•12/31/2019 08:12:00 p.m.
Asociatia turistica
sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM
"NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini
nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web:
www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail:
office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP:
3561 / A / 1992
===================================
CRESC PUTERNIC AMENZILE
RUTIERE PENTRU BICICLISTI
Biciclistii trebuie sa
cunoasca si sa respecte legislatia rutiera, atat normele specifice
lor, cat si cele aplicabile conducatorilor de vehicule sau
participantilor la trafic in general. Este bine sa nu ajunga vreodata
in postura de a fi sanctionati contraventional pentru nerespectarea
acestor norme, atat din principiu, pentru in incalcarea lor poate
pune in pericol biciclistul in cauza sau alti participanti la trafic,
cat si pentru ca sanctiunile sunt foarte mari, disporoportionat de
mari fata de pericolul social al acestor fapte, si fata de nivelul
sanctiunilor din alte tari europene, iar nivelul creste puternic si
fara exceptie de la 1 ianuarie 2020, desi recent a fost adoptata o
lege care isi propunea sa reduca nivelul sanctiunilor pentru unele
contraventii comise de biciclisti.
Astfel, in Monitorul
Oficial 1044 / 24.12.2019 s-a publicat Legea nr. 252/2019 pentru
modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.
195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Ea a intrat in
vigoare din 27.12.2019 si in esenta modifica nivelul amenzilor pentru
unele contraventii comise de biciclisti, coborandu-le din clasa a
III-a in clasa a II-a de sanctiuni.
Asadar, anterior se
sanctionau cu amenda din clasa a III-a de sanctiuni practic toate
prevederile din legislatia rutiera incalcate de biciclisti. Acum
regula a devenit ca incalcarea normelor privind circulatia
bicicletelor se sanctioneaza cu amenda din clasa a II-a de sanctiuni.
Insa, unele incalcari comise de biciclisti, ca exceptie, au ramas sa
se sanctioneze cu amenda din clasa a III-a.
In concret, ca nivel de
amenzi, din 27.12.2019 , pentru multe fapte s-a coborat amenda la
nivel de clasa a II-a , deci 4 sau 5 puncte-amenda, adica pana la
31.12.2019 a ramas de 4x145=580 lei sau 5x145=725 lei, iar pentru
cele ramase in clasa a III-a de sanctiuni, amenda a ramas pana la
31.12.2019 de 6x145=870 sau 7x145=1015 sau 8x145=1160 lei.
Incepand cu 01.01.2020
insa, creste puternic punctul de amenda in legislatia rutiera, de la
145 lei la 223 lei (cat va fi 10% din salariul minim brut pe
economie, o crestere automata impusa de mecanismul standard de
determinare a punctului de amenda prevazuta de OUG 195 / 2002 si care
in ultimii ani fusese dezactivata temporar prin OUG-uri adoptate de
Guvern).
Desi Guvernul a
intentionat sa adopte in aceste zile un act normativ care sa mentina
punctul-amenda tot la nivelul de 145 lei, proiectul de lege care
continea acea prevedere si pe care Guvernul si-a asumat raspunderea,
a fost contestat la Curtea Constitutionala si prin urmare nu a mai
intrat in vigoare, si nici nu s-a adoptat vreun OUG in acest sens
(astazi a fost publicat in Monitorul Oficial si ultimul numar pe
2019, si nu a aparut niciun act normativ cu un asemenea continut).
Prin urmare, pentru
majoritatea contraventiilor rutiere savarsibile de biciclisti, din
01.01.2020 biciclistii vor fi sanctionati cu amenzi mai mari, foarte
mari, si anume de 1338, 1561 sau 1784 lei, iar pentru cele pentru
care recent asprimea sanctiunii a fost redusa din clasa a III-a in
clasa a II-a de amenzi, nivelul va fi totusi mai inalt decat pana in
27 decembrie, mai precis de 892 sau 1115 lei, deci si acestea, dupa
ce timp de 5 zile au fost mai reduse, din 01.01.2020 sunt si ele mai
mari ca inainte.
