•9/16/2018 12:38:00 a.m.
Asociatia
turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL
DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str.
Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457
Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel.
0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF:
5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
====================================
LEGISLATIE
RUTIERA SI SFATURI PRACTICE PENTRU
BICICLISTI
lansare
pachet informativ
2018
Clubul
de Cicloturism "NAPOCA" (CCN) a lansat cu ocazia Saptamanii
Europene a Mobilitatii (SEM), care are loc anual in perioada 16-22
septembrie, doua materiale de informare a biciclistilor pe teme
importante pentru confortul si siguranta lor si a celorlalti
participanti la trafic - un pachet informativ format din doua
minibrosuri pentru biciclisti - o sinteza actuala a normelor din
legislatia rutiera specifice pentru biciclete si un set de 7 sfaturi
practice pentru circulatia cu bicicleta in oras.
Sinteza
legislativa reda toate prevederile cu specific biciclistic din
Ordonanta de Urgenta 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile
publice si din Regulamentul de aplicare a acesteia aprobat prin HG
1391 / 2006, in forma actualizata. Este realizata in parteneriat cu
Societatea Civila de Avocati Muresan Mititean Cleja (MMC) si este un
material care ajuta utilizatorii bicicletei sa cunoasca prevederile
”la zi” ale cadrului legal actual. Desigur ca e nevoie sa
cunoasca si sa respecte si normele generale, aplicabile tuturor
vehiculelor respectiv participantilor la trafic, nu doar normele
specific biciclistic si sa cunoasca si interpretarea acestor norme,
care din pacate nu exceleaza prin claritate si coerenta in redactarea
lor actuala, dincolo de caracterul lor sub multe aspecte excesiv de
restrictiv, motiv pentru care CCN militeaza de peste doua decenii
pentru modificarea lor, reusind pana acum insa doar in mica masura sa
convinga autoritatile in acest sens.
Materialul
”7 sfaturi utile pentru a pedala in siguranta si confort” este o
selectie a catorva foarte importante aspecte utile biciclistilor,
derivand din experienta membrilor CCN si structurilor la care este
direct sau indirect afiliata - Federatia Biciclistilor din Romania si
Federatia Europeana a Biciclistilor, a expertizei zecilor de
organizatii partenere din alte tari europene si bogatei literaturi de
specialitate si numeroaselor conferinte la care a participat CCN.
Desi are cateva particularizari pentru situatia Clujului, materialul
este valabil pentru orice oras din Romania. Este un material
complementar extrasului de legislatie si desigur doar puncteaza o
serie de teme de baza, din lista mai lunga ce ar trebui sa fie in
atentia oricarei persoane care circula cu bicicleta. CCN sta la
dispozitia celor interesati pentru explicarea si completarea acestei
sinteze.
Cele
doua materiale sunt complementare altor actiuni CCN si se inscriu in
demersurile pentru promovarea utilizarii bicicletei ca mijloc de
deplasare cu rol utiliar si recreativ. CCN este o asociatie
turistica, sportiva, civica si ecologista care militeaza de peste 25
de ani pentru un om sanatos intr-un mediu sanatos, rezultand o
dezvoltare durabila a societatii. Detalii pe www.ccn.ro in sectiunea
"despre
noi".
16
septembrie 2018
Radu
Mititean
director
executiv CCN
presedinte
FBR
ANEXE:
textul celor doua
minibrosuri si varianta .pdf pentru descarcare:
-
7 SFATURI UTILE PENTRU
A PEDALA IN
SIGURANTA
SI
CONFORT
-
LEGISLAȚTIE RUTIERA SPECIFICA PENTRU BICICLETE
============================================
7
SFATURI UTILE
PENTRU
A PEDALA IN
SIGURANTA
SI
CONFORT
Dragi
bicicliste si biciclisti,
Pentru
a circula in Cluj pe doua roti comod si sigur trebuie cunoscute si
respectate nu doar regulile stabilite de legislatia rutiera, ci si o
serie de recomandari practice pentru biciclismul urban, dintre care
am sintetizat cateva mai importante:
1. Bicicleta
potrivita
Ca
sa pedalezi confortabil prin oras trebuie sa ai bicicleta potrivita,
cu accesoriile si reglajele adecvate, in functie de inaltimea si
conformatia ta, specificul rutelor si stilul de deplasare. Astfel, un
cadru prea mic sau prea mare sau o sa lasata prea jos pot fi nu doar
incomode, ci si producatoare de dureri de spate sau de genunchi.
