Author: CCN
•12/26/2013 01:45:00 a.m.


Asociatia turistica sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca    web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836   e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675  RNPJFSP: 3561 / A / 1992
=================================

DE CRACIUN, CCN A DEPUS LA PRIMARIA CLUJEANA 1600 DE SEMNATURI DE SUSTINERE A APELULUI PENTRU PROMOVAREA UTILIZARII BICICLETEI IN ORAS

Pe post de cadou atipic de Craciun, Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) a depus in 24 decembrie 2013 la Primaria municipiului Cluj-Napoca un memoriu pe tema promovarii utilizarii bicicletei ca mijloc de transport in oras, insotit de un teanc de tabele cuprinzand peste 1600 de clujeni care si-au oferit semnatura olografa si datele de identificare si contact pentru sustinerea acestui demers.

Apelul are rol de scrisoare deschisa si a fost lansat de CCN in septembrie 2013 cu ocazia celei de-a 72-a editii a Marsului Biciclistilor Clujeni (seria lunara inceputa in septembrie 2007), fiind expresia nemultumirii fata de modul cum Primaria trateaza problema mobilitatii urbane durabile in general si cea a circulatiei cu bicicleta in oras in special.

Apelul solicita autoritatilor realizarea unei retele coerente de piste si alte cai de comunicatie specifice pentru biciclete in intregul oras, dar nu oricum, ci de calitate adecvata (de exemplu respectand latimea de minim 1,50 metri pe sens plus spatii de siguranta, marcare si semaforizare corespunzatoare, ridicarea masinilor care le blocheaza etc.), care sa nu ia din putinul spatiu ce a mai ramas pietonilor sau din spatiile verzi (ci din cele folosite acum de masini sau ocupate cu panouri publicitare, tonete etc.), care sa se realizeze acolo unde este cea mai mare nevoie de ele, nu unde e mai usor sau ieftin (trebuind sa se inceapa prin interconectarea zonelor de maxim interes, cum sunt zona centrala, principalele cartiere, zonele comerciale si de agrement, marile unitati de invatamant si industriale).

De asemenea, se solicita realizarea de rastele si alte facilitati adecvate de parcare in siguranta a bicicletelor (in toate zonele de interes public, precum si in cartierele de blocuri, campusurile universitare si alte zone unde parcarea lor in siguranta este acum o mare problema), deschiderea pentru traficul bicicletelor in ambele sensuri a strazilor care au la ora actuala regim de sens unic si exceptarea bicicletelor de la diverse restrictii impuse autovehiculelor si descurajarea utilizarii autoturismelor, extinderea zonelor pietonale, implementarea adecvata a regulilor de aprovizionare si acces pentru traficul greu, degajarea trotuarelor si spatiilor verzi de autovehicule si constructii si redarea, catre cetateni, a spatiului public.

Contextul demersului actual este faptul ca asociatia Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) incearca de doua decenii sa convinga si Primaria clujeana ca un sistem modern de mobilitate urbana durabila nu se poate axa pe automobile, ci trebuie sa se incurajeze transportul public, mersul pe jos si utilizarea bicicletelor, prin politici publice adecvate si realizarea de infrastructuri specifice. In acest sens, printre altele, CCN a lansat periodic apeluri publice si scrisori deschise catre edilii clujeni, pe langa oferta constanta de audit si consultanta gratuita si alte demersuri.

Primaria si Consiliul Local din pacate au persistat in politicile de promovare a autoturismelor si au lasat promovarea bicicletei la nivel doar declarativ si fie nu au realizat amenajarile promise, fie au facut infrastructuri cu grave deficiente calitative si, mai mult, in ultimii ani au facut pasi inapoi fata de putinele realizari pozitive din perioada 2008-2009. In plus, edilii clujeni au indraznit chiar sa declare ca de fapt criticile si propunerile CCN sunt total nejustificate si apartin "catorva duzini de frustrati" si ca in rest, clujenii ar fi multumiti de realizarile si demersurile Primariei, motiv pentru care nu au raspuns vreodata oficial si concret nici acestui apel nici celor precedente. Colectarea si depunerea acestor semnaturi de sustinere a demersurilor noastre este un raspuns la aceste negari, denigrari si ignorari la care speram ca Primaria va renunta pe viitor.