Desigur, conform legii,
contravenientul, daca accepta ca este vinovat, poate totusi plati in
15 zile de la comunicarea procesului-verbal de amenda jumatate din
minimul amenzii prevazute de lege pentru fapta respectiva, deci 669
lei pentru contraventii pentru care s-a mentinut incadrarea in clasa
a III-a de sanctiuni, respectiv 446 lei pentru celelalte.
In tot cazul, aceste
amenzi raman in continuare mai aspre decat cele pentru anumite
contraventii savarsite de soferii de autovehicule, care se pot
considera mai grave din punct de vedere al pericolului social, ceea
ce constituie un discriminare fata de biciclisti, si la un nivel mult
mai mare decat in majoritatea tarilor europene, astfel ca se impune
pe viitor o noua interventie legislativa asupra acestui aspect, desi
alte probleme ale actualei legislatii rutiere sunt mult mai grave din
punct de vedere al biciclistilor si al mobilitatii durabile.
Cluj-Napoca, 31.12.2019
av. Radu Mititean
director executiv -
Clubul de Cicloturism Napoca (CCN)
presedinte - Federatia
Biciclistilor din Romania (FBR)
Nota:
Prezentul material are
caracter preliminar, fiind intocmit sub presiunea timpului, fiind
seara de Revelion. Insa vom reveni in ianuarie 2020 cu un material
mai atent redactat si cu caracter definitiv, in principiu odata ce se
va clarifica daca Guvernul, in caz ca se va declara neconstitutional
proiectul de lege atacat, sau analiza lui va trena, va adopta sau nu
prin OUG masura preconizata de a mentine punctul de amenda la 145
lei.
ANEXE:
ANEXA I - Proiect de lege
care propunea mentinerea punctului-amenda la 145 lei si in 2020
ANEXA II - Textul Legii
252 / 2019
ANEXA III - Reguli
specifice de circulatie pentru biciclisti
ANEXA IV - Exemple de
incalcari posiblile de catre biciclisti a regulilor rutiere
nespecifice lor
ANEXA V - Analiza
detaliata a Legii 252 / 2019
ANEXA I
==============================
Proiectul de lege prin
care Guvernul voia sa mentina punctul-amenda la 145 lei ( dar nu a
mai intrat in vigoare) se poate citi aici:
respectiv
===============================
ANEXA II - Text integral
al Legii 252 / 2019
===============================
Parlamentul României
adoptă prezenta lege.
Articol unic. -
Ordonanța de urgență a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670
din 3 august 2006, cu modificările și completările ulterioare, se
modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 100
alineatul (1), după punctul 13 se introduce un nou punct, punctul
14, cu următorul cuprins:
"14. nerespectarea
normelor privind circulația bicicletelor, cu excepția cazurilor
prevăzute la art. 101 alin. (1) pct. 8."
2. La articolul 101
alineatul (1), punctul 8 se modifică și va avea următorul cuprins:
"8. nerespectarea
normelor privind dotarea bicicletelor, prevăzută la art. 70 alin.
(3) din prezenta ordonanță de urgență coroborat cu art. 14 și 15
din Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificările și
completările ulterioare, a interdicțiilor prevăzute la art. 74
alin. (1) din prezenta ordonanță de urgență, a art. 52 alin. (1)
și art. 161 alin. (1) lit. f), g) și r) din Regulamentul de
aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului
nr. 1.391/2006, cu modificările și completările ulterioare, precum
și a obligațiilor prevăzute la art. 31 lit. a) și art. 60 alin.
(3) din prezenta ordonanța de urgență și la art. 136 alin. (1) și
art. 138 alin. (1) din Regulamentul de aplicare a Ordonanței de
urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile
publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006, cu
modificările și completările ulterioare."
===================================
ANEXA III
===================================
REGULI SPECIFICE DE
CIRCULATIE PENTRU BICICLISTI
Regulile de echipare a
bicicletei si de circulatie SPECIFICE bicicletelor sunt in continuare
cele afisate pe site-ul CCN la adresa:
( Nu mai este actual doar
textul care prevede nivelul sanctiunilor - ultimul paragraf din
citatul din OUG 195 / 2002)
====================================
ANEXA IV
=====================================
REGULI DE CIRCULATIE
NESPECIFICE BICICLISTILOR CE TREBUIRE RESPECTATE SI DE BICICLISTI
Sunt foarte multe,
deoarece bicicleta este considerata vehicul si biciclistul este
conducator de vehicul. Trebuie ca fiecare biciclist sa lectureze si
inteleaga OUG 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice si
Regulamentul de aplicare a acesteia aprobat prin HG 1391 / 2006.
