
* * *
Apel lansat in 22 septembrie 2016 de Federatia Biciclistilor din Romania
(FBR) si organizatiile membre ale acesteia, incluzand Clubul de Cicloturism
"Napoca" (CCN), cu ocazia Zilei Europene Fara Masini, care este punct
culminant al Saptamanii Europene a Mobilitatii (SEM), si deschis pentru semnare
tuturor cetatenilor romani majori, precum si ONG-urilor si operatorilor
economici interesati de promovarea utilizarii bicicletei. Informatii
suplimentare la contact@biciclisti.ro , www.ccn.ro si 0744-576836.Semnare online la http://www.petitieonline.com/vrem_sa_mergem_cu_bicicleta
=========================================================