•6/03/2020 07:51:00 a.m.
Asociatia
turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL
DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str.
Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457
Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel.
0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
====================================
3 IUNIE - ZIUA
MONDIALA A BICICLETEI
3 iunie a fost proclamata
de ONU in 2018 ca fiind Ziua Mondiala a Bicicletei si este marcata in
numeroase tari si la nivelul unor organizatii internationale. In
Romania, din pacate, doar organizatiile de biciclisti par sa fi
programat activitati specifice, atat cat permit in acest an masurile
restictive adoptate in cadrul starii de alerta, pentru aceasta zi
internationala de constientizare sau actiune, inca ignorata de
majoritatea autoritatilor publice.
Prin rezolutia 272/72 a
Adunarii Generale a Organizatiei Natiunilor Unite, 193 de state
membre au adoptat acum doi ani prin consens aceasta decizie istorica
de a institui o Zi Mondiala a Bicicletei, ce constituie o
recunoastere la nivel international a multiplelor avantaje pe care le
aduce o mai mare utilizare a bicicletei ca mijloc cotidian de
deplasare in scop utilitar si recreativ, fiind folosita de peste un
miliard de oameni. http://www.un.org/en/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/72/272
ONU a subliniat in
rezolutia adoptata, dupa negocieri, in cea de-a 82-a sedinta plenara
a celei de-a 72-a sesiuni ordinare a Adunarii Generale ONU, in 12
aprilie 2018, ca bicicleta poate aduce o importanta contributie la
atingerea Obiectivelor de Dezvoltare Durabila (ODD) din cadrul
Agendei 2030, care constituie Strategia de dezvoltare durabila la
nivel mondial pentru urmatorul deceniu adoptata de ONU si pe care
majoritatea statelor membre au transpus-o sau sunt pe cale sa o
transpuna in legislatia si documentele programatice proprii la nivel
national. ONU considera si ca bicicleta poate juca un rol important
pentru transpunerea in practica a prevederilor Noii Agende Urbane
adoptata la Conferinta ONU Habitat III de la Quito din octombrie 2016
(Rezolutia 256/71).
Rezolutia adoptata de ONU
pentru justificarea instituirii Zilei Mondiale a Bicicletei mai
aminteste ca bicicleta dovedeste de doua secole o unicitate in
materie de longevitate si versatilitate, ca este un mijloc de
transport pe cat de simplu si accesibile, pe atat de fiabile, curat
si cu impact redus de mediu, cu efecte pozitive in domeniul ecologic
si al sanatatii publice, iar sinergia dintre biciclist si vehiculul
sau are efecte pozitive indirecte asupra creativitatii,
constientizarii problemelor comunitare si de mediu si implicarii
sociale, precum si pe linie de transporturi, educatie, sanatate si
sport, de promovare a unui mod mai sustenabil de productie si consum,
asupra schimbarilor climatice si coerentei sociale.
Rezolutia ONU invita
toate statele sa acorde un interes special bicicletei in cadrul
strategiilor de dezvoltare, politicilor si programelor lor la nivel
national, regional si local, sa creasca siguranta rutiera pentru
biciclisti prin politici si infrastructuri de calitate, aliniindu-se
celor mai bune practici la nivel mondial, si sa promoveze educatia de
profil si beneficiile de sanatate si mobilitate ale utilizarii
bicicletei.
Aceste constatari si
recomandari oficiale ale ONU confirma oportunitatea diverselor
initiative ale noastre, cum ar fi cele pe linie de legislatie (ca de
exemplu
http://ccncluj.blogspot.com/2017/08/proiectul-de-norme-privind-traseele.html
si
http://ccncluj.blogspot.com/2016/12/legea-bicicletei-sprijin-public-tot-mai.html
) si intaresc luarile de pozitie ale organizatiilor de biciclisti,
cum este de exemplu si documentul de pozitie "Avantajele
utilizarii bicicletei" redactat si difuzat de CCN in urma cu
peste 15 ani, care este insa perfect actual, fiind redat in ANEXA.