Forma actualizata se poate accesa gratuit pe site-ul Ministerului
Justitiei legislatie.just.ro
Se vor sanctiona cu
amenda de clasa a II-a toate incalcarile de catre biciclisti a altor
reguli de circulatie aplicabile lor, altele decat cele specifice lor
mentionate in ANEXA III si pentru care nu s-a mentionat ca ramane
sanctionarea incalcarii lor in clasa a III-a de sactiuni ( cele
enumerate si analizate in ANEXA IV).
Deci e vorba de
incalcarea numeroaselor reguli care nu sunt specifice pentru
biciclisti si sunt valabile pentru orice vehicule sau orice
participanti la trafic sau pentru conducatorii de vehicule care nu
necesita permis de conducere, in masura in care nu e expres prevazuta
o alta sanctiune care ii vizeaza si pe ei.......
Exemple:
- nerespectarea
obligaţiei de semnalizare a manevrei de schimbare a direcţiei de
mers;
- nerespectarea
semnificaţiei semnalului luminos intermediar de forma uneia sau a
unor săgeţi de culoare galbenă ori albă cu vârful orientat jos
spre dreapta, care anunţă schimbarea semnalului de culoare verde în
cazul benzilor cu circulaţie reversibilă;
- nerespectarea
obligaţiei conducătorului de vehicul de a lăsa liber traseul
tramvaiului la apropierea acestuia, când drumul are o singură
bandă;
- nerespectarea
semnificaţiei culorii galbene a semaforului;
- circulaţia pe un
sector de drum pe care accesul este interzis;
- nerespectarea regulilor
privind manevra de întoarcere, schimbarea benzii de circulaţie sau
a direcţiei de mers;
- nerespectarea
semnificaţiei indicatoarelor şi marcajelor de obligare;
- nerespectarea
obligaţiei de a circula pe un singur şir, indiferent de direcţia
de deplasare, într-o intersecţie în care circulă şi tramvaie şi
de a lăsa liber traseul tramvaiului atunci când spaţiul dintre
şina din dreapta şi trotuar nu permite circulaţia pe două şiruri;
- efectuarea de către
conducătorul unui vehicul a unor activităţi de natură a-i
distrage atenţia de la conducere ori folosirea instalaţiilor de
sonorizare la un nivel de zgomot care afectează deplasarea în
siguranţă a lui şi a celorlalţi participanţi la trafic;
- depăşirea coloanelor
de vehicule oprite la culoarea roşie a semaforului sau la trecerile
la nivel cu calea ferată;
- neacordarea priorităţii
de trecere pietonilor angajaţi în traversarea regulamentară a
drumului public prin locurile special amenajate şi semnalizate,
aflaţi pe sensul de deplasare a autovehiculului, tractorului agricol
sau forestier ori tramvai ; [ trimiterea expresa la autovehicul
indica intentia legiuitorului ca textul sa nu se aplice la
biciclisti]
- neacordarea priorităţii
de trecere vehiculelor care au acest drept;
- nerespectarea regulilor
privind depăşirea;
- neprezentarea la
unitatea de poliţie competentă pe raza căreia s-a produs un
accident de circulaţie din care au rezultat numai pagube materiale,
cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 79 alin. (2).
- nepăstrarea distanţei
laterale suficiente faţă de vehiculul care circulă din sens opus;
- nerespectarea de către
conducătorul de vehicul a semnificaţiei indicatoarelor şi
marcajelor de interzicere sau restricţie ori a celor temporare, cu
excepţia celor care interzic accesul sau depăşirea care se
încadrează în altă clasă de sancţiuni;
- nerespectarea
obligaţiei de a permite părăsirea intersecţiei conducătorului
vehiculului rămas în interiorul acesteia;
- nereducerea vitezei în
cazurile prevăzute de regulament;
- nerespectarea regulilor
în cazul imobilizării involuntare în pasaje subterane şi
tuneluri;
- nerespectarea regulilor
privind transportul persoanelor şi al obiectelor în sau pe
vehicule;
- ţinerea în mână sau
folosirea cu mâinile în orice mod, în timpul conducerii pe
drumurile publice a unui vehicul pentru care nu este prevăzută
obligativitatea deţinerii permisului de conducere, aflat în
mişcare, a telefonului mobil sau a oricărui dispozitiv mobil
prevăzut cu funcţia de înregistrare ori redare text, foto sau
video, de către conducătorul acestuia.