Relieful Clujului si starea unor strazi recomanda bicicletele cu
viteze si cu roti ceva mai groase. Agatarea de ghidon a unei sacose
trebuie totdeauna evitata, iar un rucsacel poate fi incomod in zile
calduroase sau daca e mai greu, solutia fiind un cos pe ghidon sau pe
portbagaj sau o pereche de sacose laterale. Aparatorile de lant si de
noroi scutesc de murdarirea imbracamintii, iar pentru haine lungi si
largi exista protectii laterale pentru roata de spate, gen "skirt
guard" / ”coat guard”.
2. Imbracamintea
potrivita
Poti
fi elegant(a) pe bicicleta, inclusiv cu costum si cravata respectiv
fuste lungi sau rochii largi, pantofi cu toc si coafura mai
elaborata... Trebuie insa o adecvare la tipul de cadru si de pedale,
de aparatori, precum si de distanta si viteza de pedalat, conditiile
meteo si pantele. Cadrele fara bara orizontala permit rochii si fuste
lungi. seile fara cioc permit fuste stramte. Pentru pantaloni largi
exista clipsuri sau snapuri. Palariutele pot avea o panglica de
siguranta. La fuste foarte scurte se poate purta un pantalonas scurt.
Exista chiar rochite speciale pentru pedalat. Domnii pot descheia
camasa la gat sau da jos sacoul...
3.
Bicicleta in buna stare tehnica
De
cate ori urci pe bicicleta e bine sa te asiguri ca franele prind bine
si rotile sunt bine umflate, ghidonul si angrenajul nu au jocuri,
lantul e uns, soneria si schimbatoarele de viteza functioneaza,
catadioptrii sunt la locul lor si, daca te-ar putea prinde seara, ai
luminitele la tine si acestea au baterii bune. E de stiut ca rotile
moi, anvelopele foarte cramponate si lantul neuns fac bicicleta sa
mearga mult mai greu prin oras. Macar o data pe an, bicicleta ta
merita o revizie mai serioasa. Un lant prea uzat de exemplu iti
strica pionioanele si foile dintate, opturile in roti pot compromite
franarea iar sabotii prea uzati pot strica jentile.
4. Un
traseu bine ales
Înainte
de a porni la drum gandeste-te la un traseu care sa iti faca placere
chiar daca presupune un mic ocol. Traseul cel mai direct si rapid in
Clujul actual nu e intotdeauna cel mai confortabil si sigur astfel ca
merita sa pedalezi cateva minute in plus pentru a profita de exemplu,
de pista de biciclete de pe malul Somesului, de aleile din Parcul
Central, de benzile comune cu transportul public de pe Bd. 21
Decembrie si Memorandumului sau de stradutele din Andrei Muresanu ca
alternativa la pedalatul la deal pe Calea Turzii spre cartierul
Zorilor.
5.
Spatiu de siguranta in timpul deplasarii
Obligatia
de a circula cat mai pe dreapta nu inseamna ca trebuie sa pedalezi
lipit(a) de bordura sau trecand razant pe langa masinile parcate.
Dimpotriva, este recomandabil sa tii mereu un spatiu lateral de
siguranta spre dreapta de circa 1 metru spre bordura si 1,20-1,30
metri spre masinile parcate pentru a evita portierele deschise
intempestiv. Obstacolele nu trebuie ocolite "strans", iar
traiectoria nu trebuie sa fie sinuoasa. Rulatul mai spre mijlocul
benzii e mai sigur decat la marginea ei. De asemenea, e bine sa
mentii cel putin 2 metri fata de vehiculul din fata chiar daca merge
lent si cel putin 1 metru lateral cand depasesti un pieton sau un alt
biciclist(a), pentru ca pot face manevre imprevizibile.
