•12/26/2013 01:45:00 a.m.
Asociatia turistica sportiva
civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM
"NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133
ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
=================================
DE CRACIUN, CCN A DEPUS LA PRIMARIA
CLUJEANA 1600 DE SEMNATURI DE SUSTINERE A APELULUI PENTRU PROMOVAREA UTILIZARII
BICICLETEI IN ORAS
Pe
post de cadou atipic de Craciun, Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN)
a depus in 24 decembrie 2013 la Primaria municipiului Cluj-Napoca un memoriu pe
tema promovarii utilizarii bicicletei ca mijloc de transport in oras, insotit
de un teanc de tabele cuprinzand peste 1600 de clujeni care si-au oferit
semnatura olografa si datele de identificare si contact pentru sustinerea
acestui demers.
Apelul
are rol de scrisoare deschisa si a fost lansat de CCN in septembrie 2013 cu
ocazia celei de-a 72-a editii a Marsului Biciclistilor Clujeni (seria lunara
inceputa in septembrie 2007), fiind expresia nemultumirii fata de modul cum
Primaria trateaza problema mobilitatii urbane durabile in general si cea a
circulatiei cu bicicleta in oras in special.
Apelul
solicita autoritatilor realizarea unei retele coerente de piste si alte cai de
comunicatie specifice pentru biciclete in intregul oras, dar nu oricum, ci de
calitate adecvata (de exemplu respectand latimea de minim 1,50 metri pe sens
plus spatii de siguranta, marcare si semaforizare corespunzatoare, ridicarea masinilor
care le blocheaza etc.), care sa nu ia din putinul spatiu ce a mai ramas
pietonilor sau din spatiile verzi (ci din cele folosite acum de masini sau
ocupate cu panouri publicitare, tonete etc.), care sa se realizeze acolo unde
este cea mai mare nevoie de ele, nu unde e mai usor sau ieftin (trebuind sa se inceapa
prin interconectarea zonelor de maxim interes, cum sunt zona centrala,
principalele cartiere, zonele comerciale si de agrement, marile unitati de invatamant
si industriale).
De
asemenea, se solicita realizarea de rastele si alte facilitati adecvate de
parcare in siguranta a bicicletelor (in toate zonele de interes public, precum si
in cartierele de blocuri, campusurile universitare si alte zone unde parcarea
lor in siguranta este acum o mare problema), deschiderea pentru traficul
bicicletelor in ambele sensuri a strazilor care au la ora actuala regim de sens
unic si exceptarea bicicletelor de la diverse restrictii impuse autovehiculelor
si descurajarea utilizarii autoturismelor, extinderea zonelor pietonale,
implementarea adecvata a regulilor de aprovizionare si acces pentru traficul
greu, degajarea trotuarelor si spatiilor verzi de autovehicule si constructii si
redarea, catre cetateni, a spatiului public.
Contextul
demersului actual este faptul ca asociatia Clubul de Cicloturism
"Napoca" (CCN) incearca de doua decenii sa convinga si Primaria clujeana
ca un sistem modern de mobilitate urbana durabila nu se poate axa pe
automobile, ci trebuie sa se incurajeze transportul public, mersul pe jos si
utilizarea bicicletelor, prin politici publice adecvate si realizarea de
infrastructuri specifice. In acest sens, printre altele, CCN a lansat periodic
apeluri publice si scrisori deschise catre edilii clujeni, pe langa oferta
constanta de audit si consultanta gratuita si alte demersuri.
Primaria
si Consiliul Local din pacate au persistat in politicile de promovare a
autoturismelor si au lasat promovarea bicicletei la nivel doar declarativ si
fie nu au realizat amenajarile promise, fie au facut infrastructuri cu grave
deficiente calitative si, mai mult, in ultimii ani au facut pasi inapoi fata de
putinele realizari pozitive din perioada 2008-2009. In plus, edilii clujeni au
indraznit chiar sa declare ca de fapt criticile si propunerile CCN sunt total
nejustificate si apartin "catorva duzini de frustrati" si ca in rest,
clujenii ar fi multumiti de realizarile si demersurile Primariei, motiv pentru
care nu au raspuns vreodata oficial si concret nici acestui apel nici celor
precedente. Colectarea si depunerea acestor semnaturi de sustinere a
demersurilor noastre este un raspuns la aceste negari, denigrari si ignorari la
care speram ca Primaria va renunta pe viitor.
