Author: CCN
•6/29/2013 02:36:00 a.m.


Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca   web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836  e-mail: office@ccn.ro
CIF:  5800675  RNPJFSP: 3561 / A / 1992
========================================

29 IUNIE - TRISTETE DE ZIUA DUNARII

29 Iunie ar trebui sa fie o zi de sarbatoare - aniversarea semnarii Conventiei Internationale privind Protectia Raului Dunarea (in 1994) si celebrarea valorilor marelui fluviu, ce strabate 4 capitale si 10 tari si are bazinul hidrografic intins in 19 state, fiind cel mai "international" rau de pe mapamond si putand fi un izvor de bunastare si sanatate pentru oameni si mediu daca ar fi tratat cum se cuvine.

Din pacate, este mai degraba o zi trista. Pentru ca Dunarea pe teritoriul Romaniei continua sa fie poluata, sa fie incorsetata intre diguri si pandita de noi proiecte hidrotehnice, cu luncile secate si zonele umede devenite in buna parte istorie, cu meandrele ciuntite si albia modificata pentru a fi senal navigabil, cu sturionii pe cale de disparitie si viata acvatica pe ansamblu in declin, traditiile valoroase pe cale de a se pierde si turismul tot la un nivel pur simbolic.

Autoritatile romane promit demult sa refaca, macar partial, vechea lunca inundabila, esentiala si din punct de vedere ecologic, dar si pentru controlarea inundatiilor. Dar in practica nu doar ca nu au loc renaturari semnificative, dar se finanteaza refaceri si consilidari de diguri tocmai acolo unde fluviul incercase sa refaca putin din vechea maretie naturala. Si culmea ipocriziei, aceste lucrari de "regularizare", prin definitie antiecologice, sunt finantate din "Fondul pentru Mediu", ca putinii bani care scapa de directionarea in programul "rabla" sa fie utilizati tot... contra naturii!

De parca nu e suficient impactul negativ de mediu al barajelor Portile de Fier I si Portile de Fier II, se mai preconizeaza noi baraje in mai multe sectiuni, de exemplu in zona confluentei cu Oltul sau la Cernavoda, ceea ce ar reduce si mai mult sansele de supravieturie a sturionilor, carora mare parte din habitat le-a fost deja distrus prin barajele din amonte. In plus, calitatea apei Dunarii, oricum intens poluata inclusiv prin incarcarea cu nutrienti, are nevoie mare de aerare, si transformarea in apa statatoare, corelat si cu incalzirea globala, amplifica efectele negative.

Se preconizeaza un proiect urias de dragari, taieri de ostroave, realizarea de praguri de fund si inchideri de brate, care ar distruge ireversibil din punct de vedere ecologic cursul inferior al Dunarii, ramas ceva mai apropiat de starea naturala. Totul pentru a "facilita navigatia" si a adapta caracteristicile Dunarii la conditiile de navigatie de pe Rin, desi intensitatea actuala si cea preconizata in viitorii ani a traficului naval pe Dunarea inferioara este foarte redusa, nejustificand proiecte de miliarde de EUR care mai si dauneaza grav mediului. Cu toate acestea, autoritatile romane insista pe realizarea proiectului...

Dunarea ar putea fi o artera importanta pentru turismul nautic. Si nu doar pentru vase de croaziera. Insa regulile de navigatie si facilitatile pentru ambarcatiuni turistice mici si medii sunt ca si absente pe cea mai mare parte a Dunarii romanesti, desi abunda pe cursul amonte de Belgrad, si desi ar fi un potential imens prin faptul ca mai avem sectiuni cvasinaturale de fluviu si pentru ambarcatii turistice mici nu e nevoie de lucrari de "asigurare a navigabilitatii".

Dunarea ar mai putea fi in Romania si o importanta axa cicloturistica, asa cum este pe cursul superior, unde sute de mii de biciclisti parcurg anual Traseul Cicloturistic al Dunarii (DCR), pe malurile ei, parte din magistrala cicloturistica transeuropeana EuroVelo6 (EV6). Aceasta ruta celebra este propusa sa continue si in Romania, pana in Delta si cu final la Constanta, pe baza propunerilor si documentatiilor elaborate in deceniile trecute de Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) si exista in Occident de principiu un interes urias de a continua pedalatul de-a lungul DUnarii pana la mare...

Doar ca proiectul de hotarare de guvern care ar permite marcarea traseului in Romania zace sau se "plimba" de peste un deceniu in si intre sertarele din acelasi minister sau din ministere diferite, fara a fi adoptat inca, si toate proiectele dedicate DCR si EV6 se blocheaza la faza de documentare si proiectare, din cauza autoritatilor romane, spre profitul tarilor de pe malul drept al fluviului, care au un flux crescand de cicloturisti ce urmeaza Dunarea.

Romania are Dunare. Multa si inca frumoasa. Si o ignora sau isi bate joc de ea. E timpul ca autoritatile centrale, dar si cele locale riverane sa isi schimbe radical atitudinea fata de cea care ar trebui sa fie prietena noastra DUNAREA.

Radu Mititean
director executiv CCN





, , |
Bookmark and Share
This entry was posted on 6/29/2013 02:36:00 a.m. and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.