Adoptarea acestei
rezolutii a ONU este rezultatul si a unor ani de eforturi din partea
Federatiei Europene a Biciclistilor (ECF) si Aliantei Biciclistice
Mondiale (WCA), organizatii internationale din care fac parte si CCN
si alte organizatii de biciclisti din Romania prin intermediul
Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR), egida sub care isi ofera
in continuare sprijinul metodologic si informational gratuit atat
Guvernului si Parlamentului cat si altor autoritati, pentru
imbuntatirea cadrului legislativ, politicilor publice si standardelor
tehnice, pentru elaborarea si implementarea de proiecte de
infrastructura de buna calitate, de dezvoltarea activitatilor
educative pentru mobilitate durabila incluzand utilizarea bicicletei.
Intre timp, la un an de
la prima marcare a Zilei Mondiale a Bicicletei, Alianta Biciclistica
Mondiala (WCA) a devenit organizatie cu personalitate juridica, iar
Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) lucreaza la un MasterPlan
PanEuropean de promovare a bicicletei, https://thepep.unece.org/sites/default/files/2019-09/1913456E.pdf preconizat a fi adoptat in
cursul anului 2020, iar la conferinta mondiala VeloCity2020 care va
avea loc in septembrie la Ljubljana https://velo-city2020.com/en/ sa ve dezbate si proiectul de
Strategie Europeana de Promovarea Bicicletei elaborat de Federatia
Europeana a Biciclistilor (ECF).
Epidemia COVID19 a dus la o intensa promovare in statele dezvoltate a utilizarii bicicletei, marile metropole realizand chiar sute de kilometri de noi infrastructuri dedicate, pentru a convinge cat mai multi cetateni sa circule prin oras intr-un mod prietenos cu mediu si care sa asigur nu doar doza zilnica de exercitiu fizic, ci si distantarea fizica recomandata pentru prevenirea transmiterii virusului SARS-CoV-2. Din pacate pe plan intern nu se intampla in Romania mai nimic, nici legislativ situatia nu s-a dezghetat, iar pe plan local niciun oras mare din Romania nu a facut vreun pas hotarat probiciclistic in ultimele luni, ratand o oportunitate fantastica in perioada in care din cauza masurilor de preventie a fost mult mai putin intens traficui automobilistic si mult mai multi oameni si-ar fi putut depasi retincenta de a incepe sau reincepe sa circule cu bicicleta in oras.
CCN intentioneaza sa
prezinte public in curand propunerea de ”Legea Bicicletei” la
care lucram din 2016 si pentru a carei preluare si depunere la
Parlament ca initiativa legsialtiva transpartinica speram sa gasim
sprijin de la cat mai multe organizatii ale societatii civile si la parlamentari, conform promisiunilor de principiu formulate
anterior, asa cum sunt reflectate in comunicatele noastre si ale
parlamentarilor:
si anexa:
Nu
in ultimul rand, ne bucuram de fericita concidenta dintre data in
care este marcata, din 2018 incolo, in fiecare an, Ziua Mondiala a
Bicicletei, si data aniversarii infiintarii Clubului de Cicloturism
"Napoca" , ce este tot 3 iunie, dar 1992. Asa ca noi avem o
dubla aniversare.
CCN
este o asociatie turistica, sportiva, civica si ecologista care
militeaza de peste 25 de ani pentru un om sanatos intr-un mediu
sanatos, rezultand o dezvoltare durabila a societatii. CCN este o
asociatie turistica, sportiva, civica si ecologista care militeaza de
peste 26 de ani pentru un om sanatos intr-un mediu sanatos, rezultand
o dezvoltare durabila a societatii, detalii putand fi citite la http://ccncluj.blogspot.com/2009/04/despre-noi.html
Cluj-Napoca, 2 iunie
2020
av. Radu Mititean
director executiv -
Clubul de Ciclotruism Napoca (CCN)
presedinte - Federatia
Biciclistilor din Romania (FBR)
ANEXA:
Documentul de pozitie CCN
/ FBR privind avantajele utilizarii bicicletei:
==========================
DECLARATIE PUBLICA
PRIVIND AVANTAJELE
UTILIZARII BICICLETEI
Noi, Federatia
Biciclistilor din Romania (FBR), in concordanta cu vointa si avand
sustinerea organizatiilor neguvernamentale membre ale federatiei,
precum si a celor membre ale Coalitiei Nationale de Cicloturism si
Promovare a Bicicletei in Romania - PRO VELO si a altor persoane
fizice si juridice,
SUBLINIEM CA BICICLETA:
•
Este
un mijloc de transport modern, de viitor, tot mai utilizat in statele
dezvoltate din UE si din alte zone ale lumii.