RADU
MITITEAN
director
executiv CCN
ANEXA:
Textul apelului 2013 catre
autoritatile locale clujene pe tema promovarii bicicletei
====================================
A P E L 2013
catre autoritatile locale
pentru promovarea utilizarii bicicletei
ca mijloc de transport in Cluj-Napoca
Noi,
cetateni ai municipiului Cluj-Napoca,
Dorind
sa avem un oras cu un sistem modern de mobilitate urbana, axata cat mai putin
pe autoturisme si cat mai mult pe transport public, deplasare pietonala si
circulatie biciclistica,
Vazand
ca in ultimii ani Primaria clujeana a realizat concret pe linie de
infrastructuri biciclistice extrem de putin din ce a promis (noi piste de
calitate adecvata, proiectul de bike-sharing), ba chiar s-au si desfiintat
cateva amenajari facute mai demult, iar putinul realizat a fost foarte prost
calitativ (de exemplu netesirea bordurilor la trecerile de biciclete de pe
asa-zisa pista de pe Calea Dorobantilor, mentinerea de piste de biciclete pe
trotuare, necombaterea ocuparii pistelor de catre pietoni si masini,
nerefacerea marcajelor reprezentand unele spatii de acumulare sau treceri
pentru biciclete, pastrarea unor semnalizari rutiere gresite),
Constatand
ca proiectele elaborate par inadecvate dar Primaria refuza in continuare sa
faca publice detaliile tehnice (de exemplu componenta de piste de biciclete din
proiectul de bike-sharing) si implementarea lor este mereu tergiversata (de
exemplu adoptarea noului PUG, punerea in practica a proiectului de bike-sharing
si noi piste);
Remarcand
ca in continuare autoritatile locale manifesta insuficienta transparenta si nu
respecta integral legislatia de acces public la informatii si participare
publica la luarea deciziilor,
Reiterand
ca bicicleta este o parte a solutiei, fiind un vehicul ecologic, eficient
energetic, suficient de comod si rapid, care ocupa putin spatiu, nu face
zgomot, nu emite noxe si are un efect benefic asupra sanatatii celor care il
folosesc in mod regulat,
SOLICITAM DIN NOU
autoritatilor locale clujene:
1. Realizarea unei retele coerente de
piste si alte cai de comunicatie specifice pentru biciclete in intregul oras.
Dar nu oricum, ci:
-
de calitate adecvata (de exemplu respectand latimea de minim 1,50 metri pe sens
plus spatii de siguranta, marcare si semaforizare corespunzatoare, ridicarea masinilor
care le blocheaza etc.)
-
care sa nu ia din putinul spatiu ce a mai ramas pietonilor sau din spatiile
verzi (ci din cele folosite acum de masini sau ocupate cu panouri publicitare,
tonete etc.)
-
care sa se realizeze acolo unde este cea mai mare nevoie de ele, nu unde e mai
usor sau ieftin (trebuind sa se inceapa prin interconectarea zonelor de maxim
interes, cum sunt zona centrala, principalele cartiere, zonele comerciale si de
agrement, marile unitati de invatamant si industriale).
2. Realizarea de rastele si alte facilitati
adecvate de parcare in siguranta a bicicletelor (in toate zonele de interes
public, precum si in cartierele de blocuri, campusurile universitare si alte
zone unde parcarea lor in siguranta este acum o mare problema);
3. Deschiderea pentru traficul
bicicletelor in ambele sensuri a strazilor care au la ora actuala regim de sens
unic si exceptarea bicicletelor de la diverse restrictii impuse
autovehiculelor.
4. Descurajarea utilizarii autoturismelor,
extinderea zonelor pietonale, implementarea adecvata a regulilor de
aprovizionare si acces pentru traficul greu, degajarea trotuarelor si spatiilor
verzi de autovehicule si constructii si redarea, catre cetateni, a spatiului
public.
* * *
Apel
lansat de Clubul de Cicloturism NAPOCA in Saptamana Europeana a Mobilitatii
(SEM) 2013, cu ocazia celei de-a 72-a editii a marsului lunar al biciclistilor
clujeni.
==========================================