•3/08/2017 02:31:00 a.m.
Asociatia turistica
sportiva civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM
"NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini
nr.133 ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675 RNPJFSP: 3561 / A / 1992
=================================
8 MARTIE - FEMEIA SI BICICLETA
8
MARTIE este ZIUA INTERNATIONALA A FEMEII. Este perceputa mai mult ca o zi de
sarbatoare, de oferit flori si cadouri femeilor, in special mamelor, de
evenimente festive sau de distractie. Dar este inca, si a fost la origine,
aproape exclusiv, o zi de lupta pentru drepturi egale civile si politice.
Ideea
de Zi a Femeii s-a nascut in SUA in prima decada a secolului XIX si s-a
raspandit rapid in tarile mai dezvoltate, 8 Martie fiind consacrata pe plan
international incepand cu 1914, si in 1917 o demonstratie a femeilor a fost
scanteia pentru Revolutia Rusa. Abia din 1977 insa, Organizatia Natiunilor
Unite a consacrat oficial la nivel mondial aceasta zi, si marcarea ei are si o
tema specifica in fiecare an, legata de drepturile femeii. Tema stabilita de
ONU pentru 2017 este "Women in the Changing World of Work: Planet 50-50 by
2030", axata pe discriminarile salariale si de leadership pe piata muncii
si problematica imbinarii vietii profesionale cu cea de familie, subiecte acute
in tarile mai dezvoltate.
Insa,
in alte state, mai ales asiatice si africane, femeile se confrunta cu o
problematica acuta social si juridic marcand o etapa prin etapa prin care societatile
europene si americane au trecut in general acum un secol. Si nu e vorba doar de
a li se conferi drept de vot si de a fi alese in functii publice, ci si de
drepturi civile elementare, cum sunt cel de proprietate si mostenire, de
casatorie libera, de intrunire si asociere libera, si nu in ultimul rand dreptul
de libera deplasare. Unde drepturile femeii se intalnesc cu bicicleta.
Este
notoriu ca pentru femei din tari precum Arabia Saudita este inca doar un vis sa
poata circula pe bicicleta, si mai ales in mod liber, neinsotite, chiar si prin
localitatea de domiciliu, iar in state mai putin fundamentaliste, desi nu risca
pedepse fizice sau sanctiuni juridice, tot risca un oprobiu social,
marginalizare si ostracizare, chiar daca se deplaseaza in scop utilitar, nu
recreativ, si cu o tinuta vestimentara care numai pentru pedalat nu e
adecvata....
Dar
a fost o vreme cand si in statele europene si nordamericane o femeie pe
bicicleta nu era doar o ciudatenie, ci un scandal public. Actualele prejudecati
si mentalitati ce descurajeaza inca pedalatul urban feminin in Romania, dincolo
de elementele tehnice, au deci radacini mai adanci, ce nu au fost inca, dar pot
si trebuie eradicate.
In
ultimele decenii ale sec.XIX, in SUA a crescut spectaculos numarul de
biciclete, atingand milioane in uz, mii de fabrici, cluburi cu sute de mii de
membri. Insa initial aproape numai barbati. rigiditatea epocii victoriene tinea
femeile intr-o tinuta vestimentara ce facea extrem de dificila utilizarea
bicicletei, era descurajat orice element care ar fi promovat o independenta
ridicata a femeii si se exprimau public si ingrijorari penibile dar cu aere
serioase si chiar pretins stiintifice cum ca mersul cu bicicleta ar fi un grav
pericol de sanatate pentru femei, carora le-ar afecta diverse organe interne,
dar si sistemul nervos, circulator sau reproducator, fara sa existe aceleasi
ingrijorari cu privire la conditiile de munca mizere din fabrici sau la
sedentarismul impus tehnic de societate, cum bine remarca sarcastic un
jurnalist onest al vremii. Atitudinea din acei ani inca foarte patriarhali se
corela cu lipsa dreptului de vot si a altor drepturi civile si politice pentru
femei.
Lupta
pentru emancipare, pentru obtinerea de egalitate in drepturi cu barbatii, a
avut ca element esential "sufragetele" - care luptau pentru dreptul
de vot, insa implicit era vorba de tot ansamblul de drepturi civile si politice
si de mentalitatile care statea in calea unui tratament egal. Si aici a
intervenit bicicleta. Celebra activista americana Susan B Anthony scria in 1896: "Cred ca bicicleta a
facut mai mult decat orice alt lucru din lume pentru emanciparea femeii'. Iar o alta autoare celebra, Frances Willard, a
inspirat generatii prin cartea ei publicata in 1895 - " A Wheel Within a
Wheel: How I Learned to Ride the Bicycle" contextul fiind frumos
sintetizat in articole precum http://www.annielondonderry.com/womenWheels.html
Bicicleta
a adus argumentul obiectiv pentru renuntarea la corsete si rochii pana la pamant,
trecand la rochii mai usoare, scurte si comode si pantaloni bufanti si adesea
trei-sferturi, in ciuda opiniei ca ar fi o tinuta nedemna, ce ar promova
depravarea, cum nu se sfiau sa afirme penibil "moralistii" vremii,
care au infiintat chiar o asociatie de lupta contra "scandalosului"
obicei ca femeile sa poarte uneori pantaloni! Bicicleta a adus si o mobilitate
independenta de neimaginat anterior, largind mult sfera de contacte sociale, si
a deschis si calea de acces la calatorii de agrement, exercitiu fizic cu scop
sportiv.