•
Are un
potential de utilizare in Romania foarte mare, dar inca foarte putine
valorificat.
•
Este
benefica economiei, putand crea noi locuri de munca, dezvolta noi
structuri de productie si servicii specifice, atrage investitii si
clienti externi, promova tehnologii moderne si atrage dezvoltare
economica durabila a unor zone sau sectoare.
•
Este
benefica social, din punct de vedere al integrarii si armoniei,
atenuand perceptia discrepantelor si inegalitatii ( intre sofer si
nesofer, posesor de vehiul foarte scump si foarte ieftin, intre cine
conduce si cine e doar pasager etc.), facilitand mobilitatea si a
celor dezavantajati, promovand un contact mai efectiv intre oameni,
facilitand interactiunea si incluziunea sociala, dialogul si
relatiile interumane intr-o masura mult mai mare decat in cazul
deplasarii cu autoturisme.
•
Este
benefica cunoasterii de sine, precum si cunoasterii altor oameni si o
mai buna cunoastere si intelegere a mediului antropic si natural
inconjurator, asigurand posibilitatea unei perceptii mai directe si
nemediate asupra celor din jur intr-o masura mult mai mare decat in
cazul deplasarii cu mijloace de transport motorizate sau care prin
viteza ridicata sau separarea de mediu si de semeni reduc contactul
si perceptia.
•
Este
eficienta spatial, ocupand o suprafata redusa atat in deplasare cat
si in stationare, reducand aglomeratia in trafic si suprafata
necesara pentru caile de comunicatie si parcari.
•
Este
un mijloc de transport relativ ieftin, accesibil practic aproape
oricui si ca achizitionare si ca intretinere, mai ales in comparatie
cu un autoturism, iar costurile pentru realizarea si intretinerea
infrastructurilor specifice sunt mult mai reduse decat pentru alte
forme de transport, realizand deci si importante economii la bugetele
publice.
•
Se
integreaza usor si bine cu alte forme de transport ( rutier, aerian,
feroviar, naval) si favorizeaza transportul intermodal.
•
Este
un mijloc de transport ecologic, care nu emite noxe si nu produce
zgomot, fiind totodata cel mai eficient energetic mod de deplasare
terestru, avand in plus un ciclu de viata potential lung, necontinand
componente toxice sau greu reciclabile si consumand relativ putine
resurse la producere, intretinere si dezafectare.
•
Este
un mijloc de transport relativ comod, permitand prin tehnologiile
moderne parcurgerea cu un efort fizic redus sau mediu a unor distante
apreciabile in timp rezonabil, inclusiv in caz de relief neplat sau
necesitatea de a transporta si bunuri sau alte persoane.
•
Este
un mijloc de transport suficient de rapid pentru diversele utilizari,
fiind de exemplu in mediul urban in foarte multe cazuri in medie
chiar semnificativ mai rapid decat autoturismele.
•
Permite
invatarea usoara a conducerii ei pentru aproape oricine, indiferent
de varsta, nivel de instruire, capacitati fizice si alti factori.
•
Este
utilizabila legal si in siguranta de aproape oricine si in aproape
orice situatii, inclusiv la varste foarte fragede sau inaintate sau
in stari fiziologice sau de sanatate mai particulare sau in prezenta
altor factori care ar impiedica legal sau practic conducerea unui
vehicul de alt tip.
