•6/01/2019 04:02:00 p.m.
Asociatia
turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL
DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str.
Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457
Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel.
0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF:
5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
====================================
3 IUNIE - ZIUA
MONDIALA A BICICLETEI
3
iunie a fost proclamata de ONU in 2018 ca fiind Ziua Mondiala a
Bicicletei si este marcata in numeroase tari si la nivelul unor
organizatii internationale. In Romania, din pacate, doar
organizatiile de biciclisti par sa fi programat activitati specifice
pentru aceasta zi internationala de constientizare sau actiune, inca
ignorata de autoritatile publice.
Prin
rezolutia 272/72 a Adunarii Generale a Organizatiei Natiunilor Unite,
193 de state membre au adoptat prin consens aceasta decizie istorica
de a institui o Zi Mondiala a Bicicletei, ce constituie o
recunoastere la nivel international a multiplelor avantaje pe care le
aduce o mai mare utilizare a bicicletei ca mijloc cotidian de
deplasare in scop utilitar si recreativ, fiind folosita de peste un
miliard de oameni.
ONU
a subliniat in rezolutia adoptata, dupa negocieri, in cea de-a 82-a
sedinta plenara a celei de-a 72-a sesiuni ordinare a Adunarii
Generale ONU, in 12 aprilie 2018, ca bicicleta poate aduce o
importanta contributie la atingerea Obiectivelor de Dezvoltare
Durabila (ODD) din cadrul Agendei 2030, care constituie Strategia de
dezvoltare durabila la nivel mondial pentru urmatorul deceniu
adoptata de ONU si pe care majoritatea statelor membre au transpus-o
sau sunt pe cale sa o transpuna in legislatia si documentele
programatice proprii la nivel national. ONU considera si ca bicicleta
poate juca un rol important pentru transpunerea in practica a
prevederilor Noii Agende Urbane adoptata la Conferinta ONU Habitat
III de la Quito din octombrie 2016 (Rezolutia 256/71).
Rezolutia
adoptata de ONU pentru justificarea instituirii Zilei Mondiale a
Bicicletei mai aminteste ca bicicleta dovedeste de doua secole o
unicitate in materie de longevitate si versatilitate, ca este un
mijloc de trasport pe cat de simplu si accesibile, pe atat de
fiabile, curat si cu impact redus de mediu, cu efecte pozitive in
domeniul ecologic si al sanatatii publice, iar sinergia dintre
biciclist si vehiculul sau are efecte pozitive indirecte asupra
creativitatii, constientizarii problemelor comunitare si de mediu si
implicarii sociale, precum si pe linie de transporturi, educatie,
sanatate si sport, de promovare a unui mod mai sustenabil de
productie si consum, asupra schimbarilor climatice si coerentei
sociale.
Rezolutia
ONU invita toate statele sa acorde un interes special bicicletei in
cadrul strategiilor de dezvoltare, politicilor si programelor lor la
nivel national, regional si local, sa creasca siguranta rutiera
pentru biciclisti prin politici si infrastructuri de calitate,
aliniindu-se celor mai bune practici la nivel mondial, si sa
promoveze educatia de profil si beneficiile de sanatate si mobilitate
ale utilizarii bicicletei.
Aceste
constatari si recomandari oficiale ale ONU confirma oportunitatea
diverselor initiative ale noastre, cum ar fi cele pe linie de
legislatie (ca de exemplu
http://ccncluj.blogspot.com/2017/08/proiectul-de-norme-privind-traseele.html
si
http://ccncluj.blogspot.com/2016/12/legea-bicicletei-sprijin-public-tot-mai.html
) si intaresc luarile de pozitie ale organizatiilor de biciclisti,
cum este de exemplu si documentul de pozitie "Avantajele
utilizarii bicicletei" redactat si difuzat de CCN in urma cu
peste 15 ani, care este insa perfect actual, fiind redat in ANEXA 2.
Adoptarea
acestei rezolutii a ONU este rezultatul si a unor ani de eforturi din
partea Federatiei Europene a Biciclistilor (ECF) si Aliantei
Biciclistice Mondiale, organizatii internationale din care fac parte
si CCN si alte organizatii de biciclisti din Romania prin intermediul
Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR), egida sub care isi ofera
in continuare sprijinul metodologic si informational gratuit atat
Guvernului si Parlamentului cat si altor autoritati, pentru
imbuntatirea cadrului legislativ, politicilor publice si standardelor
tehnice, pentru elaborarea si implementarea de proiecte de
infrastructura de buna calitate, de dezvoltarea activitatilor
educative pentru mobilitate durabila incluzand utilizarea bicicletei.