6. Ce
facem la intersectii
Marile
intersectii si sensuri giratorii din Cluj sunt toate inca neadaptate
circulatiei biciclistilor fiind astfel stresante si adesea nesigure.
O solutie poate fi traversarea lor ca pieton. O alta solutie este
avansarea si plasarea in fata primului autovehicul oprit la semafor,
chiar daca nu este trasat un spatiu de acumulare pentru biciclete
(bike-box) astfel ca la culoarea verde a semaforului sa pornesti
prima/primul pe centrul benzii si sa fii devansat(a) de masini doar
dupa ce ai trecut de intersectie. Chiar daca ai prioritate la o
intersectie sau ai marcaj "traversare pentru biciclete"
trebuie sa te asiguri ca soferii te vad din timp si ca poti frana
brusc la nevoie.
7. Ce
facem in ambuteiaj
Un avantaj major al
bicicletelor in Clujul nostru aglomerat este ca acestea nu stau in
ambuteiaje precum autoturismele. Daca totusi ai in fata o coloana de
masini oprite la stop sau care ruleaza foarte lent trebuie sa te
gandesti la siguranta si la poluare. Daca nu e realist sa poti treci
pe langa masinile oprite poate fi mai bine sa te opresti la o
distanta mai mare pentru a nu le inhala gazele de esapament.
Daca este spatiu
suficient sa te "strecori" fa-o numai cu viteza foarte
redusa si atentie maxima si numai pe langa bordura, nu printre doua
siruri de masini. Daca masinile se pun in miscare inainte ca tu sa
reusesti sa ajungi in fata coloanei si sunt foarte aproape de tine,
opreste cu rotile lipite de bordura si cu piciorul sprijinit pe
trotuar pana cand acestea trec si vei avea din nou spatiu suficient
pentru a te deplasa in siguranta.
* * *
Pe masura ce pedalezi
prin oras vei descoperi cu siguranta si celelalte reguli nescrise ale
mersului comod si sigur pe bicicleta si in curand vei constata ca ai
pe fata mai mult zambet decat atunci cand mergi cu masina. Profita de
experienta reprezentantilor magazinelor de biciclete si de
organizatiile de profil.
De asemenea, schimbul de
experienta ne imbogateste intotdeauna cu noi perspective, sens in
care te invitam la marsurile lunare ale biciclistilor organizate de
Clubul de Cicloturism Napoca si anuntate pe www.ccn.ro si pe pagina
noastra de Facebook.
=================================
LEGISLATIE
RUTIERA
SPECIFICA
PENTRU BICICLETE
A. ORDONANTA
DE URGENTA 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice
Art.
6 In sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile şi termenii
de mai jos au urmatorul inteles:
10.
bicicleta
- vehiculul prevazut cu doua roti, propulsat exclusiv prin forta
musculara, cu ajutorul pedalelor sau manivelelor;
25.
pista
pentru biciclete - subdiviziunea partii carosabile, a trotuarului ori
a acostamentului sau pista separata de drum, special amenajata,
semnalizata şi marcata corespunzator, destinata numai circulatiei
bicicletelor şi mopedelor;
Art.41
(3)
Daca un drum este prevazut cu o pista speciala destinata circulatiei
bicicletelor, acestea vor fi conduse numai pe pista respectiva.
Art.
63
(5)
Vehiculul oprit sau stationat pe partea carosabila trebuie aşezat
langa şi in paralel cu marginea acesteia, pe un singur rand, daca
printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel.
.....bicicletele pot fi oprite sau stationate şi cate doua, una
langa alta.
Art.70 (2)
Pentru a conduce o bicicleta pe drumurile publice, conducatorul
acesteia trebuie sa aiba varsta de cel putin 14 ani.
(3)
Bicicletele ....care circula pe drumurile publice trebuie sa fie
echipate cu mijloace de iluminare şi dispozitive
reflectorizant-fluorescente. Este interzisa circulatia acestora pe
timp de noapte fara aceste mijloace şi dispozitive in stare de
functionare.
Art.73
Regulile
privind circulatia pe drumurile publice a bicicletelor..... se
stabilesc prin regulament.
