SOS Malul Somesului in zona CARBOCHIM
Mai multe organizatii neguvernamentale au adresat la inceput de iulie 2023 un memoriu Primariei Municipiului Cluj-Napoca pe tema unor aspecte ale propunerii de Plan Urbanistic Zonal (PUZ) de restructurare urbana a fostei platforme industriale "Carbochim", documentatie aflata in consultare publica. Proiectul este de mare anvergura si este situat pe malul raului Somesul Mic, intr-o zona deficitara in spatii verzi dar totodata una din putinele zone in care s-ar putea asigura un mai bun acces public la rau.
Dupa analizarea proiectului de PUZ, asociatiile MiniMASS ( titularii programului "Somes Delivery"), Societate Organizata Sustenabil (titularii programului "SOS Somesul nostru"), Clubul de Cicloturism Napoca (CCN), Clujul Sustenabil si DoCoMoMo Romania au identificat mai multe aspecte pe care le considera in discordanta cu documentatiile si strategiile de rang superior care definesc directiile majore de dezvoltare ale zonei, dar si cu bunele practici in domeniu si chiar cu unele prevederi legale.
Una dintre teme este implementarea deficitara a "coridorului verde-albastru la raul Somes", proiect asumat de autoritatile locale din Cluj-Napoca si comunele Gilau, Floresti si Apahida, dupa decenii de campanii ale ONG-urilor si grupurilor civice, si pentru care s-a inceput recent elaborarea unui studiu, daca care va deveni tardiv daca PUZ Carbochim va fi aprobat in actuala forma.
Organizatiile semnatare considera ca spatiul rezervat prin documentatie realizarii unui coridor pietonal si velo in lungul malului drept al Somesului, prin dimensiunile sale restranse la o fasie cu latimea de numai circa 10 m, nu reflecta decat intr-o forma minimala importanta si rolul acestui element major al retelei de spatii publice si spatii verzi din Cluj-Napoca, cu atat mai putin pe un tronson aflat in relatie directa cu investitia propusa (care urmeaza sa fie o importanta atractie publica), cu viitorul coridor de mobilitate est-vest, cu parcul Armatura si cu Piata 1 Mai care este cel mai important sub-centru urban din zona.
Semnatarii memoriului constata si ca propunerea de PUZ nu respecta reglementarile din Planul Urbanistic General (PUG) si restrictiile si recomandarile urbanistice din Master Planul pentru Somes (cunoscut si ca "Planul Integrat de Dezvoltare Urbana Somesul Mic").
Analiza reglementarilor privind spatiile verzi, mobilitatea si locuirea releva faptul ca PUZ propune o suprafata verde de 12 ori mai mica decat cea reglementata prin PUG. Astfel, pentru principala zona (UTR) a PUZ, regulamentul aferent planului prevede o suprafata verde pe sol natural in proportie de 2,5% din suprafata, in conditiile in care prin PUG este impusa o suprafata verde - in sensul de exclusiv vegetatie (joasa, medie si inalta) - de minim 30% pe solul natural.
Mai mult, o parte consistenta a suprafetei de zona verde propusa ( UTR Ve Carbochim) - culoarul de protectia apelor rezultat prin restructurarea functiunilor industriale - este inclusa conform plansei "Reglementari" din proiectul de PUZ in zona construibila. Totodata, procentul de ocupare a terenului (POT) propus pentru acest UTR este de 5 ori mai mare decit cel maxim permis prin PUG pentru UTR Ve (5% fata de 1%).
Planul Integrat de Dezvoltare Urbana Somesul Mic elaborat in urma concursului "Rethinking Somes" de echipa castigatoare - Studio Practica - este un document care, in Faza 3 " Analiza integrata a produselor fazei si elaborarea continutului PIDU" capitolul „Dezvoltarea imobiliara privata”, stabileste o serie de restrictii care ar trebui integrate si in documentatia privitoare la restructurarea platformei Carbochim, dar care nu sunt respectate de actuala forma a proiectului de PUZ.
Astfel, PUZ-ul aduce limita zonei construibile suprateran la doar 10 metri de limita de proprietate de la Somes in conditiile in care in PIDU Somesul Mic se specifica: „5.2. In fasia verde de 20m fata de partea superioara a taluzului raului sunt interzise urmatoarele activitati: cladiri de orice fel, parcari auto, strazi, retele supraterane, gradini private, terase private”.
Rezolvarea accesului la parking se face dinspre Somes, ceea ce diminueaza considerabil posibilitatea de utilizare a malurilor Somesului cu bicicleta si pe jos. Traficul auto generat va fi unul ridicat pentru ca se propune o parcare cu 4.500 de locuri, de doua ori mai mare decat a mall-ului din cartierul Gheorgheni. O mai mare parte a frontului la Somes va fi separata de rau prin cai de circulatie pentru autovehicule, contrar prevederilor Master Planului pentru Somes, care prevede ca: „5.3. Este interzisa amplasarea parcarilor spre spatiul verde sau la frontul de apa (intre cladiri si spatiul public), pentru a incuraja activitati pietonale in relatie cu aceste spatii publice”.