•
Este
un vehicul sanatos, intretinand conditia fizicã, combatand
sedentarismul si contribuind la mentinerea starii de sanatate a
utilizatorilor si la sanatatea publica in general, reducand
semnificativ riscul de boli cardiovasculare si de obezitate, dar
indirect si de cancer si alte afectiuni, si neprezentand totodata
riscuri pentru sanatatea utilizatorilor si pentru terti daca este
corect utilizata.
•
Este
un vehicul nepericulos pentru utilizator si pentru altii, daca este
corect utilizata si respectata si de catre ceilalti, existand un
potential redus de accidentare grava a altor persoane fata de cazul
vehiculelor cu motor si existand un potential redus de accidentare a
conducatorului si pasagerilor bicicletei daca infrastructurile si
starea tehnica sunt adecvate si sunt respectate alte cerinte
necesare.
•
Este
un vehicul foarte versatil, fiind un avanatajos mijloc de transport
urban cotidian in scop utilitar, atat pentru deplasare proprie, cat
si pentru transport de bunuri si persoane, inclusiv in scop
profesional, dar si un mijloc de deplasare in scop recreativ,
turistic, sportiv, de agrement etc. si un mijloc de agrement sau
sport in sine.
•
Permite
mare economie de timp pentru ca in mediul urban este adesea cea mai
rapida forma de transport, ci si pentru ca folosirea ei in scop
utilitar este implicit si exercitiu fizic si poate completa sau
suplini timpul (adesea putin sau lipsa) ce ar trebui special alocat
sportului de catre omul modern. Spectrul larg de itinerarii posibile
pentru o anumita deplasare in scop utilitar permite variatia si
implicit experiente cu valenta turistica si de cunoastere fara timp
alocat expres iar viteza mare de deplasare in comparatie cu turismul
pedestru permite vizitarea mai multor obiective intr-un anumit
interval temporal si o mare flexibilitate in planificare si derularea
turelor, deci si eficienta.
•
Este
favorabila turismului, prin posibilitatea de a da facil si o
conotatie turistica deplasarilor in scop utilitar (alegerea unor
trasee mereu noi) in comperatie cu cazul deplasarii cu mijloace de
transport rapide sau in comun sau pe rute de tranzit. De asemenea, o
buna parte din utilizatorii bicicletei in scop utilitar devin in timp
interesati si de cicloturism si viceversa. Cicloturismul permite
vizitarea, cu costuri mai reduse si intr-un timp relativ scurt a
multor obiective turistice naturale si culturale, intr-un mod mai
apropiat de naturã si de oameni, mai prietenos fatã de culturã si
mediul inconjurator si care nu submineaza durabilitatea turismului
cum o fac formele motorizate, si necesitand investitii relativ reduse
si aducand venituri ridicate, fiind astfel una din cele mai
dezirabile forme de turism.
•
Este
favorabila sportului, deplasarea cu bicicleta fiind implicit si o
forma de sport si activitate fizica, inclusiv in cazurile cand scopul
folosirii este unul utilitar sau recreativ. De asemenea, ciclismul ca
sport este atrarctiv pentru practicanti si pentru public, ramurile,
probele si disciplinele fiind in rapida diversificare si dezvoltare
si atragand tot mai multi participanti dar si spectatori. Ca sport
practicat de regula "outdoor" si implicand de regula efort
fizic de durata si multiple calitati fizice si psihice, ciclismul
este mai benefic pentru practicanti decat multe alte tipuri de sport,
cum sunt de exemplu cele cu efort "de varf" de scurta
durata.
NOTA:
Prezentul document este
elaborat de Radu Mititean / Clubul de Cicloturism NAPOCA (CCN) in
octombrie 2002, agreat de organizatiile membre ale Coalitiei
Nationale PRO VELO in cadrul Conferintei Nationale PRO VELO
desfasurata la Cluj-Napoca in octombrie 2002, actualizat si insusit
succesiv cu ocazia altor editii ale conferintelor PRO VELO si
actualizat si insusit de Federatia Biciclistilor din Romania (FBR) in
aprilie 2008.
==========================
- sfarsit -