•6/01/2016 05:16:00 p.m.
Asociatia turistica sportiva civica si
ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM "NAPOCA"
(CCN)
str. Septimiu Albini nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
====================================
COPIII SI
BICICLETA - CONSIDERATII DE 1 IUNIE
1 Iunie, ca Zi
Internationala a Copilului, ne aduce an de an ceremonii, concursuri,
spectacole, petreceri. Dar Ziua Copilului a fost initiata ca o zi
dedicata bunastarii si drepturilor copilului, cum rezulta si din
Declaratia pentru Protectia Drepturilor Copilului adopta la Geneva in
1925 in cadrul unei conferinte internationale de profil. De aceea, pe
langa evenimente festive, ar trebui si sa ne punem intrebari si sa ne
facem ganduri cu privire la viitorul celor mici in aceasta lume
aflata in mare dinamica.
Pentru multe tari
subdezvoltate, problemele se pun mai ales cu privire la subnutritie,
acces la apa potabila, asistenta medicala si educatie elementara, iar
in tari in care se desfasoara conflicte militare cu caracter intern
sau international, o mare preocupare este evitarea situatiilor in
care copii devin victime colaterale ale atacurilor armate. In schimb,
in tarile dezvoltate, problemele sunt mai degraba pe linie de
dezvoltare psihoemotionala iar ca sanatate fizica ingrijorarile sunt
in buna masura legate de supraponderalitate si sedentarism.
Romania din pacate are
parte de probleme din ambele extreme - avem una din cele mai mari
rate de mortalitate infantila din Europa si rate inacceptabile de
subnutritie si acces deficitar la asistenta medicala si educatie
pentru un stat UE care se pretinde mediu dezvoltat, dar avem deja o
prezenta semnificativa si in crestere rapida a tarelor societatilor
"dezvoltate".
Astfel, orasele Romaniei
au tot mai multi copii supraponderali, chiar obezi, invatati cu
fast-food, dulciuri si sucuri nenaturale, cu statul la televizor sau
jocul pe calculator, cu mersul la scoala cu "mama-taxi" si
cu petrecerea weekend-ului la mall sau in cel mai bun caz la picnic
static cu parintii, o mobilitate activa si exercitiul fizic regulat
tinzand sa devina exceptia, cu tot lantul de consecinte negative
medicale si sociale. Numai ca semnalele de alarma se trag rar si
raman neobservate de marea masa a publicului si ignorate de factorii
decizionali, persistand idei false cum ca e semn de sanatate sa fii
mai "plinut" si ca e pozitiv sa "te obosesti mai
putin" fizic si ca "odihna" dupa scoala sau serviciu
trebuie sa insemne lipsa efortului fizic.
Politicile publice si
legislatia insa, in loc sa combata fenomenul sedentarismului, il
favorizeaza. Numarul de ore de educatie fizica este foarte redus in
curricula scolara, scutirile medicale abuzive pentru orele de sport
au atins un procent alarmant, taberele si excursiile scolare in
natura, pe jos sau pe bicicleta, au devenit aproape imposibile din
cauza conditionarilor aberante introduse sub pretextul "asigurarii
sigurantei" elevilor, sportul scolar si universitar este in
declin, cultura automobilului infesteaza nestingherita tanara
generatie iar sistemul educational nu incurajeaza deplasarea la si de
la scoala pe jos sau cu bicicleta, ba dimpotriva, politicile si
regulamentele scolare au ajuns indirect sa impuna fenomenul de
"mama-taxi" al adusului elevilor cu autoturismul de catre
parinti pana in fata scolii urmata uneori chiar de insotirea
copilului pana in sala de clasa.
Autoritatile publice nu
doar ca nu actioneaza semnificativ in directie pozitiva, dar au mai
si dat mobilitatii copiilor o lovitura cumplita in urma cu 14 ani,
introducand in legislatia rutiera, sub pretextul protejarii lor de
accidente, aberatia - unica la nivel european - de interdictie
cvasitotala pentru copii a mersului cu bicicleta sub varsta de 14
ani, ceea ce evident reduce masiv sansele sa devina biciclisti si
dupa aceasta varsta.