Intre
timp, la un an de la prima marcare a Zilei Mondiale a Bicicletei,
Alianta Biciclistica Mondiala (WCA) a devenit organizatie cu
personalitate juridica, iar Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS)
lucreaza la un MasterPlan PanEuropean de promovare a bicicletei,
preconizat a fi adoptat oficial la Viena in octombrie 2019, iar la
conferinta mondiala VeloCity2019 care va avea loc in ultima decada la
unii iunie la Dublin sa ve dezbate si proiectul de Strategie
Europeana de Promovarea Bicicletei elaborat de Federatia Europeana a
Biciclistilor (ECF).
Nu
in ultimul rand, ne bucuram de fericita concidenta dintre data in
care este marcata, din 2018 incolo, in fiecare an, Ziua Mondiala a
Bicicletei, si data aniversarii infiintarii Clubului de Cicloturism
"Napoca" , ce este tot 3 iunie, dar 1992. Asa ca noi avem o
dubla aniversare.
CCN
este o asociatie turistica, sportiva, civica si ecologista care
militeaza de peste 25 de ani pentru un om sanatos intr-un mediu
sanatos, rezultand o dezvoltare durabila a societatii. CCN este o
asociatie turistica, sportiva, civica si ecologista care militeaza de
peste 26 de ani pentru un om sanatos intr-un mediu sanatos, rezultand
o dezvoltare durabila a societatii, detalii putand fi citite la http://ccncluj.blogspot.com/2009/04/despre-noi.html
Cluj-Napoca,
1 iunie 2019
av. Radu Mititean
director executiv -
Clubul de Ciclotruism Napoca (CCN)
presedinte - Federatia
Biciclistilor din Romania (FBR)
ANEXE:
ANEXA 1:
Rezolutia ONU 272/72
privind instituirea Zilei Mondiale a Bicicletei
ANEXA 2:
Documentul de pozitie CCN
/ FBR privind avantajele utilizarii bicicletei:
==========================
DECLARATIE PUBLICA
PRIVIND AVANTAJELE
UTILIZARII BICICLETEI
Noi,
Federatia Biciclistilor din Romania (FBR), in concordanta cu vointa
si avand sustinerea organizatiilor neguvernamentale membre ale
federatiei, precum si a celor membre ale Coalitiei Nationale de
Cicloturism si Promovare a Bicicletei in Romania - PRO VELO si a
altor persoane fizice si juridice,
SUBLINIEM
CA BICICLETA:
•
Este
un mijloc de transport modern, de viitor, tot mai utilizat in statele
dezvoltate din UE si din alte zone ale lumii.
•
Are un
potential de utilizare in Romania foarte mare, dar inca foarte putine
valorificat.
•
Este
benefica economiei, putand crea noi locuri de munca, dezvolta noi
structuri de productie si servicii specifice, atrage investitii si
clienti externi, promova tehnologii moderne si atrage dezvoltare
economica durabila a unor zone sau sectoare.
•
Este
benefica social, din punct de vedere al integrarii si armoniei,
atenuand perceptia discrepantelor si inegalitatii ( intre sofer si
nesofer, posesor de vehiul foarte scump si foarte ieftin, intre cine
conduce si cine e doar pasager etc.), facilitand mobilitatea si a
celor dezavantajati, promovand un contact mai efectiv intre oameni,
facilitand interactiunea si incluziunea sociala, dialogul si
relatiile interumane intr-o masura mult mai mare decat in cazul
deplasarii cu autoturisme.
•
Este
benefica cunoasterii de sine, precum si cunoasterii altor oameni si o
mai buna cunoastere si intelegere a mediului antropic si natural
inconjurator, asigurand posibilitatea unei perceptii mai directe si
nemediate asupra celor din jur intr-o masura mult mai mare decat in
cazul deplasarii cu mijloace de transport motorizate sau care prin
viteza ridicata sau separarea de mediu si de semeni reduc contactul
si perceptia.
•
Este
eficienta spatial, ocupand o suprafata redusa atat in deplasare cat
si in stationare, reducand aglomeratia in trafic si suprafata
necesara pentru caile de comunicatie si parcari.
•
Este
un mijloc de transport relativ ieftin, accesibil practic aproape
oricui si ca achizitionare si ca intretinere, mai ales in comparatie
cu un autoturism, iar costurile pentru realizarea si intretinerea
infrastructurilor specifice sunt mult mai reduse decat pentru alte
forme de transport, realizand deci si importante economii la bugetele
publice.
•
Se
integreaza usor si bine cu alte forme de transport ( rutier, aerian,
feroviar, naval) si favorizeaza transportul intermodal.
•
Este
un mijloc de transport ecologic, care nu emite noxe si nu produce
zgomot, fiind totodata cel mai eficient energetic mod de deplasare
terestru, avand in plus un ciclu de viata potential lung, necontinand
componente toxice sau greu reciclabile si consumand relativ putine
resurse la producere, intretinere si dezafectare.
•
Este
un mijloc de transport relativ comod, permitand prin tehnologiile
moderne parcurgerea cu un efort fizic redus sau mediu a unor distante
apreciabile in timp rezonabil, inclusiv in caz de relief neplat sau
necesitatea de a transporta si bunuri sau alte persoane.
