•3/04/2017 06:12:00 p.m.
Asociatia turistica sportiva
civica si ecologista
CLUBUL DE CICLOTURISM
"NAPOCA" (CCN)
str. Septimiu Albini nr.133
ap.18
400457 Cluj-Napoca web: www.ccn.ro
tel. 0744-576836 e-mail: office@ccn.ro
CIF: 5800675
RNPJFSP: 3561 / A / 1992
========================================
BICICLETA - CAMPIOANA LA EFICIENTA ENERGETICA
5
Martie este Ziua Mondiala a Eficientei Energetice. Este o tema de o importanta
mare, dar careia i se acorda insuficienta atentie. Guvernele se preocupa de
cresterea productiei de materii prime energetice si de energie, in loc sa puna
accentul pe eficientizarea utilizarii energiei, unde exista un potential imens
foarte putin valorificat, care ne-ar scuti pentru viitorul apropiat de nevoia
de noi capacitati energetice si ar reduce consumul.
Eficienta
energetica nu inseamna numai cladiri sau conducte de termoficare mai bine
izolate termic, instalatii de ardere si alte instalatii mai performante sau
tehnologii care nu necesita incalzire la temperaturi foarte mari, ci si o
crestere a eficientei energetice in diverse domenii - inclusiv transporturile.
Mobilitatea este o sfera in care se consuma cantitati foarte mari de energie
dar si exista un potential important de economisire, dar nu doar prin motoare
mai performante....
In
acest context, Clubul de Cicloturism "Napoca" (CCN) si celelalte
organizatii membre ale Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR) reamintesc
faptul ca bicicleta este dovedita ca fiind modul terestru de deplasare cel mai
eficient energetic din toate cele existente, depasind mersul pe jos, trenul si
toate categoriile de autovehicule, motiv suplimentar pentru care ar merita
promovata in special ca mijloc cotidian de transport in mediul urban.
Astfel,
studiile de specialitate arata ca deplasarea cu bicicleta, la viteza obisnuita
de 15-20 km /h se face cu o eficienta energetica de doua-trei ori mai mare fata
de mersul pe jos, de patru-cinci ori mai mare decat deplasarea cu mopedul sau
trenul, de sase-opt ori mai mare decat deplasarea cu automobilul daca sunt mai
multi pasageri, si de circa noua-zece ori mai mare decat prin inot sau calare
pe cal. Daca intr-un automobil este o singura persoana, eficienta energetica a
deplasarii este de zeci de ori mai redusa decat daca deplasarea s-ar face pe
bicicleta, cifrele exacte depinzand si de viteza masinii, eficienta scazand la
viteze mari din cauza cresterii exponentiale a frecarii cu aerul.
Este
de mentionat si faptul ca eficienta motorului unui autoturism actual este de
circa 25%, la acelasi nivel cu cea a corpului uman in ce priveste
transformarea, prin "ardere" a combustibilului (alimentelor, in cazul
omului) in energie mecanica. Eficienta de transmitere a fortei de la picioarele
omului, prin pedalare, la roata motrice, se apropie la o bicicleta bine
intretinuta de 100%, iar din punct de vedere al transportului de greutati,
bicicleta are cel mai bun raport din toate vehiculele, putand transporta normal
mase de peste zece ori masa proprie, raport care la autovehicule este cu mult
inferior, explicand si eficienta mult mai redusa.
Asigurarea
necesarului de energie pentru civilizatia umana se poate face prin reducerea
nevoilor de energie inclusiv prin cresterea eficientei energetice, o
alternativa mult mai ecologica si economica fata de continuarea cresterii si
consumului de energie, facut cu distrugerea mediului natural prin exploatarea
resurselor neregenerabile cum sunt carbunele, gazul metan, petrolul si uraniul,
dar si prin producerea de energie doar aparent "verde" cum sunt
"padurile" de eoliene si sutele de microhidrocentrale ce sunt pe cale
sa distruga peisajul, biodiversitatea si ecosistemele raurilor Romaniei.
In
cadrul promovarii eficientei energetice, domeniul transporturilor ar trebui sa
beneficieze de atentie sporita, inclusiv prin reducerea transporturilor
motorizate rutiere si promovarea celor cu eficienta energetica inalta, ce pe
plan interurban si international trebuie sa insemne in special promovarea
transportului feroviar, iar pe plan urban si periurban ar trebui sa insemne
promovarea transportului public si a bicicletei.
Cluj-Napoca,
4 martie 2017
RADU
MITITEAN
director
executiv - Clubul de Cicloturism Napoca (CCN)
presedinte
- Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)