Astfel, art.70 alin.(2)
din OUG 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice prevede ca
"pentru a conduce o bicicleta pe drumurile publice, conducatorul
acesteia trebuie sa aiba varsta de cel putin 14 ani", definitia
legala a "drumului public" fiind "orice cale de
comunicatie terestra, cu exceptia cailor ferate, special amenajata
pentru traficul pietonal sau rutier, deschisa circulatiei publice"
- deci orice categorie de sosea, strada, ulita, drum de tara, alee,
trotuar. Nu s-a prevazut nicio exceptie de genul admiterii macar pe
pistele de biciclete, pe strazi cu trafic motorizat redus sau in
cazul insotirii de catre un adult...
Aceasta interdictie,
chiar daca in practica este pusa in aplicare neuniform pentru ca si
politistii rutieri cam accepta in sinea lor ca este o aberatie,
descurajeaza totusi puternic si expune unui risc juridic inacceptabil
parintii si cadrele didactice, unitatile de invatamant si ONG de
profil, facand practic ilegal mersul cu bicicleta la scoala sau in
excursie, chiar mersul pe bicicleta in general in afara unor
evenimente special organizate si protejate de Politie sau a curtii
proprii sau a scolii sau a unor drumuri de exploatare inchise
circulatiei publice. Pana si manifestari publice special dedicate
copiilor, de 1 iunie, in care acestia urmeaza sa foloseasca
biciclete, primesc tot mai des interdictie de la autoritati, pe motiv
ca ar insemna sa permita pedalatul de catre copii pe suprafete care
conform legii sunt considerate drum public, si ar contraveni astfel
legislatiei in vigoare.
In acest context,
organizarea in fiecare an, inclusiv sau mai ales de 1 Iunie, de
cursuri si concursuri cu sau despre bicicleta pentru copii din ciclul
primar, axate pe indemanare in conducerea bicicletei si pe
cunoasterea legislatiei rutiere, prin parcursuri in poligoane cu
indicatoare si marcaje rutiere, cu implicarea scolilor si Politiei
rutiere, este un paradox si o dovada nu doar de bune intentii, ci si
de mare ipocrizie, propunand sa ajute copiii sa dobandeasca abilitati
si cunostinte pe care nu le vor putea folosi in urmatorii ani.
Pana in 2002, legislatia
rutiera era oricum nejustificat de restrictiva, prevazand ca
persoanele sub 14 ani nu au voie sa circule cu bicicleta pe drumurile
cu trafic intens, fara sa prevada exceptii, de exemplu cazul
insotirii de catre persoane majore sau cazul ciclistilor de
performanta in antrenament.
In 2002, Guvernul,
sfidand Parlamentul care avea in faza finala de dezbatere proiectul
unui nou Cod Rutier care a fost dezbatut ani de zile si la care a
contribuit cu amendamente si Clubul de Ciclotrism "Napoca"
si alte ONG-uri din coalitia ProVelo, a emis in pragul sarbatorilor
de iarna o noua legislatie de profil, prin OUG 195 / 2002 privind
circulatia pe drumurile publice, care prevedea la art.20 alin.(2) ca
"Persoanele care nu au implinit varsta de 14 ani pot conduce
biciclete numai pe drumurile special amenajate si semnalizate
corespunzator de catre administratorul drumului respectiv",
drumuri care nu existau si nici nu s-au realizat si deci exceptia a
ramas doar teoretica. La originea acestui abuz a stat Politia
Rutiera, care a redactat proiectul, insusit de Inspectoratul General
al Politiei si preluat de Ministerul de Interne ca initiator al
acestei nefericite Ordonante de urgenta, ignorandu-se cererile
ONG-urilor de biciclisti si bunele practici pe plan international.
Parlamentul din pacate nu
a ramas mai prejos, si cu ocazia dezbaterii acestui OUG, in loc sa
elimine aberatia, a agravat-o prin Legea 49 / 2006 privind aprobarea
OUG 195 / 2002, inlocuind acea interdictie care avea o minima
exceptie macar teoretica, cu actuala interdictie cvasitotala anterior
citata regasita la art.70 alin.(2) din OUG 195 / 2002 republicata, si
care nu cunoaste exceptii, si nici nu permite practic instituirea de
exceptii prin Regulamentul de aplicare al OUG 195 / 2002 care e
aprobat prin Hotarare a Guvernului. Astfel, Parlamentul a devenit
coautor la acesta atentat la sanatatea publica a tinerei generatii,
explicabil dealtfel si prin faptul ca, in cvasitotalitate, si
parlamentarii, ca multe alte categorii de demnitari si inalti
functionari publici, cand nu sunt "indoor" intr-o cladire,
par sa vada, metaforic vorbind, lumea inconjuratoare numai prin
parbrizul autoturismului.