•
Este
un mijloc de transport suficient de rapid pentru diversele utilizari,
fiind de exemplu in mediul urban in foarte multe cazuri in medie
chiar semnificativ mai rapid decat autoturismele.
•
Permite
invatarea usoara a conducerii ei pentru aproape oricine, indiferent
de varsta, nivel de instruire, capacitati fizice si alti factori.
•
Este
utilizabila legal si in siguranta de aproape oricine si in aproape
orice situatii, inclusiv la varste foarte fragede sau inaintate sau
in stari fiziologice sau de sanatate mai particulare sau in prezenta
altor factori care ar impiedica legal sau practic conducerea unui
vehicul de alt tip.
•
Este
un vehicul sanatos, intretinand conditia fizicã, combatand
sedentarismul si contribuind la mentinerea starii de sanatate a
utilizatorilor si la sanatatea publica in general, reducand
semnificativ riscul de boli cardiovasculare si de obezitate, dar
indirect si de cancer si alte afectiuni, si neprezentand totodata
riscuri pentru sanatatea utilizatorilor si pentru terti daca este
corect utilizata.
•
Este
un vehicul nepericulos pentru utilizator si pentru altii, daca este
corect utilizata si respectata si de catre ceilalti, existand un
potential redus de accidentare grava a altor persoane fata de cazul
vehiculelor cu motor si existand un potential redus de accidentare a
conducatorului si pasagerilor bicicletei daca infrastructurile si
starea tehnica sunt adecvate si sunt respectate alte cerinte
necesare.
•
Este
un vehicul foarte versatil, fiind un avanatajos mijloc de transport
urban cotidian in scop utilitar, atat pentru deplasare proprie, cat
si pentru transport de bunuri si persoane, inclusiv in scop
profesional, dar si un mijloc de deplasare in scop recreativ,
turistic, sportiv, de agrement etc. si un mijloc de agrement sau
sport in sine.
•
Permite
mare economie de timp pentru ca in mediul urban este adesea cea mai
rapida forma de transport, ci si pentru ca folosirea ei in scop
utilitar este implicit si exercitiu fizic si poate completa sau
suplini timpul (adesea putin sau lipsa) ce ar trebui special alocat
sportului de catre omul modern. Spectrul larg de itinerarii posibile
pentru o anumita deplasare in scop utilitar permite variatia si
implicit experiente cu valenta turistica si de cunoastere fara timp
alocat expres iar viteza mare de deplasare in comparatie cu turismul
pedestru permite vizitarea mai multor obiective intr-un anumit
interval temporal si o mare flexibilitate in planificare si derularea
turelor, deci si eficienta.
•
Este
favorabila turismului, prin posibilitatea de a da facil si o
conotatie turistica deplasarilor in scop utilitar (alegerea unor
trasee mereu noi) in comperatie cu cazul deplasarii cu mijloace de
transport rapide sau in comun sau pe rute de tranzit. De asemenea, o
buna parte din utilizatorii bicicletei in scop utilitar devin in timp
interesati si de cicloturism si viceversa. Cicloturismul permite
vizitarea, cu costuri mai reduse si intr-un timp relativ scurt a
multor obiective turistice naturale si culturale, intr-un mod mai
apropiat de naturã si de oameni, mai prietenos fatã de culturã si
mediul inconjurator si care nu submineaza durabilitatea turismului
cum o fac formele motorizate, si necesitand investitii relativ reduse
si aducand venituri ridicate, fiind astfel una din cele mai
dezirabile forme de turism.
•
Este
favorabila sportului, deplasarea cu bicicleta fiind implicit si o
forma de sport si activitate fizica, inclusiv in cazurile cand scopul
folosirii este unul utilitar sau recreativ. De asemenea, ciclismul ca
sport este atrarctiv pentru practicanti si pentru public, ramurile,
probele si disciplinele fiind in rapida diversificare si dezvoltare
si atragand tot mai multi participanti dar si spectatori. Ca sport
practicat de regula "outdoor" si implicand de regula efort
fizic de durata si multiple calitati fizice si psihice, ciclismul
este mai benefic pentru practicanti decat multe alte tipuri de sport,
cum sunt de exemplu cele cu efort "de varf" de scurta
durata.
NOTA:
Prezentul
document este elaborat de Radu Mititean / Clubul de Cicloturism
NAPOCA (CCN) in octombrie 2002, agreat de organizatiile membre ale
Coalitiei Nationale PRO VELO in cadrul Conferintei Nationale PRO VELO
desfasurata la Cluj-Napoca in octombrie 2002, actualizat si insusit
succesiv cu ocazia altor editii ale conferintelor PRO VELO si
actualizat si insusit de Federatia Biciclistilor din Romania (FBR) in
aprilie 2008.
==========================
- sfarsit -