Art.74 (1)
Pe autostrazi este interzisa circulatia... bicicletelor...
Art.
101 (1) Constituie contraventii şi se sanctioneaza cu amenda
prevazuta in clasa a III-a de sanctiuni urmatoarele fapte savarşite
de persoane fizice:
8.
nerespectarea normelor privind circulatia bicicletelor;
B. REGULAMENT
de aplicare a OUG 195/2002 aprobat prin HG 1391 / 2006
CAPITOLUL
II: Vehiculele
SUBSECTIUNEA
2: Conditiile tehnice minime pe care trebuie sa le indeplineasca
bicicletele, mopedele, vehiculele cu tractiune animala si cele trase
sau impinse cu mana
Art.
14 În circulatia pe drumurile publice bicicleta trebuie sa fie:
a)
prevazuta cu dispozitiv de franare eficace;
b)
prevazuta cu un sistem adecvat, functional, de directie;
c)
dotata cu sistem de avertizare sonora;
d)
echipata pe timp de noapte sau cand vizibilitatea este redusa, in
fata, cu lumina de culoare alba sau galbena, iar in spate, cu lumina
de culoare rosie si cu cel putin un dispozitiv
fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeasi culoare;
e)
echipata cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante,
amplasate pe roti, care, in miscare, formeaza un cerc continuu.
Art.
15
Remorca
atasata unei biciclete trebuie sa fie echipata, in partea din spate,
cu un dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare rosie, iar
daca lumina din spate a bicicletei este obturata de remorca, aceasta
trebuie sa fie echipata si cu o lumina de culoare rosie.
Art.
55
Semnalul
luminos destinat numai dirijarii circulatiei bicicletelor are in
campul sau imaginea unei biciclete de culoare rosie, respectiv verde
pe fond negru. Aceeasi destinatie o are si semnalul luminos al unui
semafor insotit de un panou aditional pe care figureaza o bicicleta.
Art.
76
Marcajele
aplicate pe drumurile publice sunt:
c)
transversale, care pot fi:
4.
de traversare pentru biciclisti;
Art.81 (4)
Marcajul transversal constand din linii discontinue paralele,
aplicate perpendicular sau oblic fata de axul drumului, indica locul
destinat traversarii partii carosabile de catre biciclisti.
CAPITOLUL
V: Reguli de circulatie
SECȚIUNEA
2: Utilizarea partii carosabile
Art.100
(1) Vehiculele trebuie conduse numai pe drumurile, partile
carosabile, benzile sau pistele stabilite pentru categoria din care
fac parte. În cazul in care pe drumurile publice nu sunt amenajate
benzi sau piste speciale pentru biciclete si celelalte vehicule fara
motor, acestea pot fi conduse şi pe acostament in sensul de mers,
daca circulatia se poate face fara pericol.
SECTIUNEA
3: Reguli pentru circulatia vehiculelor
SUBSECTIUNEA
3: Depasirea
Art.
118 (2) Se recomanda ca la depasirea unei biciclete distanta laterala
sa fie de minimum 1,5 m.
Art.
120 (1) Se interzice depasirea vehiculelor:
d)
pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri si in tuneluri. Prin
exceptie, pot fi depasite in aceste locuri bicicletele, daca
vizibilitatea asupra drumului este asigurata pe o distanta mai mare
de 20 m, iar latimea drumului este de cel putin 7 m;
Art.
135 Conducatorul de vehicul este obligat sa acorde prioritate de
trecere si in urmatoarele situatii:
g)
cand efectueaza un viraj spre stanga sau spre dreapta si se
intersecteaza cu un biciclist care circula pe o pista pentru
biciclete, semnalizata ca atare;
Art.
141 (6) Nu este permisa stationarea pe partea carosabila, in timpul
noptii, a .... bicicletelor....
Art.
142 Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
k)
pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni si biciclete
ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule,
semnalizate ca atare;
o)
pe pistele pentru biciclete;
Art.
153 (2). ... si bicicleta pot tracta o remorca usoara avand o singura
axa.