Mai mult, podul recent inaugurat la Somes, plus podul propus de investitori la mai putin de o suta de metri de podul existent, catre o parcare de dimensiuni majore cu intrare dinspre rau, indeparteaza si ele clujenii de o mobilitate mai sanatoasa, pietonala si biciclistica, pe malul raului.
PUZ-ul propus ar permite construirea in front continuu la Somes in ciuda restrictiilor din PIDU Somesul Mic in care se prevede ca „5.6. Se interzice placarea coridorului raului cu cladiri. Frontul propus va fi fragmentat pentru a se permite coridoare verzi sau publice, cu acces spre rau, obtinandu-se un spatiu liber, neobstructionat de constructii, de minim 40% din frontul stradal aferent” si „5.16. Pentru a asigura varietate si o dinamica a fronturilor, acestea nu vor depasi lungimea de 70 m”.
Inaltimea maxima a cladirilor conform proiectului de PUZ ar fi de 95 metri deci vreo 30 de etaje - mai mult cu 20 de metri decat cladirea Maurer din Piata Abator. Aceasta tendinta de a creste regimul de inaltime la Somes contravine prevederilor PIDU Somesul Mic: „5.8. Pentru pastrarea unei scari si proportii armonioase, care incurajeaza traficul pietonal si activitatile de loisir, dar si pentru evitarea umbririi excesive a spatiilor publice de-a lungul raului, se vor amplasa cladiri cu inaltimi mai mici spre frontul apei”. si „5.14 Pentru a asigura o scara corespunzatoare de-a lungul frontului de apa, numarul de niveluri nu va fi mai mare de 5 sau conform studiilor de insorire, realizare cu scopul de a asigura lumina directa solara a spatiilor publice”.
Prin forma actuala a propunerii de PUZ nu se asigura o conexiune pietonala directa si atractiva intre culoarul verde al Somesului si Piata 1 Mai, cel mai important sub-centru urban din zona. PIDU Somesul Mic stabileste ca: „5.11. Se va asigura accesul pietonal spre apa, cu un pas de aproximativ 250m. Cand acesta va fi pe proprietati private, el nu va fi ingradit de garduri, paza sau alte elemente obstructive. (…)”.
Cea mai mare parte a spatiului verde pe sol natural la Somes este in afara limitei de proprietate (linia rosie din planul de reglementari), pe o proprietate publica apartinand municipiului, pe strada Nadasel. Conform planului de mobilare urbanistica din PUZ, spatiul adiacent cladirilor spre Somes este in cea mai mare parte o terasa peste parcarea subterana: „5.19. Din totalul spatiilor verzi de pe teren, doua treimi il va reprezenta spatiul verde cu posibilitatea plantarii copacilor de talie inalta.”
Lucrarile „de decolmatare si cosmetizare in albia Raului Somesul Mic pentru marirea sectiunii de curgere”, dupa cum se afirma in PUZ-ul propus, conduc nu doar la eliminarea vegetatiei nearboricole existente, ci si la foarte probabila taiere a aproximativ o suta de copaci care au crescut in albia raului, dupa cum se poate vedea si din imaginile din Google Earth. Orice lucrari de decolmatare in albie trebuie si pot fi realizate fara eliminarea vegetatiei existente si prin punerea in valoare a habitatelor de zavoaie, cerinta a studiului din mediu din Master Planul referitor la Somes.
Alte categorii de probleme ale proiectului de PUZ Carbochim se refera la patrimoniul industrial si sunt detaliate in capitolul II al memoriului de pus la Primarie si in anexa la acesta, documente ce pot fi consultate pe site-ul Somes Delivery la adresa:
https://somesdelivery.ro/2023/07/05/sos-malul-somesului-patrimoniu-industrial-din-carbochim/
Organizatiile semnatare ale memoriului solicita administratiei publice locale clujene dispunerea adaptarii si completarii documentatiei „PUZ de restructurare urbana (platforma industriala Carbochim)”, inclusiv prin asigurarea unei fasii verzi, amenajate pe sol natural, in lungul malului drept al Somesului, cu o latime minima de 30 metri de la limita de proprietate, care sa includa elemente de mobilitate pietonala si velo, racordate retelei stradale existente si viitoare din amonte si din avalul zonei, fasie care sa valorifice si sa extinda vegetatia valoroasa existenta astazi pe acest tronson de ma si prin integrarea prevederilor din PUG si din Master planul pentru Somes in propunerea de PUZ pentru restructurarea Platformei Carbochim.