- nerespectarea
semnificaţiei luminii roşii a dispozitivelor instalate pentru
semnalizarea benzilor cu circulaţie reversibilă;
- săvârşirea de către
conducătorii de vehicule sau pasagerii acestora de gesturi obscene,
proferarea de injurii, adresarea de expresii jignitoare sau vulgare
participanţilor la trafic;
- aruncarea, lăsarea ori
abandonarea pe drumul public de obiecte, materiale, substanţe sau
vehicule, după caz;
- neprezentarea, în mod
nejustificat, în termenul stabilit la unitatea de poliţie rutieră
la care au fost invitate pentru soluţionarea oricărei probleme
legate de calitatea de participant la trafic sau de proprietar ori
utilizator de vehicul;
- pătrunderea pe
drumurile publice modernizate cu un vehicul care are pe roţi sau pe
caroserie noroi ce se depune pe partea carosabilă ori din care cad
sau se scurg produse, substanţe sau materiale ce pun în pericol
siguranţa circulaţiei;
============================
ANEXA V - ANALIZA MAI
DETALIATA a prevederilor Legii 252 / 2019:
====================================
Textul anterior era
pentru articolul 101 alineatul (1), punctul 8 din OUG 195 / 2002
urmatorul:
"8.nerespectarea
normelor privind circulaţia bicicletelor"
Deci anterior se
sanctionau cu amenda din clasa a III-a de sanctiuni prevederile din
legislatia rutiera incalcate de biciclisti.
Acum regula a devenit ca
incalcarea normelor privind circulatia bicicletelor se sanctioneaza
cu amenda din clasa a II-a (nu a III-a ca pana acum).
Totusi, unele incalcari
comise de biciclisti, ca exceptie, au ramas sa se sanctioneze cu
amenda din clasa a III-a.
In concret, este vorba
de:
1. normele privind
dotarea bicicletelor, prevăzută la art. 70 alin. (3) din prezenta
ordonanță de urgență coroborat cu art. 14 și 15 din Regulamentul
de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002
privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificările și completările
ulterioare, si anume:
-------------------------------------
"Bicicletele şi
mopedele care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate
cu mijloace de iluminare şi dispozitive reflectorizant-fluorescente.
Este interzisă circulaţia acestora pe timp de noapte fără aceste
mijloace şi dispozitive în stare de funcţionare."
coroborat cu:
"Art. 14
În circulatia pe
drumurile publice bicicleta trebuie sa fie:
a)prevazuta cu dispozitiv
de frânare eficace;
b)prevazuta cu un sistem
adecvat, functional, de directie;
c)dotată cu sistem de
avertizare sonoră;
d)echipată, pe timp de
noapte sau când vizibilitatea este redusă, în faţă, cu lumina de
culoare albă sau galbenă, iar în spate, cu lumină de culoare
roşie şi cu cel puţin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant,
vizibil, de aceeaşi culoare;
e)echipată cu elemente
sau dispozitive fluorescent-reflectorizante, amplasate pe roţi,
care, în mişcare, formează un cerc continuu.
Art. 15
Remorca atasata unei
biciclete trebuie sa fie echipata, în partea din spate, cu un
dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare rosie, iar daca
lumina din spate a bicicletei este obturata de remorca, aceasta
trebuie sa fie echipata si cu o lumina de culoare rosie."
--------------------------------------
Nota: deci sanctionarea
acestor incalcari a ramas la fel de severa - amenda clasa a III-a,
dar suma concreta a amenzii creste de la 01.01.2020.
