•6/29/2014 04:37:00 p.m.
Asociatia turistica sportiva
civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM
"NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133
ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675
RNPJFSP: 3561 / A / 1992
========================================
29 IUNIE - O TRISTA ZI
A DUNARII
29
Iunie ar trebui sa fie in fiecare an o zi de sarbatoare, si nu doar pentru
riverani, ci pentru toti cetatenii si institutiile Romaniei, pentru ca suntem
un stat danubian. Este aniversarea semnarii Conventiei Internationale privind
Protectia Raului Dunarea (in 1994) si celebrarea valorilor marelui fluviu, ce
strabate 4 capitale si 10 tari si are bazinul hidrografic intins in 19 state,
fiind cel mai "international" rau de pe mapamond si putand fi un
izvor de bunastare si sanatate pentru oameni si mediu daca ar fi tratat cum se
cuvine.
Din
pacate, este mai degraba o zi trista. Pentru ca Dunarea pe teritoriul Romaniei
continua sa fie poluata, sa fie incorsetata intre diguri si pandita de noi
proiecte hidrotehnice, cu luncile secate si zonele umede devenite in buna parte
istorie, cu meandrele ciuntite si albia modificata pentru a fi senal navigabil,
cu sturionii pe cale de disparitie si viata acvatica pe ansamblu in declin,
traditiile valoroase pe cale de a se pierde si turismul tot la un nivel pur
simbolic, in ciuda declaratiilor sforaitoare a autoritatilor din ultimele doua
decenii si a numeroaselor proiecte cu gir guvernamental sau international care
nu au dus si spre efecte practice concrete si durabile.
Autoritatile
romane promit demult sa refaca, macar partial, vechea lunca inundabila,
esentiala si din punct de vedere ecologic, dar si pentru controlarea
inundatiilor. In 2014 am inregistrat o noua serie de asemenea frumoase
declaratii de intentie. Dar in practica nu doar ca nu au loc renaturari
semnificative, dar se finanteaza refaceri si consolidari de diguri tocmai acolo
unde fluviul incercase sa refaca putin din vechea maretie naturala. Si culmea
ipocriziei, aceste lucrari de "regularizare", prin definitie
antiecologice, sunt finantate in continuare din "Fondul pentru
Mediu", ca putinii bani care scapa de directionarea in programul
"rabla" sa fie utilizati tot... contra naturii!
De
parca nu e suficient impactul negativ de mediu al barajelor Portile de Fier I
si Portile de Fier II, se mai preconizeaza noi baraje in mai multe sectiuni, de
exemplu in zona confluentei cu Oltul sau la Cernavoda, ceea ce ar reduce si mai
mult sansele de supravieturie a sturionilor, carora mare parte din habitat le-a
fost deja distrus prin barajele din amonte. In plus, calitatea apei Dunarii,
oricum intens poluata inclusiv prin incarcarea cu nutrienti, are nevoie mare de
aerare, si transformarea in apa statatoare, corelat si cu incalzirea globala,
amplifica efectele negative.
Delta
Dunarii continua si ea sa fie agresata de proiecte agricole, dezvoltari
imobiliare, braconaj si exploatari nedurabile a resurselor, desi este un unicat
la nivel European care ar putea aduce mari beneficii Romaniei pe termen lung,
inlcusiv economice si sociale, daca ar fi gestionata durabil nu pradalnic si
daca autoritatile centrale si locale ar coopera pentru protectia ei in loc sa
se razboiasca pentru profit pe termen scurt in dauna mediului.
Se
tot preconizeaza un proiect urias de dragari, taieri de ostroave, realizarea de
praguri de fund si inchideri de brate, care ar distruge ireversibil din punct
de vedere ecologic cursul inferior al Dunarii, ramas ceva mai apropiat de
starea naturala. Totul pentru a "facilita navigatia" si a adapta
caracteristicile Dunarii la conditiile de navigatie de pe Rin, desi
intensitatea actuala si cea preconizata in viitorii ani a traficului naval pe
Dunarea inferioara este foarte redusa, nejustificand proiecte de miliarde de
EUR care mai si dauneaza grav mediului. Cu toate acestea, autoritatile romane
insista pe realizarea proiectului...
Dunarea
ar putea fi o artera importanta pentru turismul nautic. Si nu doar pentru vase
de croaziera. Insa regulile de navigatie si facilitatile pentru ambarcatiuni
turistice mici si medii sunt ca si absente pe cea mai mare parte a Dunarii
romanesti, desi abunda pe cursul amonte de Belgrad, si desi ar fi un potential
imens prin faptul ca mai avem sectiuni cvasinaturale de fluviu si pentru
ambarcatii turistice mici nu e nevoie de lucrari de "asigurare a
navigabilitatii".
Dunarea
ar mai putea fi in Romania si o importanta axa cicloturistica, asa cum este pe
cursul superior, unde sute de mii de biciclisti parcurg anual Traseul
Cicloturistic al Dunarii (DCR), pe malurile ei, parte din magistrala
cicloturistica transeuropeana EuroVelo6 (EV6). Aceasta ruta celebra este
propusa sa continue si in Romania, pana in Delta si cu final la Constanta, pe
baza propunerilor si documentatiilor elaborate in deceniile trecute de Clubul
de Cicloturism "Napoca" (CCN) si exista in Occident de principiu un
interes urias de a continua pedalatul de-a lungul DUnarii pana la mare...
Prin
zona Clisurii Dunarii se preconizeaza sa treaca si o alta magistrala
cicloturistica transeuropeana - EuroVelo nr.13 (EV13) care este Traseul
Cicloturistic al fostei Cortine de Fier (ICT - Iron Curtain Trail), un proiect
care beneficiaza de semnificativ sprijin mediatic, politic si financiar la
nivel european si care ar fi o alta oportunitate de turism durabil pentru
Romania, analizata din nou chiar foarte recent la un workshop international la
Orsova, organizat de Institutul National pentru Cercetare-Dezvoltare in Turism
si la care Clubul de Cicloturism "Napoca" a sustinut trei prezentari
de profil...
Doar
ca proiectul de hotarare de guvern care ar permite marcarea acestor trasee in
Romania zace sau se "plimba" de peste un deceniu in si intre
sertarele din acelasi minister sau din ministere diferite, fara a fi adoptat
inca, si toate proiectele dedicate DCR / ICT / EV6 si EV13 se blocheaza la faza
de documentare si proiectare, din cauza autoritatilor romane, spre profitul
tarilor de pe malul drept al fluviului, care au un flux crescand de
cicloturisti ce urmeaza Dunarea.
Romania
are Dunare. Multa si inca frumoasa. Si continua sa o ignore sau isi bate joc de
ea. E timpul ca autoritatile centrale, dar si cele locale riverane sa isi
schimbe radical atitudinea practica, nu doar declarativa, fata de cea care ar
trebui sa fie prietena noastra DUNAREA.
Cluj-Napoca, 29 iunie 2014
Radu Mititean
director executiv CCN
cicloturism,
comunicat,
Dunare,
mediu,
protest
|