Bicicleta
a devenit un simbol al "noii femei" a epocii moderne, acum peste un
secol, chiar daca in toate statele dezvoltate a mai fost nevoie de decenii pana
la egalitate juridica si drept de vot, si chiar daca si in ziua de astazi mai
persista inegalitati, inclusiv in gradul de utilizare a bicicletei ca mijloc de
deplasare cotidiana. Desi se intelege tot mai mult ca, pe langa faptul ca este
un vehicul eficient energetic, ecologic, sanatos, suficient de rapid si comod
in mediul urban in cele mai multe cazuri, accesibil financiar si capabil sa
asigure si transportul unor bunuri, bicicleta perfect compatibil si cu eleganta
si feminitatea.
Clubul
de Cicloturism "Napoca" (CCN) a putut constata si documenta in cei 25
de ani de activitate faptul ca, in domeniul promovarii biciclismului utilitar
si recreativ in marile orase din Romania, dincolo de infrastructuri inadecvate
mersului pe bicicleta, exista si probleme specifice nemateriale, inclusiv
mentalitati si prejudecati ce duc la o imagine publica nefavorabila a
biciclistilor in general si a biciclistelor in mod special. Aceasta realitate a
generat o anumita retinere pentru femei in a utiliza bicicleta.
Dar
situatia este in curs de ameliorare, cu contributia activa a campaniilor de
profil derulate de CCN si de diverse organizatii probiciclistice din Romania. Dealtfel, CCN a avut presedintie feminina in majoritatea celor
25 de ani de existenta a asociatiei, si chiar o majoritate feminina in
consiliul director. Nu a fost deci intamplator ca CCN s-a implicat pe aceasta
linie si a organizat primul eveniment de acest tip din Romania, in 2008, cu
titlul "Elegant pe Bicicleta", inspirat de proiectul deschizator de
drum "Cycle Chic" lansat initial la Copenhaga si raspandit intre timp
pe plan mondial, ca demers de combatere a prejudecatilor privind
compatibilitatea utilizarii bicicletei ca mijloc cotidian de deplasare urbana
in scop utilitar cu eleganta vestimentara.
A urmat implicarea unor organizatii partenere CCN
si altor grupuri, de la initiativa informala "Fete Cochete pe Biciclete"
pana la programul "VeloBello" al Asociatiei "Bate Saua"
Bucuresti, generat in campania "Velorutia" www.velorutia.ro sub egida
Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR), din care s-a desprins apoi
SkirtBike www.skirtbike.ro initiat acum sapte ani si raspandit apoi la nivel
national, si au inceput si initiative independente in diverse orase, in
contextul mai larg a infloririi miscarii probiciclistice in ultimii ani.
CCN a organizat la Cluj-Napoca editii SkirtBike in 2012,
2013 si 2014. La cea din 2012, Simona Pop, presedintele din acel moment al Clubului de Cicloturism
"Napoca" declara: "Noi, fetele si femeile bicicliste din Cluj,
ne dorim ca, dincolo de un eveniment placut de socializare si cu conotatii
mondene, de lifestyle, sa fim si ambasadoare ale mersului pe bicicleta in fata
autoritatilor locale, mass-mediei si publicului, sa atragem atentia asupra
situatiei actuale a pistelor de biciclete, a rastelurilor publice, a intregii
infrastucturi biciclistice existente, promise sau necesare in Cluj-Napoca, in
contextul mai larg al unei mobilitati urbane durabile care deocamdata lipseste
orasului nostru".
Din 2015, CCN organizeaza anual evenimentul "Velo Chic Cluj". Editia 2017 va avea loc in 14 mai si
detalii vor putea fi citite pe https://www.facebook.com/events/576154082588847/
. VeloChic are caracter complementar celorlalte actiuni de promovare a utilizarii
bicicletei in Cluj-Napoca pe care le deruleaza CCN, cum sunt de exemplu
actiunile de lobby, proiectiile publice foto-video si marsurile lunare ale
biciclistilor clujeni, ce pot fi urmarite si pe www.ccn.ro , toate avand rolul
lor si pentru a face ca lucrurile sa se indrepte in sfarsit, chiar daca inca
prea lent, in directia fireasca, si anume de a deveni o normalitate imaginea
unei bicicliste imbracate elegant si existenta respectului necesar din partea
altor participanti la traficul rutier.
In 9 martie 2017, CCN organizeaza si o prezentare publica si discutii pe tema velofeminitatii https://www.facebook.com/events/612845245592278/ la care sunt astaptate cat mai multe actuale si viitoare bicicliste clujene.
In 9 martie 2017, CCN organizeaza si o prezentare publica si discutii pe tema velofeminitatii https://www.facebook.com/events/612845245592278/ la care sunt astaptate cat mai multe actuale si viitoare bicicliste clujene.
Cluj-Napoca,
8 martie 2017
Roxana
Cleja - coordonator de program VeloChic
Oana
Tosa - asistent de proiect, vicepresedinte CCN
Luciana
Pavel - asistent de proiect
Radu
Mititean - director executiv CCN