2. interdicția prevăzuta
expres si pentru biciclete la art. 74 alin. (1) din Ordonanța de
urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile
publice, si anume:
--------------------------------------------
"Pe autostrăzi este
interzisă circulaţia pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau
mase depăşite, fără autorizaţie specială de transport eliberată
de administratorul drumului public, conform reglementărilor în
vigoare, a vehiculelor cu tracţiune animală, a animalelor, a
vehiculelor trase sau împinse cu mâna, a bicicletelor şi
mopedelor, a tractoarelor şi maşinilor autopropulsate pentru
lucrări agricole, precum şi a vehiculelor care, prin construcţie
sau din alte cauze, nu pot depăşi viteza de 50 km/h."
---------------------------------------------
Nota: deci sanctionarea
acestor incalcari a ramas la fel de severa - amenda clasa a III-a,
dar suma concreta a amenzii creste de la 01.01.2020..
3. interdictia,
nespecifica bicicletelor, de trecere cand semaforul are culoarea
rosie, prevazuta de art. 52 alin. (1) din Regulamentul de aplicare a
Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația
pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.391/2006, cu modificările și completările ulterioare, si anume:
----------------------------------------------
Art. 52
(1)Semnalul de culoare
rosie interzice trecerea.
--------------------------------------------------
Nota: in lipsa acestei
noi prevederi, aceasta contravantie ar fi fost sanctionata probabil
tot cu amenda din clasa a III-a, caci norma nu era specifica insa era
aplicabila si biciclistilor, dar sanctiunea specifica, cu amenda din
clasa a II-a de sanctiuni ( nerespectarea semnificatiei culorii
rosii sa semaforului - art. 100 alin.(3) lit.d) avea o formulare din
care rezulta ca este aplicabila numai la conducatori de autovehicule,
tractoare agricole sau forestiere si tramvaie. Deci pentru acei
soferi sanctiunea era mai mica dpdv pecuniar, dar se prevedea si
sanctiunea complementara a suspendarii exercitarii dreptului de a
conduce, sanctiune evident inaplicabila conducatorilor de biciclete
daca nu au permis de conducere. Deci mentine asprimea sanctiunii -
amenda clasa a III-a dar suma concreta a amenzii creste de la
01.01.2020.
4. interdictiile
prevazute de art. 161 alin. (1) lit. f), g) și r) din Regulamentul
de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002
privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificările și completările
ulterioare, si anume:
-----------------------------------------------
f) sa circule în timp ce
se afla sub influenta alcoolului, a produselor ori substantelor
stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora;
g) sa se tina de un
vehicul aflat în mers ori sa fie remorcat de un alt vehicul sau
împins ori tras de o persoana aflata într-un vehicul;
r) să circule în
interiorul localităţilor în care nu funcţionează iluminatul
public, precum şi în afara localităţilor fără a purta
îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la
lăsarea serii până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea
este redusă;
------------------------------------------------
Nota: deci sanctionarea
acestor incalcari a ramas la fel de severa - amenda clasa a III-a,
dar suma concreta a amenzii creste de la 01.01.2020.
5. obligațiille,
nespecifice bicicletelor, prevăzute la art. 31 lit. a) din Ordonanța
de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe
drumurile publice, si anume:
-------------------------------------------------
"Art. 31
Participanţii la trafic trebuie să respecte regulile de circulaţie,
semnalele, indicaţiile şi dispoziţiile poliţistului rutier,
precum şi semnificaţia diferitelor tipuri de mijloace de
semnalizare rutieră, în următoarea ordine de prioritate:
a)semnalele, indicaţiile
şi dispoziţiile poliţistului rutier;"
--------------------------------------------------
Nota: in lipsa acestei
noi prevederi, aceasta contravantie ar fi fost probabil sanctionata
cu amenda din clasa a III-a, caci norma nu era specifica insa era
aplicabila si biciclistilor, dar sanctiunea specifica, cu amenda din
clasa a II-a de sanctiuni ( nerespectarea indicatiilor politistului
rutier - art. 100 alin.(3) lit.f) avea o formulare din care rezulta
ca este aplicabila numai la conducatori de autovehicule, tractoare
agricole sau forestiere si tramvaie. Deci pentru acei soferi
sanctiunea era mai mica dpdv pecuniar, dar se prevedea si sanctiunea
complementara a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce,
sanctiune evident inaplicabila conducatorilor de biciclete daca nu au
permis de conducere. Deci mentine asprimea sanctiunii - amenda clasa
a III-a dar suma concreta a amenzii creste de la 01.01.2020.