SECTIUNEA
4: Reguli pentru alti participanti la trafic
SUBSECTȚIUNEA
1: Circulatia bicicletelor
Art.160
(1) Bicicletele, atunci cand circula pe drumul public, trebuie
conduse numai pe un singur rand.
(3)
Daca pe directia de deplasare exista o pista pentru biciclete,
semnalizata ca atare, conducatorii vehiculelor prevazute la alin. (1)
sunt obligati sa circule numai pe aceasta pista. Se interzice
circulatia altor participanti la trafic pe pista pentru biciclete.
(4)
Se recomanda ca, in circulatia pe drumurile publice, biciclistul sa
poarte casca de protectie omologata.
Art.
161 (1) Se interzice conducatorilor de biciclete:
a)
sa circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul avand
semnificatia "Accesul interzis bicicletelor";
b)
sa invete sa conduca biciclete pe drumurile intens circulate;
c)
sa circule pe trotuare, cu exceptia cazului cand pe acestea sunt
amenajate piste speciale destinate lor;
d)
sa circule fara a tine cel putin o mana pe ghidon si ambele picioare
pe pedale;
e)
sa circule in paralel, cu exceptia situatiilor cand participa la
competitii sportive organizate;
f)
sa circule in timp ce se afla sub influenta alcoolului, a produselor
ori substantelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare
acestora;
g)
sa se tina de un vehicul aflat in mers ori sa fie remorcat de un alt
vehicul sau impins ori tras de o persoana aflata intr-un vehicul;
h)
sa transporte o alta persoana, cu exceptia situatiei prevazute la
alin. (1^1) si a situatiei cand vehiculul este construit si / sau
echipat special pentru transportul altor persoane;
i)
sa circule pe partea carosabila in aceeasi directie de mers, daca
exista acostament practicabil;
j)
sa transporte sau sa traga orice fel de obiecte care, prin volumul
ori greutatea lor, stanjenesc sau pericliteaza conducerea vehiculului
ori circulatia celorlalti participanti la trafic;
k)
sa circule pe aleile din parcuri sau din gradini publice, cu exceptia
cazurilor cand nu stanjenesc circulatia pietonilor;
l)
sa circule fara indeplinirea obligatiilor prevazute la art. 14 si 15;
m)
sa circule atunci cand partea carosabila este acoperita cu polei,
gheata sau zapada;
n)
sa circule cu defectiuni tehnice la sistemele de franare sau cu un
vehicul care nu este prevazut cu avertizor sonor;
o)
sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor,
in timp ce se deplaseaza pe bicicleta;
p)
sa circule pe alte benzi decat cea de langa bordura sau acostament,
cu exceptia cazurilor in care, inainte de intersectie, trebuie sa se
incadreze regulamentar in functie de directia de deplasare;
r)
sa circule in interiorul localitatilor in care nu functioneaza
iluminatul public, precum si in afara localitatilor fara a purta
imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lasarea
serii pana in zorii zilei sau atunci cand vizibilitatea este redusa;
s)
sa conduca vehiculul fara a mentine contactul rotilor cu solul.
(1^1)
Copilul in varsta de pana la 7 ani poate fi transportat pe bicicleta,
de catre un adult, numai daca vehiculul este prevazut din constructie
cu un suport special sau daca are montat un dispozitiv omologat.
(2)
Pe timpul circulatiei pe drumurile publice, conducatorii de biciclete
sunt obligati sa aiba asupra lor actul de identitate.
Art.
167 (1) Se interzice pietonilor si persoanelor asimilate acestora:
g)
sa circule pe pistele pentru biciclete, amenajate si semnalizate
corespunzator.
*
* *
Pe
langa regulile specifice pentru biciclete, trebuie cunoscute si
respectate si de catre bicicliste si biciclisti si normele
legislatiei rutiere care vizeaza toate vehiculele sau toti
participantii la trafic. Și, desigur, celalate prevederi legale, dar
si normele bunului simt!
Cluj-Napoca,
16 septembrie 2018
av.
Radu Mititean
director
executiv CCN
av.
Roxana-Iuliana Cleja
vicepresedinte CCN