Si in loc sa faca
demersuri pentru repararea acestor aberatii, decidentii continua pe
linia interzicerii accesului copiilor la deplasarea cu bicicleta.
Proiectul noului Cod Rutier se afla in dezbatere la Senatul Romaniei,
fiind elaborat de un grup numeros de parlamentari, dar ca de obicei
fara consultarea organizatiilor de biciclisti. Acest proiect redactat
neprofesionist si care pare desprins din mijlocul secolului trecut,
in plina paradigma automobilistica, mentine interdictia de a circula
cu bicicleta sub varsta de 14 ani, o enormitate unica in Europa...
Statele dezvoltate au
declarat ca supraponderalitatea si sedentarismul sunt principalul
pericol de sanatate publica pentru copii si adolescenti si ca, in
acest context, practicarea de sporturi de anduranta si promovarea
mersului pe jos si cu bicicleta, atat in scop sportiv si turistic cat
si - sau mai ales - utilitar, trebuie sa fie o prioritate. Programe
masive atat guvernamentale cat si neguvernamentale de tip "cycling
to school" sunt in plina expansiune, scolile si autoritatile
locale se preocupa de crearea de infrastructuri si facilitati dar si
de incurajare activa a elevilor sa vina la scoala pe bicicleta, dar
si sa circule mai mult in timpul liber pe bicicleta si in completare
pe jos si cu transportul public si cat mai putin cu autoturismul. Pe
cand in Romania constatam ca incurajarea unei mobilitati active si
durabile pentru copii ramane cel mult in stadiul declarativ.
Ar trebui ca 1 iunie
2016, dupa decenii de festivism, sa fie ultima Zi a Copilului vazuta
ca pura sarbatoare, pe viitor trebuind ca 1 Iunie sa devina, pentru
adulti si oficialitati, o zi in principal de dezbatere si actiune in
favoarea drepturilor si intereselor copilului, inclusiv cu privire al
un stil de viata sanatos prin cat mai multa miscare fizica si
mobilitate activa. In acest cadru, ar trebui eliminate urgent
interdictiile aberante din legislatia rutiera privind circulatia
copiilor pe bicicleta si dezvoltate programe care sa invete toti
elevii sa circule cu bicicleta, ca o deprindere elementara de viata
moderna, si sa ii incurajeze pe cat mai multi sa utilizeze bicicleta
nu doar ocazional in scop sportiv, turistic si recreativ, ci si
cotidian, in scop utilitar, inclusiv pentru venitul la scoala.
Lipsa de informare si de
experienta a sistemului public de invatamant in acest domeniu poate
fi compensata in buna masura de expertiza detinuta de organizatiile
de biciclisti, dezvoltata de-a lungul deceniilor in multe state
occidentale, si de care pot beneficia chiar gratuit si scolile din
Romania, iar in materie legislativa, nu trebuie "reinventata
roata" ci doar aliniata si desueta legislatie rutiera romana la
bunele practici internationale.
Clubul de Cicloturism
"Napoca" (CCN) si alte organizatii de profil, multe reunite
sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR) afiliata la
Federatia Europeana a Biciclistilor (ECF) isi ofera in continuare
sprijinul metodologic si informational gratuit atat Guvernului si
Parlamentului si altor autoritati, de exemplu pentru modificarea
legislatiei rutiere in sensul eliminarii caracterul ei
antibiciclistic si opus mobilitatii durabile, precum si sistemului
educational si autoritatilor locale pentru dezvoltarea de programe si
facilitati pentru incurajarea efectiva a copiilor sa se deplaseze cat
mai mult pe jos si cu bicicleta si cat mai putin cu mijloace
motorizate, ca o contributie necesara si importanta la o imbunatatire
a starii mediului si mai ales a starii de sanatate a generatiilor
viitoare.
Cluj-Napoca, 1 iunie 2016
av. Radu Mititean
director executiv -
Clubul de Ciclotruism Napoca (CCN)
presedinte - Federatia
Biciclistilor din Romania (FBR)