6. obligatiile,
nespecifice bicicletelor, prevazute la art. 60 alin. (3) din
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația
pe drumurile publice, si anume:
---------------------------------------------------
"(3)La trecerea la
nivel cu o cale ferată industrială, semnalizată corespunzător,
conducătorii de vehicule sunt obligaţi să se conformeze
semnificaţiei semnalelor agentului de cale ferată."
-----------------------------------------------------
Nota: in lipsa acestei
noi prevederi, aceasta contraventie putea fi probabil privita ca
sanctionata si cand este savarsita de biciclisti tot cu amenda din
clasa a II- a de sanctiuni, caci textul existent ( art. 100 alin.1
pct.1) viza orice persoane fizice, deci reglementarea mareste
asprimea sanctiunii, de la amenda din clasa a II-a la amenda din
clasa a III-a de sanctiuni ! E discutabil daca norma generala de
sanctionare a incalcarilor regulilor pentru biciclete putea fi
considerata ca instituind implicit o exceptie de la acele reguli
aplicabile pentru orice persoane fizice, caz in care si in trecut ar
fi fost aplicabila tot amenda din clasa a III-a de sanctiuni deci
s-ar mentine nemodificata asprimea sanctiunii. Oricum acum e clar ca
amenda e de clasa a III-a dar suma concreta a amenzii creste de la
01.01.2020.
7. obligatiile,
nespecifice biciclistilor, prevazute in subsectiunea 7 ref. Trecerea
la nivel cu calea ferata, la art. 136 alin. (1) din Regulamentul de
aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului
nr. 1.391/2006, cu modificările și completările ulterioare, si
anume:
-----------------------------------------------
Art. 136
(1)La trecerea la nivel
cu calea ferata curenta, conducatorul de vehicul este obligat sa
circule cu viteza redusa si sa se asigure ca din partea stânga sau
din partea dreapta nu se apropie un vehicul feroviar.
-------------------------------------------------
Nota: Sanctiunea este nou
introdusa, pentru ca pana acum legislatia sanctiona doar neoprirea
(art. 102 alin.3 lit.c) , nu si circulatia cu viteza neredusa sau
fara asigurarea spre stanga si dreapta..... Deci sanctiunea este nou
introdusa - amenda clasa a III-a.
8. obligatiile,
nespecifice biciclistilor, prevazute in subsectiunea 7 ref.Trecerea
la nivel cu calea ferata, la art. 138 alin. (1) din Regulamentul de
aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului
nr. 1.391/2006, cu modificările și completările ulterioare, si
anume:
---------------------------------------------------
Art. 138
(1)Conducatorul de
vehicul este obligat sa opreasca atunci când:
a)barierele sau
semibarierele sunt coborâte, în curs de coborâre sau de ridicare;
b)semnalul cu lumini
rosii si/sau semnalul sonor sunt în functiune;
c)întâlneste
indicatorul "Trecerea la nivel cu calea ferata simpla, fara
bariere", "Trecerea la nivel cu calea ferata dubla, fara
bariere" sau "Oprire".
---------------------------------------------------
Nota: in lipsa acestei
noi prevederi, aceasta contravantie ar fi fost sanctionata probabil
cu amenda din clasa a III-a, caci norma nu era specifica insa era
aplicabila si biciclistilor, dar sanctiunea specifica, cu amenda din
clasa a IV-a de sanctiuni - art. 102 alin.(3) lit.c) avea o formulare
din care rezulta ca este aplicabila numai la conducatori de
autovehicule, tractoare agricole sau forestiere si tramvaie. Deci
pentru acesti soferi sanctiunea era mai mare dpdv pecuniar, si se
prevedea si sanctiune complementara evident inaplicabila
conducatorilor de biciclete daca nu au permis de conducere. Deci
mentine asprimea sanctiunii - amenda clasa a III-a, dar suma concreta
a amenzii creste de la 01.01.2020..
==============================
- sfarsit -