•6/29/2013 02:36:00 a.m.
Asociatia turistica sportiva
civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM
"NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133
ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675
RNPJFSP: 3561 / A / 1992
========================================
29 IUNIE - TRISTETE DE
ZIUA DUNARII
29
Iunie ar trebui sa fie o zi de sarbatoare - aniversarea semnarii Conventiei
Internationale privind Protectia Raului Dunarea (in 1994) si celebrarea
valorilor marelui fluviu, ce strabate 4 capitale si 10 tari si are bazinul
hidrografic intins in 19 state, fiind cel mai "international" rau de
pe mapamond si putand fi un izvor de bunastare si sanatate pentru oameni si
mediu daca ar fi tratat cum se cuvine.
Din
pacate, este mai degraba o zi trista. Pentru ca Dunarea pe teritoriul Romaniei
continua sa fie poluata, sa fie incorsetata intre diguri si pandita de noi
proiecte hidrotehnice, cu luncile secate si zonele umede devenite in buna parte
istorie, cu meandrele ciuntite si albia modificata pentru a fi senal navigabil,
cu sturionii pe cale de disparitie si viata acvatica pe ansamblu in declin,
traditiile valoroase pe cale de a se pierde si turismul tot la un nivel pur
simbolic.
Autoritatile
romane promit demult sa refaca, macar partial, vechea lunca inundabila,
esentiala si din punct de vedere ecologic, dar si pentru controlarea
inundatiilor. Dar in practica nu doar ca nu au loc renaturari semnificative, dar
se finanteaza refaceri si consilidari de diguri tocmai acolo unde fluviul
incercase sa refaca putin din vechea maretie naturala. Si culmea ipocriziei,
aceste lucrari de "regularizare", prin definitie antiecologice, sunt
finantate din "Fondul pentru Mediu", ca putinii bani care scapa de
directionarea in programul "rabla" sa fie utilizati tot... contra
naturii!
De
parca nu e suficient impactul negativ de mediu al barajelor Portile de Fier I
si Portile de Fier II, se mai preconizeaza noi baraje in mai multe sectiuni, de
exemplu in zona confluentei cu Oltul sau la Cernavoda, ceea ce ar reduce si mai
mult sansele de supravieturie a sturionilor, carora mare parte din habitat le-a
fost deja distrus prin barajele din amonte. In plus, calitatea apei Dunarii,
oricum intens poluata inclusiv prin incarcarea cu nutrienti, are nevoie mare de
aerare, si transformarea in apa statatoare, corelat si cu incalzirea globala,
amplifica efectele negative.
Se
preconizeaza un proiect urias de dragari, taieri de ostroave, realizarea de
praguri de fund si inchideri de brate, care ar distruge ireversibil din punct
de vedere ecologic cursul inferior al Dunarii, ramas ceva mai apropiat de
starea naturala. Totul pentru a "facilita navigatia" si a adapta
caracteristicile Dunarii la conditiile de navigatie de pe Rin, desi
intensitatea actuala si cea preconizata in viitorii ani a traficului naval pe
Dunarea inferioara este foarte redusa, nejustificand proiecte de miliarde de
EUR care mai si dauneaza grav mediului. Cu toate acestea, autoritatile romane
insista pe realizarea proiectului...
Dunarea
ar putea fi o artera importanta pentru turismul nautic. Si nu doar pentru vase
de croaziera. Insa regulile de navigatie si facilitatile pentru ambarcatiuni turistice
mici si medii sunt ca si absente pe cea mai mare parte a Dunarii romanesti,
desi abunda pe cursul amonte de Belgrad, si desi ar fi un potential imens prin
faptul ca mai avem sectiuni cvasinaturale de fluviu si pentru ambarcatii
turistice mici nu e nevoie de lucrari de "asigurare a
navigabilitatii".
Dunarea
ar mai putea fi in Romania si o importanta axa cicloturistica, asa cum este pe
cursul superior, unde sute de mii de biciclisti parcurg anual Traseul
Cicloturistic al Dunarii (DCR), pe malurile ei, parte din magistrala
cicloturistica transeuropeana EuroVelo6 (EV6). Aceasta ruta celebra este
propusa sa continue si in Romania, pana in Delta si cu final la Constanta, pe
baza propunerilor si documentatiilor elaborate in deceniile trecute de Clubul
de Cicloturism "Napoca" (CCN) si exista in Occident de principiu un
interes urias de a continua pedalatul de-a lungul DUnarii pana la mare...
Doar
ca proiectul de hotarare de guvern care ar permite marcarea traseului in
Romania zace sau se "plimba" de peste un deceniu in si intre
sertarele din acelasi minister sau din ministere diferite, fara a fi adoptat
inca, si toate proiectele dedicate DCR si EV6 se blocheaza la faza de
documentare si proiectare, din cauza autoritatilor romane, spre profitul
tarilor de pe malul drept al fluviului, care au un flux crescand de
cicloturisti ce urmeaza Dunarea.
Romania
are Dunare. Multa si inca frumoasa. Si o ignora sau isi bate joc de ea. E
timpul ca autoritatile centrale, dar si cele locale riverane sa isi schimbe
radical atitudinea fata de cea care ar trebui sa fie prietena noastra DUNAREA.
Radu Mititean
director executiv CCN