RADU MITITEAN
director executiv CCN

ANEXA:
Textul apelului 2013 catre autoritatile locale clujene pe tema promovarii bicicletei
====================================

A P E L 2013
catre autoritatile locale
pentru promovarea utilizarii bicicletei ca mijloc de transport in Cluj-Napoca

Noi, cetateni ai municipiului Cluj-Napoca,

Dorind sa avem un oras cu un sistem modern de mobilitate urbana, axata cat mai putin pe autoturisme si cat mai mult pe transport public, deplasare pietonala si circulatie biciclistica,

Vazand ca in ultimii ani Primaria clujeana a realizat concret pe linie de infrastructuri biciclistice extrem de putin din ce a promis (noi piste de calitate adecvata, proiectul de bike-sharing), ba chiar s-au si desfiintat cateva amenajari facute mai demult, iar putinul realizat a fost foarte prost calitativ (de exemplu netesirea bordurilor la trecerile de biciclete de pe asa-zisa pista de pe Calea Dorobantilor, mentinerea de piste de biciclete pe trotuare, necombaterea ocuparii pistelor de catre pietoni si masini, nerefacerea marcajelor reprezentand unele spatii de acumulare sau treceri pentru biciclete, pastrarea unor semnalizari rutiere gresite),

Constatand ca proiectele elaborate par inadecvate dar Primaria refuza in continuare sa faca publice detaliile tehnice (de exemplu componenta de piste de biciclete din proiectul de bike-sharing) si implementarea lor este mereu tergiversata (de exemplu adoptarea noului PUG, punerea in practica a proiectului de bike-sharing si noi piste);

Remarcand ca in continuare autoritatile locale manifesta insuficienta transparenta si nu respecta integral legislatia de acces public la informatii si participare publica la luarea deciziilor,

Reiterand ca bicicleta este o parte a solutiei, fiind un vehicul ecologic, eficient energetic, suficient de comod si rapid, care ocupa putin spatiu, nu face zgomot, nu emite noxe si are un efect benefic asupra sanatatii celor care il folosesc in mod regulat,

SOLICITAM DIN NOU
autoritatilor locale clujene:

1.         Realizarea unei retele coerente de piste si alte cai de comunicatie specifice pentru biciclete in intregul oras. Dar nu oricum, ci:
- de calitate adecvata (de exemplu respectand latimea de minim 1,50 metri pe sens plus spatii de siguranta, marcare si semaforizare corespunzatoare, ridicarea masinilor care le blocheaza etc.)
- care sa nu ia din putinul spatiu ce a mai ramas pietonilor sau din spatiile verzi (ci din cele folosite acum de masini sau ocupate cu panouri publicitare, tonete etc.)
- care sa se realizeze acolo unde este cea mai mare nevoie de ele, nu unde e mai usor sau ieftin (trebuind sa se inceapa prin interconectarea zonelor de maxim interes, cum sunt zona centrala, principalele cartiere, zonele comerciale si de agrement, marile unitati de invatamant si industriale).

2.         Realizarea de rastele si alte facilitati adecvate de parcare in siguranta a bicicletelor (in toate zonele de interes public, precum si in cartierele de blocuri, campusurile universitare si alte zone unde parcarea lor in siguranta este acum o mare problema);

3.         Deschiderea pentru traficul bicicletelor in ambele sensuri a strazilor care au la ora actuala regim de sens unic si exceptarea bicicletelor de la diverse restrictii impuse autovehiculelor.

4.         Descurajarea utilizarii autoturismelor, extinderea zonelor pietonale, implementarea adecvata a regulilor de aprovizionare si acces pentru traficul greu, degajarea trotuarelor si spatiilor verzi de autovehicule si constructii si redarea, catre cetateni, a spatiului public.

* * *
Apel lansat de Clubul de Cicloturism NAPOCA in Saptamana Europeana a Mobilitatii (SEM) 2013, cu ocazia celei de-a 72-a editii a marsului lunar al biciclistilor clujeni.
==========================================


, , , |
Bookmark and Share
This entry was posted on 12/26/2013 01:45:00 a.m. and is filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.